[FC5] ATI problemen

Pagina: 1
Acties:

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 01:19
Onlangs met succes Fedora Core 5 geinstalleerd op mijn PC, maar helaas werken de meegeleverde drivers voor TV-out en 3D hier niet lekker. Dus zou ik graag een update doet via Yum.

Nu lees ik op http://rpm.livna.org/ het volgende:
To install the ati drivers simply execute "yum install kmod-fglrx" or "yum install kmod-fglrx-smp" if you use a SMP-Kernel.

Note1: The ATI driver currently does not work on x86_64 with 2.6.16; We track the status and work on a proper solution in Bug 842
Deze bug staat echter op RESOLVED / FIXED. Als ik verder lees bleek het iets met SELinux te maken te hebben.
I installed the following packages via yum (and all dependencies, of course):
xorg-x11-drv-fglrx
xorg-x11-drv-fglrx-libs-32bit
(i.e. - "yum --enablerepo=livna-testing install xorg-x11-drv-fglrx
xorg-x11-drv-fglrx-libs-32bit")

but I was having the same trouble as everyone else
(e.g. - X Error of failed request: GLXBadContext
Major opcode of failed request: 143 (GLX)
Minor opcode of failed request: 5 (X_GLXMakeCurrent)
Serial number of failed request: 18
Current serial number in output stream: 18)

It turns out it was selinux causing problems; I did the following to fix it
without disabling selinux:
1. Installed checkpolicy (yum install checkpolicy; also, there might be other
selinux packages you need to install; checkpolicy was the only one that wasn't
installed for me by default)
2. Ran "audit2allow -d -M modulename" (modulename can be whatever you want, I
used doug) 3. Then ran "/usr/sbin/semodule -i modulename.pp" (again using
doug.pp instead of modulename.pp)

Note: I did not have to move, rename, or symlink any of the libGL* files that T
Whipple needed.
Maar is dit nu al automatisch via een update te regelen? En betekent dit dat een update voor x86_64 nu wel zou moeten werken?

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

• rickiii
Nadat mijn vorige thread zonder reacties in de vergetelheid is geraakt, zou ik graag willen vragen:

Zijn hier mensen die hun ATI videokaart (OpenGL + TV-out) werkend hebben op Fedora Core 5 (x86_64) en daarbij kunnen aangeven hoe dit gelukt is?

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je had gewoon het topic kunnen kicken hoor? Dat mag na 24 uur :)
Maar ik ben bang dat het niet zo erg snel zal werken, gezien de drivers van ATI niet erg lekker werken onder Linux. Vooral als je extra dingen wilt zoals OpenGL/TVout/x86-64.

Veel succes iig.

C:\>_

• TWBMS
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Je antwoord is te vinden op http://rpm.livna.org.
Note1: The ATI driver currently does not work on x86_64 with 2.6.16; We track the status and work on a proper solution in Bug 842

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees

• rickiii
Als me mijn genoemde thread had gelezen, had je geweten dat de status van bug is gezet op: FIXED/RESOLVED

[ Voor 7% gewijzigd door rickiii op 10-04-2006 14:47 ]

Verwijderd

Lees comment 53, 54 en 55 in die bug report. Na een update zal alles normaal werken, behalve mogelijk GL, 53-5 helpen je om dat werkend te krijgen.

Als het niet werkt, mag je hier wederom je vraag posten. :).

• TWBMS
  • Laatst online: 17-12-2025
Dat had ik dus niet gedaan, excuss.
Ik had trouwens ook problemen de SElinux en de Ati drivers onder x86.
Dit zorgde er voor dat mijn windowmanager niet gestart werd. SElinux uitzetten en alles werkt.
Misschien niet de ideaale oplossing voor mijn probleem, maar hij werkt. ;)

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 05:06
Jeetje, het blijft hier ati-vragen regenen. Waar ik eig. wel benieuwd naar ben, zijn mensen die onder linux hun ati wel ad praat hebben gekregen. ( ik dus niet )
Misschien een sticky??

Punt is dat het uiteindelijk wel lukt, maar niet zonder complicaties bij de verschillende toepassingen. Zo wil met atidrivers geinstalleerd ogle niet meer in full-screen draaien. Dit onder ubuntu.

* sorry voor de offtopic-mode *

• rickiii
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 15:42:
Lees comment 53, 54 en 55 in die bug report. Na een update zal alles normaal werken, behalve mogelijk GL, 53-5 helpen je om dat werkend te krijgen.

Als het niet werkt, mag je hier wederom je vraag posten. :).
De oplossing in comment #55 had ik inderdaad gelezen, maar daar wordt gebruik gemaakt van de yum "testing-repository" en de installatie daarvan heb ik uitgesteld tot ik zeker wist dat er inderdaad nog geen andere distributeur van 3rd party packages een goed geteste versie aanbood.

Naar advies van Mike A. Harris op: https://www.redhat.com/ar...06-February/msg01178.html
If you are going to use any 3rd party proprietary drivers, please do yourself and everyone else a huge favour, and at least get your drivers from reputable 3rd party rpm package repositories such as livna.org which packages both the nvidia and ati proprietary drivers in rpm packages which install the drivers sanely without overwriting Red Hat/Fedora supplied files.
Nu heb ik overigens de fglrx drivers geinstalleerd en daarbij geprobeerd op te starten met zowel de toevoeging in comment #55, als zonder SELinux. Maar in beide gevallen krijg ik hetzelfde resultaat, bij het laden van de nieuwe xorg.conf met de verwijzing naar Driver = "fglrx" crasht Linux en zie ik slechts IRQ foutmeldingen. (te veel om hier eventjes te noteren)

• deepbass909
  • Laatst online: 22:27

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

neeroeter schreef op maandag 10 april 2006 @ 17:02:
Jeetje, het blijft hier ati-vragen regenen. Waar ik eig. wel benieuwd naar ben, zijn mensen die onder linux hun ati wel ad praat hebben gekregen. ( ik dus niet )
Misschien een sticky??

Punt is dat het uiteindelijk wel lukt, maar niet zonder complicaties bij de verschillende toepassingen. Zo wil met atidrivers geinstalleerd ogle niet meer in full-screen draaien. Dit onder ubuntu.

* sorry voor de offtopic-mode *
Ik heb al tijden m'n m10 (9600 mobile) zonder problemen draaien met openGL ondersteuning. Ik weet niet hoe het zit met de tv-out, want die kan ik op het moment niet testen (geen tv met een svhs ingang en geen verloopkabel)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• rickiii
deepbass909 schreef op maandag 10 april 2006 @ 18:00:
Ik heb al tijden m'n m10 (9600 mobile) zonder problemen draaien met openGL ondersteuning. Ik weet niet hoe het zit met de tv-out, want die kan ik op het moment niet testen (geen tv met een svhs ingang en geen verloopkabel)
Mijn oorspronkelijke vraag betrof echter Fedora Core 5 op de x86_64 architectuur.
Met veel pielen is het wel mogelijk om de ATI drivers (die nota bene op de officiele website van ATI worden aangeboden) aan de praat te krijgen, maar er zit in FC5 een schiterend update-systeem voor updates dmv Yum en dat zou ik dan ook graag willen gebruiken.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
Aangezien het nog steeds over hetzelfde onderwerp gaat heb ik de 2 topics weer gemerged, als je na meer dan een dag geen reacties krijgt mag je het topic best nog een keer omhoog schoppen hoor :)

Wat betreft ATI binary drivers, die zuigen (al op 32-bit, nevermind 64-bit). Als je Linux+snel 3D wilt, koop geen ATI.

Ziehier trouwens weer een van de redenen waarom je uberhaupt eigenlijk geen binary drivers wilt; als de code opensource was had al lang iemand de issues met 64-bit gefixed. Maar nu kan niemand dat doen, behalve ATI, en die lijken er bepaald niet in geinteresseerd.

Niet dat het wel OK is als NVidia hetzelfde doet qua binary drivers, maar daar _werkt_ de driver in ieder geval (ook op 64-bit).
Pagina: 1