Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleempje met sata schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 01:24

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
Hoi ik ben nieuw op dit forum, maar nu heb ik een probleem met mijn sata schijf.

Mijn systeem:
AMD 3000+ newcastle
Ashrock k8s8x
2 x 512 mb geheugen
1 hitachi 80 gig sata schijf
1 maxtor 20 gig ide schijf
1 seagate 80 gig ide schijf (in bracket)
300 watt sweex voeding
en en neon staafje

Ik heb sinds een paar maanden een sata schijfje gekocht (zie hierboven) en die op sata connector 1 aan gesloten. Na wat geklooi had ik perongeluk mijn sata connector 1 op mijn moederbord afgebroken. Nu heb ik mijn sata schijf op port 2 aangesloten en heeft hij het een poosje gedaan. Mijn pc werd instabiel en ik had het vermoeden dat het aan de voeding lag, dus heb ik de schijf in de bracket eruit gehaald me neon staafje gedemonteerd en 2 casefans gedemonteerd. Sinsdien is mijn sata schijf met geen mogelijkheid te bereiken. Niet in de bios niet in windows niet in de installatie van windows en niet in linux suse.

Na wat na vraag op school bleek dat sata kabels niet zo goed tegen hoog frequentie kunnen en werd mij aangeraden mij sata kabel langs de kast van mijn pc te laten lopen. Ook zou mijn 300 watt voeding kantje boord zijn in mijn systeem.

al met al doet mijn sata schijfje het niet en vroeg ik me af hoe ik weer van mijn schijfje gebruik kan maken?

(ik kreeg na het demonteren van de componenten een grub 24 error mischien helpt jullie dit op weg)

bij voorbaat dank

Verwijderd

300 watt met 4 harde schijven is idd wat aan de krappe kant, dit moet echter geen probleem zijn met het detecteren van de harde schijf.
Wanneer je echt problemen krijgt is wanneer je van de ene hdd naar de andere kopiert, omdat je dan op volle toeren werkt en veel stroom (watts) gebruikt.

Even weer on-topic:
Heb je nog sata connectors over op je moederbord?, zoja probeer het eens op een andere sata connector.
Heb je al de molex kabels verwisseld met die van een werkende harde schijf?

Hoor je de harde schijf ook starten?.
Soms zit er een ledje op de harde schijf, begint deze ook te branden?
Bios default instellingen? (sata controller uitgeschakeld per ongeluk? )

Heb je nog ergens een andere sata schijf te liggen?.. probeer deze eens te koppelen aan dezelfde kabels als waar de huidige sata aanzit. Wanneer deze dus wel werkt dan heb je problemen met je harde schijf.

Afbeeldingslocatie: http://www.msprojectstart.org/molex%20connect.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 11:45 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jouw voeding is inderdaad aan de magere kant :) Zie ook de Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

H3wo:
300 watt met 4 harde schijven is idd wat aan de krappe kant, dit moet echter geen probleem zijn met het detecteren van de harde schijf.
Tijdens het opstarten (opspinnen) wordt júist het meeste gevergd van de voeding :X ;)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een Grub 24 error geeft meestal aan dat het filesystem corrupt is.

Even schijf in een ander systeem testen, met fdisk paritities aanmaken en formatteren en terugplaatsen in je eigen systeem (als alles tenminste goed is gegaan).

De beste methode is natuurlijk altijd om een HD in een ander goed werkend systeem te testen. Daar sluit je alle problemen met je eigen configuratie mee uit.

Ik lees afgebroken onderdelen van een moederbord... tja, de oorzaak kan ook daar liggen natuurlijk.

@ H3wo
Niet alle S-ATA gebruiken een molexaansluiting maar een speciale aansluiting. Verder gebruiken HD's de meeste power op het moment van opstarten zoals BalusC al zei. :)

offtopic:
en groeten.... daar doen we op GoT niet aan

ARME AOW’er

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-11 01:24

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Topicstarter
bedankt heren/dames,

mijn harddisk is inmiddels meerdere malen getest, ook in testlabs en hij bleek te zijn overleden. Hoogst waarschijnlijk door een schokje :(. Ik had nog garantie op mijn schijfje dus deze is opgestuurd en ik heb inmiddels al een iets veranderde setup en me systeem draait weer stabiel.

nogmaals bedankt :d