Installatie X2

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-04 12:43
Ik heb zonet een AMD 939 X2 processor aangeschaft, hierbij zit een Speeze EE787B3 koelblok.
Ik heb 2 vragen:

1. Hoeveel koelpasta moet ik gebruiken? Bij mijn oude socket A processor moest ik ongeveer een rijstkorrel (1 cm?) gebruiken. Maar zover ik mij kan herinneren zag je met die processor echt de "core". Bij de X2 is ie volledig plat en ik weet dus niet zeker of dat hier ook voor geld.
Ik zag op de site van AMD wel filmpjes over de installatie, maar dat waren blokken met zo'n plakbandje waaronder de pasta zit, en dit is denk ik net zo groot als de processor zelf.

2. Bij het koelblok zit een plaatje met 2 schroefgaten. Net zo breed als de voet die op het moederbord zit. Daarin zit een vierkant gat met een reepje in het midden. Ik heb geen idee wat ik er mee moet/kan. Staat namelijk ook helemaal niet beschreven op het papiertje dat erbij zit. Uitgetekend ziet het er zo uit:

---------------------------------------------------------------
[ ------------------------ ]
[ [ ] ]
[ (_) [-----------------------] (_) ]
[ [-----------------------] ]
[ [_____________] ]
[ ]
-------------------------------------------------------------- ]

Alleen is de boel dan symetrisch, en het smalle gedeelte in het vierkant is van ijzer.
Iemand een idee?

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:00
1. het koelpasta is er alleen voor om oneffenheden weg te werken tussen de core en de cooler... Zo min mogelijk pasta gebruiken dus..

2. Ik heb geen id waar je het over hebt. Als ie socket 939 is, hoor je gwn 2 klipjes te hebben aan allebei de kanten, en die kan je op de voet van de processor vast maken...

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

eh, heb je niet een foto ofzo?
ik zie d'r echt niks in...

ff over die pasta: een rijstkorrel is genoeg, heel goed over het midden uitsmeren, echt een heel dun laagje. (en de core is even groot, er zit alleen een metalen kapje overheen

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• astute
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-05 21:50
Het hele glimmende oppervlakte met je vinger egaal verdelen. Daarna de koeler erop aanbrengen. Er is overigens niet zoveel nodig. Een dun laagje is genoeg. Het is geen pindakaas, en wat teveel is zal er alleen maar aan de zijkanten gaan uitstromen...

Pickle Rick!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

astute schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:41:
Het hele glimmende oppervlakte met je vinger egaal verdelen. Daarna de koeler erop aanbrengen. Er is overigens niet zoveel nodig. Een dun laagje is genoeg. Het is geen pindakaas, en wat teveel is zal er alleen maar aan de zijkanten gaan uitstromen...
En vooral niet met je vinger in je oog porren daarna en zeker goed je handen wassen. :X

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
astute schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:41:
Een bankpasje werkt beter!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
MAX3400 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:43:
[...]

En vooral niet met je vinger in je oog porren daarna en zeker goed je handen wassen. :X
/offtopic
Ervaring?? :)

De koeler gaat er makkelijk in, plaatsen klepjes overhalen en klaar is kees...

• MisterE
Tekening ziet er idd iets anders uit zo :)
Zal ff tijdelijk een plaatje linken:
http://84.246.52.165:7777/Tekening1.jpg
Ps: koeler heeft idd wel gewoon klipjes, daarom vraag ik me af wat ik met dit deel moet doen.

Maar de pasta moet dus wel alles "raken" dus?
Of is die rijstkorrel een beetje uitsmeren voldoende? Kan ik ook dit korrel uitduwen wanneer ik het blok erop plaats? De handleiding van het blok meldt dat ik de pasta op het blok moet plaatsen, maar mij lijkt logischer dit op de processor te doen...

Altijd een beetje huiverig, voor dat je het weet gaat het in rook op :)

• MAX3400

MAX3400

ShellGhost schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:47:
[...]

/offtopic
Ervaring?? :)

De koeler gaat er makkelijk in, plaatsen klepjes overhalen en klaar is kees...
offtopic:
Ja, helaas wel

Zelf vind ik het mechanisme van koelers monteren nog niet helemaal optimaal; gebruik dus altijd 2 handen om druk te zetten en dingen goed vast te houden. Je wil niet dat een clipje niet goed vastzit en de volledige CPU-koeler een kras op je mobo maakt...

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:22

LordofWhatever

Uuhhh....?

dat ding ziet eruit als een backplate, moet op de achterkant van je mobo

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• MAX3400

MAX3400

MisterE schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:51:
Tekening ziet er idd iets anders uit zo :)
Zal ff tijdelijk een plaatje linken:
http://84.246.52.165:7777/Tekening1.jpg
Ps: koeler heeft idd wel gewoon klipjes, daarom vraag ik me af wat ik met dit deel moet doen.
Dat is je backplate; die moet bij zware koelers aan de achterkant van je mobo gemonteerd worden zodat je niet je hele socket laat afbreken.

Maar als het goed is, is je mobo voorzien van een mooie zwarte plastic rand om je CPU-socket heen en die zit met 2 schroeven vast; je zit dus safe.

BTW: Je Speeze koeler is al voorzien van koelpaste; even kijken of je er geen plasticje af moet halen maar die kan zo op je CPU.

Zie ook: http://www.speeze.co.uk/main/support_installation.asp

[ Voor 5% gewijzigd door MAX3400 op 06-04-2006 17:55 ]

• MisterE
LordofWhatever schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:53:
dat ding ziet eruit als een backplate, moet op de achterkant van je mobo
Nu je het zegt klinkt het heel logisch. Ware het niet dat er al eentje zit zie ik net, dus die laat ik maar zitten.
Fijne beschrijving dat erbij zit dus :(

• MisterE
MAX3400 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:55:
[...]
BTW: Je Speeze koeler is al voorzien van koelpaste; even kijken of je er geen plasticje af moet halen maar die kan zo op je CPU.

Zie ook: http://www.speeze.co.uk/main/support_installation.asp
De versie die ik heb heeft niet pasta er al opzitten. Hij staat dan ook niet op hun site vermeld :S
Maar, het is niet noodzakelijk dat dus overal pasta zit ?

Dan ga ik maar eens een poging wagen. Iig, iedereen bedankt voor de input !

Verwijderd

Ik gebruik zelf altijd iets meer dan een druppel koelpasta. Een lange streep van links naar rechts zou prima moeten zijn en deze dan inderdaad door middel van een bankpas of iets dergelijks (zo'n gitaar ding bijvoorbeeld kan ook bijv) de koelpasta heel erg goed uitsmeren en gelijk verdelen over de hele processor.
Dat is ook het belangrijkste van het erop smeren van koelpasta, dat je het heel goed uitsmeert en gelijk verdeelt over de processor.
Indien je geen bankpas of iets dergelijks hebt is een andere methode is om de koelpasta in het midden de koelpasta te doen, en dan de koeler erop te zetten en hiermee voorzichtig draaien of wrikken, dat verspreid de koelpasta ook goed.

Ik heb hier zelf een AMD64 3700+ (@ 2200MHz, orginele kloksnelheid) draaien (met Zalman CNPS7700-AlCu koeler) @ gemiddeld 28 tot 30 graden idle en 32 tot 37 graden tijdens load.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 09:43 ]

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

De koelpasta moet in principe enkel de groefjes opvullen waar anders slechter geleidende lucht zou zitten. Dus bij een ideale laag koelpasta maken de CPU en koellichaam nog steeds direct contact, en zijn oneffenheden opgevuld door de pasta.

Het is dan ook van belang om een zo dun mogelijk laagje te leggen. Anders heb je nergens meer direct contact tussen CPU en koellichaam en haal je niet het optimale rendement. Natuurlijk hoef je niet na het aanbrengen van de pasta het gaan afschrapen om zeker te zijn dat er niet teveel is - dan haal je sowieso teveel weg. Maar als je door de koelpasta heen het metaal van de CPU kunt zien maar er toch duidelijk een film op ligt zit je goed.

Die film leg je dan natuurlijk wel over heel het oppervlak van de core of de heat spreader.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Pagina: 1