2x Maxtor 250Gb Sata I en Sata II in Raidx

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 07:58
Ik heb een Maxtor DM10 (6L250S0) schijf in mijn pc van 250GB 16mb met firmware BANC1E00.
Deze schijf heb ik opgedeeld in:
D:\ Downloads/Progs, uitpakken films, rebuilden films)
E:\ Mijn Documenten, MP3''s, foto's, Acronis images, en installatie drivers en Mail
C is een Raptor 74Gb disk. Os/Games/Photoshop

Nu wil ik een nieuwe 250Gb maxtor kopen om in RAID1 te gaan draaien omdat ik te lui ben om regelmatig een backup te draaien..... maar er is alleen de 250GB 7200 Maxtor 6V250F0 16MB SATAII.

Gaat dit lekker werken ?? Het lijken mij 2 verschillende schijven.
En ga ik veel snelheid inleveren als ik een filmpje repareer of uitpak met wirar ?

suggesties zijn welkom. En verdere info zie mijn specs in mijn sig.

Ik heb ook een leuke computer..

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voor een RAID opstelling is het aan te raden altijd twee identieke schijven te nemen, zowel in grote, cache grote en rotatie snelheid, dit om mogelijk problemen te voorkomen.

Dat de schijven twee verschillende interfaces hebben hoeft niet het grootste probleem te zijn. De schijf met S-ATA300 interface kan namelijk met een jumper terug geschakeld worden naar S-ATA150.

In princiepe wordt, in het geval van twee verschillende schijven, de snelheid van de traagste schijf in een RAID set aangehouden. Dus in dit geval van de DM10 met S-ATA150 en 8MB cache. Ik verwacht niet dat je veel snelheid zal inleveren in vergelijking met de huidige situatie, dus met één schijf.

Overigens als het alle twee een Maxtor Diamondmax 10 is dragen ze beide het label S-ATA II. S-ATA II staat namelijk niet gelijk aan S-ATA300. Een hardeschijf mag het S-ATA II label dragen als één van de S-ATA II features (ontwikkel/geselecteerd door een project groep voorheen S-ATA II geheten, tegenwoordig is de naam S-ATA IO) wordt ondersteund. S-ATA twee features zijn onderandere NCQ, Stagered Spinup en S-ATA300. De eerst serie Diamondmax 10 schijven ondersteunen alleen de eerst twee genoemde features.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 06-04-2006 16:27 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 08:42
volgens mij was het zo dat diverse fabrikante de 6L250SO niet meer leveren en nu 6V250F0 aangezien die ROHS is ;) natuurvriendelijk geproduceert dus.

dus denk wel dat het moet lukken met die 2 raid te draaien

• Tranzy
@Dune

Ze hebben beide 16mb... alleen die schijf die er nu in zit is 2 jaar oud.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Even voor de duidelijkheid: RAID1 is echt geen backup he! Met een stroomstoring bijv. ben je alsnog alles kwijt of bij brand of...

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Tja, welk backup systeem is wel brand vrij ?

Of ben jij diegene die bij de Bijlmerramp de black box heeft gestolen ;)

• Tranzy
De kans is groter dat een schijf kapot gaat dan dat mijn huis afbrandt (denk ik)

• Tranzy
Maar ik heb nog niet echt antwoord gekregen.

Sorry...had beter mijn vorige antwoord moeten editen.

[ Voor 40% gewijzigd door Tranzy op 06-04-2006 20:37 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Volgens mij heeft Dune het antwoord al gegeven direct onder je startpost.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Inderdaad. Het gaat gewoon werken alhoewel het niet de meest ideale optie is.

Je kunt ook overwegen de oude HD te verkopen en twee nieuwe aan te schaffen óf zelf een gebruikte op de kop zien te tikken.

ARME AOW’er

• Tranzy
Hij had het over een 8mb terwijl het gewoon eenzelfde 16mb is die alleen 2 jaar eerder is uitgebracht. Dus qua product naam en specificaties is er geen verschil. Vroeg me het alleen af omdat ze niet voor niets een nieuwe model met dezelfde specs uitbrengen.

Dus ik vertrouw het zowieso niet en twijfel sterk om eigen 2 identieke schijven ervoor aan te schaffen.

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-02 20:29

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

The__Virus schreef op donderdag 06 april 2006 @ 20:24:
Even voor de duidelijkheid: RAID1 is echt geen backup he! Met een stroomstoring bijv. ben je alsnog alles kwijt of bij brand of...
Bij een stroomstoring ben je toch niet alles kwijt? toch alleen de bestanden die hij net aan het schrijven/ lezen is. De rest blijft toch gewoon leesbaar?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Bedoelde meer dat daardoor je hele pc doorfikte, je hebt inderdaad gelijk. Ben nogal moe dus niet helemaal helder meer :P. Maar als je voeding het begeeft door een stroomstoring heb je kans dat ie alles meeneemt (vooral als je een tokkiewokkievoeding hebt (*KUCH* Sweex *KUCH* Q-Tec)).

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tranzy schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:00:
Hij had het over een 8mb terwijl het gewoon eenzelfde 16mb is die alleen 2 jaar eerder is uitgebracht. Dus qua product naam en specificaties is er geen verschil. Vroeg me het alleen af omdat ze niet voor niets een nieuwe model met dezelfde specs uitbrengen.

Dus ik vertrouw het zowieso niet en twijfel sterk om eigen 2 identieke schijven ervoor aan te schaffen.
Als beide schijven 16MB cache hebben komen ze al weer dichter naar elkaar. Als je dan toch een tweede schijf wilt kop0en met een S-ATA300 interface dan zou ik de jumper zo plaatsen dat deze terug geschakeld wordt naar S-ATA150. Zo benader de beide schijven elkaar zo goed mogelijk.

Maar één ding blijft zeker identieke schijven in een RAID set is het veiligst.

Nog even over backup. De makkelijkst en veiligste manier van het maken van backups is volgens mij nog altijd de oude vertrouwde tape en tapedrive. Als je regelmatig een backup draait op verschillende tapes en van tijd tot tijd een tape (volledige backup) elders bewaard, het beste is niet in het zelfde gebouw, ben je het veiligst bezig. Maar hoever je hier in gaat, hangt af van hoe kritiek de data is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het antwoord staat ook gewoon in de RAID FAQ :) Het zal uiteraard werken, je zult alleen wat performance kunnen inleveren.

FAQ-gevalletje, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.