Brandplek op poweraansluiting Radeon 9800SE

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het viel mij op dat er op de power-aansluiting van mn Radeon 9800SE kaartje een donkergekleurde brandachtige plek zit. Zie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4168ab11b11b2de26547c50e93b54174/thumb.jpg

De kaart doet het voor zover ik weet nog wel goed (1,5 jaar oud). Ik vroeg mij alleen of dit een 'normaal' verschijnsel is (vanwege de hitte) of dat het duidt op een defect :? Ik heb er geen rare dingen mee gedaan (overklokken enzo) en hij wordt sowieso niet veel belast (speel weinig games).

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 07-04-2006 15:01 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Weet je zeker dat het een brandplek is?
En geen oxidatie? :)

Ik kan het zo op de foto moeilijk zien namelijk :)

[ Voor 31% gewijzigd door Gonadan op 07-04-2006 15:02 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Dit is zonder twijfel een brandplek. Het is ook niet toevallig op de 12V pin. Wordt veroorzaakt door slecht contact met molexpin. Zie of je de pin proper krijgt, en voordat je de connector opnieuw probeert, zorgen dat er een stevig contact is tussen de molex en de connector.

Eventueel RMA-en?

• Palomar
  • Niet online
Misschien is deze wat duidelijker:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b77dabe9b114d748df08f278ef6c7191/thumb.jpg

Lijkt me wel iets verbrands... Ik kan op de kaart zelf verder geen brandplekken oid bespeuren.

Verwijderd

Hmm, het lijkt niet dat de pin zelf verbrand is, maar de plek waar de pin overgaat in draad/printplaat/andere pin ? Hier meer info over?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 15:08:
Hmm, het lijkt niet dat de pin zelf verbrand is, maar de plek waar de pin overgaat in draad/printplaat/andere pin ? Hier meer info over?
Dat is op zich wel logisch, metaal brandt niet snel. Plastic is makkelijk bruin te schroeien. :)

Maar het ziet er inderdaad niet best uit. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 15:10:
Dat is op zich wel logisch, metaal brandt niet snel.
Idd, maar wanneer 2 metalen contacten maar een slecht contact maken kunnen er wel vonkjes overslaan wat voor koolstofaanslag zorgt. Deze aanslag kan icm vonkjes ontvlammen.

Maar dit ziet er idd uit als verbrand plastiek. Ben benieuwd in wat de pin dus overgaat, en hoe het contact daar is.

• Palomar
  • Niet online
Het stuk waarin de pin overgaat ziet er nog goed uit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/072d13fc38fe1b96b783068c8a4ee2ca/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b470d15588f3461ffcf689e20f3bf004/thumb.jpg

Het is echt alleen dat stukje plastic. Kan er misschien stof tussen hebben gezeten wat is gaan fikken? De plug ging ook vrij moeilijk erin en eruit. Misschien dat ie er dan toch niet helemaal goe din zat. Nooit geweten dat er zoveel stroom doorheen gaat :o

Aan de onderkant van de kaart (waar die pin doorheen gaat) is btw. ook niks bijzonders te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 07-04-2006 15:24 ]

• -darkstar-
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-11-2025
Had hetzelfde met een Hercules 9800SE AIW de 12v (floppy-like) aansluiting ervan zag er net zo. Na een tijdje ging de connector wiebelen totdat ik artifacts :r kreeg in me beeld, kort daarna is ie gestorven. ;( De connectie waarmee de connector was vastgesoldeerd begon te smelten en daarna los te zitten, controleer daar eens op of de soldeer er nog goed op vast zit.
Mijn kaart ging iig 2,5 jaar mee 8) .
Sindsdien een _/-\o_ Voodoo 2 PCI _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door -darkstar- op 07-04-2006 15:41 ]

Verwijderd

Ok volgens mij zit het probleem dus bij het stuk waar de pin in overgaat en de pin zelf. Te dunne geleider of slecht aan elkaar gesoldeerd. Toch voorzichtig mee zijn.
Als de molex nogal stevig op de connector zit is dat wel in orde, dan ga je normaal geen koolstofaanslag krijgen.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-07 20:19
Dit komt voor als je molex slecht contact maakt. Dan wilt er nog wel eens een vonkje of iets dergelijks overspringen... Zorg er idd voor dat je molex goed contact maakt!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Mishmash schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 15:57:
Dit komt voor als je molex slecht contact maakt. Dan wilt er nog wel eens een vonkje of iets dergelijks overspringen... Zorg er idd voor dat je molex goed contact maakt!
Het heeft niets te maken met "overspringende vonkjes". Jullie kijken teveel naar slechte SF films ;)

Er loopt VEEL stroom door zo'n connector (5 tot 10A voor een moderne hi-end videokaart). Als er geen goed contact gemaakt wordt (lage contact-druk), is er een overgangs weerstand. Bij die stromen heeft een beetje overgangs weerstand meteen een fikse warmteontwikkeling tot gevolg.

Stel dat je videokaart 5A verbruikt (60W) dan is een overgangs weerstand van slechts 0,04 ohm al meteen een warmteontwikkeling van 1 Watt in die connector. En dat is veel voor zo'n stekkertje. Die warmte kan niet weg, met als gevolg een hoge temperatuur.

Vervolgens heb je kans op een lawine effect: door de hoge temperatuur corrodeert de connector (wordt bruin, oxideert, plastic verbrandt, oververhit plastic geeft allerlei smerige corroderende gassen af enz) met als gevolg een nog hogere contactweerstand.

Er zijn lap-oplossingen en echte oplossingen. Je kunt de connector schoonpoetsen totdat je weer het blinkende metaal ziet, maar dat is lastig want je beschadigd al snel de beschermende laag (tin / nikkel). Vervolgens de contactveertjes in het kabeldeel wat verbuigen zodat de contactdruk hoger wordt.

Echte oplossing is de connectors vervangen, zowel op de kaart als aan de kabel.

Verwijderd

Hmm ook al vervang je de connectors, dan nog gaat de hoeveelheid stroom al tegen/over de marge zitten qua toelaatbaar voor een molex. Wat ik persoonlijk zou doen is. Een 2de connector bovenop de eerste plaatsen, bijvoorbeeld dewelke je kan halen van zulke verloopstukjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.itx-warehouse.co.uk/ProductImages/Sata%20To%20Molex%20Power%20Adaptor.jpg
De 12V draad van deze connector bij solderen op de pen die van de connector naar de printplaat loopt.
Dan krijg je 2 connectoren boven elkaar op de videokaart waarin je 2 molexen tegelijk kan pluggen. Loopt door elke connectie nog maar de helft van de stroom van voorheen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 16:54 ]

Pagina: 1