Toon posts:

Hulp nodig bij bepalen keuze tussen compact of spiegelreflex

Pagina: 1
Acties:
  • 1.035 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo !

Ik hoop dat ik geen verkeerd topic aanmaak, kon zo snel geen topic vinden waar ik mijn vraag in kwijt kon.

Ik heb jullie hulp nodig bij het volgende probleem.
Heb nu een Canon A70 maar ben zeer ontevreden.
Dit komt voornamelijk om drie redenen.
1/ Hij is veel te traag. Als mijn zoon van de hoge duikplank afspringt terwijl in een foto maak heb ik alleen een lege duikplank op de foto.
2/ Hij is veel te slecht in omstandigheden met weinig licht (binnen of avond)
3/ Krijg allemaal hele lelijke ronde vlekken op mijn foto's (vooral met slecht licht)

Moet ik nu naar een digitale spiegelreflex als ik deze dingen (vooral 1) wil voorkomen of zijn er ook goede compacte modellen.
Wil ongeveer 800 euro maximaal uitgeven.

Vast bedankt voor de input!

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

ik denk dat je vooral op moet gaan letten op camera´s die een hele korte dode tijd hebben tussen het indrukken van de ontspanknop en het echt foto nemen.

Bij sommige camera´s is die kort, bij andere erg lang. Veel als prosumer camera´s geplaatste cam´s hebben zon korte tijd.

Echter bij sommige budgetcam´s ook. En weer andere SLR´s kunnen in lastige omstandigheden ook erg traag zijn.

bijv, bij een minolta A1 (helaas niet meer verkrijgbaar net als de opvolgers A2 en A200) is die tijd aangenaam kort.
Maar bij een oude Sony cam van kennis is die tijd rampzalig lang, gevoelsmatig denk je soms wel 30sec of zo, maar het zal eerder een 5sec zijn.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

1. een SLR reageert over het algemeen veel sneller, maar er zijn waarschijnlijk ook compacts die dit kunnen.
2. was is slecht? trage autofocus, veel ruis? Ruis kun je oplossen met SLR, omdat die grotere sensors hebben, waardoor er minder ruis optreedt bij hogere ISO-waarden (lichtgevoeligheid). Trage AF heeft me meerdere dingen te maken, o.a. hoe snel de 'focusmotor' werkt, maar ook de hoeveelheid licht die je lens doorlaat. Met een SLR en een snel focussende lens is dit op te lossen.
3. Ronde vlekken is waarschijnlijk flare, wat optreedt als er 'vals licht' je lens binnenkomt. Dit is te verminderen met een zonnekap. De ene lens heeft hier meer last van dan de andere.

Met je budget van 800 euro zou ik gewoon voor een SLR gaan. Het is m.i. een wereld van verschil in gebruiksgemak in vergelijking met een compact.

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 10:09

Res-q

Redder in nood?

Ik zou met een budget van €800 juist niet voor een dSLR gaan, maar voor een prosumer. Met die 800 euro voor een dSLR ben je er namelijk niet... Als je onder weinig licht wilt fotograferen heb je een lichtsterke lens nodig, hoppa, €300 ben je zo kwijt... Externe flitser? €200. Tasje om alles mee te nemen: €50 en ga zo maar door. Met een goede prosumer ben je redelijk goedkoop klaar, en kun je toch prima resultaten behalen :)

en zo is het voorspeld!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Wanneer je een 350d kit koopt hoef je geen objectieven meer te kopen.
Niet dat diegene die erbij zitten super zijn, maar misschien wel goed genoeg.
Of ipv een 350 een 300 kit.

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb een Canon A40, zelfde serie dus maar dan nog wat ouder .....
1. Door van te voren te focussen (half indrukken sluiterknop) kun je meestal toch wel een geslaagde
actie foto maken.
2. Foto's in het donker zijn iid niet best en door de beperkte flitser kun je hier weinig aan doen.
3. Die rondjes / witte vlekken zijn geen flare. Ze ontstaan doordat de flitser erg dicht bij de lens zit en wat je ziet zijn gereflecteerde stofdeeltjes in de lucht.
Als ik zo je verhaal lees heb je geen dslr nodig maar gewoon een wat knappere digicam.
Ik waag me verder niet in de welles / nietes discussies over dslr / prosumer cam's. ;)

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 10:09

Res-q

Redder in nood?

Wellicht interessante discussie om eens te lezen: 'prosumer' of dSLR ? :)

en zo is het voorspeld!

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-12-2025
Als 2e hands je iets lijkt kun je ook voor de D70s gaan met 18-70 kitlens, heb ik ook gedaan en niets dan lof hierover!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

1) ga naar een winkel en probeer daar de volgende modellen in de hand: Nikon D50, D70s, KM 5D, Canon 350D. Hoe een cam in je hand ligt is uberbelangrijk. Als hij niet goed aanvoelt, zeker bij een dSLR, kan je nooit met het volle plezier schieten. Zelfde geldt voor de knopjes, scherm, viewfinder en de menu's. Gewoon proberen in een shop: belangrijker dan reviews of zelfs lenzen.

2) lenzen. hier hangt het er vanaf: wat ga je schieten? Als je dat uitvogelt, weet je al een beetje wat je nodig hebt aan glas. De meeste kitlenzen zijn ok, maar niet super: kijk of een simpele prime al meer fotografische 'vrijheid' en kwaliteit zal bieden voor weinig.

3) vergeet ook niet naar de toekomst te kijken. Als je een dSLR koopt, koop je geen camera: je koopt jezelf in een lenzensysteem. Voor bepaalde systemen zijn er bv hele goeie wide-angles te krijgen, of is het flits/belichtingswerk dik in orde: andere systemen hebben hele goeie AF/beeldstabilisatie-zaken. Bekijk ook die zaken met het oog op de toekomst: 3 of 5 of 10 jaar vooruit.

4) je body is digitaal en gaat 3 jaar mee, hooguit 5 jaar. Lenzen gaan 20 tot 50 jaar mee. Wat ik daarmee wil zeggen is dat lenzen weinig aan waarde verliezen, maar body's des te meer. Als je dus wil investeren zogezegd, investeer vooral in glas: body's worden vanzelf goedkoper zodat je die later eventueel als upgrade kan kopen: en sowieso zijn de budgetbody's nu erg goed.

Succes met je keuze! :)

LinkedIn
Instagram

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 12:45:

1/ Hij is veel te traag. Als mijn zoon van de hoge duikplank afspringt terwijl in een foto maak heb ik alleen een lege duikplank op de foto.
Zorg dan dat je van te voren vast gefocused hebt (half indrukken van de knop) op bijvoorbeeld het puntje van de duikplank. Dan hoef je hem alleen nog maar op het juiste moment door te drukken en zal het al een stuk beter lukken.
2/ Hij is veel te slecht in omstandigheden met weinig licht (binnen of avond)
Zoals al gevraagd: defineer slecht?
3/ Krijg allemaal hele lelijke ronde vlekken op mijn foto's (vooral met slecht licht)
Dat zijn waarschijnlijk reflecties van de flits in stofdeeltjes en dergelijke die vlak voor je camera hangen. Weinig aan te doen, vraag me af of je dit oplost met een SLR cam. Misschien wel met een externe flits die wat verder van de lens weg zit?
Moet ik nu naar een digitale spiegelreflex als ik deze dingen (vooral 1) wil voorkomen of zijn er ook goede compacte modellen.
Wil ongeveer 800 euro maximaal uitgeven.

Vast bedankt voor de input!
Ik denk alles bij elkaar niet dat je hier persé een dSLR cam voor nodig hebt. Een wat modernere compact cam zal ook al wel wat sneller zijn en beter presteren in het donker door grotere sensor, AF hulplicht etc. Wat betreft die vlekken wordt het misschien lastiger, al merk ik dat ik daar met een superzoomcamera waarbij de flits opklapt, ipv vlak bij de lens zit ook al wel wat minder last van heb.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:19

Garyu

WW

Remy schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:59:
1) ga naar een winkel en probeer daar de volgende modellen in de hand: Nikon D50, D70s, KM 5D, Canon 350D. Hoe een cam in je hand ligt is uberbelangrijk. Als hij niet goed aanvoelt, zeker bij een dSLR, kan je nooit met het volle plezier schieten. Zelfde geldt voor de knopjes, scherm, viewfinder en de menu's. Gewoon proberen in een shop: belangrijker dan reviews of zelfs lenzen.

2) lenzen. hier hangt het er vanaf: wat ga je schieten? Als je dat uitvogelt, weet je al een beetje wat je nodig hebt aan glas. De meeste kitlenzen zijn ok, maar niet super: kijk of een simpele prime al meer fotografische 'vrijheid' en kwaliteit zal bieden voor weinig.

3) vergeet ook niet naar de toekomst te kijken. Als je een dSLR koopt, koop je geen camera: je koopt jezelf in een lenzensysteem. Voor bepaalde systemen zijn er bv hele goeie wide-angles te krijgen, of is het flits/belichtingswerk dik in orde: andere systemen hebben hele goeie AF/beeldstabilisatie-zaken. Bekijk ook die zaken met het oog op de toekomst: 3 of 5 of 10 jaar vooruit.

4) je body is digitaal en gaat 3 jaar mee, hooguit 5 jaar. Lenzen gaan 20 tot 50 jaar mee. Wat ik daarmee wil zeggen is dat lenzen weinig aan waarde verliezen, maar body's des te meer. Als je dus wil investeren zogezegd, investeer vooral in glas: body's worden vanzelf goedkoper zodat je die later eventueel als upgrade kan kopen: en sowieso zijn de budgetbody's nu erg goed.

Dit lijkt me eerlijk gezegd een beetje voorbarig. Het lijkt me beter om dslrs met prosumers te vergelijken, en niet meteen in de dslr-vergelijkingen te duiken. De verschillen binnen de groep genoemde dslrs zijn relatief klein, als je de groep vergelijkt met de groep prosumers of "gewone" digitale camera's.

Voor de topicstarter:
Ik denk dat de techniek ondertussen gewoon dermate verder gevorderd zijn dan de A70 dat zo'n beetje elke moderne cam voldoet aan je wensen. Kies er evt. een met een flitsschoen, zodat je er een externe flitser op kan zetten.

Snelheid is nauwelijks meer een issues in nieuwere camera's. Okay, je kan geen 5 frames per sec. schieten, maar dat boeit je normaal gesproken ook niet ;). Koop voor 300 euro een mooie camera, en ga geweldige foto's schieten, maar ga niet beginnen aan dslr, dat zou ik in ieder geval niet doen op basis van de wensen die je stelt.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Uit de vraagstelling begrijp ik dat je gewoon 800 euro over hebt voor een nieuwe camera. En als je dus echt dat geld wil gaan uitgeven kan je best in de hoek van de dSLR’s gaan kijken.

Een Nikon D50 kit kan je scoren voor rond de 580 euro. Ook een Olympus E-500 kit zit rond die prijs (iets duurder). Zijn prima camera’s en zullen een verademing zijn mbt die A70 die je nu hebt. Met als bijkomend voordeel dat ze als je de smaak te pakken krijgt, uit te breiden zijn naar je wensen

• tERRiON
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 13:35:
3. Ronde vlekken is waarschijnlijk flare, wat optreedt als er 'vals licht' je lens binnenkomt. Dit is te verminderen met een zonnekap. De ene lens heeft hier meer last van dan de andere.
Even een beetje off-topic: Dat zijn dezelfde vlekken waarmee Robert v.d. Broeke mee op de buis gekomen is bij RTL. Ze worden ook wel eens orbs genoemd. Althans, dat is als je in dergelijke dingen gelooft.

Erg geestig, die Robert. :+

blah

Verwijderd

Remy schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:59:

4) je body is digitaal en gaat 3 jaar mee,
Is dat zo? Zijn ze dan versleten? Of bedoel je verouderd?

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 20:15

Barrycade

Through the...

Het eerste punt is afhankelijk hoe vaak je 'm gebruikt. ;)

Het tweede punt is: ongeveer alle digitale apparaten zijn na een jaar of drie dusdanig verouderd dat vervanging voor een veelbetere goed mogelijk is. Zie de A70 die de TS wil vervangen die is van 2003 en we leven nu in 2006 en vervanging is wenselijk. :)

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Allereerst bedankt voor al de replies.
Moet zeggen dat ik het er niet makkelijker op vindt worden ;)
Toch voel ik wel iets voor een bescheiden spiegelreflex. Vroeger had ik zo'n standaard Canon Eos en de foto's die ik daarmee maakte waren in ieder geval mooier als die ik nu maakt.

Ik kijk de replies nog even na.....

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 16:37:
[...]

Is dat zo? Zijn ze dan versleten? Of bedoel je verouderd?
Vaak allebei. Een sluiter in een consumer model is meestal gespecificeerd op ca. 50k bewegingen. Met een analoge body zou je daar als consument misschien 50 jaar over doen, maar met digitaal komen dit soort getallen ineens schrikbarend dichtbij. En ja, een body veroudert inderdaad ook, of, liever gezegd, de stand van de techniek schrijdt voort en eerder of later wil je iets nieuws...

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

TS, Wat voor soort gebruiker ben je: Stel jezelf deze vragen, want anders doe je een miskoop omdat gebruikers een DSLR of Prosumer advisreren terwijl alleen jij weet hoe je bent.

* Een dslr is een stuk groter en neem je niet ff makelijk mee, onderschat dit niet want veel mensen nemen bijv. vaak de dslr camera niet mee omdat het zo'n gesleep is. Hou je echt van fotograferen dan is dit gewoon ondergeschikt.
(o.k. een prosumer is ook niet een compact, maar je hebt geen extra lenzen enzo)

* Vind je het leuk om meer te "experimenteren" hiermee bedoel ik bijv. andere lenzen, externe flitser enz. om zo jouw perfecte foto te krijgen, of ben je tevreden met een goede foto ter herinnering.

In mijn idee kopen veel mensen een DSLR omdat ze in overtuigd zijn van het nut, graag wat extra's betalen voor de voordelen, maar in de praktijk gaat ie één keer per jaar mee op vakantie omdat fotograferen niet hun hobby is.

www.casarodriguillo.com

Pagina: 1