Het probleem:
Al een tijdje is onze pc erg instabiel, van spontaan opnieuw opstarten tot aan compleet uitvallen (hij wil niet meer aan totdat de spanning er compleet af is geweest).
Windows al opnieuw geinstalleerd, zonder verbetering, dit had ik ook niet verwacht, maar toch maar geprobeerd...
Zelf denk ik meer in de richting van de hardware, en dan met name het geheugen, processor en mobo.
Het is alleen erg moeilijk om onderdelen uit te sluiten omdat het probleem niet op te roepen is, soms gebeurt het tijdens het surfen of het typen van een mailtje, maar soms ook tijdens het spelen van een willekeurig spel.
Het systeem is wel overgeclockt, dit heeft altijd goed gelopen, maar toch om er zeker van te zijn
alles maar terug naar standaard gezet. Het probleem is nog steeds aanwezig...
Het systeem word ook niet overdreven warm, het zou raar zijn als het een warmte probleem zou zijn.
Het zou niet logisch zijn als hij er bij het typen van een simpel mailtje er wel uitvliegt, maar na een uur oblivion niet....
Het systeem is trouwens ook goed gekoeld door meerdere fans (zie specs).
Zelf denk ik bij instabiele systemen altijd direct aan het geheugen, dus memtest maar even aan het werk gezet.
Na 10 runs, ongeveer 6 uur, geen errors gevonden...
Het geheugen bestaat uit 3 reepjes:
1x 256MB pc2100@3200 TwinMos
1x 256MB pc2700@3200 TwinMos
1x 1GB pc3200 Crucial
Ik had verwacht dat 1 van beide 256MB reepjes het begeven had, maar volgens Memtest was er dus niks aan de hand.....
Toch voor de zekerheid allebei der maar uit, alleen de 1GB module er in dus.
Het systeem bleef instabiel....
Verdere tests die ik heb gedaan om afzonderlijke onderdelen uit te sluiten zijn:
6 uur Prime95 om de cpu te testen, ging vlekkeloos, wonder boven wonder liep hij de hele 6 uur niet vast...
verder nog alle fans vol open gezet, geen verandering in stabiliteit....
De geheugen modules in verschillende bankjes gestoken, ook geen verschil...
Er is trouwens nog 1 ding wat mij opvalt als ik in Everest de voltages uitlees, de 12V en -12V zitten beide veels te hoog, rel. 12.86V en -12.78V
De 5V lijn ligt ook iets te laag, maar niet zo extreem als de 12V lijnen, 4.87V staat op deze lijn.
Ik zal dit trouwens binnenkort even met een multimeter nameten !
Momenteel ben ik aan het testen of het niet toevallig aan de 1GB module ligt, Memtest is ook niet heilig natuurlijk.
Hij was dan nog maar een paar maandjes oud, maar toch voor de zekerheid de snelste 256MB module erin en de fsb verlaagd naar 133.
Op het moment ben ik nu op dit punt, ik wacht nu nog op de eerste vastloper....
Als iemand een ander idee heeft, hoor ik het graag, hier komen dan als laatste mijn specs:
- Asus A7N8X-X Nforce 2 Mobo
- AMD Thorton 2400+ (liep altijd probleemloos op 2400Mhz) gekoeld door een Zalman cnps7000 AlCu
- 1x 256MB TwinMos pc2100 geheugen
- 1x 256MB TwinMos pc2700 geheugen
- 1x 1GB Crucial Geheugen
- Leadtek 6600GT 128MB gekoeld door Zalman VF700
- Herculus fortissimo III geluidskaart
- 20 GB Samsung HDD
- 80 GB Hitachi HDD
- 450W Antec Truepower voeding
- Antec Sonata 2 Case
- 1x 120mm rear exhaust fan.
Al een tijdje is onze pc erg instabiel, van spontaan opnieuw opstarten tot aan compleet uitvallen (hij wil niet meer aan totdat de spanning er compleet af is geweest).
Windows al opnieuw geinstalleerd, zonder verbetering, dit had ik ook niet verwacht, maar toch maar geprobeerd...
Zelf denk ik meer in de richting van de hardware, en dan met name het geheugen, processor en mobo.
Het is alleen erg moeilijk om onderdelen uit te sluiten omdat het probleem niet op te roepen is, soms gebeurt het tijdens het surfen of het typen van een mailtje, maar soms ook tijdens het spelen van een willekeurig spel.
Het systeem is wel overgeclockt, dit heeft altijd goed gelopen, maar toch om er zeker van te zijn
alles maar terug naar standaard gezet. Het probleem is nog steeds aanwezig...
Het systeem word ook niet overdreven warm, het zou raar zijn als het een warmte probleem zou zijn.
Het zou niet logisch zijn als hij er bij het typen van een simpel mailtje er wel uitvliegt, maar na een uur oblivion niet....
Het systeem is trouwens ook goed gekoeld door meerdere fans (zie specs).
Zelf denk ik bij instabiele systemen altijd direct aan het geheugen, dus memtest maar even aan het werk gezet.
Na 10 runs, ongeveer 6 uur, geen errors gevonden...
Het geheugen bestaat uit 3 reepjes:
1x 256MB pc2100@3200 TwinMos
1x 256MB pc2700@3200 TwinMos
1x 1GB pc3200 Crucial
Ik had verwacht dat 1 van beide 256MB reepjes het begeven had, maar volgens Memtest was er dus niks aan de hand.....
Toch voor de zekerheid allebei der maar uit, alleen de 1GB module er in dus.
Het systeem bleef instabiel....
Verdere tests die ik heb gedaan om afzonderlijke onderdelen uit te sluiten zijn:
6 uur Prime95 om de cpu te testen, ging vlekkeloos, wonder boven wonder liep hij de hele 6 uur niet vast...
verder nog alle fans vol open gezet, geen verandering in stabiliteit....
De geheugen modules in verschillende bankjes gestoken, ook geen verschil...
Er is trouwens nog 1 ding wat mij opvalt als ik in Everest de voltages uitlees, de 12V en -12V zitten beide veels te hoog, rel. 12.86V en -12.78V
De 5V lijn ligt ook iets te laag, maar niet zo extreem als de 12V lijnen, 4.87V staat op deze lijn.
Ik zal dit trouwens binnenkort even met een multimeter nameten !
Momenteel ben ik aan het testen of het niet toevallig aan de 1GB module ligt, Memtest is ook niet heilig natuurlijk.
Hij was dan nog maar een paar maandjes oud, maar toch voor de zekerheid de snelste 256MB module erin en de fsb verlaagd naar 133.
Op het moment ben ik nu op dit punt, ik wacht nu nog op de eerste vastloper....
Als iemand een ander idee heeft, hoor ik het graag, hier komen dan als laatste mijn specs:
- Asus A7N8X-X Nforce 2 Mobo
- AMD Thorton 2400+ (liep altijd probleemloos op 2400Mhz) gekoeld door een Zalman cnps7000 AlCu
- 1x 256MB TwinMos pc2100 geheugen
- 1x 256MB TwinMos pc2700 geheugen
- 1x 1GB Crucial Geheugen
- Leadtek 6600GT 128MB gekoeld door Zalman VF700
- Herculus fortissimo III geluidskaart
- 20 GB Samsung HDD
- 80 GB Hitachi HDD
- 450W Antec Truepower voeding
- Antec Sonata 2 Case
- 1x 120mm rear exhaust fan.