[Ubuntu] GRUB laat twee kernels zien na dist-upgrade*

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-04 15:54
Beste mensen,

Ik heb sinds kort Ubuntu Dapper Flight 6 draaien, met default kernel "2.6.15-19-386". Onder GRUB weergeeft 'ie dus een overzicht van 2.6.15-19-386, en daar onder 2.6.15-20-386 recovery. Echter, nu heb ik een dist-upgrade gedaan, en na een restart weergeeft GRUB ineens twee verschillende (dus 4 opstartmethodes):

2.6.15-20-386
2.6.15-20-386 recovery

2.6.15-19-386
2.6.15-19-386 recovery

Hoe kan dat? Heb ik nou twee kernels ofzo?? (n00b alert!) Hoe krijg ik die 'oude' uit GRUB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Je kan meerdere kernels op je systeem geinstalleerd hebben staan.

De nieuwe kernel zal toegevoegd zijn aan grub. Het voordeel hiervan is dat je bij eventuele problemen nog kan terugvallen op de oude.

Het grub lijstje staat in het bestand menu.lst. Ik dacht dat die in /boot/grub/ stond.

[ Voor 19% gewijzigd door Shuriken op 07-04-2006 13:21 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-04 15:54
Ah, dankjewel, het is gelukt! Weer wat geleerd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Niet vergeten je modules van je oude kernel weg te halen mocht alles naar wens draaien :) Is een beetje zonde van de ruimte. Je kunt ze natuurlijk ook gewoon laten staan en de oude entry in je menu.lst uit-#-en ofzo :)

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb altijd minstens 2 kernels om te booten, 1 uit de 2.4 serie en minimaal 1 uit de 2.6 serie. Wat Shuriken al zei: dan heb je altijd een kernel om op terug te vallen en die 2MB die 'ie inneemt op je HD mis je ook niet gauw. ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 13:42:
[...]dan heb je altijd een kernel om op terug te vallen[...]
Hoe vaak val je terug op een eerdere kernel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 23:58
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:22:
[...]

Helaas vaker dan dat ik wil ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:22:
[...]

In ieder geval op het moment dat je nieuwe kernel iets niet goed doet (niet boot, merkbaar trager is dan je vorige kernel, dat soort dingen)
Je zult niet heel snel denken "shit, had ik m'n oude kernel nou nog maar bewaard" (behalve als je nieuwe dus niet boot) maar het is tegelijkertijd meer werk om een oude weg te gooien dan om 'm te laten staan (voor mij iig wel). :)

Overigens installeer ik die dingen altijd helemaal met de hand.. ik weet niet wat Ubuntu allemaal precies voor je regelt. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 07-04-2006 14:30 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kappie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:12

Kappie

Tell me your secrets...

weet iemand of je dit ook uit kan zetten? na elke update komen bij mij deze kernels er weer in en wordt Ubuntu weer als default gezet ipv WinXP.

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-09 11:44

Bergen

Spellingscontroleur

Je kunt je kernels ook weer deïnstalleren. Kijk met dpkg -l | grep linux-image eens wat er allemaal is geïnstalleerd. Alles wat met ii (met de i van installed) begint is geïnstalleerd. Je kunt dan met apt-get remove wat ouwe kernels weghalen, maar haal niet teveel weg. Je moet dus zoals gezegd nog wel een op een ouwe kernel terug kunnen vallen mocht er iets aan de hand zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Bergen op 07-04-2006 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2017

RRR

goR

Kappie schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:42:
weet iemand of je dit ook uit kan zetten? na elke update komen bij mij deze kernels er weer in en wordt Ubuntu weer als default gezet ipv WinXP.
Dan zal je moeten voorkomen dat menu.lst automatisch geupdate wordt, en de vraag is of je dat wilt, want WinXP weer op default zetten na een update lijkt me minder werk dan uitzoeken hoe de nieuwe kernel en initrd precies heten.
Pagina: 1