Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derfischmeister
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-07 12:13
Beste mensen,

Ik heb al zitten zoeken op fora naar antwoorden op dit probleem maar toch kwam ik er niet uit. Een laptop van een maat van mij is gecrashed, hd kapot. Nieuwe hd erin. En nu staat er dus geen Operating System op. De laptop kan geen XP aan, als ik de xp cd-rom die ik heb erin gooi dan start de laptop automatisch via de cd-rom om te installeren en dan geeft ie al snel een foutmelding. Deze foutmelding heb ik gecontroleerd en het betekend dat de hardware gewoon te oud is ofzoiets volgens microsoft.

En nu dan. Ik denk windows 2000. Maar windows 2000 start niet automatisch op. En de laptop heeft GEEN floppy drive. Wat nu? Heb al van iemand een bootcd of iets dergelijks gekregen maar daar kwam ik ook niet echt uit.

Dus hoe krijg ik windows 2000 op mijn laptop zonder floppy...

groeten,
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-09 14:07
waarom start windows 2000 niet vanaf CD dan ? Normaal gesproken wel hoor. Pin me er niet op vast, maar volgens mij kon je zelfs met Windows 98 al vanaf CD booten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Massiefje schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:18:
waarom start windows 2000 niet vanaf CD dan ? Normaal gesproken wel hoor. Pin me er niet op vast, maar volgens mij kon je zelfs met Windows 98 al vanaf CD booten....
klotp helemaal.
Win2K setup kan je gewoon booten vanaf de CD.
CD er in voordat de laptop door de bootprocedure is, en dan gewoon wachten tot je de setup voor je neus krijgt.
Doettie dat niet, dan heb je gewoon een brak gekopieerde CD, want officiele CD's werken met dezelfde installer als XP, en de XP setup krijg je wel ge-boot.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derfischmeister
Vaag, mijn windows 2000 cd-rom is officieel :s nja, als het volgens jullie gewoon moet werken ga ik er van uit dat mijn cd-rom dan brak is. Ga het morgen ff checken dan horen jullie wel hoe het gelopen is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Massiefje schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:18:
Nee, is een versie van W2k die niet zelfstandig kan booten, dan dien je 4 opstart diskettes aan te maken. Maar als win XP niet er op gezet kan worden, dan zal W2k ook moeilijk worden. Aangezien die ongeveer het zelfde zijn, en win xp meestal sneller draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:31:
[...]

Nee, is een versie van W2k die niet zelfstandig kan booten, dan dien je 4 opstart diskettes aan te maken. Maar als win XP niet er op gezet kan worden, dan zal W2k ook moeilijk worden. Aangezien die ongeveer het zelfde zijn, en win xp meestal sneller draait.
precies andersom...
W2K is sneller.
XP heeft een veeeeel zwaardere shell en maakt veel zwaarder gebruik van animatiefuncties (welke veel CPU power kosten)

qua kernel zijn ze wel hetzelfde, tho.

System requirements voor 2K zijn:
Pentium 166
64MB RAM
2GB HDD
1MB video

voor XP is dat:
Pentium 2 - 300Mhz
128MB RAM
6GB HDD
4MB video

In de praktijk blijkt dat W2K het beter doet op zijn minimum systeem dan XP (ja dat heb ik getest).
WinXP is erg geheugen-hungry, dus met minder dan 256MB is XP niet aan te raden.

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 06-04-2006 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Als je win2000 cd niet opstart moet je het volgende doen:

Opstartcd maken met dos erop. Zodra dos is opgestart cd verwisselen, naar de map i386 browsen in je win2000 cd en setup.exe of install.exe draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mishmash schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:56:

Opstartcd maken met dos erop. Zodra dos is opgestart cd verwisselen, naar de map i386 browsen in je win2000 cd en setup.exe of install.exe draaien.
why didnt i think of that....
btw, vergeet niet smartdrive te laden. dat scheelt een hoop in snelheid tijdens de install.

wat ook een optie is, is om via een USB harddisk doosje de schijf aan je PC te hangen, er een FAT partitie op te maken en te voorzien van DOS bootfiles. Dan kopieer je de inhoud van de W2K CD op de schijf naar b.v. de map install, en dan de schijf weer terughangen in de laptop.
Dan boot het ding DOS, en kan je de install starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, als het goed is staat op je cd een mapje bootdisk. Daarin vind je het programma om een setje van 4 bootdisks aan te maken. Of je deze ook weer daarna op cd kunt branden weet ik niet. Ik zou zeggen probeer het eens. Met deze bootdisks krijg je die blauwe opstart schermen die je normaal krijgt, als die drivers zijn ingelezen kunt je de win 2000 cd verder gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

McKaamos, vertel maar es waarom XP veel responsiever aanvoelt, en 23x zo snel opstart. Dat de systeemeisen hoger zijn, heeft te maken met de benodigde resources, en niet met de CPU-cycles die XP meer gebruikt. Kortom: XP is sneller op dezelfde bak, mits het maar aan de systeemeisen voldoet.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mishmash schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:56:

je moet hier winnt.exe opstarten. Die start vervolgens netjes de setup op :)

en @ thanatos hierboven. ik moet zeggen dat XP wel een stuk sneller opstart, maar gewoon trager is dan win2k (ongeacht de specs). Zeker als ik ga kijken naar beeldopbouw met een multimonitor setup.

[ Voor 21% gewijzigd door TERW_DAN op 06-04-2006 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Terw_Dan schreef op donderdag 06 april 2006 @ 21:12:
[...]

je moet hier winnt.exe opstarten. Die start vervolgens netjes de setup op :)

en @ thanatos hierboven. ik moet zeggen dat XP wel een stuk sneller opstart, maar gewoon trager is dan win2k (ongeacht de specs). Zeker als ik ga kijken naar beeldopbouw met een multimonitor setup.
^^met stom
WinXP pre-cached niet zoals 2K dat doet. Daardoor kost de startprocedure wat meer tijd, maar het werken gaat er sneller door. Alles staat sneller op het scherm.
Dat is meteen een van de redenen waarom ik weiger XP te gebruiken op mijn eigen systemen. Heb het geprobeerd, maar ik vind het maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derfischmeister
McKaamos schreef op donderdag 06 april 2006 @ 15:02:
[...]

why didnt i think of that....
btw, vergeet niet smartdrive te laden. dat scheelt een hoop in snelheid tijdens de install.

wat ook een optie is, is om via een USB harddisk doosje de schijf aan je PC te hangen, er een FAT partitie op te maken en te voorzien van DOS bootfiles. Dan kopieer je de inhoud van de W2K CD op de schijf naar b.v. de map install, en dan de schijf weer terughangen in de laptop.
Dan boot het ding DOS, en kan je de install starten.
ga ik ff proberen! thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derfischmeister
kreeg msdos in beeld en heb setup.exe van de root van mn cd-rom opgestart..kreeg een hd test ofzoiets in beeld en nu krijg ik keiharde error:

standard mode: fault in ms-dos extender.
ec=c08c cs=0053 ip=2811 ax=ffff bx=0000 cx=ffff dx=ffff
si=0277 di=0186 bp=4278 ds=004b es=031c ss=004b sp=426e

wat kan dit betekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mr.Fish schreef op maandag 10 april 2006 @ 18:19:
kreeg msdos in beeld en heb setup.exe van de root van mn cd-rom opgestart..kreeg een hd test ofzoiets in beeld en nu krijg ik keiharde error:

standard mode: fault in ms-dos extender.
ec=c08c cs=0053 ip=2811 ax=ffff bx=0000 cx=ffff dx=ffff
si=0277 di=0186 bp=4278 ds=004b es=031c ss=004b sp=426e

wat kan dit betekenen?
Zoals eerder gezegd moet je niet setup.exe starten maar winnt.exe vanuit de i386 map.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

McKaamos schreef op maandag 10 april 2006 @ 21:26:
[...]

Zoals eerder gezegd moet je niet setup.exe starten maar winnt.exe vanuit de i386 map.
En als je winnt.exe start vanaf DOS doe jer er HEEL verstandig aan om eerst smartdrv.exe te laden, dan gaat de installatie zeker 10x zo snel.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Tyrian schreef op maandag 10 april 2006 @ 21:36:
[...]

En als je winnt.exe start vanaf DOS doe jer er HEEL verstandig aan om eerst smartdrv.exe te laden, dan gaat de installatie zeker 10x zo snel.
Dat heb ik ook al eerder gezegd ;)
Bij de laatste bootfloppies (die van W98 en hoger) zit dat in ebd.cab geloof ik, dus die moet je dan ff uitpakken, en op de schijf mikken.

Pagina: 1