Na 2 jaar probleem met A7N8X-E Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• CRAM
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-01-2025
Twee maanden geleden merkte ik dat mijn pc moeite kreeg met opstarten. Hij deed er voor mijn gevoel iets langer over. Dus ik dacht dat ie weer toe was aan zn halfjaarlijkse formatje.
Het probleem werd er niet door opgelost maar werd zelfs erger. Tijdens de boot bleef hij vaker hangen. Met behulp van de resetknop, pakte ie em na 3 keer wel en startte dan wel door naar Winxp. Dit gebeurt alleen als de pc "koud" is. Dus als ik em 's ochtends aanzet.

Ik ben toen maar eens dingen gaan testen. Geheugen (aantal passes, geen problemen), andere videokaart, bios gereset en later geflashed, kabels losgehaald en opnieuw geconnect. Maar niks helpt...

Het probleem doet zich voor nadat de memory check is gedaan en voordat hij aangeeft dat het geheugen op 200mhz en in dual channel loopt etc. Dus voor het checken van de ide drives.
Eenmaal in Windows is er niks aan de hand. Ik kan games maximaal draaien en veel applicaties laten lopen.
Zelf heb ik het idee dat het moederbord niet goed is. Alvorens deze er uit te slopen en op te sturen wil ik jullie vragen of dit wel daadwerkelijk zo is.

Specs:
AMD XP 3200+
Asus A7N8X-E Deluxe (bios versie 1.013)
Dane Elec 2x512MB DDR400/PC3200
Maxtor 200GB 7200rpm 8mb cache sata/Maxtor 80GB 7200rpm 8mb cache
Sapphire 6800 Ultra
NEC DVD brander
NEC Floppy
Antec Sonata (met Antec 380Watt)
WinXP SP2
(PC loopt afgezien van 6800ultra al twee jaar)

[ Voor 6% gewijzigd door CRAM op 06-04-2006 09:28 ]

• Thandor
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Check de voeding eens. De voltages ervan (het liefst controleren met een multimeter).
Als je ergens anders een voeding hebt liggen die volgens de specificaties sterk genoeg is om jouw PC te kunnen draaien is het verstandig om deze voeding eens te proberen.

Gezien je een Antec voeding heb vermoed ik deze als eerst. Ik heb al genoeg Antec voedingen gezien die na verloop van tijd stuk gingen of al DOA waren.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• CRAM
Thandor schreef op donderdag 06 april 2006 @ 09:30:
Check de voeding eens. De voltages ervan (het liefst controleren met een multimeter).
Als je ergens anders een voeding hebt liggen die volgens de specificaties sterk genoeg is om jouw PC te kunnen draaien is het verstandig om deze voeding eens te proberen.

Gezien je een Antec voeding heb vermoed ik deze als eerst. Ik heb al genoeg Antec voedingen gezien die na verloop van tijd stuk gingen of al DOA waren.
Ik heb nog 2 300's liggen. Ik zou em er wel in kunnen hangen in combi met een andere videokaart.

Hoe maak jij de link naar de voeding? Hij hangt dus altijd op hetzelfde stuk als hij koud is. Als ie warm is, is er niks aan de hand. Als het de voeding is dan zou hij toch ook in winxp problemen moeten geven?

Verwijderd

Idd eerst even de voeding checken. Problemen zijn identiek aan mijn (nog) huidige (zie mijn posts).

Ik had zelf Antec, zeer tevreden over maar vanwege dezelfde problemen heb ik er een Tagan 380 in gezet, helaas...probleem doet zich nog steeds voor. Alle hardware als oorzaak kunnen elimineren behalve mijn mobo en cpu. Mijn nieuwe mobo (2e hands epox 8RDA3+) ga ik morgen inbouwen, ik zal nog wel posten of dit idd voor mij oplossing was.

Niet echt behulpzaam maar ik deel in je problemen ;)

• CRAM
Als ik de voltages check als ik in winxp ben, dan kan ik daar toch weinig uit concluderen...

(heb wel een multimeter liggen, niet een hele stoere maar wel ok)

[ Voor 28% gewijzigd door CRAM op 06-04-2006 09:52 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

CRAM schreef op donderdag 06 april 2006 @ 09:35:
[...]

Ik heb nog 2 300's liggen. Ik zou em er wel in kunnen hangen in combi met een andere videokaart.

Hoe maak jij de link naar de voeding? Hij hangt dus altijd op hetzelfde stuk als hij koud is. Als ie warm is, is er niks aan de hand. Als het de voeding is dan zou hij toch ook in winxp problemen moeten geven?
Scenario:
Jij zet de PC aan met een gare voeding. De hardeschijven hebben moeite met opstarten omdat de voeding slechte voltages levert (dit kan overigens erg slecht zijn voor een hardeschijf :o). De PC duurt er dus langer over omdat het even duurt voordat de hardeschijf opgespind zijn. Als deze schijven eenmaal draaien kan het vervolgens best zijn dat de PC stabiel blijft draaien. Mogelijk merk je de crashes pas later wanneer de voeding nog slechter wordt.

Hoe kom ik dan bij het bovenstaande verhaal ?
Simpel, uit eigen ervaring. Overigens zit er ook nog logica achter het verhaal van de niet-opspinnende schijven wegens inadequate voeding ;)

• CRAM
Ik hoor soms wel bepaalde tikken tijdens boot....hoogstwaarschijnlijk mijn harde schijven

[ Voor 4% gewijzigd door CRAM op 06-04-2006 09:58 ]

Verwijderd

mja die Maxtor schiven,vooral die 80 gb versie maken nogal veel lawaai,veel geratel,getik\(i kheb dezelfde hier liggen,dus of dat persee een defect is tja.
En de Sonata demt nou niet bepaald echt het geluid van de HDD's(veel resonantie)

Heb je al wel een Windows van HDD verwisselt,dus als je eerst altijd de 80 gb als opstartschijf hebt gehad,probeer dan de andere.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 10:13 ]

• CRAM
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 10:12:
mja die Maxtor schiven,vooral die 80 gb versie maken nogal veel lawaai,veel geratel,getik,dus of dat persee een defect istja.Heb je al wel een Windows van HDD verwisselt,dus als je eerst altijd de 80 gb als opstartschijf hebt gehad,probeer dan de andere.
Wordt moeilijk, die 200gb staat vol

Ik heb voeding getest tijdens warme boot.
5V: 4.77 - 4.93
12V: 12.01 - 12.04

Ik zal em nu eens een paar uur laten afkoelen. Even kijken hoe het dan gaat...

edit:
Everest geeft andere waarden aan:
5V: 4.68 - 4.73
12V: 12.10

[ Voor 37% gewijzigd door CRAM op 06-04-2006 11:05 ]

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 07:50
lijkt mij de voeding. de 5 volt is wat aan de lage kant.

je spanning mag maar max +/- 5% afwijken voor 5v is dat 0.25V

de grens waarden van je 5V is dus min 4.75V en max 5.25V

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heb je de elco's al gecheckt?
Als die stuk gaan, krijgt je PC ook problemen met booten, later worden het vette BSOD's, totdat je PC totaal niet meer opstart.
Het begint allemaal onschuldig met eens in de maand een crash, totdat het elke dag 2 crashes zijn.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• CRAM
Master_duck schreef op donderdag 06 april 2006 @ 12:53:
lijkt mij de voeding. de 5 volt is wat aan de lage kant.

je spanning mag maar max +/- 5% afwijken voor 5v is dat 0.25V

de grens waarden van je 5V is dus min 4.75V en max 5.25V
Ik zal morgenochtend nog eens meten bij koude start.
Hopelijk komt ie idd onder de 4.75V

Edit: check net Everest weer, daar wordt een waarde gemeld van 4.65V
McKaamos schreef op donderdag 06 april 2006 @ 13:01:
Heb je de elco's al gecheckt?
Als die stuk gaan, krijgt je PC ook problemen met booten, later worden het vette BSOD's, totdat je PC totaal niet meer opstart.
Het begint allemaal onschuldig met eens in de maand een crash, totdat het elke dag 2 crashes zijn.
Ik heb nog helemaal geen crashes gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door CRAM op 06-04-2006 17:23 ]

• CRAM
Vanochtend de boel even gemeten bij "koude" boot.

5V: minimum van 4,35V
12V: 12,05V

4,35V lijkt me nogal aan de lage kant :X

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Dat lijkt mij ook. Vermoedelijk de Antec ;)
Jouw verhaal, de symptonen en de resultaten passen precies bij mijn ervaringen met gare Antec voedingen.

Ik heb meerdere Antec voedingen gehad die stuk gingen en/of DOA waren. Eigenlijk is het rotzooi of er is een tijd geweest waarin Antec een slechte serie (een érg grote serie verpreid over verschillende types voedingen en verpreid over een lange periode (langer dan een jaar) had. Hopelijk zijn de oudere modellen beter (waarschijnlijk wel omdat ze daarmee reputatie opgebouwd hebben) en houden de nieuwere het ook langer uit. (Ik heb nu een Antec Neopower 480W. Als die binnenkort overlijd was dat mijn laatste Antec ;)
Tenzij het probleem verbeterd wordt. Qua specs zijn het fijne voedingen, alleen die korte levensduur is niet bepaald geweldig. De Neopower 480W is een ideale PSU, nu is het alleen te hopen dat deze het wel een aantal jaar uit kan houden :)

Mag ik trouwens vragen, hoe lang heb je deze PSU nu in gebruik gehad?
De zwaarder het systeem de eerder de PSU er mee stopt. Antec Truepower 480W met een 'zware' AMD Athlon XP 1800+ @ 2,5GHz+ stopte er eerder mee dan een Antec Truepower 430W in een 'lichte' AMD Athlon XP 1800+ @ 1,8GHz.

[ Voor 15% gewijzigd door Thandor op 07-04-2006 18:55 ]

• CRAM
Thandor schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 18:49:
Mag ik trouwens vragen, hoe lang heb je deze PSU nu in gebruik gehad?
De zwaarder het systeem de eerder de PSU er mee stopt. Antec Truepower 480W met een 'zware' AMD Athlon XP 1800+ @ 2,5GHz+ stopte er eerder mee dan een Antec Truepower 430W in een 'lichte' AMD Athlon XP 1800+ @ 1,8GHz.
Eind juni heb ik em 2 jaar...

Ik geloof dat op Antec voedingen 3 jaar garantie zit. Waarschijnlijk stuur ik em maandag op. Webwinkel stuurt em dan weer door naar Antec dus dit kan allemaal lekker lang gaan duren.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

hehe, ik heb ook een antec truepower 430 met een athlon xp 3200+ op 2.2 GHz met 1 gig 3200+ geheugen een Nvidia 6800 en 2 HDD en het asus a7n8x-e deluxe.

loopt voorlopig nog altijd perfect stabiel bij mij heb een een tijdje overclocked en dat was ook geen probleem, alleen werd ie (de cpu) dan warmer (kon wel 10 graden schelen) en ik houd niet zo van een warme kamer (ik kon hem dan echt als verwarming gebruiken).

op het moment geeft ie onder idlen een 5V van 4.95V onder load en overclocked kan dat wel naar 4.8V gaan, maar lager is ie nog niet geweest. 'k zal maar oppassen voor de toekomst en afkloppen. hij draait nu zo al gedurende meer dan 1.5 jaar (ongeveer 0.5 jaar op 2.4 GHz gedraaid).

de athlon xp trekt zijn stroom nog van de 5V lijn trouwens, dus als tijdelijke oplossing zou je kunnen proberen de processor te 'underclocken' en de VCore zo laag zetten als stabiel is, al naargelang hoe laag je klokt. Als hij dan wel 'goed' opstart dan heb je nog extra 'bewijs' van het probleem.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• CRAM
Ik heb er tijdelijk een Aopen 300W en een TNT2 kaartje in gezet. Werkt tot nu toe prima. Zal morgenochtend even meting doen bij "koude" boot.

Nu geeft Everest 5V: 4.84V

Ik beweerde in bovenstaande post wel dat er 3 jaar garantie is, maar was dat toen ook zo? (2 jaar geleden)
En heeft iemand ervaring hoelang dit allemaal gaat duren? (opsturen, behandeling Antec etc)

Verwijderd

Sluit anders je videokaart ff aan op die 2e 300watt voeding die je nog had, en je hardeschijven ook dan kan je namelijk nog gewoon blijven gamen totdat je een nieuwe voeding hebt :)

Je kan die 2e voeding voor videokaart/hdd's aansluiten en vervolgens een draadje vast maken tussen het groene en zwarte draadje van de ATX stekker, dan gaat de voeding aan.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

CRAM schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 15:26:
En heeft iemand ervaring hoelang dit allemaal gaat duren? (opsturen, behandeling Antec etc)
Geen idee. Ik heb de voedingen bij Salland gekocht. Zij hadden toen praktisch direct een nieuwe voeding voor mij geregeld. Waarschijnlijk een nieuwe uit hun magazijn. Vermoedelijk sturen ze mijn oude kapotte PSU dan op naar Antec.

Zo hoef ik als klant niet lang te wachten op een nieuwe PSU :)
Hopelijk wil jouw webshop de voeding ook 'voorschieten' ;)

• CRAM
Verwijderd schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 18:01:
Sluit anders je videokaart ff aan op die 2e 300watt voeding die je nog had, en je hardeschijven ook dan kan je namelijk nog gewoon blijven gamen totdat je een nieuwe voeding hebt :)
Op zich wel goed idee. Misschien ga ik dat alsnog doen. TNT2 zuigt!
Thandor schreef op zaterdag 08 april 2006 @ 18:05:
[...]
Hopelijk wil jouw webshop de voeding ook 'voorschieten' ;)
Ben bang van niet....heb al met ze gebeld namelijk en ze gaven meteen aan dat zoiets lang gaat duren.
Zelf zat ik er aan te denken om misschien een paar tientjes bij te leggen en dan voor een vettere voeding te gaan (als ze daar akkoord mee gaan). Met het oog op de toekomst...

Vanochtend met Aopen 300W en die vette TNT2 kaart geboot...werkte perfect. Dus morgen gaat de Antec voeding met de post mee...

[ Voor 5% gewijzigd door CRAM op 09-04-2006 09:15 ]

• CRAM
Even een kleine update:

Ik heb Antec Truepower 380Watt teruggestuurd en tegen een Antec Smartpower 450Watt in geruild. Toen ik daar een aantal dagen mee draaide, begon het toch wel een beetje te stinken. Steeds weer temps checken en me afvragen waar die lucht toch vandaan kwam. Na een week vloog ie in de fik tijdens een potje unreal.
Week later de voeding teruggestuurd en meteen een nieuwe besteld. Weer een Antec Smartpower 450Watt (want antec was toch wel zoo goed! een foutje moet kunnen). Na de derde boot startte ie niet eens meer op :S
Toen heb ik mijn oude aopen 300w er weer een tijdje op gehad (wat uitstekend werkt, goede voltages). Voor ik die nieuwe antec voeding weer terug zou sturen toch nog eens geprobeerd of ie het echt niet deed. Je raadt het al....een probleemloze boot.
Nu draai ik al weer een tijdje met deze voeding. Af en toe stinkt ie wel :(
Maarja wat niet echt kapot is, is niet kapot. Wil ook niet het risico lopen om die voeding op te sturen en hem vervolgens weer terug te krijgen met 25 euro onderzoekskosten in rekening gebracht.

to be continued...

edit:
OMG, 5 minuten na bovenstaande reply begeeft antec voeding nummer 3 het! Hoe is het mogelijk. Heb em omgewisseld met de good ol' aopen 300w. Niet te geloven. Laatste stukje antec hardware wat ik gekocht heb.

[ Voor 9% gewijzigd door CRAM op 19-08-2006 22:56 ]

Pagina: 1