Toon posts:

BIOS POST werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De BIOS op mijn Asrock p4s61 mobo loopt niet meer door de POST (power on self test)
Hiervoor had het systeem last van steeds terugkerende stopfout (blauwscherm & reboot) op willekeurige tijden.
Nu wordt de monitor ook niet meer aangestuurd bij het booten en is de beep ook niet meer te horen.

Is nu de BIOS overleden of zou er iets anders aan de hand zijn. Is deze te vervangen of doe ik er beter aan om het hele mobo te swappen.

Overige PC config: celeron 2,4 Ghz, 256+512mb geheugen, 40 gig hd

Bijv. dank.

Verwijderd

- Wat voor stop-fout was het, of was het een totaal andere stopfout iedere keer?
- De beep bij de boot is dus niet te horen, ik neem aan dat hij ook geen beeps afgeeft zodra je hem aanzet dan?
- Starten de harde schijven en ventilatoren wel?

Standaardprocedure volgen lijkt me de beste oplossing, alles eruit en zo minimaal mogelijk op te starten. Houd in moederbord, CPU, een ram geheugen latje en uiteraard je voeding.
Kun je van die voeding ook alvast het type geven(Merk/Watts)?
Mocht dat niks opleveren, wissel dan het geheugen om met diegene die je hierboven eruit hebt gelaten met dege die je erin hebt gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Skaarj, bedankt voor je reactie.

De beep was op een gegeven moment idd niet meer te horen, ook niet als ik het systeem inschakelde.
De stopfout had iets te maken met een bepaald apparaatstuur programma, de eigenlijke code heb ik helaas niet genoteerd.
Wel kon ik na enig opstarten in de veilige modus komen, toen en draaide XP MCE wel weer, maar na rebooten was het definitief afgelopen.

Zoals je al zei heb ik het systeem gestript, ext video kaart eruit, lan, geluidskaart, geheugen reepjes uitgewisseld (512 daarna 256 apart), maar nog steeds geen leven...
Wél draaien al de ventilatoren. Ik kon niet achterhalen wat het merk is van de voeding. Enige is de info op de sticker: Model LC-B300ATX, dus 300 Watt max.

Verwijderd

Ok, dan kan het met 95% zekerheid aan een van de volgende zaken liggen:
- moederbord
- cpu

Voeding lijkt me dan in orde, anders zou hij hoogstwaarschijnlijk ook geen vermogen leveren aan de fans.
Laatste optie is alleen het moederbord aansluiten, dus zonder cpu en ram. Zorg er dan uiteraard wel voor dat je PC-speaker is aangesloten. Bij geen CPU geeft hij dan meestal een foutcode in de vorm van beepjes. Hoor je niks dan is dus hoogstwaarschijnlijk je moederbord naar de eeuwige jachtvelden, of je voeding heeft dus rare kuren.
Trouwens wat je het beste als eerste nog even kunt doen is een BIOS reset, en nog eens met ram en cpu opstarten. Dit doe je in bijna alle gevallen door een jumpertje om te zetten op je moederbord. Zoek even in de handleiding van het moederbord daarvoor, het staat er zeer zeker in.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de processor verwijderd en voor de zekerheid gecheckt of het luidspreker stekkertje wel aangesloten was... dit was wel het geval, maar bij het inschakelen nog steeds geen beeps.
Ook heb ik een voeding uit een andere pc geprobeert, maar nog steeds helemaal nix.
Nu vrees ik met grote vrees dat idd het mobo het heeft begeven. Er zit dus nix anders op dan naar een ander te kijken. Dus als je iemand weet met een P4S61(S 478) mobo...

In elk geval bedankt voor je info!