[packard bell laptop] moederbord defect?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.070 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 15:22
Ik heb mijn notebook bij een it reparatie bedrijf gebracht (it recoll services dronten) omdat ik geen beeld meer had. T scherm van mijn laptop was slecht leesbaar (heel donker, t werd niet verlicht).

In eerste instantie zeiden ze daar: de inverter is kapot. toen er een nieuwe inverter was, bleek dat het probleem niet te zijn, en toen was het de southbridge chip. Toen was ook dat niet het probleem, maar was mijn hele moederbord defect. Ik vind het zelf nogal een slecht verhaal, maar heb er zelf ook niet zoveel kennis van. De laptop functioneerde nog perfect, alleen het scherm was niet goed leesbaar en dan zou het moederbord defect zijn?

het gaat om een packard bell easy note sc 2750 DVD
800 mhz
128mb intern geheugen
10 gb
8x/24x dvd /cd
ati mobility m-1 agp 8 mb video

[heb hier gepost omdat het specifiek over het moederbord gaat, en daarom niet in complete pc's en laptop's.. hoop dat dit correct is..]

[ Voor 9% gewijzigd door DeRooney op 07-04-2006 17:32 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hmm dubieus zoals ik het nu hoor.
Slecht leesbaar alleen bij fel licht duid of op dooie CCFL's of op een dooie inverter. Niet op een dood moederbord. Het moederbord voorziet je beeld niet van brightness dus dat is bullshit. Als je met een zaklamp het beeld nog wel kon lezen kun je er met 100% zekerheid vanuit gaan dat of de CCFL's of de inverter dood is.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• DeRooney
ik vond het ook al dubieus. na de nieuwe inverter was het probleem niet verholpen (volgens hen). Ik heb hem nu ongerepareerd terug laten komen omdat ik ze een prijsopgaaf stuurden met een nieuwe mobo. in totaal zou het me dan dik 800 e kosten. niet echt down to earth die mensen daar. Gezond verstand? no way.. maar goed, nu is mijn beeld nog steeds klote en zou het aan het mobo liggen volgens hen.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-12 00:32
het lijkt mij ook ccfl of inverter( het kan inverter ook zijn als ze alleen gelogen hebben dat ze die hebben vervangen) maare breng hem naar een betrouwbaarder bedrijf,winkel

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• sammyZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-12 20:33
ik zit toevallig met het zelfde, een packard bell laptop met echt heel donker beeld, alleen bij het opstarten zie je even een klein flitsje. wat zijn hier ongeveer de reparatie kosten van? of is het ook zelf goed te doen.

Verwijderd

Als je een externe monitor aansluit, heb je dan wel beeld?
Lijkt mij een manier om te testen of het aan het mobo ligt of aan het scherm.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Kijk op ebay.com (niet .nl!) voor een invertor, en zet die er in. Lijkt me je beste kans :)

• sammyZ
ja met een TFT heb ik wel beeld, ik gebruik hem zo ook al een maand.

Verwijderd

sammyZ schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:18:
ja met een TFT heb ik wel beeld, ik gebruik hem zo ook al een maand.
Nou, als je met een externe TFT wel beeld hebt dan bem ik heel benieuwd wat er volgens het reparatie bedrijf kapot is aan het mobo.
Lijkt me een goed idee om eens bij een ander bedrijf te vragen wat het repareren van het scherm zou kosten.

oops, beter lezen

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2006 18:14 ]

• sammyZ
hé ACAB ik ben de TS niet, heb alleen ongeveer het zelfde met mijn laptop

• DeRooney
toen het scherm donker was, heb ik hem op een gewone monitor aangesloten. Laptop deed het verder perfect. Het reparatiebedrijf (kan iemand in de shop survey zetten dat dit een klote bedrijf is?) meldde toen dat het de south bridge chip was en daarna was het moederbord defect volgens hun.
Zoals ik al zei: ik kon er prima mee werken, alleen mijn beeld werd niet verlicht. Nu heb ik hem weer terug, na het betalen van 43 euro onderzoekskosten, maar doet mijn laptop helemaal niks meer. Ik kan hem niet eens aanzetten. Dus ja, nu is het moederbord waarschijnlijk wel naar de knoppen ja. Met dank aan IT Recoll Services Nederland.
Ik zit al te overwegen om juridische stappen te nemen tegen hen omdat ik een prima laptop had waarvan het scherm slechts slecht leesbaar was, maar die nu niks meer doet.

Verwijderd

heb precies hetzelfde ervaren met dit bedrijf.

augustus 2004 laptop gekocht.
januari 2005 beelscherm van scharnier afgebroken. hun zeggen geen garantie,uiteindelijk toch onder garantie gemaakt.

augustus 2005. scharnier weer afgebroken.laptop ingeleverd,duurt 2 weken.
na 3 weken eens gebeld,is mijn harde schijf stuk en mijn beelscherm is blauw???????? hij werkte prima bij inleveren.
beelscherm vervangen maar harde schijf leveren duurde 6 weken ofzo.
na 8 weken weer gebeld, brander bleek stuk. weer wachten,werkte perfect voordat ik hem inleverde,5 minten voor wegbrengen nog data gebrand.
na 12 weken laptop terug,na sturen van aangetekende brief met dreigen advocaat.

nu mei 2006.
scharnier weer afgebroken.
eigen schuld en moet dus betalen voor het maken.
juridische stappen worden nog genomen,welke dat komt wel als het achter de rug is!!

je bent dus niet de enige met problemen met dit bedrijf.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Southbridge heeft niets met je scherm te maken, da's idd gelul.

Moederbord KAN wel daadwerkelijk defect zijn. Als je een lekkere sluiting op je LCD kabel hebt kan t echt wel kapot, terwijl je op een extern scherm wel beeld hebt. Vaak is echter de zooi wel beveiligd door diverse SMD zekeringen op het moederbord. Invertor is vaak het probleem, maar dat hoeft dus niet altijd. CCFLs gaan nauwelijks defect.

Invertor kun je deels zelf meten: Er zit een SMD zkeering op meestal. Daarop moet je, tov GND, de voedingsspanning meten van je invertor. Als die al ontbreekt zit het idd in het moederbord.

Als je geluk hebt is het dus een PCB zekering, als je pech hebt een FET (iets lastiger te traceren maar wel te fixen) of je aansturing/helderheidsregeling van je invertor (=einde oefening)

In dat laatste geval kun je altijd nog extreem doen: een universele invertor zelf in laptop prutsen en direct aan voeding hangen. Helderheidsregeling doet het niet meer, netjes is het ook niet, maar laptopje werkt wel ;)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Bij opstarten een mili-seconde normale helderheid en daarna extreem donker beeld. Met een felle lamp zie je nog net de contouren van het bureaublad. Als ik mijn CRT monitor op de vga uitgang aansluit heb ik goed beeld op de CRT en nog steeds extreem donker beeld op de laptop. Het gekke is nou dat ongeveer een week nadat dit probleem voor het eerst opdook ik weer normaal beeld had op de laptop! Althans voor een dag of drie :'( .... Nu is het laptop scherm weer donker en kan ik alleen met een CRT scherm werken. Ik heb een Dell Inspiron M510 van 1.5jaar oud en de garantie is verstreken. Heeft iemand een idee wat dit probleem precies is?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op maandag 12 juni 2006 @ 15:50:
Ik heb hetzelfde probleem. Bij opstarten een mili-seconde normale helderheid en daarna extreem donker beeld. Met een felle lamp zie je nog net de contouren van het bureaublad. Als ik mijn CRT monitor op de vga uitgang aansluit heb ik goed beeld op de CRT en nog steeds extreem donker beeld op de laptop. Het gekke is nou dat ongeveer een week nadat dit probleem voor het eerst opdook ik weer normaal beeld had op de laptop! Althans voor een dag of drie :'( .... Nu is het laptop scherm weer donker en kan ik alleen met een CRT scherm werken. Ik heb een Dell Inspiron M510 van 1.5jaar oud en de garantie is verstreken. Heeft iemand een idee wat dit probleem precies is?
Klinkt als een defecte invertor. Kijk of je deze kan kopen (ebay kosten ze tussen de 20-40 eur gemiddeld) of dat je iemand vind die m kan repareren. Vaak is het "slechts" een lekke trafo.
Pagina: 1