Externe Harddisk geluid bij verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Graag zou ik jullie mening hebben over het volgende.
Ik heb een splinternieuwe laptop hardeschijf gekocht. Deze in een daarvoor bestemde externe behuizing geplaatst. Het is een 80 GB SAMSUNG MP0804H 5400.

Nu maakt deze hardeschijf het volgende geluid bij het ontpluggen uit de USB.
(geluid komt bij de 4e seconde, zet je volume wel wat harder, heb niet zo`n goede microfoon bij de hand) Geluid

Daarvoor had ik een 40 GB, maar ik weet niet meer welk merk. Deze maakt geen geluid bij het ontpluggen. En daarom vraag ik me af "Is er iets mis met de hardeschijf? Is deze stervende? Of is dit normaal bij een SAMSUNG schijf?"

Ik heb vaker gelezen dat geluid bij een hardeschijf niet goed is.

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik kan hem niet afspelen :? Ist wel een MP3?
NVM * The__Virus mompelt iets over Winamp &*((&#

Het klinkt gewoon alsof de schijf de kop in een 'veilige' positie brengt, boven het schijfoppervlak weghaalt. Het zal iig geen kwaad kunnen ;).

[ Voor 79% gewijzigd door The__Virus op 07-04-2006 15:45 ]

• MrDirk
Het geluid is wel harder in real life ... (:

Het klinkt gewoon 'not right' ... en ik wil niet dat ik dalijk al mijn bestanden ineens kwijt ben omdat ik nu niet ff de moeite heb genomen hem ff te ruilen...

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-02 13:54
The__Virus schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 15:43:
Het klinkt gewoon alsof de schijf de kop in een 'veilige' positie brengt, boven het schijfoppervlak weghaalt. Het zal iig geen kwaad kunnen ;).
Idd, volgens mij ook. Doen alle laptop schijven vrijwel standaard, dus lijkt me dat een gewone standaard beveiliging is tegen valpartijen etc. :)

• MrDirk
En dat is afhankelijk van de groote van de schijf? Ik bedoel, die 40 GB schijf maakte dat geluid niet.
En inmiddels weet ik dat dat deze schijf was:

40 GB MP0402H 5400 RPM/8M/PATA

Iemand die uit deze specificaties af kan lezen of het normaal is?
Specificaties

[ Voor 35% gewijzigd door MrDirk op 07-04-2006 16:02 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Kun je niet uit de specs uitlezen. Mijn schijven maken ook een geluid als de pc uit wordt gezet, puur om de kop op een veilige plek te stallen. Denk dat die oude schijf daar niet eens de beschikking over had, dus dit is wel zo goed :).

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Dat is gewoon het geluid van de powerdown van je harddisk. Dat 'pieeeeuww' geluid dat je hoort is de 'rem' van de schijf. Ik zal het effe proberen uit te leggen.

Een motor draait rond als je er stroom/spanning op zet (duh :+). Maar een motor is ook een dynamo. Als je de as met je hand ronddraait, wordt er een spanning opgewekt door het motortje. Kun je zelf testen met een multimeter. In je drive wordt die spanning teruggekoppeld naar de motor, maar dan tegengesteld. De motor wil daardoor dus de andere kant op draaien, maar omdat hij nog de ene kant op draait is het resultaat dat hij dus afgeremd wordt. De opgewekte spanning wordt gepulseerd naar de motor teruggestuurd, en daarom hoor je dat geluid.

De motor staat dus sneller stil. Dat is dan weer van belang omdat de kop van de drive op een heel dun laagje lucht boven de platter (de magnetische schijf) zweeft. Als de platter langzamer gaat draaien, dan wordt dat laagje lucht dunner. Omdat de afstand tussen de kop en de platter dus kleiner wordt, wordt de kans dat de kop de platter gaat raken als de drive aangestoten wordt steeds groter.

Als de platter helemaal stil staat, dan ligt de kop op de platter. En dat is ook niet wat je wil, want dan kan er een vacuum ontstaan tussen de kop en de platter. De volgende keer dat je de schijf dan opstart, dan wil de schijf niet draaien. Of hij wil wel draaien en rukt de leeskop van het stangetje af. }>

De oplossing daarvoor is om de kop boven de platter weg te trekken voordat het laagje lucht te dun is geworden (dwz. voordat de platter stil staat). Ook dat wordt gedaan met de opgewekte spanning can de nog ronddraaiende motor.

Goed. Wat ze dus doen is er voor zorgen dat de platter zo snel mogelijk stil komt te staan. 'Pieeeeeeuw'. Maar voordat de kop tegen de platter aan komt de kop ook van de platter af trekken. 'Klik'.

:)

Edit:

Sommige merken doen het zo. Andere merken remmen de motor niet of amper af. Maar allemaal trekken ze de kop wel weg van de platters. Ik heb een IBM 21Gb 5400rpm schijf waarvan ze de motor niet afremmen. Maar de klik is wel heel hard. Maar ik heb ook een Samsung Spinpoint 120Gb 7200rpm, en die remt de motor wel af. De kop hoor ik niet zo hard klikken, maar het is er wel.

[ Voor 11% gewijzigd door RetepV op 07-04-2006 20:28 ]

Macbook Pro

• MrDirk
Bedankt voor de uitleg Retepv, ben gerustgesteld (:

Pagina: 1