Toon posts:

[EXCEL] Cellen in Excel vergelijken op overeenkomsten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.054 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met excel bezig om het een en ander op te lossen.
Het probleem is simpel:

Ik heb 10 cellen naast elkaar met verschillende waarden.
Ik wil een formule toepassing die de waarde "WAAR" of "ONWAAR" weergeeft als een van deze cellen dezelfde waarden hebben. Het lukt met niet de geschikte formule te vinden.

Ook heb ik ditzelfde probleem met een matrix van 3 bij 3. Ik wil de cellen met elkaar kunnen vergelijken en als een van de cellen dezelfde waarde hebben dan moet ie iets van "Waar" of "onwaar" als resultaat geven.

Kan iemand met helpen!?

thanks

greets

steebo

Verwijderd

Quick and dirty:

ABCDEI
11111etc=OF(GELIJK(A1;B1);GELIJK(A1;C1);GELIJK(A1;D1);GELIJK(A1;E1);GELIJK(A1;F1);GELIJK(A1;G1);GELIJK(A1;H1))
2=OF(GELIJK(B1;C1);GELIJK(B1;D1);GELIJK(B1;E1);GELIJK(B1;F1);GELIJK(B1;G1);GELIJK(B1;H1))
3=OF(GELIJK(C1;D1);GELIJK(C1;E1);GELIJK(C1;F1);GELIJK(C1;G1);GELIJK(C1;H1))
4=OF(GELIJK(D1;E1);GELIJK(D1;F1);GELIJK(D1;G1);GELIJK(D1;H1))
5=OF(GELIJK(E1;F1);GELIJK(E1;G1);GELIJK(E1;H1))
6=OF(GELIJK(F1;G1);GELIJK(F1;H1))
7=GELIJK(G1;H1)
8=ALS(OF(I1=WAAR;I2=WAAR;I3=WAAR;I4=WAAR;I5=WAAR;I6=WAAR;I7=WAAR;);WAAR;ONWAAR)

Mocht je de Nederlandse versie gebruiken kan je het hier mee doen. Deze oplossing maakt een verschil tussen hoofd en kleine letters! Voor de engelse versie moet je het even vertalen (if, or en true)

Deze oplossing is waarschijnlijk niet de beste, maar voor 10 waardes werkt hij (nog) wel. Mocht je meer dan 30 waardes moeten vergelijken kan je tegen problemen aan lopen met het maximum aantal variabelen. Dan moet je de rijen gaan opsplitsen. Aangezien je het over 10 en 9 waardes hebt, zal dat wel loslopen.

Desnoods zet je het lijstje met onwaar en waar in een cellenrij of kolom die je vervolgens "hide". Dat voorkomt op het moment van printen een lijstje met onwaar en waar.

Ik heb nu het verticaal uitgelijnd, maar als ik over de opmaak nadenk, zou ik een zelfde matrix vorm aanhouden als de waarden die je checkt. Kan je meteen zien welke waarde een overeenkomstige waarde heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 03:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankje. Ik had deze oplossing zelf ook verzonnen, maar ik vraag me eigenlijk af of er geen formule is die gewoon cellen vergelijkt en respons geeft als er 2 hetzelfde zijn.

Komt dit je bekend voor?

greetz

steebo

Verwijderd

Laat maar. Zit niet op te letten

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 15:25 ]