Alt-knop gebruiken in de OSX terminal applicatie

Pagina: 1
Acties:

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik gebruik irssi op een externe host, om op irc te kunnen chatten.
Hierbij kun je (onder linux en windows/putty) gebruik maken van Alt+1/2/3/4/etc om naar het window (kanaal/server/etc) met het desbetreffende nummer te switchen.
Nou heb je in OSX geen alt-toets, en werkt de alt-toets op mijn toetsenbord als de Apple-key

Ik vroeg me dus af hoe ik een signaal naar de terminal stuur dat ik wel de 'echte' alt ingedrukt heb.

Ik weet ook wel dat ik op andere manieren kan switchen van window, maar dat wil ik natuurlijk niet, dus workarounds als "/window [nummer]" hoef ik niet te horen.

Verwijderd

met ESC 1/2/3/ kan je ook van window veranderen. En natuurlijk CTRL + P, CTRL + N. Of zijn dit allemaal workarounds die je niet wilt horen?

• defusion
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:08:
met ESC 1/2/3/ kan je ook van window veranderen. En natuurlijk CTRL + P, CTRL + N. Of zijn dit allemaal workarounds die je niet wilt horen?
CTRL+P en CTRL+N wist ik van, maar is wat lastig als je in 8~9 kanalen zit (met meer is het helaas noodzakelijk), maar die ESC toets is een workaround waarmee ik goed kan leven ;)
Nog steeds, als iemand een workaround heeft waarmee ik de console bijv. nep dat ik de alt-toets indruk wanneer het werkelijk de apple-key is, zou dat natuurlijk ook geweldig zijn :)

maar iig bedankt voor de tip richting de ESC toets

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

in osx heb je echt wel een alt-knop.. alleen zit die op de plek waar je op je windows toetsenbord de windows knop heb zitten

blup

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
eendje schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:28:
in osx heb je echt wel een alt-knop.. alleen zit die op de plek waar je op je windows toetsenbord de windows knop heb zitten
Ik geloof dat dat duidelijk was, alleen werkt 'ie in Terminal niet zoals in bijvoorbeeld xterm.

Nog zo een: is er al iemand achter hoe je 'home' en 'end' kunt gebruiken in de terminal?

Verwijderd

Sijmen schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:51:
[...]

Ik geloof dat dat duidelijk was, alleen werkt 'ie in Terminal niet zoals in bijvoorbeeld xterm.

Nog zo een: is er al iemand achter hoe je 'home' en 'end' kunt gebruiken in de terminal?
Jup Fn+shift+home/end op een PB. Fn weglaten bij een normaal tobo neem ik aan.

Voor alt in een terminal zou ik eens proberen met de option+command toets. Dit weet ik niet zeker :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 17:56 ]

• defusion
  • Niet online
eendje schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:28:
die heb ik al geprobeert, er staat op mijn tobo in kleine letters onder het windows logo "Alt option", helaas werkt die ook niet.
kan natuurlijk wel zo zijn dat osx het snapt, maar de terminal-applicatie niet ofzo.
Pagina: 1