client NIC instellingen

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xypriz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
Allen,

ik heb gezocht op GOT maar ik kon geen oplossing vinden voor mijn probleempje... Wellicht kan iemand van jullie mij helpen.

Wij hebben hier een netwerk waarin ongeveer 20 laptop-gebruikers actief zijn. Alle NIC's van de laptops zijn geconfigureerd op 100 MBit Full Duplex; dit presteert i.c.m. de switches hier veruit het beste (auto-negotiate = een ramp).

Nu is het zo dat de laptop gebruikers regelmatig naar Frankrijk moeten en hun laptop inprikken op het bedrijfsnetwerk daar. Dat netwerk is -helaas- niet sneller dan 10 MBit Half Duplex. Omdat de NIC settings vast ingesteld staan kunnen de gebruikers niet op dat netwerk.

Wat ik dus moet zien te regelen is dat gebruikers zelf de NIC duplex settings kunnen aanpassen zodat ze hier en in Frankrijk op het netwerk kunnen komen. Het mooiste zou zijn dat de NIC settings automatisch op 100 Mbit vast komt te staan als de gebruiker hier is en op auto-negotiate als de gebruiker in Frankrijk is.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb al wat met group policy's liggen stoeien maar krijg het vooralsnog niet voor mekaar om een gebruiker met "user rights" toegang te geven tot de duplex instellingen van een NIC.

Bij voorbaat dank!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:17

Qwerty-273

Meukposter

Kan je niet op de switch(es) zelf instellen dat de poort 100 MBit Full Duplex is. Vervolgens zal de laptop met zijn auto-negotiate daar gelijk op uitkomen? Dus hier in NL auto-negotiate op 100 MBit Full Duplex en in Frankrijk op 10 MBit Half Duplex.
Wat nog zou kunnen is het werken met verschillende hardwareprofielen. Alleen zal je dan wel volgens mij alle laptops afmoeten om dit in te stellen. En dan ligt het nog aan de gebruiker welke hij/zij kiest. Niet dat ik me in GPO's hebt verdiept, maar volgens mij kan je daar geen verschillende hardwareprofielen instellen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

RIKZ schreef op donderdag 06 april 2006 @ 16:34:
Kan je niet op de switch(es) zelf instellen dat de poort 100 MBit Full Duplex is. Vervolgens zal de laptop met zijn auto-negotiate daar gelijk op uitkomen?...
Nope, zo werkt dat dus niet.
Auto-negotiatie werkt alleen als zowel de NIC als de port van de switch op "Auto" staan. Alle andere combinaties, waaarbij slechts één van beiden op "Auto" staat, gaan geheid fout. Althans, in het gunstigste geval zie je een terugval naar 10 Mbit/s Half Duplex, meestal zul je nog dramatischer terugval zien, omdat 't sterft van de collisions.

Denk dat op ditzelfde punt de conclusie van TS
Cobra_CLA schreef op donderdag 06 april 2006 @ 15:34:
... (auto-negotiate = een ramp)...
is ontstaan. Als auto-negotiatie niet werkt, heb je of een cheapo switch, of een rotte switch, of een rotte NIC, of de boel volgens een verkeerd verwachtingspatroon ingesteld.

Volges mijn kan TS het beste het auto-negotiation probleem gaan oplossen; nu dreig je de ene pruts oplossing te moeten afdekken met een volgende prutsoplossing en je kunt achteloos tien situaties bedenken waarbij je de gaten in de prutsoplossing voor de prutsoplossing weer moet afdekken met een andere prutsoplossing en ... you catch my drift

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 14:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Waarschijnlijk niet mogelijk, maar heb je al met nesth gekeken of je daar wat mee kan (of is dat alleen voor protocol settings ?)

Tijd voor een nieuwe sig..

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Heel simpel, mogelijk een oplossing (die gebruik ik zelf om instellingen te scheiden) : voor gebruik in Frankrijk een simpel 10 Mbps PCMCIA-kaartje gebruiken ?

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Enig idee wat je clients gebruiken aan bandbreedte ?

Een uiterste oplossing is ook in NL die 10 mbit instellen.
Die locatie in Frankrijk upgraden met 1 100 mbit switch is ook geen optie ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-02 17:31

DJ

Cobra_CLA schreef op donderdag 06 april 2006 @ 15:34:
Allen,

ik heb gezocht op GOT maar ik kon geen oplossing vinden voor mijn probleempje... Wellicht kan iemand van jullie mij helpen.

Wij hebben hier een netwerk waarin ongeveer 20 laptop-gebruikers actief zijn. Alle NIC's van de laptops zijn geconfigureerd op 100 MBit Full Duplex; dit presteert i.c.m. de switches hier veruit het beste (auto-negotiate = een ramp).

Nu is het zo dat de laptop gebruikers regelmatig naar Frankrijk moeten en hun laptop inprikken op het bedrijfsnetwerk daar. Dat netwerk is -helaas- niet sneller dan 10 MBit Half Duplex. Omdat de NIC settings vast ingesteld staan kunnen de gebruikers niet op dat netwerk.

Wat ik dus moet zien te regelen is dat gebruikers zelf de NIC duplex settings kunnen aanpassen zodat ze hier en in Frankrijk op het netwerk kunnen komen. Het mooiste zou zijn dat de NIC settings automatisch op 100 Mbit vast komt te staan als de gebruiker hier is en op auto-negotiate als de gebruiker in Frankrijk is.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik heb al wat met group policy's liggen stoeien maar krijg het vooralsnog niet voor mekaar om een gebruiker met "user rights" toegang te geven tot de duplex instellingen van een NIC.

Bij voorbaat dank!
Wat voor switches gebruiken jullie dan als bovenstaande oplossing voor jullie veruit het snelste werkt?

Ik ken alleen maar verbindingen tussen Switches en Servers die je vast zet op een bepaalde snelheid, maar verbindingen naar users zet je toch altijd op auto/auto . . .
Ik heb dat nog nooit fout zien gaan bij Cisco, 3COM en LinkSYS. Over Juniper en Nortel kan ik niet oordelen, omdat ik die niet ken . . .

De enige uitzondering die ik ken is een oude netwerk kaart die niet harder kan dan 10Mbit Half Duplex en die bij de auto/auto stand fout gaat . . . maar dat zijn de uitzonderingen!

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik heb het heel regemaltig fout zien gaan tussen cisco routers en cisco switches. Ik weet niet hoe het kan maar die 2 afdelingen binnen cisco moeten elkaar haten ofzo. Auto settings is vaak een bron van ellende en het eerste wat we aanpassen als we rare problemen op een lan zien

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:52
En wat te denken van een 2e hardware profiel ??

profiel 1 NL
profiel 2 France ?

suc6

• Xypriz
TrailBlazer schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 07:49:
ik heb het heel regemaltig fout zien gaan tussen cisco routers en cisco switches. Ik weet niet hoe het kan maar die 2 afdelingen binnen cisco moeten elkaar haten ofzo. Auto settings is vaak een bron van ellende en het eerste wat we aanpassen als we rare problemen op een lan zien
Dat is nu ook precies mijn ervaring... Als wij een netwerk tester tussen de switch en de computer hangen die beiden op auto-negotiate staan; kun je zien dat het stikt van de collisions... Als ik beiden op 100 Mbit Full Duplex zet, is er geen vuiltje aan de lucht en heb ik data snelheden die 10 keer zo hoog zijn dan auto-auto.

Wij gebruiken overigens alleen maar Cisco switches, dus wat dat betreft is het wel OK.

Hardwareprofielen; dat klinkt als de meest voor de handliggende oplossing; hoe stel ik zoiets in?

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
Cobra_CLA schreef op zondag 09 april 2006 @ 15:04:Dat is nu ook precies mijn ervaring... Als wij een netwerk tester tussen de switch en de computer hangen die beiden op auto-negotiate staan; kun je zien dat het stikt van de collisions...
het spijt me om je zeepbel te doorprikken, maar dit kan per definitie NIET ;)
tussen een switch een end-user device heb je 1 collision domain. als je daar collisions op krijgt zit je ofwel met een hub, ofwel met een half duplex apparaat, ofwel met brokken. ;)

• Xypriz
De netwerk-tester wordt tussen de switch-poort en de computer NIC gehangen en deze geeft toch echt collisions aan wanneer er data wordt overgedragen tussen de computer en bijvoorbeeld een server... Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen dan.

Er zijn hier Cisco switches in gebruik en geen hubs; dat weet ik 100% zeker...

Maar goed; dit lost mijn probleem nog niet op; weet iemand hoe het zit met die hardware-profielen of bestaat er een andere goede oplossing?

Verwijderd

Wij hadden hier een soortgelijk probleem. Alleen moesten ze hier altijd fixed op 100MBit full staan. Ook lang gezocht maar uiteindelijk een gescripte oplossing zelf moeten schrijven, die de waarde in de registry aanpast van de desbetreffende kaart(en). Werkt wel perfect, maar als ze dus niet goed staan zijn deze settings pas actief na de volgende herstart. Ik denk dus niet dat dat in jouw geval een goede oplossing zou zijn.

[Pruts-oplossing-mode]
Misschien, indien hardware-matig mogelijk, gewoonweg voor die 20 gebruikers een extra pcmcia-kaartje kopen, instellen, en zorgen dat ze de andere kaart op die locatie gebruiken. Kost ook maar +- 1000 euro en je bent ook van het probleem af...
[/Pruts-oplossing-mode]

Edit: pcmcia oplossing was al gegeven, te rap gelezen.
En nu je het zegt, ik denk dat dit idd met hardware-profielen ook te regelen is.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2006 12:19 ]

Pagina: 1