Relais voor pomp werkt maar half

Pagina: 1
Acties:
  • 1.594 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 01:56
Heb een vraagje voor jullie.

Ik heb onlangs m'n Hydor L30 vervangen door een Eheim 1048. Bij m'n Hydor heb ik toendertijd een relais aangeschaft, zodat m'n pomp pas aanspringt als m'n PC opstart.
Nu heb ik m'n Eheim pomp daarop aangesloten, maar heb nu het volgende probleem.

Als ik de PC start, start ook de pomp zoals het hoort (ik hoor een klein tikje in het relais) maar als ik de PC afsluit, dan blijft de pomp vrolijk doordraaien :?
Pas wanneer ik de stroom volledig uitschakel mbv m'n stekkerdoos gaat de pomp uit.
Als ik dan de stroom weer op de stekkerdoos zet, blijft de pomp uit totdat ik m'n PC weer opstart

Lijkt wel alsof het relais blijft hangen dus, maar niet helemaal stuk is. Want dan zou de pomp direct gaan draaien als ik de stroom weer inschakel op de stekkerdoos.
Iemand een idee hoe het op te lossen?

Het gaat om dit artikel:
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1450-1429.gif

Ja ik weet het, hij heet 'Automatische pompstarter - Hydor' , niet 'Automatische pompstarter - Eheim'.
Maar een Eheim is ook gewoon 230V, dus dat ding moet toch ook bruikbaar zijn met een Eheim pomp? De elektronische specs die achteop de pompjes staan zijn hetzelfde.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 14:22
ik zie daar wel een hele grote elco in dat blokje zitten. is het ook neit zo dat hij na een tijdje vanzelf uitgaat als je de stekker er gewoon in laat zitten ?

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSspike
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:44
Ik heb hetzelfde relais en deze schakelt na ongeveer 10s uit NADAT de pc is uitgeschakeld. Een vertraging om de laatste warmte nog ff van je componenten te halen.

Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Klopt, normaal schakelt het relais na 10s nadat je de PC uit zet, maar nu schakelt het relais na 5 uur nog niet.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnivorus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-02-2022
Klikt -zoals je zelf al aangeeft- als een relais dat blijft kleven. Als ik me goed herinner kan dat voorkomen als de schakel contacten zwaarder belast worden dan waar ze voor bedoeld zijn. D.w.z. een relais die maar 1 ampere door de schakel contacten kan verdragen moet je niet belasten met meer, dan kan dit effect optreden. Afhankelijk van de mate van overbelasting en duur kunnen de schakelcontacten op den duur versmelten of weg smelten. Kijk dus even na wat het apparaat in bedrijf aan stroom trekt (let ook op er zit een verschil in wat een relais aan gelijkstroom of aan wisselstroom kan verstouwen 2 Ampere DC betekent absoluut niet dat ie dat ook kan met 2ampere AC) Misschien ff de gegeven van het relais posten? Wat trekt die pomp aan stroom?

Andere mogelijkheid is dat er een houdstroom blijft lopen, misschien door een fout in bedrading o.i.d. En relais heeft een bepaalde stroom (in combinatie met spanning) nodig om in te schakelen, eenmaal in die stand kan de stroom best een stukje zakken voordat het relais afvalt. Dat punt is de houdstroom. Beste is te meten of er nog spanning over het relais staat of stroom door het relais vloeit (stroom meten maakt sneller wat duidelijk).

Gezien het gedrag (compleet spanningsloos zetten) vermoed ik het laatse.

"meten is weten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:54

AcouSE

Swedish Chef

Loopt je pomp ook door als je je ATX voeding uit zet? Zo ja, dan kleeft je relais inderdaad, zo nee, dan staat er spanning op je pinheader na het uitzetten. (don't ask me why)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Ja de pomp draait inderdaad door als je de ATX voeding uitzet. Dus het ziet ernaar uit dat 'ie kleeft.
Ik ga avond nog eens de specs opzoeken van beide pompjes, dacht altijd dat een Eheim pompje en Hydor qua specs niet ver uit elkaar lagen.
Ik zal van het weekend nog een en ander proberen en m'n bevindingen posten, alvast bedankt voor alle duidelijke uitleg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Net nog eens gekeken naar beide pompjes. Beiden hebben de volgende specs: 230V/50Hz
De Eheim heeft 10W vernmogen en de Hydor 14W.
Ik kan helaas niet vinden van Amperage oid.
Heb wel weer even de Hydor op het relais aangesloten en bij deze pomp blijft het relais niet kleven.

Maar ja, ik heb die pomp vervangen door de Eheim want die Hydor is half stuk, pompt niet meer goed en maakt herrie. Dus ik ga een nieuw relais regelen zodra ik weet welk amperage die Eheim pomp gebruikt.
Koop wel bij Stuut & Bruin in Den Haag een relais. Hoe zit het ook alweer met een vrijloop diode, want die heb ik volgens mij ook nodig?
Ik moet in elk geval een relais hebben om 230V met 12V te schakelen. Sorry voor deze noob vragen, maar elektrotechniek en de daarbij juiste termen zijn absoluut niet m'n sterkste kant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Demon_Eyez schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 13:30:
Net nog eens gekeken naar beide pompjes. Beiden hebben de volgende specs: 230V/50Hz
De Eheim heeft 10W vernmogen en de Hydor 14W.
Ik kan helaas niet vinden van Amperage oid.
Heb wel weer even de Hydor op het relais aangesloten en bij deze pomp blijft het relais niet kleven.

Maar ja, ik heb die pomp vervangen door de Eheim want die Hydor is half stuk, pompt niet meer goed en maakt herrie. Dus ik ga een nieuw relais regelen zodra ik weet welk amperage die Eheim pomp gebruikt.
Koop wel bij Stuut & Bruin in Den Haag een relais. Hoe zit het ook alweer met een vrijloop diode, want die heb ik volgens mij ook nodig?
Ik moet in elk geval een relais hebben om 230V met 12V te schakelen. Sorry voor deze noob vragen, maar elektrotechniek en de daarbij juiste termen zijn absoluut niet m'n sterkste kant :)
Amperage is wel gegeven, hetzij verstopt :P I*U=P. Je weet U, en je weet P, dus je kan zo de stroom uitrekenen. P/U=I. 10/230 voor de eheim en 14/230 voor de Hydor is 0.04 en 0.06A. Wat je er aan hebt weet ik niet, maar nu weet je het :P Wat ik wel vreemd vind is dat hij blijft kleven. Ik kan niets bedenken waarom hij zou blijven kleven. De 12V van je fan connector duwt het relais in de aan-stand. Waarom hij dan daar blijft staan als de 12V eraf gaat... :?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Je hebt een relais nodig met een 12V DC spoel, met schakelcontacten van 230V en het amperage van je pomp. Zo'n relais dus, bij je lokale electroboer kan je eraan geraken voor een paar euro's.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Je zou kunnen proberen om er nog 4W belasting bij te schakelen, want je nieuwe pomp is 10W en je oude is 14W. Geen kwestie van kleven dus.
Bovendien gaat iedereen er hier maar van uit dat het relais volledig gestuurd wordt door de 12V van je systeem, maar hoe zit dat werkelijk? Je kan niet in die behuizing kijken dus je weet ook niet wat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
lemming_nl schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 13:35:
[...]
Amperage is wel gegeven, hetzij verstopt :P I*U=P. Je weet U, en je weet P, dus je kan zo de stroom uitrekenen. P/U=I. 10/230 voor de eheim en 14/230 voor de Hydor is 0.04 en 0.06A. Wat je er aan hebt weet ik niet, maar nu weet je het :P Wat ik wel vreemd vind is dat hij blijft kleven. Ik kan niets bedenken waarom hij zou blijven kleven. De 12V van je fan connector duwt het relais in de aan-stand. Waarom hij dan daar blijft staan als de 12V eraf gaat... :?
Niet helemaal, de pomp bestaat grotendeels uit een grote spoel, en als je door spoelen wisselspanning gaat doen, gaat de weerstand omhoog. Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de weerstand. Dat heet impedantie. En omdat je daarmee dus ook faseverschuiving krijgt, kan de stroom niet altijd worden gekoppelt aan het aantal Watt's.

Maar voor de TS: Koop gewoon een relais in de winkel met een 12VDC spoel en contacten die 1A AC kunnen schakelen. Dan bouw je zo dit dingetje na :) .

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
The Widow Maker schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 17:38:
[...]

Niet helemaal, de pomp bestaat grotendeels uit een grote spoel, en als je door spoelen wisselspanning gaat doen, gaat de weerstand omhoog. Hoe hoger de frequentie, hoe hoger de weerstand. Dat heet impedantie. En omdat je daarmee dus ook faseverschuiving krijgt, kan de stroom niet altijd worden gekoppelt aan het aantal Watt's.
In dit geval wel omdat de frequentie constant is en ik dus van een (effectieve) stroom spreken.

Niemand hier een verklaring voor dat kleef effect? Een ander relais werkt natuurlijk wel voor de TS maar ben wel benieuwd naar waarom het nu niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
lemming_nl schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 19:37:
[...]
In dit geval wel omdat de frequentie constant is en ik dus van een (effectieve) stroom spreken.

Niemand hier een verklaring voor dat kleef effect? Een ander relais werkt natuurlijk wel voor de TS maar ben wel benieuwd naar waarom het nu niet werkt.
Ik ga me eens aan een verklaring wagen: er wordt geschakeld met een triac (solid state relay), en ze hebben bespaard op de snubber-schakeling. Aangezien de nieuwe belasting (eheim-pomp) inductiever is dan de oude belasting (hydor-pomp), geraakt de stroom niet meer onder de houdstroom, en blijft de triac geleiden.
Dus mijn vraag aan de TS is: hoor je dat bakje klikken, bij het inschakelen van je PC? Zo ja, klopt mijn uitleg niet, zo nee gebruiken ze idd een SSR, en kan het liggen aan wat ik uitleg.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
De topicstarter snapt er ook niets van :) Met de Hydor doet 'ie het wel en met de Eheim blijft 'ie kleven. Ook als ik de 12v aansluiting eraf haal, dus het relais is niet meer gekoppeld aan m'n ATX PSU , dan blijft de pomp aan, pas als ik m'n stekkerdoos uitgooi gaat de pomp uit.

Van de week koop ik gewoon een nieuw relais conform de specs van The Widow Maker, iemand nog een idee wat voor vrijloop diode ik nodig heb? Als ik het goed heb moet ik die parallel schakelen met de 12v.

@ Naftebakje
Ik hoor duidelijk een tik als ik de PC start. En met de Hydor erop ook een tik als de PC afsluit

[ Voor 13% gewijzigd door Demon_Eyez op 08-04-2006 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
naftebakje schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 20:47:
[...]

Ik ga me eens aan een verklaring wagen: er wordt geschakeld met een triac (solid state relay), en ze hebben bespaard op de snubber-schakeling. Aangezien de nieuwe belasting (eheim-pomp) inductiever is dan de oude belasting (hydor-pomp), geraakt de stroom niet meer onder de houdstroom, en blijft de triac geleiden.
Dus mijn vraag aan de TS is: hoor je dat bakje klikken, bij het inschakelen van je PC? Zo ja, klopt mijn uitleg niet, zo nee gebruiken ze idd een SSR, en kan het liggen aan wat ik uitleg.
Daar had ik ook aan gedacht, leek mij het meest logische omdat je dan ook niet zoveel stroom van die fan connector hoeft te trekken alleen toen las ik de TS nog eens...
Als ik de PC start, start ook de pomp zoals het hoort (ik hoor een klein tikje in het relais) maar als ik de PC afsluit, dan blijft de pomp vrolijk doordraaien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Als de belasting van je pomp te inductief is, zou je een condensator kunnen plaatsen om zo de faseverschuiving te compenseren. Op die manier zou de triac dan gewoon uit moeten gaan als de spanning wegvalt van de 12V.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:47

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Iemand al eens aan gedacht dat dit misschien zo behoort te werken? (niet dat ik dat weet, maar ik doe zomaar een gooi).
Wellicht is het relais met een overname contact uitgerust, waardoor hij aanblijft, ook al valt de stuurspanning weg.
Als de TS z'n stekkerdoos uitzet, dan hoort hij het relais weer terugvallen.
Dat zou 'kleven' kunnen zijn, maar ook een overname contact.
Ik zet even in op die laatste.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 08-04-2006 22:41 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
remco_k schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 22:40:
Iemand al eens aan gedacht dat dit misschien zo behoort te werken? (niet dat ik dat weet, maar ik doe zomaar een gooi).
Wellicht is het relais met een overname contact uitgerust, waardoor hij aanblijft, ook al valt de stuurspanning weg.
Als de TS z'n stekkerdoos uitzet, dan hoort hij het relais weer terugvallen.
Dat zou 'kleven' kunnen zijn, maar ook een overname contact.
Ik zet even in op die laatste.
Waarom valt de hydor pomp dan wel uit na een tijdje?

@ts: nog ff uitsluiten: kan je eens zonder dat de stekker van dat bakje inzit, de 12V connector aan je moederbord hangen, als ie dan ook klikt ben ik volledig verkeerd. Ik kan niet bedenken hoe het dan nog kan komen dat ie blijft plakken, het ligt mss aan mij :)
De vrijloopdiode hoeft niet erg veel te zijn, een gewone 1N4001 of dergerlijke is voldoende, 1A 50V als je via internet besteld, bij je electroboer vraag je gewoon een vrijloopdiode voor 12V relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Op deze belgische site staat deze tekst:

niet te verqeten een pompstarter. hou rekening dat er een verschil is voor pomstarter tussen een eheim en een hydor. ik heb dus een voor eheim. het is makkenlijk aante sluiten gewoon de stekker van u pomp in het meiske van de pompstarter steken en dan het manneke in het stopkontact. en dan dat drie pinconntectorke in u moederbord.en klaar is kees.

Je kan die persoon eens mailen met de vraag hoe dat zit...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 09-04-2006 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
naftebakje schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 23:14:
[...]

Waarom valt de hydor pomp dan wel uit na een tijdje?

@ts: nog ff uitsluiten: kan je eens zonder dat de stekker van dat bakje inzit, de 12V connector aan je moederbord hangen, als ie dan ook klikt ben ik volledig verkeerd. Ik kan niet bedenken hoe het dan nog kan komen dat ie blijft plakken, het ligt mss aan mij :)
De vrijloopdiode hoeft niet erg veel te zijn, een gewone 1N4001 of dergerlijke is voldoende, 1A 50V als je via internet besteld, bij je electroboer vraag je gewoon een vrijloopdiode voor 12V relais.
Zonder de stekker erin gebeurt er niets, niets met de Hydor en niet met de Eheim.
Bedankt voor je info over die vrijloopdiode, ik ga deze week langs de elektroboer en dan even knutselen :)
Anoniem: 26576 schreef op zondag 09 april 2006 @ 00:48:
Op deze belgische site staat deze tekst:

niet te verqeten een pompstarter. hou rekening dat er een verschil is voor pomstarter tussen een eheim en een hydor. ik heb dus een voor eheim. het is makkenlijk aante sluiten gewoon de stekker van u pomp in het meiske van de pompstarter steken en dan het manneke in het stopkontact. en dan dat drie pinconntectorke in u moederbord.en klaar is kees.

Je kan die persoon eens mailen met de vraag hoe dat zit...
Thanx voor de info! Toen ik zo'n anderhalf jaar geleden deze pompstarter kocht hadden ze ook een Eheim uitvoering zoals op die site. Ik heb altijd gedacht dat alleen de stekkers anders waren. Hydor gebruikt een platte eurostekker en Eheim zo'n haakse.

[ Voor 33% gewijzigd door Demon_Eyez op 09-04-2006 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-04 17:13

Ikke!

aka Netfinity

Demon_Eyez schreef op zondag 09 april 2006 @ 11:35:

Zonder de stekker erin gebeurt er niets, niets met de Hydor en niet met de Eheim.
Bedankt voor je info over die vrijloopdiode, ik ga deze week langs de elektroboer en dan even knutselen :)
Nee als die stekkers er niet in zitten zullen de pompen ook niet gaan draaien. ;)

Naftebakje bedoelde volgens mij de stekker van de pomp niet in de pompstarter, maar wel de stekker van de pompstarter op het mobo aansluiten. Nu wordt er dus niks geschakeld als de relais geschakeld wordt. Hoor je nu ook een klik als je de pc aanzet?

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Idd, het gaat puur om het geluid, als er geen klik is, dan wordt er toch een SSR gebruikt (en is de klik puur electrisch, niet mechanisch). Dan kan het plaatsen van een snubber de oplossing zijn (weerstandje en condensatortje op de uitgang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Ik zal vanmiddag eens kijken, begreep het al niet helemaal :) Dus je bedoelt wel het relais van 220 voorzien en 12v aansluiten op mobo, maar geen pomp eraan koppelen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-05 13:18
kan je niet gewoon een relais kopen en vervangen en die 3 pins molex vervangen door een 4 pins molex . Dan gaat je pomp toch ook schakelen ? of is dit niet goed voor de pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Demon_Eyez schreef op maandag 10 april 2006 @ 09:34:
Ik zal vanmiddag eens kijken, begreep het al niet helemaal :) Dus je bedoelt wel het relais van 220 voorzien en 12v aansluiten op mobo, maar geen pomp eraan koppelen toch?
Neen, enkel op de 12V van je mobo aansluiten. Een gewoon relais klikt dan, een SSR mag geen kik geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Ik zal het vanmiddag eens proberen met alleen de 12v aangesloten, thanx!

@Louisver
Ik koop zowiezo een nieuw relais, maar ik ben nu ook wel benieuwd wat nou het probleem met de oude is. 3 of 4 pins maakt volgens mij geen fluit uit, het blijft de 12v lijn die gebruikt wordt om te schakelen

[ Voor 6% gewijzigd door Demon_Eyez op 10-04-2006 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
Nou ik heb het probleem gevonden , denk ik. Blijkbaar heeft er iets gelekt van m'n waterkoeling in de kast. Ik heb een tweede kast naast m'n CM Stcaker staan waar de pompjes en radiatoren in verwerkt zitten en ook het relais, alle overige hardware zit in m'n CM Stacker kast.

Ik zie namelijk wat blauwe aanslag op de bodem liggen en ook op het relais zelf (gebruikt UV blauw reactive kleurstof in m'n water). Nu zitten er aan één kant wat bobbeltjes op die grote condensator, dus ik vermoed dat er toch iets is nat geworden en het lijkt als of er onder de verf/folie laag iets is gaan corroderen.
Wel vreemd want opzich ziet dat hele relais er tamelijk waterdicht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 19:09

C0nscious

Mysteryman.

Sorry voor het omhoog schoppen van dit topic, maar ik zit met een soortgelijke vraag.

Ik ben van plan om deze pompstarter aan te schaffen in samenwerking met een Eheim 1046 pomp die dus maar 5W gebruikt. Verder ben ik dus niet electrokundig maar zou dit lagere wattage ervoor zorgen dat hij het relais in dit apparaatje niet blijft 'kleven' en de pomp dus wel uitgaat op het moment dat ik mijn pc uitzet?

Edit: topicstarter wist niet 100% zeker dat het door zijn waterkoeling lek kwam lijkt me?

[ Voor 10% gewijzigd door C0nscious op 01-03-2007 12:45 ]

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 00:17

Kvn

C0nscious schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:44:
Sorry voor het omhoog schoppen van dit topic, maar ik zit met een soortgelijke vraag.

Ik ben van plan om deze pompstarter aan te schaffen in samenwerking met een Eheim 1046 pomp die dus maar 5W gebruikt. Verder ben ik dus niet electrokundig maar zou dit lagere wattage ervoor zorgen dat hij het relais in dit apparaatje niet blijft 'kleven' en de pomp dus wel uitgaat op het moment dat ik mijn pc uitzet?
Misschien kun je beter even een nieuw topic starten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious

C0nscious

Mysteryman.

Kvn schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:45:
[...]

Misschien kun je beter even een nieuw topic starten :)
Alle info over mijn 'probleem' staat in dit topic, niets mis met een oud topic te recyclen zodra het maar actueel is lijkt me :)

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsch
  • Laatst online: 24-07-2024
C0nscious schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:44:

Edit: topicstarter wist niet 100% zeker dat het door zijn waterkoeling lek kwam lijkt me?
Nee dat zou niet uit moeten maken. Het relais schakelt door een stroom door zijn stuurcontact (de 12 volt), wat er aan de andere kant doorheen vloeit maakt niet uit, zolang het het maximum niet overschreidt. Aangezien je alleen maar een kleinere belasting aan wil sluiten moet dat geen enkel probleem opleveren. Je kan hooguit zoals eerder is aangegeven problemen krijgen als de nieuwe last inductiever is ( 'sterkere spoel' ), en er geen gebruik wordt gemaakt van een gewoon relais maar van een solidstate relais. In dit geval kan het zijn dat het relais niet meer uitgaat. De kans dat dit zo is is echter klein, niet schadelijk en mocht het gebeuren simpel te verhelpen.

Dus: gewoon aansluiten die pomp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious

C0nscious

Mysteryman.

Thijsch schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 17:29:
[...]

Nee dat zou niet uit moeten maken. Het relais schakelt door een stroom door zijn stuurcontact (de 12 volt), wat er aan de andere kant doorheen vloeit maakt niet uit, zolang het het maximum niet overschreidt. Aangezien je alleen maar een kleinere belasting aan wil sluiten moet dat geen enkel probleem opleveren. Je kan hooguit zoals eerder is aangegeven problemen krijgen als de nieuwe last inductiever is ( 'sterkere spoel' ), en er geen gebruik wordt gemaakt van een gewoon relais maar van een solidstate relais. In dit geval kan het zijn dat het relais niet meer uitgaat. De kans dat dit zo is is echter klein, niet schadelijk en mocht het gebeuren simpel te verhelpen.

Dus: gewoon aansluiten die pomp!
Bedankt voor je heldere antwoord, Thijsch! :)

Ik ga hem waarschijnlijk binnenkort aanschaffen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:50

T1psY

Dumo-Technics

ik dacht ook aan een relaisje kopen dat schakelt op 5 / 12 volt schakelt maar dan wel 220 kan schakelen. De componenten zoals CPU / graka koelen toch wel vanzelf af...

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 15-05 00:42
Deze heb ik gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.vdz/Prism_WC/relais-schema.jpg

Dat ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/j.vdz/Prism_WC/small/relais-aangesloten-klein.jpg

Werkt na 2 jaar nog steeds perfect....

simpel te maken, veel onderdelen had ik nog liggen, kost nieuw aan onderdelen nog geen tientje...

[ Voor 43% gewijzigd door LiquidSmoke op 02-03-2007 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious

C0nscious

Mysteryman.

Netjes hoor! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:25

SA007

Moderator Tweaking
Waarom de leds, het ding wordt nog veel simpeler als je die weglaat...

Zou er zelf btw wel een flinke condensator overheen gooien, dat hij na uitschakeling nog ~30 sec doordraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Omdat je dankzij de LEDs in één oogopslag de status kunt zien (12V aanwezig, relais ingeschakeld). Anders zou je bij een probleem je multimeter erin moeten steken, waarbij je het risico loopt sluiting te maken met je meetpennetjes, en aangezien aan dezelfde voeding ook je mobo en alles hangt wil je dat niet :)

Wat betreft de naloop mbv een elco, als dat maar 30sec oplevert lijkt het mij vrij zinloos.
Dan zou ik eerder gaan voor een schakeling die schakelt wanneer je +5V-lijn ingeschakeld wordt en z'n voeding trekt van de +5VSB-lijn, dan kun je een timertje maken (555 IC?) die bijvoorbeeld 10min naloop verzorgt. Moet je wel ff checken of je voeding voldoende vermogen kan leveren op de +5VSB-lijn natuurlijk :+

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 15-05 00:42
Idd, de print is rather lomp gemaakt, had compacter gekunnen, maar zo pastte hij precies in de behuizing die ik had.

Leds zitten er gewoon voor de lol eigenlijk, die groene was meer om te kijken of de testvoeding aanstond, die blauwe bovenin mijn case om te zien of er 230v uitkomt (geen garantie dat de pomp draait, maar toch)

Wat betreft die naloop:

Bij mij kon het water alle warmte nog opvangen nadat ik afgesloten had, het water werd echt niei 50 graden ofzo, denk dat dit reuze meevalt bij iedereen...

[ Voor 21% gewijzigd door LiquidSmoke op 13-03-2007 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198911

Idd de lompe manier, gewoon 12V van de 4 polige molex stekker afhalen en daarmee een relais aansturen. Ze zou zelf met een beetje (r)c netwerk het relais vertraagt kunnen laten afvallen. De pomp pompt normaal alleen. Ik ben eigenlijk wel benieuwt hoe erg het niet napompen is van je water systeem t.o.v. de computercomponenten. Het watersysteem heeft zelf ook een bepaalde warmte traagheid.

Oops weer te laat zie ik alweer (refresh vergeten 8)7 )

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 198911 op 15-03-2007 16:19 ]

Pagina: 1