Nieuwe Papst-fan in voeding werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 19:18
Ik heb een aantal weken geleden een Tagan TG480-U15 gekocht. Hierin zit een 120mm fan die niet zo stil is als de beschrijving wil doen geloven. Ik heb op internet gelezen dat meerdere bezitters dit ervaren. Ik heb daarom een Papst 4412 F/2GL besteld en heb deze zojuist proberen te installeren.

Inbouwen was geen probleem. De papst heeft een blauwe draad voor de snelheidsmeting welke ik niet heb aangesloten omdat er slechts een 2-pins connector op de voeding zat. Toen ik de boel aansloot ging de fan niet draaien. In het begin komt er een hele kleine beweging maar hij gaat nooit echt draaien.

Ik heb de fan toen aangesloten op het moederbord met slechts twee draden. Ook nu gaat hij niet draaien. Toen ik de fan later met drie draden (dus met de toerentalmeter) aansloot draaide hij wel.....

Hoe kan ik deze fan in mijn voeding draaiende krijgen??

Alvast bedankt!

Verwijderd

Ik denk dat het komt omdat de fan niet de juiste spanning krijgt mij arctic tc3 wil ook alleen werken op 12 volt misschien als je hem direct op 12v aansluit draait hij wel.

• tiesum
Ik heb m zojuist op mijn fan-controller aangesloten. ook als deze op de laagste stand staat (dus veel minder dan 12 V) draait de fan gewoon

Verwijderd

Dan is het idd erg raar dat hij het niet in de voeding doet. En als je kijkt met een multimeter of er wel spanning op staat.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

heb je hem wel goed aangesloten... het is gelijkspanning ;)

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Een fan draait ook gewoon op wisselspanning ik heb hem op 12v wisselspanning laten draaien zonder problemen het maakte ook niet uit hoe de draaden zitten het is immers ook een universeel motortje die is geschikt voor zowel wissel als gelijk spanning.

• tiesum
- Meten met een multimeter hoeft niet want als ik de oude fan weer aansluit werkt deze gewoon.

- Ik heb de juiste kabels met elkaar verbonden: Rood op rood en zwart op wit. De blauwe kabel is de 'toeren-meter'

Verwijderd

Trekt de fan niet te veel stroom want sommige voedingen geven niet zoveel stroom aan de fan de ene fan is 0,3 A en de andere misschien wle 0,7A. Of jou voeding is PWM en jou fan ondersteund dat niet of anders om maar dat lijkt mij sterk. Want als jou voeding de fan afremt op het voltage en jou fancontroller PWM regeld dus altijd 12v kan het zijn dat de fan afslaat onder de 12v

Interesse poll: PWM regeling voor FANs
Langzamere ventilator zonder voltage te veranderen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 18:31 ]

Verwijderd

Gaat die Tagan de fan niet pas laten draaien wanneer een temperatuur-grens bereikt is?

Verwijderd

tiesum schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:24:
- Ik heb de juiste kabels met elkaar verbonden: Rood op rood en zwart op wit. De blauwe kabel is de 'toeren-meter'
Ik dacht dat de witte draad net toerenmeter was en de blauwe de aarding, kan dit niet de oorzaak van je probleem zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 19:34 ]

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-01 12:02
Ik denk dat het probleem zit in je fan. Ik denk dat ie gewoon niet wil werken zonder de blauwe draad aangesloten.

Misschien werkt ie wel als je de blauwe draad op je mobo aansluit en de andere 2 gewoon in je voeding.

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-01 13:53
Heb je niet per ongeluk de + en - verwisseld? Dat zou de schokjes in de beweging kunnen verklaren.
Kleuren hoeven niet identiek te zijn (misschien misselijk grapje van de fabrikant ;))

[ Voor 31% gewijzigd door TafkaT op 06-04-2006 21:13 ]

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 13:51
Maar je zegt in je topicstart dat hij het ook alleen maar deed op je mobo met alle 3 de draden aangesloten. Nou dan heb je het probleem toch al te pakken? Alleen het toerental-draadje ergens aanplakken op je mobo, al weet ik niet of dat los werkt op een mobo zonder de andere 2 draadjes maarja...proberen?

[ Voor 37% gewijzigd door Ruben [NL] op 06-04-2006 21:17 ]

Verwijderd

wel leuk dat gepruts met fans, maar kan niet geloven dat je TG480-U15 voeding veel geluid maakt
ik moet me adem inhouden om hem te kunnen hooren (heb de zelfde)
zouw niet een productie fout in kunnen ziten? nog gerantie?

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 13:51
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:21:
wel leuk dat gepruts met fans, maar kan niet geloven dat je TG480-U15 voeding veel geluid maakt
ik moet me adem inhouden om hem te kunnen hooren (heb de zelfde)
zouw niet een productie fout in kunnen ziten? nog gerantie?
Nou die m opengeschroefd heeft, heeft hij zijn garantie in ieder geval niet meer lijkt me :+ Anders koop ik morge ook een Tagan ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Ruben [NL] op 06-04-2006 21:27 ]

Verwijderd

misshien ben ik wel doof :D

Verwijderd

Bij mijn 2 papst fans zorgen de blauwe en de rode draad voor de stroom (als ik t goed zie, de witte is dan dus voor de snelheidsmeting), misschien is dat bij jouw ook het geval.

P.S. Ik heb net met mij 92mm Papst fan een schroefje van m'n case de ruimte in gecatapulteerd, dat wordt ff zoeken... 8)7

• tiesum
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:30:
Trekt de fan niet te veel stroom want sommige voedingen geven niet zoveel stroom aan de fan de ene fan is 0,3 A en de andere misschien wle 0,7A. Of jou voeding is PWM en jou fan ondersteund dat niet of anders om maar dat lijkt mij sterk. Want als jou voeding de fan afremt op het voltage en jou fancontroller PWM regeld dus altijd 12v kan het zijn dat de fan afslaat onder de 12v

Interesse poll: PWM regeling voor FANs
Langzamere ventilator zonder voltage te veranderen
Als de voeding niet genoeg stroom zou geven zou dat volgens mij alleen een probleem zijn bij de start. Als ik de fan aanduw als de voeding eenmaal aanstaat gaat deze ook niet draaien. Onder de 12 Volt slaat de fan niet af want hij gaat ook aan met een fancontroller.

Waar kan ik checken welke draad welke functie heeft??

• tiesum
Boudewijn schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:06:
heb je hem wel goed aangesloten... het is gelijkspanning ;)
Heren...Mijn excuses. Na wat meer speuren heb ik gevonden dat niet blauw, maar wit het toerental doorgeeft. Ik heb hem dus iid verkeerd aangesloten... Morgen weer proberen.

Bedankt allemaal voor jullie reactie!!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:31:
P.S. Ik heb net met mij 92mm Papst fan een schroefje van m'n case de ruimte in gecatapulteerd, dat wordt ff zoeken... 8)7
Soms, niet vaak, verschijnt er bij een tech-topic een glimlach op mijn gelaat. :)

@TS.
Meten= weten en goed lezen/zoeken=oplossing vinden.

ARME AOW’er

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:21:
Een fan draait ook gewoon op wisselspanning ik heb hem op 12v wisselspanning laten draaien zonder problemen het maakte ook niet uit hoe de draaden zitten het is immers ook een universeel motortje die is geschikt voor zowel wissel als gelijk spanning.
Lijkt me gek, een fan voor gelijkspanning draait echt alleen maar op gelijkspanning en draait bij mij toch echt niet als ik de polen omwissel. Het is ook niet een normaal motortje, maar een met veel spoelen en een besturings IC.

Klik mee voor GoT!........

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
meestal zit er voor een brushless DC motortje een diode, dus het kan dat het op AC werkt, maar dan wordt er alleen gebruik gemaakt van de positieve alternantie

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1