Meerdere boot (PXE) servers?

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik zit met een klein probleem. Samen met een andere systeembeerder doe ik nu sinds kort het beheer hier. Nu is die andere op vakantie, en ben ik bezig RIS op te zetten omdat er nogal veel machines hier geinstalleerd moeten worden. Het probleem is dat er in de DHCP al een bootserver opgegeven is. Het lijkt op zooi wat ooit getest is maar ik weet het nie zeker, en kan het de komende 2 weken niet navragen.

Mijn vraag is simpel; is het mogelijk meerdere bootservers op te geven op de één of andere manier? Desnoods in een andere range, maar dan is de vraag hoe zorg ik dat PXE boot een adres uit die range krijgt?

Hoop dat het antwoord ook zo makkelijk is, maar ben bang van niet ;)

Alvast bedankt

Verwijderd

Helaas,
Ik weet niet of er een dhcp client bestaat die alleen requests accepteert van een bepaald MAC adres anders zou je het hiermee kunnen oplossen.

Andere optie: de pc's die gerissed moeten worden tijdelijk aan een andere switch hangen zodat je geen last hebt van de andere dhcp server.

• m33p
Ik wil dit juist doen omdat ik nu dagelijks 9283498234 mensen krijg die 'ff' de XP cd willen omdat ze hun bak willen reinstallen (veel programmeurs hier die zelfstandig hun bak willen onderhouden). Mooiste zou zijn als ze gewoon via PXE konden booten en klaar zouden zijn. Op het moment draait er al iets met PXELinux, ik ben aan het uitzoeken wat dat is. Ik was ondertussen ook al aan het lezen en het is idd niet mogelijk meer dan 1 boot server per range op te geven. Die meerdere ranges zou het oplossen, maar dan is het nog niet realiseerbaar om steeds te gaan patchen o.i.d... dan is een 3tal CD's geven sneller.

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Kijk anders eens naar bv Altiris.
Daarmee kan je van afstand pc's danwel servers laten installeren.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan toch gewoon een PC laten PXE booten, zie je vanzelf wel waar hij uitkomt? ;)

• m33p
Hmz het blijkt dat de PXELinux installatie niet meer in gebruik is dus in princiepe is het probleem opgelost. Uiteraard zijn alternatieve altijd welkom, ik ga nu even kijken naar Altiris.

• ACoolDude
  • Laatst online: 20-01 15:49
Je hebt "overall" PXE boot options en per subnet en bestaan uit een bepaalde code (type).
Je zit dus vast aan je huidige instellingen binnen de DHCP server en aan die van het subnet.

Wellicht kun je meerdere subnetten aanmaken en per subnet de gewijzigde pxe boot opgeven. Als je intern zit en je hebt de ruimte en tijd dan kun je op basis van mac-adres de pc's in een ander subnet met bijbehorende pxe boot opties koppelen.

Linux is like a wigwam - no windows, no gates, apache inside!

• m33p
Probleem is dat dat niet echt een optie is om alle MAC adressen op te gaan geven. Op het moment van installeren even een DHCP reserving maken kan maar is ook zo omslachtig. Ik zoek iets in de richting van een PXE boot menu wat weer kan doorverwijzen naar andere PXE servers o.i.d maar ik weet niet of dat uberhaupt mogelijk is met PXE.

• ACoolDude
  • Laatst online: 20-01 15:49
Phoe.. volgens mij is dat niet mogelijk aangezien PXE boot een speciaal option nummer met bepaalde data. Dit zou m.i. niet aangepast kunnen worden door een "forward" functie zoals jij beschrijft.

Linux is like a wigwam - no windows, no gates, apache inside!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:08
Waarom omzeil je het probleem zo? Controleer gewoon even die andere server?
Pagina: 1