[asp.net 2.0 c#] Verbinding naar MS SQL Server

Pagina: 1
Acties:

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:44
Oke, ik ben vorig jaar begonnen met het programmeren in ASP.net 1.x icm. Visual Studio 2003. Alles gemakkelijk, alles werkt.
Verbinding maken met databases, je sleept vanaf solution explorer de table naar form en je krijgt een dataadapter en database connectie, vanuit hier kun je een dataset maken.

Nu, Visual Studio 2005 en .NET 2.0.
Ik denk, doe gewoon het zelfde dat moet toch wel werken. Nu krijg ik alleen een SQL Data Source ipv mijn oude vertrouwde adapter / connection. Ook kan ik de dataadapter nergens meer terug vinden, en wizard gewijs een dataset / adapter maken kan ik ook niet meer terug vinden. Nu is dat geen probleem, dan kan ook in code maar dat ging niet zo gemakkelijk als ik dacht.
Ik heb veel meer code nodig om hetzelfde te bereiken, dit is toch niet de bedoeling van .NET 2.0?

Nu dacht ik dus, maak handmatig een sql adapter aan, handmatig een dataset aan en dat moet ook wel lukken, en verwijs naar de connectionstring van de sqldatasource:
code:
1
2
3
SqlDataAdapter adptGebruiker = new SqlDataAdapter("SELECT * FROM [AdminUsers] WHERE ([Gebruikersnaam] = '" + gebruikersnaam + "')", sqldsUsers.ConnectionString);
                DataSet dsGebruiker = new DataSet();
                adptGebruiker.Fill(dsGebruiker);

Nu werkt dus het:
code:
1
dataadapter.update(dataset);

niet omdat hij de Insert / Update query niet kan vinden:
code:
1
Update requires a valid InsertCommand when passed DataRow collection with new rows.

Nou gaat het me niet om dit probleem, maar of ik nog kan werken met adapters, connections en datasets zoals in VS 2003? Of kan ik VS 2003 met asp.net 2.0 laten werken, waardoor mijn programmeer omgeving niet veranderd.

Ik heb hier allemaal boeken van C# en ASP.net, maar die zijn dus niet meer van toepassing op .NET 2.0. Op internet is hier ook nog niets over te vinden (tenminste, heb niks kunnen vinden).

Zoals misschien het probleem doet vermoeden, ik ben nog heel erg lerende in deze omgeving, en heb net een paar simpele dingetjes gedaan.

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

code:
1
2
dataadapter.InsertCommand = new IDbCommand("query");
dataadapter.UpdateCommand = new IDbCommand("query");

zoiets ?? dat was hetzelfde in de 1.x

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:08
Tja, meer code nodig....
Ik vind het gewoon een slechte manier om alles te doen mbhv drag 'n drop, wizards, etc... Op den duur weet je niet meer waar je mee bezig bent.

klik
Ik ben niet met alles in dat artikel eens enzo, maar bottom line is voor mij dat al die drag 'n drop tools, wizards, etc.... je applicatie er niet beter / duidelijker / beheersbaarder op maken. Tuurlijk, je hebt snel iets in elkaar gezet, maar of het ook onderhoudbaar is... -maar dat zal wel weer een andere discussie zijn-

Wat HiGHGuY zegt, is correct: als je zelf je Adapter maakt, moet je natuurlijk ook zelf een Insert / Update / Delete Command gaan specifieren. Evt. kan je mbhv een CommandBuilder dit zelf genereren.

En nee, VS.NET 2003 kan je niet met .NET 2.0 laten werken.

[ Voor 25% gewijzigd door whoami op 07-04-2006 12:02 ]

https://fgheysels.github.io/

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:44
Ben niet zo goed in die sql query's, maar begint nu langzaam te komen. Visual Studio heeft bij de sql data source deze gegenereerd:

code:
1
2
3
INSERT INTO Links
                      (UserID, Link, Datum, Omschrijving)
VALUES     (,,,)

Fout
Line 1: Incorrect Syntax near ","

Volgens mij ziet het er goed uit, ik zie iig niks fouts. Op google is die foutmelding zo standaard dat ik er geen wijs uit wordt.
http://www.really-fine.com/SQL_insert.html

Zoals ik het hier zie moet het ook kloppen.... :?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:08
volgens mij niet, je definieert geen waardes of parameters in je VALUES list.

[ Voor 13% gewijzigd door whoami op 07-04-2006 13:55 ]

https://fgheysels.github.io/