Vraag over mijn thuisnetwerk.

Pagina: 1
Acties:

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Legaal of niet, ik deel mijn internetaansluiting met mijn buurman. Ik heb een XS4all aansluiting en kan max 310 KB/s downloaden.

Aan mijn router heb ik 1 lijn naar mijn buurman liggen die is maar 10Mbit. De 2 kabels die naar mij toe lopen ( boven en onder) zijn 100Mbit.

Zodra mijn buurman met zijn 10Mbit aansluiting gaat downloaden daalt de snelheid bij mij naar 30 KB/s, terwijl hij download met 280KB/s .

Ik heb een Speedtouch 510 modem.

Mijn vraag, hoe krijg ik de verdeling weer goed. Ik wil een situatie hebben waarin de snelheid 50/50 word verdeelt, omdat ik niet relax kan surfen als mijn buurman iets download.

2 opties in mij ogen zijn te proberen:

• Mijn kabel 10Mbit maken, omdat het dan misschien logisch is dat de router dan wel 50/50 verdeelt.
• Een instelling op mijn router instellen ( maar welke??)

Wie kan mij op weg helpen. Mijn kabel 10Mbit maken zou zonde zijn omdat ik van boven naar beneden soms een backup maak. De kabel naar mijn buurman kan niet opnieuw gelegd worden.

w00t

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Er zijn programma's die de bandbreedte knijpen.
Net limiters geloof ik.
Die op z'n pc installeren, wel zo dat hij 'm niet kan afsluiten uiteraard en you'r done.

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Je kan het even testen maar hoe kom je aan 10 mbit naar je buurman heeft hij maar een 10 mbit netwerk kaart?

• FireStarter
Is een oplossing, maar in mijn ogen moet het beter kunnen. Hij moet ook met 310 KB/s kunnen downloaden als ik geen gebruik van de verbinding maak.

w00t

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarschijnlijk zal het niet aan je kabel liggen dat je 10 of 100Mb aankan, dat heeft eerder temaken met de netwerk apparatuur die aan die kabel hangt. Als je buurman namelijk een 10Mb netwerkkaart heeft dan zal hij dus met max 10Mb kunnen downloaden, als hij er echter een 100Mb kaartje induwt zal hij over diezelfde kabel 100Mb kunnen halen.

Voor zover ik weet kan je met een router niet de snelheid per lijn instellen (ik ben die opti iig niet tegengekomen op die speedtouches). Het beste wat je kunt doen denk ik is een pc tussen hangen die zorgt voor een eerlijke verdeling van het nerkwerverkeer, of bij je buurman iets van netlimiter erop zetten.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:48
Jou router ondersteunt het volgens mij niet om poort afhankelijk een verdeling van de bandbreedte te maken. Dit kan wel met een andere router. Tevens heb je dan je eigen thuisnetwerk beter beveiligd eventueel. Draytek routers ondersteunen dit erg goed. Als je zelf aan de gang wilt kun je het proberen met ene oude pc en dan drie netwerkkaartjes (1 WAN 2 LAN) en dan zet je er een Linux distrubutie op van bijvoorbeeld Freesco (leeft dat nog?) Smoothwall of IPcop die laatste werkt erg goed en stabiel en veel uitbreidingen en controle mogelijkheden.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-04 14:05

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Mja, zoiets zocht ik in het begin ook, maar gaf snel de moed op en heb de Speedtouch direct in de switch geprikt. Totdat ik erachter kwam dat eigenlijk ik de grootverbruiker was, daarna niet meer gezocht :P

Zulke functionaliteit als speed limiting biedt de Speedtouch helaas niet. De methode die ShellGhost aanreikt werkt wel, doch als je buurman maar ook even geen zin heeft in afknijping/verdeling dan heb jij een probleem. Zoek liever naar een oplossing die aan jouw kant zit.

Je kunt natuurlijk je buurman ertoe bewegen een eigen abo te nemen. Ik bedoel, wat kost dat nou hedendaags en eventueel kun je zelf dan ook downgraden. Anders zul je toch echt hardwarematig te werk moeten gaan, zoals het plaatsen van een server met twee netwerkkaarten:
code:
1
2
speedtouch --> server --+--> jouw pc's
                        |--> buurman's pc's

En voor de serveroplossing is genoeg software om het per kaart te knijpen (zoals wederom de voornoemde NetLimiter). Nadeel is wel dat poortmappings over het algemeen veel lastiger te maken zijn.

Er zijn mij geen routers bekend met speed limiting, misschien dat een ander hier daar meer over weet voor thuisgebruik?

[ Voor 5% gewijzigd door DUX op 06-04-2006 17:32 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

ik heb hetzelfde probleem, de optie is idd om beide maar 50% van de bandbreedte te kunnen benutten (netlimiter) en dat is geen optie.
of om een pc in te richten of andere router te kopen.
de speedtouch 510 ondersteund geen bandbreedte verdeling.

• BHQ
  • Laatst online: 14-04 18:55

BHQ

De situatie is me niet echt duidelijk, je hebt een ST510 en die heeft een 10 mbit linkje naar je buurman lopen en je hebt nog 2x 100 mbit intern? maw: wees eens duidelijk?

Het maakt in weze geen flikker uit hoe snel je kabels zijn, dat iks alleen voor intern LAN belangrijk en ADSL-abbo's sneller dan 10 mbit.

Het is erg jammer dat de ST geen QoS heeft anders zou je daarmee eea. kunnen oplossen, je zou wel iets als NetLimiter kunnen gebruiken.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

DUX schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:10:
Er zijn mij geen routers bekend met speed limiting, misschien dat een ander hier daar meer over weet voor thuisgebruik?
Een Linksys WRT54G (Niet de v5) met HyperWRT Thibor moet dat wel kunnen doen dacht ik. Die heeft brede ondersteuing voor QoS. Heb je meteen wireless

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• FireStarter
Ben er nu waarschijnlijk achter. Mijn buurman heeft zonder het te zeggen een verlangstuk in zijn kabel gemaakt. Dikke kans dat er 1 draadje geen contact maakt zodat het 10Mbit is geworden.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe :>

Edit: En dat zegt mn buurman dan ook niet heh, die zegt dat er niks veranderd is |:(

[ Voor 17% gewijzigd door FireStarter op 06-04-2006 17:29 ]

w00t

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Mij lijkt het dat de router problemen heeft om tegelijk met een 10mbit en een 100mbit verbinding te werken. Schijnbaar krijgt de 10 mbit verbinding dan zeg maar een hogere prioriteit. Je kunt eens proberen een andere router aan te sluiten (even van iemand lenen ofzo) of er anders een switch tussen hangen (met een 100 mbit verbinbding tussen de router en de switch).

Daarnaast: waarom zit je buurman op 10 mbit? Die kabel kan vast ook wel 100mbit aan. Heeft hij nog een 10mbit kaartje ofzo? Vervang die anders eens door een 100 mbit exemplaar.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-04 14:05

DUX

blijft ook nu voor Oranje

FireStarter schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:29:
Edit: En dat zegt mn buurman dan ook niet heh, die zegt dat er niks veranderd is |:(
offtopic:
Welkom in de helpdeskwereld, waar volgens de gebruikers nooit iets aan hun kant gebeurd....

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
FireStarter schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:29:
Ben er nu waarschijnlijk achter. Mijn buurman heeft zonder het te zeggen een verlangstuk in zijn kabel gemaakt. Dikke kans dat er 1 draadje geen contact maakt zodat het 10Mbit is geworden.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe :>

10mbit en 100mbit maken beiden gebruik van pinnen 1, 2, 3 en 6. Als er een draadje los is zul je geen up- of download hebben, of zelfs helemaal geen verbinding. Ik denk dat de kabel gewoon te lang geworden is (>100 meter) of dat hij van te slechte kwaliteit is (veel storing vangt). Dan schakelt je router namelijk automatisch naar 10mbit terug. In beide gevallen kun je het mogelijk oplossen door een repeater (zoals een hub of switch) aan te sluiten op de oude kabel en daar de verlengkabel weer op aan te sluiten.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Naast een router met bandbreedtebegrenzers kan je een ouwe pentium 1 bak met 2 netwerkkaarten en Clarkconnect gebruiken als "totalitaire router". Je bent daarmee "dictator" in eigen netwerk, naast snelhedenbegrenzen kan je ook:
  • p2p-programma's blocken
  • maximale groot van bestanden downloaden beperken (bv geen bestanden groter dan 20MB is mogelijk om te downloaden, de gebruiker krijgt een foutmelding in zijn browser waarin uitgelegd wordt dat het niet mag }) )
  • privacy is onbestaande (je weet exact hoeveel traffiek iemand genereert, maar ook naar welke sites die surft en alles dat geen html is wordt op de harde schijf bewaart, zelfs elke jpg, gif,...)
  • bans uitdelen
  • ...
Bij het aanhoren van de term "Linux router" schrikken al vele tweakers, Clarkconnect installeren is vergelijkbaar met de eenvoud van Windows 9x (toen had je nog keuzes) installeren. En Clarkconnect beheren gaat via de webinterface zo gemakkelijk als een huishoudrouter beheren.

• BHQ

BHQ

Redelijk crap. Start jij eens een grote download en bij hem ook, zul je zien dat het dit keer bij hem traag gaat (en andersom).

Die 10 mbit maakt helemaal niet uit iig.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-04 17:42

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik heb hier een ClarkConnect servertje draaien (op een PII 350 met 128MB). Daarme kun je dit heel eenvoudig doen. Bij ons wordt de 700Kb/s die we hebben nietjes verdeelt over 12pc's. Niet dat het 700/12 is, niet iedereen is tegelijk aan het downloaden. Dat is dus niet nodig.

ClarkConnect is heel eenvoudig te installeren. Daarvoor is eigenlijk alleen de basis-netwerkkennis nodig. Je hebt er eigenlijk geen kennis van Linux voor nodig. De Bandwidthlimiter is geimplementeerd in de Firewall. Die moet je dus wel installeren.

• BHQ

BHQ

Da's gewoon automatische QoS in een doosje, zou een oplossing kunnen zijn :)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-04 17:42
Yapser schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:03:
[...]

Da's gewoon automatische QoS in een doosje, zou een oplossing kunnen zijn :)
Daarom, en gebruikt heel wat minder stroom dan een servertje. Aan de andere kant, als je het leuk vindt om te rommelen.....

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Pagina: 1