Toon posts:

Hoe krachtig moet mijn PC zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een onderzoek naar de usability van verschillende websites en programma's. Om de tests hiervan de registreren gebruik ik de software "Camtasia" van Techsmith. Deze software neemt je beeldscherm (wat jij op dat moment aan het doen bent) en een externe DV-camera (via FireWire) synchroon op en codeert dat in 1 file (Picture-In-Picture). De software die gebruikt wordt draait op de PC waar je de usability test aan het doen bent. Terwijl het programma op de achtergrond draait en de 2 signalen opneemt moet je nog wel normaal kunnen werken. Dit vergt een hoop rekenkracht en maakt de computer traag. De file die de software aanmaakt is overigens zeer klein (1 MB per 10 minuten)
Wat ik nou graag zou willen weten is aan welke specificaties mijn PC minimaal moet voldoen.
Ik dacht zelf aan:

Processor: P4 3,0 Ghz
1 gigabyte RAM werkgeheugen
Grafische kaart128 MB Videokaart
80 GB harddisk S-ATA
FireWire-kaart

En weet iemand wat het meest belast wordt, de processor, het geheugen of de videokaart?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik weet niet wat je budget is, maar ik denk dat je aan iets van een dualcore processor zal moeten denken. A64 X2 3800+ misschien. Processor zal het meeste belast worden. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Ik denk dat bij zoiets een dualcore processor het beste is, je doet namelijk 2 dingen terzelfdertijd.

En 1GB Geheugen is meer dan voldoende.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:38

Theo

moederbord

en firewirekaart hoeft niet per se. Bjna alle mobo's hebben firewire onboard zitten.
En een dual core is zeker aan te raden :)

[ Voor 25% gewijzigd door Theo op 06-04-2006 13:21 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-02 16:09

Just_I

What did you just say?

Even een quote van de website van het programma:
Authoring Requirements:
[list]• Microsoft Windows 2000 or Windows XP
• Microsoft DirectX 9 or later
• 1.0 GHz processor minimum (Recommended: 2.5 GHz*)
• 256 MB RAM minimum (Recommended: 1 GB)
• Windows-compatible sound card, microphone and speakers (recommended)
• 40 MB of hard-disk space for program installation
• Camtasia Studio Add-in for PowerPoint requires Office 2000, Office XP or later

*Strongly recommended for PowerPoint and camera recordings.
Oftewel er wordt aangeraden om voor minimaal 2,5 GHz te gaan, waarbij ik er dan vanuit ga dat dit op Intel snelheden berust, en 1 GB aan geheugen. Het systeem zoals jij dat hebt gekozen zou dus in principe moeten voldoen. Maar zoals in de lijst ook wel een beetje wordt gesuggereerd is dit voor de wat minder zware programma's als Word en Powerpoint.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Just_I schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:32:
Oftewel er wordt aangeraden om voor minimaal 2,5 GHz te gaan, waarbij ik er dan vanuit ga dat dit op Intel snelheden berust, en 1 GB aan geheugen. Het systeem zoals jij dat hebt gekozen zou dus in principe moeten voldoen. Maar zoals in de lijst ook wel een beetje wordt gesuggereerd is dit voor de wat minder zware programma's als Word en Powerpoint.
Daar heb je helemaal gelijk in, ware het niet dat de TS ook nog normaal moet kunnen werken, terwijl het programma bezig is. Daarnaast is dit inderdaad berust op Intel-snelheden. :)
-krekel- schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:37:
ik lees toch echt nergens duidelijk of het nou een single threaded app is of multiple threaded app is. Als het single is, dan zou ik ervoor kiezen om vooral een snelle single core cpu te nemen.
Niet alleen multi-threaded programma's profiteren van een dualcore. Ook als je meerdere dingen aan het doen bent, draai je dus ook meerdere threads.

[ Voor 33% gewijzigd door _the_crow_ op 06-04-2006 13:39 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
ik lees toch echt nergens duidelijk of het nou een single threaded app is of multiple threaded app is. Als het single is, dan zou ik ervoor kiezen om vooral een snelle single core cpu te nemen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Just_I schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:32:
Even een quote van de website van het programma:

[...]

Mja, bedenk wel dat ie naast screencapture dus ook nog de dv cam opneemt. Dus een dualcore is hier denk ik geen overbodige luxe als je het kunt betalen. Verder hoef je geen bakken met geld uit te geven aan een videokaart, want volgens mij wordt die niet echt zwaar belast bij dergelijke dingen. Het zal vooral de CPU zijn.
-krekel- schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:37:
Mja, het punt is dat je met dualcore gewoon beter kunt multitasken, waardoor het te testen programma niet gehinderd wordt door de op de achtergrond draaiende camtasia tool, omdat ze op verschillende cores draaien.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 06-04-2006 13:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• -krekel-
Orion84 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:38:

Mja, het punt is dat je met dualcore gewoon beter kunt multitasken, waardoor het te testen programma niet gehinderd wordt door de op de achtergrond draaiende camtasia tool, omdat ze op verschillende cores draaien.
Het zijn dus twee apps? Dat had ik zo even niet door. Dan is het misschien zinvol om dual core te nemen. Opzich, met m'n centrino laptopje capture ik ook best wel wat, en daar kom ik nooit boven 20% cpu load uit. En dan hebben we het over een 1,8 GHz centrino cpu, sowieso al niet zo'n snelle cpu. Dus een redelijke single core cpu is al voldoende denk ik. Of de app, welke gedraaid wordt, moet echt bijna alle resources opvreten, dan is het weer een ander verhaal.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

-krekel- schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:46:
[...]

Het zijn dus twee apps? Dat had ik zo even niet door. Dan is het misschien zinvol om dual core te nemen. Opzich, met m'n centrino laptopje capture ik ook best wel wat, en daar kom ik nooit boven 20% cpu load uit. En dan hebben we het over een 1,8 GHz centrino cpu, sowieso al niet zo'n snelle cpu. Dus een redelijke single core cpu is al voldoende denk ik. Of de app, welke gedraaid wordt, moet echt bijna alle resources opvreten, dan is het weer een ander verhaal.
Mja, de ene app is camtasia en de andere is een bepaald stuk software wat hij wil testen. Camtasia is om het verloop van die test vast te leggen. Omdat camtasia waarschijnlijk aardig wat resources zal gebruiken als hij zowel het scherm moet capturen als een dv cam, wil je eventueel wel dual core om te voorkomen dat camtasia te veel invloed heeft op de performance van de app die je aan het testen bent. Dat zou namelijk ten onrechte de test nadelig kunnen beinvloeden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• -krekel-
over wat voor applicatie gaat het eigenlijk, welke getest moet worden?

Verwijderd

Topicstarter
De applicatie die gebruikt wordt bij de tests is voornamelijk Internet Explorer, aangezien het meestal gaat om de usability van een website. Soms moeten andere applicaties getest worden zoals een programma voor de aangifte van je belasting, geen zware programma's dus. Is zo'n dual core dan nog steeds nodig?

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-02 16:09

Just_I

What did you just say?

Orion84 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:38:
[...]

Mja, bedenk wel dat ie naast screencapture dus ook nog de dv cam opneemt. Dus een dualcore is hier denk ik geen overbodige luxe als je het kunt betalen. Verder hoef je geen bakken met geld uit te geven aan een videokaart, want volgens mij wordt die niet echt zwaar belast bij dergelijke dingen. Het zal vooral de CPU zijn.
Bij de recommend specs staat toch ook dat de 2,5 GHz aanbevolen is bij zowel een camera en Powerpoint. Ik ga er dus vanuit dat ze bedoelen dat een camera (DV cam) en Powerpoint draait en Camtasia op de achtergrond draait. Overigens is het niet zo dat ik de TS aanraadde om gewoon voor zijn setup te gaan of voor een betere processor. Daarvoor weet ik daar niet genoeg van. Ik zei alleen maar dat zijn setup het in principe gewoon zo moeten doen. Of er daarnaast nog te werken in met het testprogramma weet ik niks vanaf. Maar het kan natuurlijk ook dat ik het verkeerd begrijp ;)

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mja, die dingen zijn gewoon gemaakt om meerdere dingen naast elkaar te doen zonder dat dat elkaar in de weg zit. Het hangt er een beetje van af hoe sterk camtasia je systeem belast, maar dat zou ik ook niet direct weten, mede omdat je dus twee dingen tegelijk gaat capturen.

Ik denk dat die systeem aanbevelingen voor camtasia daardoor ook wat aan de lichte kant zijn, omdat die er niet vanuit zullen gaan dat je twee dingen tegelijk opneemt.

[ Voor 24% gewijzigd door Orion84 op 06-04-2006 14:06 ]

• -krekel-
meeste webapplicaties zijn server side opgebouwd. Dat betekend dat de intelligentie en dus de rekenkracht door de server wordt uitgevoerd. Dus reken er maar niet op dat je dat veel performance gaat kosten. In dat opzichte zou een dual core processor zware overkill zijn.

Echter, en dat wil ik toch even vermeld hebben: IE wil nog wel eens de neiging hebben om erg vervelend te gaan doen bij niet goed geprogrammeerde applicaties. Het zal zeker wel eens kunnen gebeuren dat IE dus crashed, en tijdens het crashen wil IE wel eens alle resources van je pc opvreten. Dus hou dat in je achterhoofd. Met een dual core processor zou wellicht dit risico ietwat verkleind kunnen worden, maar nog steeds niet geelimineerd. Als de test puur berust is op gebruikerservaring, wees er dan op alert dat het de-buggen van de applicaties al geschied is. Scheelt je een hoop ellende...

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen heel erg bedankt, ik weet een hoop meer. Ik mail de fabrikant van Camtasia of het een single-threated of multi-threated applicatie betreft en of ik beter een single of dual core processor kan aanschaffen.

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Maar nog het belangrijkste, wat is je budget?
Een standaard 3,0Ghz dat is niks, (misschien de HT een beetje, maar heb ik niet zon vertrouwen in)
Dus dan wordt het dus maby een Dual Core.. nou omdat je niet gaat gamen, zou je misschien beter een Intel kunnen nemen (ook voor ddr2 geheugen), zoals:

Intel Pentium D 930 Dual Core, Socket 775, Boxed
€316,-
Deze processor is 3,0 Ghz, zoals je vroeg.

Een leuk moederbord die ddr2 ondersteund(pc4200)..

En het is het beste om 1 GB ram te nemen, kies dus een dual channel kit voor betere snelheden:
Kingston KVR533D2E4K2/1G DDR2 SDRAM, 1 GB, PC4200, 533 MHz, Matched pair (2x 512 MB) €121,-

Laurens

• mr_star
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-01 08:50
lvrijn schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:36:
nou omdat je niet gaat gamen, zou je misschien beter een Intel kunnen nemen (ook voor ddr2 geheugen),
Met alle respect maar dat is helemaal geen reden om voor een intel cpu te gaan. ('Ik wil een huisdier met een grijze vacht dus ik koop een rat').

Voor zover ik weet kan je best benchmarks zoeken tussen intel en amd processoren en aan de hand daarvan (en je budget) kijken welke cpu de beste prestaties voor het minst aantal euro's neerzet.

Overigens denk ik ook dat je beter af bent met een dual core processor. Je draait meerdere dingen tegelijk, dus dan maakt het nog niet eens uit of die programma's meerdere cores ondersteunen. Dual core zal altijd prettiger werken.

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
mr_star schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:54:
[...]

Met alle respect maar dat is helemaal geen reden om voor een intel cpu te gaan. ('Ik wil een huisdier met een grijze vacht dus ik koop een rat').

Voor zover ik weet kan je best benchmarks zoeken tussen intel en amd processoren en aan de hand daarvan (en je budget) kijken welke cpu de beste prestaties voor het minst aantal euro's neerzet.

Overigens denk ik ook dat je beter af bent met een dual core processor. Je draait meerdere dingen tegelijk, dus dan maakt het nog niet eens uit of die programma's meerdere cores ondersteunen. Dual core zal altijd prettiger werken.
Hiermee stelde ik eigenlijk vast dat je dan DDR2 geheugen kan nemen, dat op 4200/533 loopt..

Verwijderd

ik heb een redelijk krachtig systeem: AMD sempron(tm) 3600+ 2.0 GHZ, meer dan 1 GB ram en ook een stevige videokaart: RADEON X300 SE ( 256 MB geheugen) en nog blijven sommige games moeilijk te spelen BV: lord of the rings the battle for middle earth 2 de framerate vertraagt heel erg als er veel troepen verschijnen op m'n scherm maar als ik de grafische opties op low of very low zet is dat niet zo maar dan mis ik wel een heel deel grafische pracht.
persoonlijk denk ik dat mijn snelheid van mijn proccesor mij altijd in de weg zit.
nu heb ik ( nipt) een mid range systeem.
nu was mijn vraag welke opties en instellingen moet ik gebruiken om mijn systeem (op games) perfect te laten draaien zonder al te veel aan grafische kracht in te moeten boeten.

ik heb nog twee kleine probleempjes: ik heb regelmatig 2 fouten 1. explore exe fout vanonder rechts vallen de helft van mijn prgramma's zonder boe of bah weg heel vervelend en 2. drwts.exe dan blokkeerd mijn heel systeem nog vervelender ik heb al 2 keer anderhalf uur moeten wachten omdat ik het op volume liet controleren op fouten en het werkt niet.
weten jullie hoe ik dit moet oplossen?

alvast bedankt voor het antwoord! :D

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:27
Eerst en vooral; welkom op GoT! Ik denk dat het weinig zinvol is een topic van bijna één jaar oud terug omhoog te halen met een vraag die totaal niks te maken heeft met wat hier besproken wordt ;) Dus misschien eerst een zoeken via de search en eventueel een nieuw topic openen?
Maar omdat ik de slechtste niet ben: geef toe dat een Sempron en een X300 SE zijn nou ook niet bepaald de goede ingrediënten voor een snelheidsmonster. Je kan de resolutie verlagen en zeker nooit AA/AF aanzetten maar je zal altijd wat moeten inboeten aan grafische details. De vermelde systeemeisen voor BFME 2 zijn waarschijnlijk ook de minimum systeemeisen. Wil je meer grafische pracht, zal je toch moeten upgraden hoor.
En over die foutmeldingen, bedoel je toevallig niet drwtsn.exe? Want daar is met Google veel over te vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door D-Three op 03-03-2007 15:48 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:40

Thandor

SilverStreak

Wat moet die reply in dit topic?
Over de specificaties van jouw systeem: Dat zijn allemaal budget onderdelen. De videokaart zal met huidige games geen raad weten tenzij alle detail op z'n laagst wordt ingesteld. Als je games dus sneller wilt is het verstandig om eerst een snellere videokaart aan te schaffen. Tweede upgrade is de processor vervangen door een snellere AMD Athlon64 (evt. X2).

Over het probleem: CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor.
Dat probleem hoort hier dus helemaal niet thuis :o. Het lijkt meer op een softwarematig probleem en daarvoor moet je in Softe Goederen kijken.

Echter moet je voordat je aldaar een topic opent even de policy aldaar lezen zodat je weet wat er van jouw topic verwacht wordt. Probeer ook zelf nog even het e.e.a. uit om het probleem te verhelpen. Zoek bv. eens op bestandsnamen van verdachte bestanden :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.