Welke hardeschijf?

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-02 15:55
Beste medemensen van dit forum

Ik ben opzoek voor het 2e systeem hier in huis naar een mooi mooi geprijsde hardeschijf die minimaal
1 ..150 gb is
2 .. IDE .. STIL STIL STIL
4 .. Niet te duur(rond de 100 euro):*)

Aangezien ik uiteraard een paar schijven op het oog heb maar ik zit te twijfelen welke ik zal nemen en ik graag wat adviezen zou willen ontvangen. Ik heb voor de prijzen bij alternate gekeken aangezien dit wel een goede shop is.( teminste dat dacht ik :9 )

De 2 hardeschijven die ik wel iets vond:

Maxtor DiamondMax 10 (Bulk , 6L250R0)
Prijs: 89 euro

Capaciteit:250,0 GB

Interface: 40-polig Ultra DMA/133 IDE

Snelheid: 7200 rpm

Toegangstijd: 9 ms

Cache:16 MB

Hitachi Deskstar 7K250 (Bulk , HDT722525DLAT80)
Prijs: 99 euro

Capaciteit: 250,0 GB

Interface: 40-polig Ultra DMA/100 IDE

Transferrate: tot 100 MB/s

Snelheid: 7200 rpm

Toegangstijd: 8 ms

Cache: 8 MB

Geluidsproductie
Standby

2,8 Sone
Gebruik

3,0 Sone

Aantal puntjes op de schijven:

Met 89 euro :9~ leek mij de maxtor schijf wel wat, maar ik hoor veel problemen over deze schijf, zoals kapotte, herriemakende en zelfs die na een tijdje naar de eeuwige jachtvelden gaan}:O Of valt dit mee?

De maxtor schijf heeft ook 16 mb cache, geeft dit veel voordeel tegenover de schijf van hitachi?

Wat zegt nou die:

Geluidsproductie
Standby

2,8 Sone
Gebruik

3,0 Sone

Is dit erg stil, want anders zitten ze niet zo te bling blingen O-) met die cijfers.

Zijn er mischien nog andere schijven of mensen met ervaring? Je zou me erg mee helpen _/-\o_

Ik vind stil erg belangrijk maar de ene zegt dat de maxtor stil is, en de ander niet.

Bij hitachi heb ik nog niet echt veel gevonden, maar wat ik heb gevonden leek erg stil te zijn!(reacties over de schijf)

Bvd Ricardo!!

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Maxtor is beslist niet stil. Kijk eens naar een 200/250 GB samsung spinpoint. Die zijn wel erg stil en bovendien koeler! Ze zijn niet veel langzamer.

Verwijderd

Hetzelfde geldt voor de hitachi schijven, die zijn ook niet echt stil ( ervaring )

Ik gebruik zelf de Western digital 2500KS (250gig met 16 mb cache) ... en dies behoorlijk stil ( op wat resonatie na )

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 21:32 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Uit cijfers blijkt dat Maxtor het grootste gedeelte van zijn omzet moet besteden aan RMA's ten opzichte van andere hdd fabrikanten.
Ook heb ik zelf negatieve ervaringen met Maxtor hdd's dus ik zou de Hitachi nemen. Die is volgens mij ook nog ietsjes sneller.
Samsung's zijn inderdaad stiller.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Tja, stil is relatief. Ik vind de Maxtor's (ik heb er vier in mijn PC) weer wél stil.

Het probleem te bepalen wat stil is, is afhankelijk van veel factoren, o.a. de behuizing, de fysieke lokatie van de PC enzovoort. Een HD-silencer geeft bij elke schijf vermindering van het geluid.

Overigens zijn de verschillen bij de hedendaagse HD's zo minimaal dat verschillen nauwelijks waarneembaar zijn.
RoD schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:33:
Uit cijfers blijkt dat Maxtor het grootste gedeelte van zijn omzet moet besteden aan RMA's ten opzichte van andere hdd fabrikanten.
Ook heb ik zelf negatieve ervaringen met Maxtor hdd's dus ik zou de Hitachi nemen. Die is volgens mij ook nog ietsjes sneller.
Nou, kom maar op met de bron zou ik zeggen. :(

[ Voor 38% gewijzigd door Guardian Angel op 06-04-2006 21:37 ]

ARME AOW’er

• Cardo
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:30:
Hetzelfde geldt voor de hitachi schijven, die zijn ook niet echt stil ( ervaring )

Ik gebruik zelf de Western digital 2500KS (250gig met 16 mb cache) ... en dies behoorlijk stil ( op wat resonatie na )
Ja in mijn 1e systeem zit ook een WD 160 gb 8 mb cache, die hoor ik ook eigenlijk niet, maar ik moet ECHT stil. maar die hitachi zijn dus niet stil? want die getallen zeggen mij vrij weinig

Groeten ricardo

is ondertussen zoekend naar een paar revieuws over samsung aangezien die volgens jullie stil zijn _/-\o_

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Zoek even aantal reviews op! En ja Samsung Spinpoint is idd stil. Ik heb hem zelf ook. T.o.v Maxtor is gewoon stiller en ook nog eens sneller.

Lucky Goldstar

• Cardo
Maar mensen vooruit ga ik wel, ik zit nu aan een oude 20 gb van WD en 2 mb cache, en die is eigenlijk alles behalve stil :X

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

En ik zou ook zeggen Samsung ;) voor ongeveer 80euro heb je de 250GB

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Guardian Angel schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:35:
Tja, stil is relatief. Ik vind de Maxtor's (ik heb er vier in mijn PC) weer wél stil.

Het probleem te bepalen wat stil is, is afhankelijk van veel factoren, o.a. de behuizing, de fysieke lokatie van de PC enzovoort. Een HD-silencer geeft bij elke schijf vermindering van het geluid.

Overigens zijn de verschillen bij de hedendaagse HD's zo minimaal dat verschillen nauwelijks waarneembaar zijn.

[...]

Nou, kom maar op met de bron zou ik zeggen. :(
stond op de frontpage een tijdje terug.
nieuws: Garantieclaims Maxtor ruim viervoudige van Seagate
in vergelijking met andere merken dus het grootste deel van de omzet dat ze kwijt zijn aan RMA.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
Kijk ook eens naar Seagate. Seagate geeft 5 jaar garantie op de schijven en ze schijnen ook heel stil te zijn.

• Cardo
Als iemand mijn vragen onderaan wist te beantwoorden zou dat mijzelf ook een stuk schelen qua zoeken naar een goede schijf;) :O

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Cardo schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:49:
Als iemand mijn vragen onderaan wist te beantwoorden zou dat mijzelf ook een stuk schelen qua zoeken naar een goede schijf;) :O
HUH> ik denk dat je nu toch voldoende informatie hebt. Niet zitten miereneuken. En zelf mag je best wat opzoeken...zzz

[ Voor 7% gewijzigd door ToFast op 06-04-2006 21:54 ]

Verwijderd

Cardo schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:49:
Gewoon je pc niet gebruiken (uit drukken), kijk hoe stil hij is

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 21:54 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Terw_Dan schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:39:
[...]
stond op de frontpage een tijdje terug.
nieuws: Garantieclaims Maxtor ruim viervoudige van Seagate
in vergelijking met andere merken dus het grootste deel van de omzet dat ze kwijt zijn aan RMA.
Goh. Gemist. :)

Maar dat zegt natuurlijk weinig zoals uit de diverse commentaren op het artikel al blijkt.

Ik val maar weer eens in herhaling, ik heb alle merken al een keer in mijn PC gehad en van al merken gingen er 1 of 2 kapot. De verschillen zijn echt marginaal en zeker niet zodanig dat Maxtor als leverancier van slechte producten moet worden bestempeld.

Hitachi nam IBM over.... IBM gaat er een belletje rinkelen? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 06-04-2006 21:57 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:54:
Hitachi nam IBM over.... IBM gaat er een belletje rinkelen? :+
your point being?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat in elk fabricage- of ontwerpproces er weleens iets mis kan gaan. In het geval van Maxtor zijn de meeste RMA's een gevolg van brakke firmware en niet een technisch falen. Dit probleem is inmiddels volledig verholpen. De schuldige is trouwens moeilijk aan te wijzen, nVidia of Maxtor.

IBM heeft met de Deskstar daarentegen weer grote technische problemen gekend en tegenwoordig is het materiaal weer goed.

Het wisselt dus en kan van de ene op de andere dag veranderen. Misschien komt er morgen een chipset waar Hitachi niet mee overweg kan.

ARME AOW’er

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 13:48
Guardian Angel schreef op donderdag 06 april 2006 @ 22:18:
Dat in elk fabricage- of ontwerpproces er weleens iets mis kan gaan. In het geval van Maxtor zijn de meeste RMA's een gevolg van brakke firmware en niet een technisch falen. Dit probleem is inmiddels volledig verholpen. De schuldige is trouwens moeilijk aan te wijzen, nVidia of Maxtor.

IBM heeft met de Deskstar daarentegen weer grote technische problemen gekend en tegenwoordig is het materiaal weer goed.

Het wisselt dus en kan van de ene op de andere dag veranderen. Misschien komt er morgen een chipset waar Hitachi niet mee overweg kan.
Ik en met mij velen zweren nooit meer een Maxtor schijf te kopen, ik heb er nu nog één in gebruik, welke eigenlijk al dood was, allerlei bad sectors en dergelijke maar na een low level format was hij weer enigzins bruikbaar. De andere Maxtor schijven welke ik heb gebruikt doen het allemaal niet meer.

Vrienden van mij, overal gaan Maxtor's kapot, familie, overal Maxtors kapot, nu zie je wel veel Maxtor schijven maar toch valt het op.

Ik werk op donderdagavond en op zaterdag in een computerwinkel, we verkoppen 50/50 Maxtor/WD, RMA percentage is schat ik ongeveer 75/25 Maxtor/WD

Maar ik ga er verder niet meer op in, deze discussie is al vaak genoeg gevoerd, telkens opnieuw blijkt weer dat je gewoon geluk moet hebben met je schijven.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:03
Ik heb zelf een Hitachi 180gxp, en die is gewoon stil, hoorde dat de nieuwere modeleen ook geen herrieschoppers zijn. De stilte is die Samsung 250 gig, die zou ik nemen, komt bij Tom's hd-vergelijker nog eens goed eruit ook.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

GH45T schreef op donderdag 06 april 2006 @ 22:39:
[...]
Maar ik ga er verder niet meer op in, deze discussie is al vaak genoeg gevoerd, telkens opnieuw blijkt weer dat je gewoon geluk moet hebben met je schijven.
En dat is een zeer verstandige opmerking. Als anderen dat nu ook eens gaan begrijpen zijn we voor altijd van die discussie af.

ARME AOW’er

• GH45T
Sjah schreef op donderdag 06 april 2006 @ 22:49:
Ik heb zelf een Hitachi 180gxp, en die is gewoon stil, hoorde dat de nieuwere modeleen ook geen herrieschoppers zijn. De stilte is die Samsung 250 gig, die zou ik nemen, komt bij Tom's hd-vergelijker nog eens goed eruit ook.
De stilste is de Samsung 160GB, niet de 250GB.

Ik heb een Samsung 250GB s-ata in mijn passief gekoeld servertje zitten, de schijf zit in een silentmaxx harddisk silencer rev 2 en ik kan de schijf nu nog heel licht horen draaien en je hoort hem ook als de schrijfkoppen bewegen.

De 160GB IDE schijf die mijn neefje in de pc heeft zitten is echt stiller, maar desondanks is de 250 GB geen slechte keus, lekker snelle harddisk welke toch stil is, niet warm wordt enz.

Servertje van mij staat nog geen 2 meter van mijn bed af dus moet het stil zijn en ik hoor het ding ook zo goed als niet, maar als je echt op gaat letten hoor je de harddisk toch nog een klein beetje.

• Sjah
ahaa, de p80 dus...

Servertje naast mijn bed, al is die nog zo sitl, die zou hier uitgaan. ;)

Verwijderd

GH45T schreef op donderdag 06 april 2006 @ 23:00:
[...]

De stilste is de Samsung 160GB, niet de 250GB.

De 160GB IDE schijf die mijn neefje in de pc heeft zitten is echt stiller, maar desondanks is de 250 GB geen slechte keus, lekker snelle harddisk welke toch stil is, niet warm wordt enz.
Welke precies? in de pricewatch?

deze?
pricewatch: Samsung SpinPoint P80, 160GB (7200rpm, ATA133, 8MB)

Verwijderd

en nog iets, maxtor is overgenomen door Seagate.
Dus, dat zal ook wel goed moeten komen dan. Alleen moet ik ook geen maxtors in mijn machines hebben. Heb er een aantal verkocht en daarvan kreeg ik meer dan de helft terug. Dit soms al na een paar dagen. Never meer maxtor..........

• GH45T
Sjah schreef op donderdag 06 april 2006 @ 23:14:
ahaa, de p80 dus...

Servertje naast mijn bed, al is die nog zo sitl, die zou hier uitgaan. ;)
Met stil bedoel ik dus écht stil ;)

Een passief gekoeld systeem met een P120 in een silentmaxx silencer is echt enorm stil, nauwelijks hoorbaar.

Ik woon in een buitengebied, weinig verkeer wat er langskomt, geen geluiden van buren en als ik een keer ergens slaap binnen de bebouwde kom dan duurt het uren voordat ik in slaap val door allerlei dingen die ik hoor en bij mijn servertje heb ik dus nergens last van :)
Ja, de P80, bij de P120 is volgens mij de nadruk weer iets meer op performance en grote komen te liggen en vandaar maakt hij wat meer geluid.

[ Voor 22% gewijzigd door GH45T op 06-04-2006 23:23 ]

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-01 16:54

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

is dit uberhaupt een keuze :Z

altijd voor de hitachi gaan is naar mijn mening veel beter en overall is de (T)7K250 in veel reviews de beste. En mijn ervaring met maxtor is dat ze om de haveklap kapot zijn.

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-02 20:18
http://www.storagereview.com/articles/200601/250_7.html

Mij lijkt de Samsung ook de juiste keuze hier. Heb zelf nu een Maxtor en die is denk ik brak. Ik vertrouw er in ieder geval niet meer op.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51

Jimbolino

troep.com

Het maakt niet veel uit wat je kiest,

ik heb altijd voor maxtor gekozen vanwege de prijs, snelheid en goede rma service.

Heb al verschillende schijven kapot gezien
- Nec (omgelabelde hitashi)
- diverse seagates
- diverse maxtors

Ik heb nu 4x300 2x200 1x160 1x120 van maxtor in mijn pc zitten, en geen problemen mee.
Het belangrijkste is dat je je schijf niet te warm laat worden en dat je elke paar maanden de smart waardes checkt.

maxtor is gewoon de meest verkochte consumenten hardeschijf, dus het is niet vreemd dat je in je omgeving veel kapotte maxtors ziet.

[ Voor 14% gewijzigd door Jimbolino op 06-04-2006 23:35 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

GH45T schreef op donderdag 06 april 2006 @ 23:21:
Ja, de P80, bij de P120 is volgens mij de nadruk weer iets meer op performance en grote komen te liggen en vandaar maakt hij wat meer geluid.
Waarom is eigenlijk de 2mb iets duurder als de 8mb versie?
8mb is toch beter? niet

• Sjah
offtopic: ik heb hier computerland, paradigit en mycom om de hoek, en die verkopen allemaal dezelfde merken, Maxtor en WD. En dat zijn niet mijn favo merken. Voor Samsung of Hitachi moet ik dus ondanks die rijkdom aan zaken hier, online bestellen.... 8)7
GH45T schreef op donderdag 06 april 2006 @ 23:21:
[...]

Met stil bedoel ik dus écht stil ;)

Een passief gekoeld systeem met een P120 in een silentmaxx silencer is echt enorm stil, nauwelijks hoorbaar.

Ik woon in een buitengebied, weinig verkeer wat er langskomt, geen geluiden van buren en als ik een keer ergens slaap binnen de bebouwde kom dan duurt het uren voordat ik in slaap val door allerlei dingen die ik hoor en bij mijn servertje heb ik dus nergens last van :)
Ik woon zelf in een straat in Amsterdam waar wel wat auto's doorheen gaan, maar ga meestal s'nachts slapen en dan is het stil. Waar ik niet tegen kan is een , al is het zacht, monotoon geluid, ruis zeg maar. Maar goed jouw systeem klinkt idd als erg stil ja.

[ Voor 65% gewijzigd door Sjah op 06-04-2006 23:42 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Guardian Angel schreef op donderdag 06 april 2006 @ 22:56:
[...]

En dat is een zeer verstandige opmerking. Als anderen dat nu ook eens gaan begrijpen zijn we voor altijd van die discussie af.
Ik ben het er evengoed niet mee eens. Het probleem is natuurlijk dat je vantevoren niet weet dat een bepaalde serie slecht is, zeker als de desbetreffende schijven pas na dik een jaar stuk gaan. Je kunt er dus in het begin - Ook al heb je de beschikking over (zeer) grote aantallen - sowieso weinig zinnigs over zeggen. Echter als een serie wat langer bestaat, en deze blijkt slecht te zijn, dan kun je hier echt wel de conclusie uit trekken dat het wellicht handig is om eens op een ander merk over te stappen. Ik spreek dan ook niet over mensen die ervaring hebben met enkele exemplaren, er zijn hier namelijk ook genoeg mensen die wèl voldoende schijven voorbij zien komen om een redelijk oordeel te kunnen vellen. Ik heb in de computerzaak waar ik werkte Maxtor ook HARD achteruit zien gaan, terwijl deze vroeger haast onverwoestbaar leken.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mijn ervaring vertelt me dat er relatief weinig RMA's zijn die het gevolg zijn van een technisch mankement. De DM10 serie is een overbekend specifiek geval met een firmwareprobleem en een duidelijk af te bakenen productiedatum.

Om op basis hiervan Maxtor als een minder goed merk neer te zetten is dus niet correct. Tevreden mensen posten niet, ontevreden mensen posten wel. :)

Ofschoon dit allemaal natuurlijk offtopic is, vind ik dat je niet op een manier van 'behaalde resultaten in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst' zou moeten reageren.

Er zijn geen exacte cijfers over de aantallen verkochte types en het aantal RMA's. Wat er te vinden is, zijn altijd schattingen waaruit je allerminst een conclusie kunt trekken.

Alle harddisken kunnen stuk gaan.
Which is the most reliable brand . . .

of hard disk drive?

Over many years of experience within the data storage equipment industry, there is one particular question more repeatedly asked than most of the other common ones. Questions like "What's the most reliable brand of disk drive?", or "What's the best brand of hard drive money can buy?", along with the permutation "Aren't '-you-name-the-brand-' hard drives just about the worst, most unreliable make of hard drive?" are often put to experts in the field, and represent an entire class of inquiry used for probing into this one issue.

The short answer to this question is the same as the shortest possible English language answer to any question: "No." Okay, strictly speaking, that doesn't make much sense - but it does convey the right idea. Asking which brand of hard drives are the most reliable is something like asking the same thing about cars made by Audi, BMW and Mercedes. There really is no simple informative answer.

The more complicated answer (but also more informative) from an expert in the field is that every single maker of hard disk drives has manufactured certain models that are in every way best of class, and superior to their competition. And it's also true that every single one of them has put out a model or two at least, that would make a lemon tree cower with embarrassment. A truth that should be owned up to by every computer user who uses that computer to store data having value to them is that no matter what brand of hard drive is installed, sooner or later it will fail and block your access to that data. The most appropriate means to deal with this reality is to have backup copies of all valuable data.

In the 1980's, there were many competing manufacturers, well over three dozen that included such brand names® as Micropolis, Rodime, Lapine, Hewlett Packard, Tandon, CDC, Microscience, Shugart, Conner, CMI, Kyocera, Miniscribe - most of which hardly anyone now, just two decades later, can even remember if indeed they have ever even heard of them. All of the currently existing manufacturers (see list below) were also in the business back in those same early days, and the fact that they are still with us now is strong testimony to each vendor's fierce commitment to data storage technology and the building of a high quality product.

Hard drive manufacturers Quantum and IBM, historically two of the greatest names® in the business, only since the dawn of the new millenium now fail to qualify for the elite group below. In the following list are the makers of hard disk drives that have not only survived into the twenty-first century, but who today are still creating indispensable rotating memory hard disk drive data storage products for our computers and other digital devices:
Bron: http://www.data-master.com/hard-drives-BestMake.htm

ARME AOW’er

Verwijderd

Dat was een redelijk flauw (niet zout?) verhaal.
Met ongeveer elke harde schijf maker merk.

Er zullen toch wel schijven zijn die heter worden als andere en daardoor sneller kapot gaan. denk ikzo

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ van dit subforum is duidelijk over hoe je een harddisk moet uitzoeken :) Doe er je voordeel mee.
OM FAQ / Beleid » Welke harddisk moet ik nemen?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.