[2003] Dynamisch profiel, met weinig onderhoud

Pagina: 1
Acties:

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Voor een project moet een Windows Server 2003 worden geconfigureerd met hierop onderandere Active Directory.

Het verhaal, er zijn 15 Clients welke per twee dag delen (ochtend/middag) bezet worden door gebruikers. Deze gebruikers moeten bepaalde bestanden creeren en als bewijs moet dat worden bewaard. Deze 15 gebruikers werken slechts eenmalig 1 week (dagdeel - ochtend) aan deze bestanden. De volgende 15 gebruikers werken slechts eenmalig 1 week (dagdeel - middag).

Daarna moeten deze bestanden inleesbaar zijn (als bewijs), terwijl de gebruiker op dat punt al niet meer aan deze bestanden werkt (gebruiker werkt 1 week).

Het dillema, omdat de server extern staat en de ondersteuning/beheer hierop beperkt moet blijven ben ik op zoek naar een oplossing. Ik zou 15 gebruiker per dagdeel kunnen aanmaken, maar dan zou ik de gebruikersnamen voor de clients een statische naam moeten geven (clientpc1,clientpc2..)

Dit geeft problemen, omdat later de bestanden moeten worden ingekeken op naam van de (ex)gebruikers. Ik zou iemand admin kunnen maken op de externe locatie, maar dan ook echt als dit de enige functionele optie is.

Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dit geeft problemen, omdat later de bestanden moeten worden ingekeken op naam van de (ex)gebruikers.
Dat snap ik niet? Waarom geeft dat problemen, en waarom is een administrator maken een probleem? :)

• matinez
  • Niet online
elevator schreef op donderdag 06 april 2006 @ 11:14:
[...]

Dat snap ik niet? Waarom geeft dat problemen, en waarom is een administrator maken een probleem? :)
Het is een werkplek situatie waar geen beheerder voor de IT dienst is.
Als er een kritiek probleem is, dan wordt dit remote opgelost danwel in het bedrijf (uitzondering).
Er moet geen onderhoud zijn, althans bijna niet..

Een documentatie maken voor een aangestelde beheerder zou kunnen, maar het probleem zou toch wel kunnen worden geautomatiseerd?

[ Voor 14% gewijzigd door matinez op 06-04-2006 12:09 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Maar ik zie/snap het probleem eigenlijk niet? Waar zie jij dat er een probleem ontstaat?

• matinez
  • Niet online
elevator schreef op donderdag 06 april 2006 @ 12:11:
Maar ik zie/snap het probleem eigenlijk niet? Waar zie jij dat er een probleem ontstaat?
Ik kan dan remote elke week nieuwe gebruikers gaan inkloppen, en dat is niet de bedoeling.
Is er een statisch oplossing voor de profielen, waarin er toch steeds een nieuwe gebruiker met een eigen map kan werken?

Zonder dat er een profiel map via remote moet worden gekopieerd, met een naams verandering naar de betreffende computer (tijdelijke) gebruiker.

• elevator
  • Niet online

elevator

matinez schreef op donderdag 06 april 2006 @ 12:17:
Ik kan dan remote elke week nieuwe gebruikers gaan inkloppen, en dat is niet de bedoeling.
Is er een statisch oplossing voor de profielen, waarin er toch steeds een nieuwe gebruiker met een eigen map kan werken?
Ik zou denk ik iets zoeken in de richting van:

- Maak 30 accounts aan
- Laat de gebruiker het per account opslaan in een specifieke share (die je bv. mapped per user)
- Draai een script op de server dat uit die accounts' specifieke share de info copieert naar een share die beschikbaar is voor die persoon die controleert en geef het een unieke naam :)

• matinez
  • Niet online
elevator schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:22:
[...]

Ik zou denk ik iets zoeken in de richting van:

- Maak 30 accounts aan
- Laat de gebruiker het per account opslaan in een specifieke share (die je bv. mapped per user)
- Draai een script op de server dat uit die accounts' specifieke share de info copieert naar een share die beschikbaar is voor die persoon die controleert en geef het een unieke naam :)
Juist, zoiets als:
code:
1
2
3
4
Gebruikers:

Dagdeel 1: D1PC1 D1PC2 D1PC3 ..
Dagdeel 2: D2PC1 D2PC2 D2PC3 ..

In AD creëer ik dan voor elke user een homefolder.
\\Server\Profielen\%Username%

Dit genereert dan 30 homefolder, waar de gebruikers de bestanden kunnen opslaan.
De op de werkplek (aangestelde) persoon moet dan een lijst bij houden wie op welke pc heeft gewerkt, en moet alle homefolders aanpassen naar de (unieke) naam welke op de lijst staat na een nieuwe cyclus als het ware..

Moet er alleen een documentatie voor de persoon gemaakt worden :>

• elevator
  • Niet online

elevator

De homefolder aanpassen zou ik niet doen - die bestaat dan namelijk niet meer als je nieuwe lichting gebruikers inlogged. Ik denk dat je ze het beste via een script in een meer algemene directory kan copieeeren? :)

• matinez
  • Niet online
elevator schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:08:
De homefolder aanpassen zou ik niet doen - die bestaat dan namelijk niet meer als je nieuwe lichting gebruikers inlogged. Ik denk dat je ze het beste via een script in een meer algemene directory kan copieeeren? :)
Ik heb het een beetje krom geformuleerd, maar de homefolders worden via (waarschijndelijk) een geplande taak gekopieerd naar een andere partitie/map. Daarna worden de gekopieerde homefolders aangepast naar een unieke naam.

De oorspronkelijke homefolders, worden na elke lichting leeggehaald (na bovenstaande natuurlijk).
Lijkt me een goed plan zo _/-\o_
Pagina: 1