Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snipperdagen niet op te nemen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Martin?81
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:12

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Stel je hebt heel veel snipperdagen. Je hebt aangegeven deze maand 2 dagen vrij te willen nemen, officieel op papier. Maar je krijgt antwoord terug dat het te druk is en dit niet kan.

Natuurlijk is dat, een beetje, begrijpelijk. Maar vervolgens vraag je wanneer je dan wel vrij zou kunnen krijgen. En dan krijg je als antwoord dat 'ze' dat nog niet weten...

Oftewel, je weet niet wanneer je eindelijk eens je vrije dag op kan nemen. Heb je hier rechten voor?

TNX.

[ Voor 3% gewijzigd door Martin?81 op 06-04-2006 13:37 ]

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
nice, misschien kan je je snipperdagen uit laten betalen als alternatief, aangezien volgens mij het opnemen wel wettelijk geregeld zou moeten zijn? (als alternatief, heb weinig verstand van jouw situatie)

Human Bobby

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Justice schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:23:
nice, misschien kan je je snipperdagen uit laten betalen als alternatief, aangezien volgens mij het opnemen wel wettelijk geregeld zou moeten zijn? (als alternatief, heb weinig verstand van jouw situatie)
Is een optie natuurlijk. Maar als ik mij niet vergis is het 'voordeliger' om je dagen op te nemen dan ze uit te laten betalen.

Dit gaat niet over mij, maar over m'n vader. Hij is al aardig richting de 60, dus hij heeft zogenaamde 'ouwelullen' dagen. Op die leeftijd wil je natuurlijk die dagen ook graag opnemen.

Daarbij komt nog dat hij een evaluatiegesprek heeft gehad waar bijna niets goed in stond eigenlijk. Een evaluatiegesprek zonder de periode ervoor goede doelen te stellen, wat opzich al 'vreemd' is. Ondanks dat hij er 35 jaar heeft gewerkt schijnt hij de laatste 2 jaar zijn werk ineens niet meer goed te kunnen. Niet goed genoeg met computers om kunnen gaan en specifieke programma's zonder cursus.

Verder is dat het punt nu niet, maar een korte uitleg waarom hij juist wel zijn dagen op wil nemen. Ik heb al gezocht op internet of je rechten heb voor het opnemen van vrije dagen, maar ik heb niks kunne vinden, behalve dat het in overleg moet.

Maar als je werkgever zegt dat het deze maand niet kan en wanneer wel niet bekend is is niet bepaald in overleg natuurlijk...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Niet vragen wanneer het wel kan, maar concreet op een bepaalde dag in de toekomst vrij vragen. Dat mag een werkgever alleen weigeren indien ze daar een gegronde reden voor hebben. Tevens kun je vervolgens op die afspraken gaan staan als de datum nadert aangezien het bedrijf daar rekening mee heeft kunnen houden in de planning.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien heb je hier wat aan

http://www.arbeidsrechter.nl/h/h422.htm

Een werkgever mag vakantie of vrije dagen alleen afwijzen wanneer er een gewichtige reden voor is. Indien die reden er is, moet de werkgever aangeven wanneer het wel kan..

Dus zeggen, "dat weten we nog niet" is gewoon iemand aan het lijntje houden en volgens mij niet eens toegestaan.

edit:

url gefixed

[ Voor 7% gewijzigd door Standeman op 06-04-2006 13:41 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-11 23:28
Lekker ziek melden. Laat ze maar eens bewijzen dat je het niet bent.
Als mijn baas zo lastig zou zijn dan zou ik dat zeker overwegen.

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Berimbau schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:38:
Is ook een optie, maar ja, je zou nog maar een paar jaar naar je pensioen willen... :(

In ieder geval bedankt voor de reacties.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Berimbau schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:38:
Als ik zijn baas was zou ik direct de verzekeraar bellen om huiscontrole te doen. Want dat doen ze ook op de eerste dag indien werkgever daar expliciet om verzoekt met goede reden, zoals dat werknemer een vrije dag tracht op te nemen op deze manier. En dan kun je maar beter thuiszitten en een beetje overtuigend kunnen kuchen als je niet wegens werkweigering en verstoorde arbeidsrelatie binnen 2 maanden ontslagen wil worden.

Standeman heeft gelijk: indien er een gewichtige reden is (de helft van de afdeling heeft al vrij of je wil exact vrij 3 dagen voor een oplevering) mag de werkgever vrije dagen weigeren. Dit recht vervalt echter per definitie als je maar lang genoeg vantevoren aanvraagt, omdat de werkgever dan aannemelijk moet maken dat er niet omheen te plannen is. Op 2 weken heeft de werkgever eigenlijk altijd gelijk in deze, op 2 maanden de werknemer.

Professionele website nodig?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

curry684 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:30:
Op 2 weken heeft de werkgever eigenlijk altijd gelijk in deze, op 2 maanden de werknemer.
De lengte van de vrije periode is natuurlijk ook nog relevant, als je 3 weken op vakantie wil zal je iig langer van te voren aan moeten geven hoe-en-wat, dan wanneer je tussendoor even een dagje vrij wilt. Twee weken van te voren voor een enkele dag vind ik eigenlijk al vrij veel zelfs, maar dan hangt het natuurlijk wel van het werk en dergelijke af.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 18:34

Robtimus

me Robtimus no like you

Van NOS TT:
Overgebleven vakantiedagen mogen niet worden uitbetaald.Dat zegt het Europese Hof van Justitie in Luxemburg.Het Hof stelt daarmee de FNV in het gelijk.Die had geklaagd over een folder van Sociale Zaken,waarin werkgevers wordt geadviseerd om dagenbergen af te kopen.

Volgens het Hof zijn betaalde vakanties voor werknemers een grondrecht.Het is bovendien belangrijk voor de gezondheid dat ze hun vakantiedagen ook inderdaad opnemen.Dat kan ook later,als er dagen niet zijn opgenomen.

Afkopen mag alleen bij dagen boven het wettelijk minimum en bij beëindiging van een arbeidscontract.
Hou er dus rekening mee dat uitbetalen mss niet eens MAG.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

curry684 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:30:
[...]
Als ik zijn baas was zou ik direct de verzekeraar bellen om huiscontrole te doen. Want dat doen ze ook op de eerste dag indien werkgever daar expliciet om verzoekt met goede reden, zoals dat werknemer een vrije dag tracht op te nemen op deze manier. En dan kun je maar beter thuiszitten en een beetje overtuigend kunnen kuchen als je niet wegens werkweigering en verstoorde arbeidsrelatie binnen 2 maanden ontslagen wil worden.
Als de werknemer netjes alle aangevraagde en geweigerde snipperdagen gedocumenteerd heeft, zou een rechter nog best wel eens kunnen besluiten dat de schuld voor de verstoorde arbeidsrelatie bij de werkgever ligt. Dat is niet iets om direct op te gokken, maar als de werknemer aan kan tonen dat snipperdagen, zelfs indien correct en tijdig aangevraagd, stelselmatig geweigerd worden, heeft de werkgever echt wel wat uit te leggen. Hierbij ga ik er even vanuit dat het een werkomgeving betreft waarin snipperdagen mogelijk zijn. Voor iets als het onderwijs ligt het natuurlijk een beetje anders.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-11 23:28
En dan komt die huiscontrole, toch niets mis mee? Je kan ook een beetje ziek in je hoofd zijn. Of even overwerkt zijn omdat je de rust niet krijgt die je verdient. Ze kunnen het niet zomaar op werkweigering gaan gooien, dat moeten ze eerst maar eens hard maken.

• Morpheus_at_work
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 13:32
er treed een nieuwe wet in werking (europees niveau) dat vakantie dagen niet meer uitbetaald mogen worden , alleen bij ontslag on(vrijwillig)

iets met lenzen

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Berimbau schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 11:15:
En dan komt die huiscontrole, toch niets mis mee? Je kan ook een beetje ziek in je hoofd zijn. Of even overwerkt zijn omdat je de rust niet krijgt die je verdient. Ze kunnen het niet zomaar op werkweigering gaan gooien, dat moeten ze eerst maar eens hard maken.
Hangt er natuurlijk vanaf waarom je vrij wilde. Als je vrij wil om een dag bij je moeder in Timboektoe te gaan zuipen heb je wat uit te leggen, want bij een ziekmelding ben je wel degelijk verplicht om thuis te blijven. Alleen doktersbezoek is een excuus daarvoor. En thuis blijven maar gezellig het plafond witten op het moment dat ze langskomen trappen ze ook niet in.

Professionele website nodig?

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38

JaQ

Morpheus_at_work schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 11:52:
er treed een nieuwe wet in werking (europees niveau) dat vakantie dagen niet meer uitbetaald mogen worden , alleen bij ontslag on(vrijwillig)
Dat gaat alleen om de wettelijke vakantiedagen, dat zijn er 20 in ons land. De "extra" dagen die iedereen heeft vallen hier niet onder.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• Freee!!

Freee!!

JaQ schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 10:42:
[...]
Dat gaat alleen om de wettelijke vakantiedagen, dat zijn er 20 in ons land. De "extra" dagen die iedereen heeft vallen hier niet onder.
Dat zal best, maar de verplichte 20 zijn wel de eerste die je opneemt, dus dat verandert niks aan de hele discussie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
IceManX schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:51:
Van NOS TT:

[...]
Hou er dus rekening mee dat uitbetalen mss niet eens MAG.
Dat gaat over vakantiedagen,
iedere werknemer heeft wettelijk recht op drie vier weken vakantie per jaar,
dat mag niet in geld worden uitbetaald.

Daarnaast even in het CAO boekje kijken,
waar ik werk mogen adv-uren niet uitbetaald worden, maar vrij dagen wel,
dat is weer iets anders dan de vakantieuren.

Verder is vrij nemen voor een werknemer niet meer of minder dan goed werknemer- werkgever, gaat in overleg. Als er geen tijd is houd het op, of het moet zo zijn dat er structureel geen tijd is,
vb in een seizoensgebondenbedrijf, waarbij je in een drukke periode geen vrij mag opnemen is not done. Mag niet, en een werkgever moet daar rekening mee houden. Daar is weer een uitzondering op zogenaamde uitvalsweken, een week die minder dagen bevat door een officiele feestdag.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Iblies schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 14:02:
[...]

Dat gaat over vakantiedagen,
iedere werknemer heeft wettelijk recht op drie weken vakantie per jaar,
dat mag niet in geld worden uitbetaald.
Zullen we dat direct maar even uit de wereld helpen?

Wettelijk is vastgelegd hoeveel vakantie-uren u minimaal krijgt: viermaal het aantal uren dat u per week werkt. Werkt u de ene week meer dan de andere? Neem dan het gemiddeld aantal uren per week als uitgangspunt.
Verder is vrij nemen voor een werknemer niet meer of minder dan goed werknemer- werkgever, gaat in overleg. Als er geen tijd is houd het op, of het moet zo zijn dat er structureel geen tijd is,
vb in een seizoensgebondenbedrijf, waarbij je in een drukke periode geen vrij mag opnemen is not done. Mag niet, en een werkgever moet daar rekening mee houden. Daar is weer een uitzondering op zogenaamde uitvalsweken, een week die minder dagen bevat door een officiele feestdag.
Het hele verhaal wat jij hier neer zet klopt voor geen meter. Een werkgever mag in principale geen vakantiedagen weigeren, tenzij er een gegronde reden is. Dus "geen tijd" moet wel goed onderbouwd worden, en wat Curry net al zei, heb je het op tijd aangevraagd dan kan de werkgever de pot op met zijn weigering.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Iblies
Als je een contract hebt voor een bepaald aantal uren,
dan krijg je die weken ook doorbetaald. Of je nu 20-30-60 uur per week draait. Aantal uren staan vast in je contract.
Als er geen basis is, dan pas wordt er een gemiddelde gepakt.

Werk je incidenteel meer, dan krijg je extra vakantieuren uitbetaald, of het wordt opgepot, maar dat is zelden zo aangezien er heel veel rechten worden opgebouwd die ook eens moeten worden opgenomen.

En verder weet ik niet wat je met "de pot op" wilt aangeven, maar het komt van twee kanten.
Goed werkgever, maar ook goed werknemer. Als het niet kan, kan het niet, vooral binnen een tijdsbestek van twee drie weken vervanging zoeken gaat niet makkelijk.
Bij de meeste bedrijven een maand van te voren meerdere dagen vakantie aanvragen of zelfs een hele planning die je aan het eind van het jaar doorgeeft voor het volgend jaar.
en verder incidenteel op weekbasis als de planning dat toelaat.
Moet er nog een tegenkomen die je binnen een kort tijdsbestek gewoon vrij geeft. Daarnaast is het over enkele weken ook nog eens Pasen en Koningendag.

Doe je best bij de rechter om dan vrij te eisen.

Wat er verder niet klopt aan het verhaal mag je aangeven.

• Zwerver
  • Niet online
Iblies schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 15:07:

Wat er verder niet klopt aan het verhaal mag je aangeven.
Dat je 3 weken vrij "recht" niet klopt. Dat een werkgever niet zomaar zonder goede reden mag stellen dat iemand geen vrije dag mag nemen klopt ook niet. Daarmee heb ik geloof ik aangegeven dat je verhaal niet klopt (overigens wederom niet, want je verhaal wat ik maar niet quote klopt ook niet. Probeer als werkgever maar eens 2 weken achterelkaar iemand een vrije dag te weigeren, wedden dat je dat verliest voor de rechter? Het wordt wat anders als iemand vandaag belt dat ie maandag vrij wil, dan kan je stellen dat het niet gaat. Maar dat het dan volgende week maandag ook niet kan, dat ga je er niet door krijgen bij een rechter.)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Iblies
Vrij vragen voor een dag, en vakantie nemen zijn twee verschillende dingen.

Binnen een termijn van twee weken vakantie eisen overtreed je zelf artikel 7:611
De werkgever en de werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen.
Bij menig bedrijf is het bijna niet te doen om meerdere dagen vrij te vragen op een korte termijn,
Even een maand van tevoren doorgeven, en dan wordt er om heen gepland. Een dagje vrij is bij veel bedrijven geen probleem.

De reden waarom een werkgever over enkele weken vakantie zou kunnen weigeren, is het feit dat het pasen en koningendag is,
dan heeft een week minder dagen, op korte termijn iemand meerdere dagen vrij geven is dan ook niet te doen omdat je in een dergelijke periode een beroep gaat doen op vrijwel alle werknemers. Dan heb je als werkgever altijd de gewonelijke uitval zoals ziekte of lastminute vrij, en dan kun je het niet maken om iemand meerder dagen vrij te geven omdat je de andere werknemers te zwaar gaat belasten.

Je kunt je niet zomaar schuilen achter het feit dat je recht hebt op vakantie, met rechten komen ook plichten.

• Zwerver
  • Niet online
Iblies schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 17:04:
Vrij vragen voor een dag, en vakantie nemen zijn twee verschillende dingen.
We praten enorm langs elkaar heen volgens mij, want:
martinweb.nl schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:20:
Stel je hebt heel veel snipperdagen. Je hebt aangegeven deze maand 2 dagen vrij te willen nemen, officieel op papier. Maar je krijgt antwoord terug dat het te druk is en dit niet kan.
m.a.w. lees de TS even door, dan weet je exact waar iedereen zich op baseert en waarom je verhaal kant nog wal raakt ;)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Mr. Liu schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 12:56:
Dat zal best, maar de verplichte 20 zijn wel de eerste die je opneemt, dus dat verandert niks aan de hele discussie.
Omdat de verplichte het eerste worden opgenomen, blijven de bovenwettelijke het langst over. En het zijn nou juist de overgebleven vakantiedagen die uitbetaald worden. Dus nadat je 20 dagen hebt opgenomen (het wttelijke deel) kan de rest 100% uitbetaald worden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Freee!!

Freee!!

MSalters schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 21:35:
[...]
Omdat de verplichte het eerste worden opgenomen, blijven de bovenwettelijke het langst over. En het zijn nou juist de overgebleven vakantiedagen die uitbetaald worden. Dus nadat je 20 dagen hebt opgenomen (het wttelijke deel) kan de rest 100% uitbetaald worden.
Precies, en wat nu als je niet eens de kans krijgt om die eerste 20 op te nemen?

• Martin?81

Martin?81

Honda CBR600RR 2004

Topicstarter
Zwerver schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 17:09:
[...]

We praten enorm langs elkaar heen volgens mij, want:

[...]

m.a.w. lees de TS even door, dan weet je exact waar iedereen zich op baseert en waarom je verhaal kant nog wal raakt ;)
Idd. :*) Het gaat niet om lange tijd, maar om 2 losse dagen, dus zelf niet aan één gesloten! En of het dan de maand erna kan kan men niet vertellen.

Verder is het geen seizoensgebonden werk. Wel zijn er soms een paar projecten tegelijk en soms is het rustig.

In mijn ogen moet een bedrijf een persoon een dag kunnen missen. En dit hoeft in mijn ogen echt geen weken van te voren worden aangevraagd. Als ze dit niet kunnen is de bedrijfsvoering totaal verkeerd... Gaat het om langere tijd, dan is het een ander verhaal natuurlijk.

Persoonlijk heb ik een hekel aan bedrijven die op die manier beslag durft te leggen op haar mensen. Ik werk (af en toe) om te leven, niet andersom. Maar goed, dat is een heel ander verhaal. ;)

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48
martinweb.nl schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:31:
[...]

Is een optie natuurlijk. Maar als ik mij niet vergis is het 'voordeliger' om je dagen op te nemen dan ze uit te laten betalen.

Dit gaat niet over mij, maar over m'n vader. Hij is al aardig richting de 60, dus hij heeft zogenaamde 'ouwelullen' dagen. Op die leeftijd wil je natuurlijk die dagen ook graag opnemen.

Daarbij komt nog dat hij een evaluatiegesprek heeft gehad waar bijna niets goed in stond eigenlijk. Een evaluatiegesprek zonder de periode ervoor goede doelen te stellen, wat opzich al 'vreemd' is. Ondanks dat hij er 35 jaar heeft gewerkt schijnt hij de laatste 2 jaar zijn werk ineens niet meer goed te kunnen. Niet goed genoeg met computers om kunnen gaan en specifieke programma's zonder cursus.

Verder is dat het punt nu niet, maar een korte uitleg waarom hij juist wel zijn dagen op wil nemen. Ik heb al gezocht op internet of je rechten heb voor het opnemen van vrije dagen, maar ik heb niks kunne vinden, behalve dat het in overleg moet.

Maar als je werkgever zegt dat het deze maand niet kan en wanneer wel niet bekend is is niet bepaald in overleg natuurlijk...
Klinkt als een dossiertje waar aan gewerkt wordt zodat ze je pa goedkoop op straat kunne flikkeren. Hebben ze bij mijn pa ook een keer geflikt. En geloof me, die vader van jou vindt geen werk meer.

Verwijderd

Zo bekende situatie...had vorig jaar bij mijn destijds full time baan op een gegeven moment 200 snipper uren, maar ik mocht ze nooit opnemen, zelfs niet toen ik op vakantie wilde of iets in die richting. Had eigenlijk gewoon 'vrij' moeten nemen de laatste maand, wel salaris, en vrij. Maar nu heb ik het 'uitbetaald' gekregen...was ongeveer 55% van een normaal maand loon. :'(
Pagina: 1