Toon posts:

Netwerk configuratie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweaker,

Ik ben van plan 8 ip-camera's in mijn zaak te plaatsen. Nu heb ik een 4 poorts router, terwijl ik er 8 nodig heb. Hoe kan ik dit oplossen? heb ik hiervoor een switch nodig? De opstelling is alsvolgt. We hebben 8 ipcam's, die plaatsen we onder in de zaak, er loopt één UTP kabel naar boven, boven staat een 4 poorts router. Nu wil ik zorgen dat ik alle camera beelden via één kabel naar boven kan zenden en ze hun ip houden en boven gewoon kan bekijken, net zoals dat gaat bij een 4-poorts router met 4camera's.

Kunnen jullie mij uitleggen hoe en wat de beste oplossing is? Indien je me echt wilt helpen, zet er een schematische afbeelding bij, dan is het mij meteen duidelijk.

Mijn idee:
Afbeeldingslocatie: http://freestylewebdesign.nl/cameraopstelling.JPG

Alvast Bedankt,

Ruud

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 17:51 . Reden: afbeelding erbij ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-01 11:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Camera's hebben een statisch IP? Zo ja, trap er een hun van een tientje tussen en klaar, dacht ik zo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Camera's hebben allen een zelf in te stellen statisch ip-adres

Verwijderd

als alle 8 cams beneden hangen vind ik het een beetje onnodig om er vier daarvan toch naar boven te connecten. Nu heb je alleen een probleem denk ik ... switchen worden bijna alleen maar met een poort aantal van 4, 8, 12, 24, 32 etc. etc. gemaakt. Dus je zou of moeten kijken naar een twaalf poorts switch en daar een van de poorten gebruiken als uplink naar je router. Of drie 4 poorts dat kan ook. zijn die IPcams trouwens erg bandbreedte vretend? want je hebt nog steeds maar een 100Mbit lijntje he

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 17:53 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een hub zou ik niet doen, gewoon een switch moet voldoende zijn. Maar je zult dan 9 poorten minimaal nodig hebben; immers, je wilt ook nog een kabel naar boven laten lopen. Wat je natuurlijk ook kunt doen is ze gewoon allemaal aan een eigen netwerksocket hangen en netjes in een patchast laten doorkomen, maar dat moet je zelf weten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is allemaal geen probleem (12 poort switch). Maar je geeft dus aan dat ik een switch nodig heb, die ik koppel tussen camera en router (zie mijn afbeelding). Ik begrijp het geheel niet echt.

Wat is een switch.. een switch zorgt voor meerdere poorten en neemt het ip over van mijn camera en zend dat bij de router naar binnen? hoe komen die binnen? moet ik iets forwarden? Neemt mijn router uiteindelijk de ip's van mijn camera's over ondanks dat er een switch tussen zit?

Verwijderd

je kan een switch zien als een vertakkingsstuk van je router. Als je die camera's een vast ip-adres geeft zijn deze vanaf jouw pc te benaderen op dat adres. je kan er ook voor zorgen dat ze automatisch een adres toegewezen krijgen, alleen denk ik dat dit in jouw geval alleen maar voor complicaties gaat zorgen.

wat voor camera's zijn het trouwens?

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11-2025

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:55:
Dat is allemaal geen probleem (12 poort switch). Maar je geeft dus aan dat ik een switch nodig heb, die ik koppel tussen camera en router (zie mijn afbeelding). Ik begrijp het geheel niet echt.

Wat is een switch.. een switch zorgt voor meerdere poorten en neemt het ip over van mijn camera en zend dat bij de router naar binnen? hoe komen die binnen? moet ik iets forwarden? Neemt mijn router uiteindelijk de ip's van mijn camera's over ondanks dat er een switch tussen zit?
Nope, je router kan 4 pc's / netwerkapparaten fysiek van een uplink voorzien, met een switch vergroot je het aantal poorten dat je router fysiek kan voorzien. Op netwerkniveau (ip) kun je zoveel apparaten aansluiten als dat je geheugen van de router (lees dhcp pool en capabiliteit aankan).

alternativ

Verwijderd

Topicstarter
Dus een switch moet ik gewoon zien als een dom (best wel slim) apparaat dat gewoonweg het statische ip van mijn camera doorgeeft aan de router die het uiteindelijk opneemt binnen mijn netwerk? Aan een switch hoef ik in feite niets in te stellen? Dus niet zo'n admin als bij mijn router?

Volgens dit principe:
Afbeeldingslocatie: http://www.tekstenuitleg.net/img/bekabeling_thuisnetwerk.gif

Waar de pc's dan door camera's vervangen worden.

Alleen hoe sluit ik die ene kabel die naar boven gaat aan op de switch? is daar een aparte poort voor? iput = alle camera's, output één poort? die ik hier beschrijf misschien?

Ik heb hier namelijk een hub liggen met 12 poorten en die heeft een seriele uplink en downlink, oude rotzooi?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 18:10 ]

Verwijderd

nee, meeste huis, tuin en keuken switches zijn niet beheerbaar (managable). Dus gewoon inpluggen en dan is het plug and pray play :)

Bij hubs heb je vaak inderdaad een uplink poort die je in de router dan zou moeten stoppen. Switches en routers zijn bijna altijd auto-sensing en stellen zichzelf dan automatisch in op uplink. is die downlink poort ook een utp-aansluiting? en wat voor snelheid heeft die hub? klinkt redelijk oud nml.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 18:13 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:42

rapture

Zelfs daar netwerken?

Thuisnetwerkje zoals het hoort, computers en ander materiaal sluit je aan de switch. De router zou enkel voor de verbinding tussen je thuis netwerk (switch in dit voorbeeld) en de buitenwereld (de modem in dit voorbeeld) moeten zorgen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EuccTMAE5KKS64wyucl76X2m/full.gif

Huishoudrouters zijn 2-interface-routers met een ingebakken switchje + wat extra's. Kleine netwerken kunnen dus hun weinige apparatuur aan de huishoudrouter aansluiten en de switch uitsparen, maar zo hoort het eigenlijk niet.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J1CRbJl5vCumCNvoB7Y9qeV8/full.gif

Na de theorie, nu jouw geval bekijken:
Je hebt in de startpost al goed geraden, maar na de theorie snap je nu wat het netwerkapparatuur is, wat ze doen en waarvoor ze dienen. Het is simplistisch uitgelegd, voor meer details zie Cisco CCNA cursussen.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/CHazP2365bX1i6eGww8GZddn/full.gif

16-poorten switches kosten tegenwoordig niks meer, dat was vroegah nogal peperduur lanpartymateriaal. Dankzij "Auto MDI/MDIX" is het aansluiten maar "hersenloos foemp and go" (netwerkkabels erin raggen en het werkt), de tijd dat je rekening moest houden met straight en crossover is voorbij.
Asus GigaX 1016D (16x 100Mbps) € 37

[ Voor 40% gewijzigd door rapture op 07-03-2010 13:00 . Reden: links van plaatjes updaten ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 17:08

BHQ

Zoiets zoek je dus: ph43r my l33t p41nt sk1llz

Afbeeldingslocatie: http://yapser.nl/network.PNG

Je router link je gewoon aan de switch en daarop plug je je camera's. Als er poortjes overblijven kan je daar evt. nog een switch of pc's aan hangen. Gooi er een el-cheapo 16 poorts neer, dan hou je nog 7 poortjes over voor bijv pc's.

-edit- te laat 8)7 is iig. indentiek als setup van laatste pic van mn vrind boven ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BHQ op 06-04-2006 18:23 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:15
Zoals Raptor al beschrijft zo zou ik het doen alleen dan omdat IP cams best wel wat bandbreedte snoepen zou ik wel 2 a 3 lijnenen neerleggen. een Switch pakt automatisch de minst volle lijn.

Verwijderd

Als de doel van de camera's beveiliging is, zou ik gaan voor 2 switches. Mocht een switch uitvallen, dan mis je niet alle beelden.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Cave_Boy schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:22:
Zoals Raptor al beschrijft zo zou ik het doen alleen dan omdat IP cams best wel wat bandbreedte snoepen zou ik wel 2 a 3 lijnenen neerleggen. een Switch pakt automatisch de minst volle lijn.
2 à 3 lijnen zal lussen in je netwerk toevoegen (IT-studenten doen dat weleens om de les/labo te saboteren), dus niet doen. Tenzij als je trunking (genoeg synoniemen ervoor) toepast, dan hebben we aan beide kanten manageble switches nodig die trunking ondersteunen. Dit ligt waarschijnlijk buiten het budget en 100Mbps "backbone-verbinding" is niet niks.
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:26:
Als de doel van de camera's beveiliging is, zou ik gaan voor 2 switches. Mocht een switch uitvallen, dan mis je niet alle beelden.
Als je 2 switches aan de huishoudrouter hangt, wat als de huishoudrouter of recording-pc uitvalt? We zijn niet bezig met "mil-spec" netwerken te bouwen.

[ Voor 24% gewijzigd door rapture op 06-04-2006 18:36 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 17:08

BHQ

Cave_Boy schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:22:
Wat een crap. Als je meerdere UTP's van switch -> switch legt gaan de ledjes leuk bliepen en heb je een loop. Tenzij je trunkt.

Verwijderd

Topicstarter
@Rapture & co

Echt helemaal geweldig, dit is zoals ik het gewend ben van tweakers, goede uitleg! Echt heel erg bedankt ervoor, het gaat nu zeker lukken. Wist weinig van switches af omdat ik veelal particuliere netwerkproblemen oplos. Meestal gezinnen die hun wifi niet aan het draaien krijgen. Kennis over ip en netwerkprotecollen e.d. die heb ik voldoende, echter hardware was nog een probleem maar dit is bij deze ook geupdate, bedankt allen!

Afbeeldingslocatie: http://www.12camera.nl/contents/media/bedankt.jpg

Verwijderd

Topicstarter
@Rapture

offtopic.. welk programma heb je gebruikt om deze diagrammen te maken? bedankt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 20:07 ]

• proza
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-01 21:35
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 19:52:
@Rapture & co

Echt helemaal geweldig, dit is zoals ik het gewend ben van tweakers, goede uitleg! Echt heel erg bedankt ervoor, het gaat nu zeker lukken. Wist weinig van switches af omdat ik veelal particuliere netwerkproblemen oplos. Meestal gezinnen die hun wifi niet aan het draaien krijgen. Kennis over ip en netwerkprotecollen e.d. die heb ik voldoende, echter hardware was nog een probleem maar dit is bij deze ook geupdate, bedankt allen!

[afbeelding]
Met als klap op de vuurpijl nog wel even kijken naar webcamxp om de boel compleet te maken. Maar dat terzijde 8)
.

If you see me collapse, pause my Garmin!🚶🏃

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:07:
@Rapture

offtopic.. welk programma heb je gebruikt om deze diagrammen te maken? bedankt.
offtopic:
MS Office Visio, ik betaal jaarlijks ongeveer 200 euro aan studentenlicenties voor iets.

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Netcam Watcher professional onder een commerciële licentie.
Pagina: 1