Apple & Games - Hoe & Wat ?

Pagina: 1
Acties:
  • 476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 13:06
Ok ik heb al gezocht maar kom het antwoordt nog steeds niet echt tegen.
Iedereen zegt gamen op de mac is ruk.

Maar mijn vraag is waar ligt dit aan ?
Omdat het geen directx ondersteund ?
Maar Apple heeft toch ook een variant om grafisch te versnellen ?
In iedergeval OpenGL en waarom zijn er dan wel spellen zoals World of Warcraft voor de mac als het zo ruk is, hoorde dat dat net zo goed loopt als op de PC.

Dit staat ook op de Apple site :)
Used in heavy-duty authoring tools such as Maya from Alias and by games including Doom 3 from id Software, OpenGL enables high-end 3D graphics. The state-of-the-art plumbing boosts the performance of OpenGL to a whole new level on Mac OS X, making it the ultimate PC platform for 3D games and eye-popping special effects.
http://www.apple.com/macosx/features/opengl/

Anyways als iemand hier wat duidelijk licht op kan schijnen zou ik dankbaar zijn :)

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Gamen is niet ruk op een mac omdat het mac is, maar omdat de game developers gewoon vaak later pas games uitbrengen.
Natuurlijk kan je onder Mac OS X of Linux netzogoed gamen als onder Windows.

• Reveal!
hmm aha maja dat kan wel snel gaan veranderen :)
ze beginnen als steeds meer spellen PC/Mac uit te brengen .... ;)

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Ja, maar met de release van Bootcamp maak ik me wel een betje bezorgd. Fanatieke gamers zullen de eerste zijn om Windows te installleren op hun Mac. De publishers / developers zijn ook niet dom, en weten dat. Dag Mac games :/

Om even door te gaan op de vorige posts: technisch gezien is er geen reden waarom spellen niet op de Mac gemaakt kunnen worden. De standaard 3D API OpenGL die ook op Windows en Linux werkt, is gewoon beschikbaar, net als audio libraries als OpenAL. Probleem is wel dat een aantal middleware producten, zoals Havok en RenderWare ook geloof ik - niet helemaal zeker van - geen Mac versie hebben, waardoor de desbetreffende spellen niet gepoort kunnen worden.

• Nitai
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Mjah, dat zo heel goed kunnen. Linux draait ook perfect op x86, maar je ziet niet dat game-makers snel games ontwikkelen voor het linux platform. Je zou denken dat daarom hetzelfde met de Mac zal vergaan.

Tegelijkertijd blijft er een grote onzekerheid qua welke kant dit gebeuren op zal slaan. Immers, nu wordt de drempel om een Mac te halen NOG lager. Zodra mensen de interface van MacOSX gebruiken, zullen de meeste verkocht zijn ;) Deze stap van Mac is een stap die niemand verwacht had. Het is echt afwachten welke kant dit op gaat.

Meer Mac aanhang is meer Mac apps/games.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Reveal!
jep ik ben ook al tijdje aan et denken om te switchen ....
wacht eigenlijk op de Macbook Pro 13,3" ...

De hardware en de OS zien er geil uit ....
Hoop alleen dat darwine snel goed gaat werken want ik ben toch nog wel afhankelijk van enkele win proggies en dualbooten vink geen goeie optie en een virtualpc eigenlijk ook niet ....

Darwine klinkt TOP :)

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Reveal! schreef op donderdag 06 april 2006 @ 11:01:
jep ik ben ook al tijdje aan et denken om te switchen ....
wacht eigenlijk op de Macbook Pro 13,3" ...

De hardware en de OS zien er geil uit ....
Hoop alleen dat darwine snel goed gaat werken want ik ben toch nog wel afhankelijk van enkele win proggies en dualbooten vink geen goeie optie en een virtualpc eigenlijk ook niet ....

Darwine klinkt TOP :)
Verdorie hoe vaak moeten we het nog zeggen :@ ER KOMT GEEN MACBOOK!!!!! de iBook is en blijft de iBook net zoals de iMac de iMac is gebleven, alleen de Power-series krijgen een naamsverandering want die doelen op de PowerPC architectuur, aruhg...

Verder, als je ook wilt gamen op OSX, ga eens kijken naar Apple BootCamp

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
offtopic:
Waarom is het dan MacBook Pro? En niet alleen MacBook en iBook? Kan aan mij liggen, maar dit lijkt me nogal krom.. Ik blij bij de MacBook Pro & een MacBook >:)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:23
Daenney schreef op donderdag 06 april 2006 @ 11:40:
[...]

Verdorie hoe vaak moeten we het nog zeggen :@ ER KOMT GEEN MACBOOK!!!!! de iBook is en blijft de iBook net zoals de iMac de iMac is gebleven, alleen de Power-series krijgen een naamsverandering want die doelen op de PowerPC architectuur, aruhg...
Ehm, er staat Macbook Pro en ik mag toch aannemen dat die er wel komt. Of het nu een 12 of 13,3 inch versie is...

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Reveal!
Daenney schreef op donderdag 06 april 2006 @ 11:40:
[...]

Verder, als je ook wilt gamen op OSX, ga eens kijken naar Apple BootCamp
LEZEN DUDE
wil een kleinere MacBook PRO <--- PRO !!!

En lees nog is me opmerking over dualbooten .....
Dualbooten zuigt en zou niet nodig moeten zijn ... je bent bij een OS en die OS moet alles kunnen, anders switch je naar een ander.
Wil niet zeggen dat ik geen andere OS'n gebruik ... gebruik ook linux etc maar voor servers en dat heeft weer ze eigen machine.
Leuke optie windows op de mac ... maar ik gebruik et liever niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Reveal! op 06-04-2006 11:49 ]

• Reveal!
Hoedje schreef op donderdag 06 april 2006 @ 11:44:
[...]

Ehm, er staat Macbook Pro en ik mag toch aannemen dat die er wel komt. Of het nu een 12 of 13,3 inch versie is...
Macrumours heeft et tot nu toe alleen nog over een 13,3" ibook in diverse uitvoeringen ook met dual core.....
Maja dan heb je geen x1600 waarschijnlijk maar een shared mem vid ofzo :(

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Jij = prutser

Het "power" deel van de naam slaat -niet- op de PowerPC processor... Want we hadden ook al "power" systemen toen we gewoon nog de MC68xxx reeks gebruikten.

Hoe vaak moet ik -dat- nog zeggen?

EDIT:
Wel toevallig trouwens dat we dezelfde achternaam delen. Verre familie? :D

[ Voor 29% gewijzigd door Liegebeest op 06-04-2006 12:10 ]

Liege, liege, liegebeest!

• Reveal!
kick :)

Windows Virtualization (WinXP under Mac OS X) Beta Released
Parallels released their Windows virtualization solution for the Intel Mac today. The product is called Parallels Workstation 2.1 Beta and a free fully functional copy is available for download now.

Unlike Apple's Boot Camp solution which was released yesterday, Parallels solution allows you to run Windows XP (and other Intel-based operating systems) from within Mac OS X. Rebooting or Dual Booting is not required. This allows users to maintain their daily environment while also being able to use any desired Windows applications. It is only available for the Intel Macs and should provide near-native performance.

Parallels Workstation 2.1 Beta for Mac OS X is NOT simply a "dual-boot" solution; rather, it empowers users the ability to use Windows, Linux and any other operating system at the same time as Mac OS X, enabling users to enjoy the comfort of their Mac OS X desktop while still being able to use critical applications from other OSes.
Parallels appears to be taking advantage of the Intel Virtualization Technology which was included in the Intel Yonah processors that are now shipping in the Intel Macs.

While in free Beta testing at the moment, the final software package for Linux and Windows is priced from the company at $49.99.
Met die nieuwe virtualisatie techniek van Intel zou je misschien vanuit je OS X in windows kunnen gamen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Reveal! op 06-04-2006 15:53 . Reden: Moet wel linkje bij natuurlijk :) ]

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Voor een game dev is het niet meer interessant om in opengl een spel te maken. Waarom? Omdat het voor hun veeeeeeeeele malen interessanter is om een spel te maken wat naast pc's ook op console's draait. Laat er nu net een XBox devkit/tool uitgebracht zijn waarmee je je spel zowel voor de xbox als de pc kan uitbrengen zonder bergen code te hoeven herschrijven. XNA heette het geloof ik. Dat dit directx gebruikt en geen opengl mag duidelijk zijn.

De mac/linux/etc. afzetmarkt is erg klein vergeleken met de XBox1/360 markt. Vandaar dat de meeste devvers vandaag de daag een console titel maken en die later poorten naar PC. Neem bijvoorbeeld Halo, goed voorbeeld van een pc spel dat ze toch maar op de xbox uitbrachten omdat dat lucratiever was. Dat er veeeeeel later een pc versie uitkwam was gewoon om er nog een laatste zakcent uit te persen.

Dus als je echt wilt gamen..... koop dan een console ;)

MechWarrior || Monsters Game

• Reveal!
nee gamen is eigenlijk bijzaak maar was gewoon nieuwsgierig :)
Waarin worden PS3 / Nintendo spellen gemaakt ook geen opengl ?

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 10:56
Tja, als jij RTSen, FPSen en flighsims op een console wil spelen: Be my guest. Als je ze al kan krijgen op console natuurlijk.

Ik vraag me nog steeds af hoe de performance van een Intel Mac met Windows zich verhoudt tot een 'echte' PC. En ik begrijp van de press release hierboven dat virtualization nog meer overhead met zich meebrengt.

Ik wil best een Mac hebben om mijn Windows spellen op te spelen maar dan moet het wel gelijkwaardig zijn qua prestaties aan een gewone PC.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Reveal!
tja als jij wil dualbooten kan dat....

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

OK, het geflame heeft wel weer lang genoeg geduurd. Als iemand doorgaat mag-ie een OW verwachten.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:33

Maximus

There is no substitute

De mac games die op dit moment gemaakt worden en gemaakt zijn zijn ook echt ontworpen voor het draaien op de mac. Bepaalde ontwerpers zoals Blizzard en ID Software maken hybrid of echte mac versies van games. Ik weet zelf niet hoeveel werk het is om van een voor windows geprogrammeerde game een mac geprogrammeerde game te maken alleen de reden dat veel bedrijven het niet doen is omdat voor het mac platform het bekend is dat er vrij weinig gamers zijn.

Misschien zijn er wel gamers voor het platform maar lang niet zoveel als voor Windows. Ik denk dat daardoor veel ontwerpers het voordeel niet zien van het ook nog op de mac te brengen. Kosten baten analyse en dan er uit komen dat het niet verstandig is. Naar mijn idee ligt daar het antwoord. Niet zo zeer dat DirectX niet ondersteund wordt en dat daardoor er niet ontwikkeld wordt. Het is een pure opbrengsten en kosten afweging.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Zag hier ergens op tweakers.net (bij het nieuwsbericht of een ander topic) dat XP on Mac (via Bootcamp) niet kan tippen aan XP op een normale PC.

3D mark 2003 scores verschilden meer dan 1000 punten...

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 16:58:
Zag hier ergens op tweakers.net (bij het nieuwsbericht of een ander topic) dat XP on Mac (via Bootcamp) niet kan tippen aan XP op een normale PC.

Dat was op een MacBook Pro met powersaving settings aan ;)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

GambitRS schreef op donderdag 06 april 2006 @ 16:00:De mac/linux/etc. afzetmarkt is erg klein vergeleken met de XBox1/360 markt. Vandaar dat de meeste devvers vandaag de daag een console titel maken en die later poorten naar PC. Neem bijvoorbeeld Halo, goed voorbeeld van een pc spel dat ze toch maar op de xbox uitbrachten omdat dat lucratiever was. Dat er veeeeeel later een pc versie uitkwam was gewoon om er nog een laatste zakcent uit te persen.
offtopic:
even een korte sidenote over Halo. Oorspronkelijk was Halo door Bungie ontwikkeld voor de Mac. Tijdens de ontwikkeling van Halo is Bungie echter overgenomen door Microsoft, om ervoor te zorgen dat Halo exclusief op de Xbox verscheen. En dat was niet zonder succes :)

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• OllieMongollie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 14:18
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 16:58:

Ik heb nu een 3D Mark 2006 score van 2000 wat dicht in de buurt zit van andere laptops met de X1600 chipset. Hiervoor heb ik echter wel de GPU moeten overclocken aangezien deze standaard op een hele lage waarde stond. Ik denk echter dat dit te maken heeft met de beta status van de drivers. Even afwachten dus.

Voor de rest draaien games als een zonnetje.

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 10:56
Klint goed, ik ben benieuwd naar meer benchmarks.

Ik heb jarenlang Macs gebruikt en omdat ik zoveel gamede ben ik eind vorige eeuw toch overstag gegaan; Performa 6300 naar zolder en een Athlon Tbird het huis in :) Inmiddels weer een upgrade verder, maar ik zou toch wel terug willen naar de stabiliteit van het Apple platform. Hoewel mijn huidige installatie van Windows XP al twee jaar draait (echt klasse, en dat meen ik echt!), hou je toch irritante onverklaarbare crashes zo nu en dan.

Maar goed; ik ga meer uitgeven aan een Mac, wat ik geen ramp vind want ik krijg er op de meeste vlakken een beter product voor terug; maar nu een Mac fysiek gelijk is een een PC vind ik het normaal dat de prestaties onder XP ook niet meer onder doen voor een PC.

Kan iemand me eigenlijk uitleggen waarom er speciale drivers nodig zijn om de videokaart in een volledige x86 omgeving aan te sturen? Wiens verantwoordelijkheid is het om die drivers up-to-date te houden? Het zou erg onhandig zijn als die drivers een half jaar achter de bug fixes en performance winsten van de standaard Catalyst en Nvidia drivers gaan lopen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Coreantes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-02 11:53

Coreantes

But you can call me 'Core'...

Gamen op een Mac gaat redelijk goed. Hier een kleine samenvatting van mijn ervaringen:

- WoW (World of Warcraft)
Draait perfect. Met genoeg geheugen (1GB +) in een PowerBook gaat het al helemaal smooth. Geen problemen what so ever. Tegelijk een van de weinige MMPOG's die draait op Mac, voor zover ik weet. B)

- C&C Generals
Leuk voor singleplayer. Multiplayer is niet in staat om met PC's te spelen, alleen Mac's. Helaas valt dit spel bij mij al na 1 of 2 keer een Skirmish spelen weer terug in de kast.

- Warcraft 3
Blizzard game. Net als Diablo 2 erg leuk en het beste is dat je ook met of tegen PC spelers kunt spelen. Samen spelen is leuker dan alleen, IMHO! :)

- Diablo 2
Blizzard game. Installeren, single player, multiplayer, whatever! Net als hierboven. Lekker samen beesten slashen. Heerlijk, vooral op een donkere winterse dag!

Ik ben geen hardcore gamer, maar vind de bovenstaande games leuk om single- of multiplayer te doen. Ook WoW is leuk om te spelen en heeft een grote community. Aan te raden als het spel je aanstaat. Zoals eerder aangegeven zijn de andere twee games ook van Blizzard en Hybrid. Ook Starcraft valt hieronder. Het nadeel is dat ze al wat ouder zijn, en dus niet oneinding speelbaar, IMHO.

Samengevat zijn heel wat games te spelen, omdat ze geport zijn. Volgens mij is een Mac echter geen alternatief voor hardcore gamer. Vooral op multiplayer en MMPOG's is er te weinig voor de PPC versies van Mac.

• ottovds
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-02 19:28
>- WoW (World of Warcraft)
>Draait perfect. Met genoeg geheugen (1GB +) in een PowerBook gaat het al helemaal smooth. Geen >problemen what so ever. Tegelijk een van de weinige MMPOG's die draait op Mac, voor zover ik >weet. B)

op een imac G5 lukt het zelf om te chatten en op WOW te spelen op één scherm (dan verklein je je WoW venstetje gewoon. Heel handig, en moeilijk op PC

WoW heeft vaak last van haperingen, deze komen ook minder vaak voor op de imac G5
en die is oud, alles zal nu nog sneller kunnen gaan

[ Voor 17% gewijzigd door ottovds op 07-04-2006 16:35 ]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als ik WoW speel op mijn powermac G5, 2* 2 GHz, 2,5 GB Ram, Radeon 9650 256 MB, dan vind ik het erg beroerd draaien voor een machine met die specificaties. Een huisgenoot van mij draait het op een Radeon 9550 in een Pentium 4 2,8 GHz met 1 GB Ram, en daar draait het beter als dat het bij mij doet. Ik pak liever mijn PC als ik wil gaan gamen, dat is ook het enige waar ik dat ding nog voor gebruik.

Waar ik ook tegenaan loop is het Full Screen probleem. Als ik Full Screen UT2004 speel op mijn mac, dan kan ik met geen mogelijkheid terug naar mijn desktop om even een skype berichtje te beantwoorden, of een mailtje te lezen. Appletje+Tab werkt niet, en Expose ook niet. Iemand enig idee?

• Matias
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 19:51:
Als ik WoW speel op mijn powermac G5, 2* 2 GHz, 2,5 GB Ram, Radeon 9650 256 MB, dan vind ik het erg beroerd draaien voor een machine met die specificaties. Een huisgenoot van mij draait het op een Radeon 9550 in een Pentium 4 2,8 GHz met 1 GB Ram, en daar draait het beter als dat het bij mij doet. Ik pak liever mijn PC als ik wil gaan gamen, dat is ook het enige waar ik dat ding nog voor gebruik.

Waar ik ook tegenaan loop is het Full Screen probleem. Als ik Full Screen UT2004 speel op mijn mac, dan kan ik met geen mogelijkheid terug naar mijn desktop om even een skype berichtje te beantwoorden, of een mailtje te lezen. Appletje+Tab werkt niet, en Expose ook niet. Iemand enig idee?
UT2004 > Appeltje+Alt+Escape, maar daarmee sluit je m af :+

• Reveal!
Misschien dat nu met die nieuwe virtualisatie handel dat je straks je spellen gewoon kan starten vanuit MacOS zonder vertraging :)
liever via dawine zodat je niet windows hoeft te kopen, maar als het niet anders kan :)

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:53
Kurkentrekker schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 19:51:
...

appeltje+M is standaard om een fullscreen programma in een scherm te gaan draaien, maar weet niet of dat in UT2004 ook werkt.

Verwijderd

Als ik Apple Bootcamp daar met een radeon x1600, die vaak geleverd word bij een Apple, kan ik dan gewoon nieuwe PC games, goed draaien op mijn Mac? Ik heb al gezocht naar benchmarks e.d maar nog niks kunnen vinden.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Even wat offtopic reacties verwijderd.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 18:42:
Als ik Apple Bootcamp daar met een radeon x1600, die vaak geleverd word bij een Apple, kan ik dan gewoon nieuwe PC games, goed draaien op mijn Mac? Ik heb al gezocht naar benchmarks e.d maar nog niks kunnen vinden.
Een paar benchmarks

• Matias
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 april 2006 @ 18:42:
HL2 draait op native res met bijna alles op vol gewoon vloeiend.. Je kan aannemen van wel dus. Het is natuurlijk wel gewoon een normale x1600, geen pro of XT, dus topprestaties in gamen zullen het niet zijn.

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Wat ook leuk is: ScummVM (draait oude point 'n click adventures van o.a. LucasArts), DosBox (voor oude DOS spellen) en diverse emulatoren (SNES, N64 games) draaien ook op MacOS. Heb je alvast een enorme berg aan retro gaming, mooie kans om je oude floppies uit de kast te halen dus ;).
Point 'n click adventures op een laptop kan ik aanraden trouwens, lekker relaxed met 1 vinger op de touchpad in de trein. :)
M'n Logitech gamepad werkte ook meteen in de emulators, even knoppen instellen en gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door wacko op 27-04-2006 01:12 ]

Pagina: 1