Hele *simpele* DVD->MPEG2 de- én remuxer gezocht!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-02 21:57
Ik heb me helemaal rotgezocht maar ik kan niks vinden dat aan mijn eisen voldoet... en daar snap ik helemaal niks van: ik kan me niet voorstellen dat er geen anderen zijn die ditzelfde willen.

Vriend heeft een aantal (eigengemaakte) DVDs met opnames van TV die hij gebruiken in Adobe Premiere. Het probleem is dat Adobe Premiere geen DVDs rechtstreeks inleest (ook niet onbeschermde). Nou zijn er hónderden tools waarmee je een DVD kunt demuxen en remuxen om losse MPEG2 bestanden te maken; alleen die zijn allemaal véél te geavanceerd en te moeilijk en in gebruik voor hem - als ik hem dát uit moet gaan leggen...

Ik ben op zoek naar een simpel programmaatje dat níks anders doet dan een (onbeveiligde!) DVD inlezen en vervolgens een MPEG2 bestand genereert met daarin de één videostream en één audiostream, zodat die ingelezen kan worden in Premiere. Het moet - bij voorkeur - freeware zijn.

Iemand die toevallig zo'n programmaatje kent?

Geef mij maar een Warsteiner.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Virtualdubmod

En, zie de search:
converteren van VOB naar MPEG-2
Bigfoot schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 08:34:
Als je ze renamed naar .mpg dan kun je ze gewoon afspelen is mijn ervaring, want het is al MPEG-2 (het zijn gewoon de bestanden die op de DVD's staan)
DeeD2k2 schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 10:45:
[...]
Helemaal correct. Hoewel er ook *.m1v video in mag, net als dat *.dts, *.ac3, *.mp1 en *.wav ook toegestaan zijn. Daarmee ih het veel flexibeler dan een MPEG multiplex. Daar mag alleen *.m2v in combinatie met *.mp2 of *.mv1 in combinatie met *.mp1 in.
Het meest voor de hand liggend is gaan werden met gedemultiplexte bestanden. Een los audio en video bestend dus. Dit "demuxen" van *.vob bestanden kan je doen met VobEdit.

[ Voor 140% gewijzigd door Noork op 06-04-2006 02:04 ]

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
VDub(Mod) is vooral gericht op AVI containers, dus niet de meest geschikte kandidaat. Helemaal niet voor DVD waarbij een video over meerdere bestanden verspreid kan staan. Ik raad je VOBEdit aan. Helemaal logisch is het niet ingedaald, maar ik is eenvoudig genoeg om de bestanden te demuxen. Het muxen zal je/hij uiteindelijk met een authoring programma moeten doen. Hiermee zet je namelijk de uiteindelijke DVD in elkaar. Eventueel met menuutjes, ondertitels enz.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

Welke versie van premiere gebruik je? Pro? Als je de vob-file hernoemt naar .mpg dan is het gewoon te lezen in premiere.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:21
Knakker schreef op donderdag 06 april 2006 @ 01:21:
Ik ben op zoek naar een simpel programmaatje dat níks anders doet dan een (onbeveiligde!) DVD inlezen en vervolgens een MPEG2 bestand genereert met daarin de één videostream en één audiostream, zodat die ingelezen kan worden in Premiere. Het moet - bij voorkeur - freeware zijn.

Iemand die toevallig zo'n programmaatje kent?
Jawel, deze bijvoorbeeld doet precies wat jij wilt: ReJig
http://www.videohelp.com/tools?tool=ReJig

Gebruik IFO mode, open de DVD, kies de gewenste streams en demux.

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11-2025
Ik gebruik daar altijd VobEdit voor...

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Vob2mpg.... ?

http://www.svcd2dvd.com/downloads.aspx#VOB2MPG
Dit is volgens mij de simpelste die je kunt vinden... ;)

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Mooi, daar kom ik weer met mijn AviSynth . . . .

Die doet dat gewoon rechtstreeks . . . met 1 regel script. Hieronder een klein stukkie met info. Klik op de link over de volledigere uitleg.

Weet alleen niet zeker of Premiere ook .avs opent, maar het lijkt me héél onwaarschijnlijk dat ie geen AviSynth scripts kan lezen. En als Premiere gewoon AviSynth scripts lezen kan, dan kan je ook rechtstreeks vrijwel alle formaten inlezen . . . zonder tussenstap dus :)

Pssst: Dee2K dit hàd je kunnen weten, want we hebben het erover gehad in het DVD-rebuilder topic :P

Other File Opening Options

DirectShowSource("filename&location"). As we have already seen, this command will open just about any file that Media Player can play. This includes audio files such as WAV, MP3 etc. For example, you could open just about any audio file in an audio editing package such as SoundForge even if SoundForge didn't support that format. Just make an avs text file like we did before and open it in SoundForge the way you did VirtualDub.

Unfortunately ASF files do not work correctly and look upside down and may not have any sound (*).

There is also an experimental Vob opening command called:
VOBVideoSource("filename&location")

But this may or may not work for you so you may wish to swap DirectShowSource and VOBVideoSource.

Opening Multiple Files

If you want to open lots of files so they open as one single file like making a mpeg2avi .lst file, all you need to do is add a plus (+) sign and tell it which files to join. For example, instead of this in out text file:
DirectShowSource("C:\vobfiles\VTS_01_01.Vob")

We could have this:
DirectShowSource("C:\vobfiles\VTS_01_01.Vob+DirectShowSource("VTS_01_02.Vob")+DirectShowSource("VTS_01_03.Vob")+DirectShowSource("VTS_01_04.Vob")

That would tell AVISynth to open vob files: 01, 02, 03 & 04 as though it were a single file.

(*) G_M_C's note: FlipVertical () will flip the image back, and use the command Audio=true will help with the audio-problem :)

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 11:32 ]

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Ik weet dat het kan, maar werken met losse audio en video streams in het standaard formaat is in video bewerkings software gewoonweg het prettigst. Als je een AVS importeerd en die weer wilt exporteren, zal (in dit geval) Premiere de video opnieuw comprimeren naar MPEG-2 omdat het het AviSynth script niet als het juiste formaat herkent. Als je een *.m2v bestand importeerd, zal dit niet het geval zijn en zal de software de stream zonder hercompressie weer wegschrtijven (tenzij je zel anders aangeeft).

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

Verwijderd

DeeD2k2 schreef op donderdag 06 april 2006 @ 10:10:
Ik weet dat het kan, maar werken met losse audio en video streams in het standaard formaat is in video bewerkings software gewoonweg het prettigst. Als je een AVS importeerd en die weer wilt exporteren, zal (in dit geval) Premiere de video opnieuw comprimeren naar MPEG-2 omdat het het AviSynth script niet als het juiste formaat herkent. Als je een *.m2v bestand importeerd, zal dit niet het geval zijn en zal de software de stream zonder hercompressie weer wegschrtijven (tenzij je zel anders aangeeft).
Da's waar inderdaad, je hebt gelijk. Simpelweg demuxen is dan inderdaad het handigst, en als ik het goed heb kan je dan gewoon "good old" DVDDecrypter gebruiken om .m2v en .ac3 (whatever) te maken. Evt. BeSweet om de AC3 terug te zetten naar WAV's (want Premiere kan als ik het goed heb geen AC3). Beide proggies kan je zo downloaden van het net.

Maar goed, uit de TS blijkt eigenlijk niet wat TS wil gaan doen in/met premiere. Als ie een compleet nwe DVD wil maken met menu's en de hele reutemeteut dan ontkomt ie er mss toch niet aan om alles te reencoden etc. En als dat zo is, dan is een .AVS weer het handigst imo :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 10:35 ]

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-02 21:57
Bedankt tot zover :)

Hij stelt helemaal geen zware eisen! De computer is alleen min of meer abacadabra, en dat wil hij (helaas...) ook zo houden, vandaar dat het zo simpel mogelijk moet. Hij weet nog net bestanden in aparte mappen te plaatsen en ze ook nog weer te vinden, maar daar houdt het mee op.

Zn DVD maakt hij in in Premiere zelf (gewoon Export -> DVD); fancy menu's hoeft van hem niet. Alleen de DVD demuxen is op zich prima, zolang Premiere het maar kan inlezen; een automatische AC3->WAV conversie zou dan dus handig zijn.

Hij gebruikt Premiere Pro 1.5 trouwens (heeft-ie bij zn videobewerkingskaart gekocht/gekregen).

[ Voor 6% gewijzigd door Knakker op 06-04-2006 11:27 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Pagina: 1