Dat je die kernel-module moet installeren is de grootste onzin! Dat heb je alleen nodig als je vanaf je linux-bak smb-shares wilt mounten en die wil benaderen als gewone directories.
Je hebt het dus niet nodig om een smb-server op te zetten!!!
Je moet dus zoals gezegd iig "encrypt passwords" op yes zetten.
Zorg verder dat de betreffende gebruiker ook een gebruiker is op de linux-machine (adduser).
Verder zie ik in je config-file nergens een regel staan die aangeeft wat de netbios-naam van je sambabak is (dit is dus de naam die je in windhoos behoort te zien in networkneighbourhood). Het is dus iets anders dan "serverstring" die je er wel in hebt staan! "serverstring" geeft alleen een omschrijving terug die bij de netbios naam hoort.
Voeg hetvolgende toe aan smb.conf:
netbios name = NAAM_DIE_JE_ERAAN_WIL_GEVEN
bijvoorbeeld: netbios name = linuxbak
Als ie het nu nog niet doet ga dan maar eens verder met het onderstaande gedeelte.
Kijk of de betreffende user ook is toegevoegd aan "smbpasswd". Pak hiervoor je favoriete editor, bijv "vi".
Tik in "vi /etc/smbpasswd". Als daar je gebruiker niet tussen staat is hij dus niet aangemaakt!
Aanmaken doe je dus zoals gezegd met "smbadduser -a GEBRUIKERSNAAM".
Veranderen van password doe je met "smbpasswd GEBRUIKERSNAAM".
Weghalen van de user met "smbpasswd -x GEBRUIKERSNAAM" Eventueel kun je ook altijd de "-n" switch gebruiken om geen wachtwoord op te hoeven geven.
Kies een dir die je wilt sharen. Zet daar de goede permissies op!!! Let dus ook op de group en user die je permissies geeft voor die directory.
Ik zie dat je "/home/share" gebruikt. Ik neem aan dat je dus ook een user "share" aangemaakt hebt?
Denk er verder aan dat als windhoos een verbinding legt met die share dat hij dit zal doen met de username, zoals je op windhoos inlogt!
Er zijn nu 3 opties, waarvan de laatste de beste is:
-1: Je maakt die dir voor iederen toegankelijk
-2: Je zorgt dat de verbinding altijd als user "share" gemaakt wordt.
-3: Je maakt alle gebruikers aan in smbpasswd en op je systeem. Vervolgens gooi je al die gebruikers in 1 group. Zeg "smbusers". Daarna maak je die share alleen toegankelijk voor de user en de group (chmod -R 770 /home/share, chgrp smbusers -R /home/share)
Die eerste is een kwestie van "chmod 777 -R /home/share".
Voor de tweede moet je hetvolgende in smb.conf zetten:
map to guest = bad user
guest account = share
[share]
guest ok = yes
force user = share
Voor de derde doe je hetvolgende:
* "groupadd smbusers"
* "adduser GEBRUIKERSNAAM_IN_WINDHOOS -g smbusers"
eventueel aangevuld met "-s /bin/false" en "-d /dev/null". Als je niet wil dat de gebruikers een home-dir hebben en in kunnen loggen op de shell
* "chmod 770 -R /home/share"
* "chgrp smbusers -R /home/share"
* "smbpasswd -a GEBRUIKERSNAMEN_IN_WINDHOOS"
eventuel met -n voor geen wachtwoord.
Dit moet het doen
Test het maar eens door het volgende in te tikken:
"smbclient //SAMBA_NAAM/share -U GEBRUIKERSNAAM"
Mocht ie het nou nog niet doen, probeer dan eens om een verbinding te maken via windhoos:
"//IP_NUMMER_VAN_SAMBABAK/share".
Als ie het dan wel doet is het een kwestie van de wins-server aanzetten, Dit is sowieso trouwens een goed idee.
Okee zal ik dat ook nog maar ff uittikken, nou ik toch bezig ben:):
"wins support = yes"
"name resolve order = wins lmhosts"
Tja en als ie het dan nog niet doet dan zou ik het zo ook niet meer durven zeggen!
Verder zou ik zeggen kijk ook eens op de volgende site:
www.samba.org
[edit: tikfoutjes, waarvan er nu ongetwijfeld nog wel een paar in zitten]