Boot vanaf Primary Slave

Pagina: 1
Acties:

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 01:19
Mijn situatie is als volgt:

Schijf 1 - Primary Master SAMSUNG HD (120GB)
Schijf 2 - Primary Slave MAXTOR HD (120GB)

Schijf 1 bevat 3 partities:
- NTFS 11 GB (Windows XP installatie)
- FAT32 21GB
- NTFS 67GB
Schijf 2 is leeg

Nu kan ik door mijn BIOS, via een eigen boot-loader, aangeven vanaf welke schijf ik wil starten. Daarom wil ik graag Schijf 1 kiezen als ik van windows wil starten. En Schijf 2 kiezen als ik mijn alternatieve OS wil starten. Maar dit lukt helaas niet.

Ik heb bijvoorbeeld Fedora Core 5 (DVD 64-bit) geinstalleerd op de extra schijf en daarbij aangegeven géén extra bootloader te willen (dat heb ik immers ook niet nodig als ik vanaf de Primary Master, een externe USB drive of Floppy wil opstarten)

Kan iemand dit verklaren? En hoe kan ik dit makkelijk mogelijk oplossen zonder mijn Primary Master te hoeven aantasten? Ik kan me vaag iets herinneren dat er bij een Primary Master / Primary Slave combinatie altijd 1 harde schijf ACTIVE is, maar hoe wissel ik dit makkelijk tussen de twee schijven (wederom, zonder iets op Primary Master te hoeven installeren)?

Als ik iets gemist heb in een FAQ ergens, dan hoor ik het graag. De meeste oplossingen vereisen dat ik een extra partitie op de Primary Master aanmaak. Zie bijvoorbeeld deze Handleiding:

http://www.geocities.com/epark/linux/grub-w2k-HOWTO.html

Hier heb ik eigenlijk helemaal geen zin in.

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
een bootloader heb je wel degelijk nodig om de kernel op te kunnen starten. met de 'boot-loader' van het BIOS kun je alleen kiezen vanaf welke schijf hij start. van die schijf wordt de echte bootloader geladen.
bij de installatie van FC5 moet je dus wel kiezen om een bootloader te installeren, en die kun je dan in de MBR van de 2e schijf laten plaatsen (/dev/hdb).
heb je geen zin om opnieuw te installeren, dan kun je de installatie van de bootloader ook handmatig doen: start met de installatie-cd op in recovery-modus(of hoe het ook heet), chroot naar je echte install (wordt als het goed is gemeld hoe), en doe het volgende:
code:
1
grub-install --root-directory=/boot /dev/hdb

nu moet hoogstwaarschijnlijk grub nog geconfigureerd worden, maar dat kun je zelf wel uitzoeken.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• rickiii
laurencevde schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:14:
..... en doe het volgende:
code:
1
grub-install --root-directory=/boot /dev/hdb

nu moet hoogstwaarschijnlijk grub nog geconfigureerd worden, maar dat kun je zelf wel uitzoeken.
Ontzettend bedankt. Nu BOOT mijn 2e harddisk tenminste en is er niks veranderd op de 1e harddisk. Precies wat ik zocht. Vreemd dat dit niet gebeurde toen ik tijdens de installatie van Fedora wél koos voor een Boot-loader.

Dat configureren van grub kan ik vast zelf wel, maar ik zie nu al dat ik er een hele kluif aan ga krijgen (alles handmatig moeten intypen en configureren ;( )

• rickiii
Ok.. het probleem is opgelost. Na de tip van laurence heb ik opnieuw een installatie gedaan, waarin ik ditmaal de bootloader op /hdb1 geinstalleerd heb, met daarbij de /hda en /hdb omgewisseld (waardoor de MBR zich op /hdb bevond, vanuit het oogpunt van Anaconda)