Toon posts:

TFT voor (web)design

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er een goede TFT monitor voor (web)design werkzaamheden? Dus een TFT monitor dat echt helemaal geschikt is voor design werk? Of moeten we nog altijd een CRT monitor aanschaffen??

TFT? Welke TFT dan?
Toch nog altijd CRT? Welke CRT dan?

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Tjah uiteindlijk, sites worden meer en meer bekeken via een tft-scherm. Dus of er voor webdesign nog een CRT-scherm nodig is, neen. Voor drukwerk ligt dat anders.

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:19
20" breedbeeld past lekker veel op ;)

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Interessant topic, zit een beetje met hetzelfde probleem. Persoonlijk ontwerp ik toch liever op een CRT, je ziet altijd hoe het 'écht' zal worden en op een TFT zien dingen er soms anders uit en wellicht niet zoals je het bedoeld had.

Ik heb het idee dat de mensen die een CRT willen hebben een beetje in een hoekje worden gedreven, het aanbod van CRT's is tegenwoordig minimaal en je moet erg goed je best doen om nog een nieuwe te vinden die ook aan je eisen voldoet. TFT'jes zijn leuk spul, hebben ook zeker veel voordelen, maar qua kleurechtheid... Daarnaast ben ik doodsbenauwd voor dode pixels i.v.m. de manier waarop sommige winkels hiermee omgaan (a.k.a. 'Pech-gehad') - Letterlijk heb ik dit een verkoper in een zaak hier horen zeggen... Maar goed, dat zal wel aan hun mentaliteit liggen dan.

Benieuwd wat anderen mensen hierover hebben te zeggen.

Dus heb je nog steeds een CRT nodig voor design, of zijn er ook tegenwoordig TFT's die zooo goed zijn, dat ze de CRT volwaardig kunnen vervangen?

[ Voor 3% gewijzigd door SanderTje! op 06-04-2006 01:12 ]

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:17

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik denk dat je dan, als je voor een TFT wilt gaan, een goede Eizo moet nemen :). Eizo staat bekend om goede kleuren en al zou het bij een TFT wellicht niet perfect zijn (ik zie het verschil niet, andere wellicht wel), Eizo zal denk ik vanwege haar reputatie het beste in de buurt komen

[ Voor 57% gewijzigd door We Are Borg op 06-04-2006 01:20 ]

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
0X55AA schreef op donderdag 06 april 2006 @ 01:00:
Tjah uiteindlijk, sites worden meer en meer bekeken via een tft-scherm. Dus of er voor webdesign nog een CRT-scherm nodig is, neen. Voor drukwerk ligt dat anders.
Wat een kulargument. Dat zou alleen opgaan mits alles er op alle TFT's er hetzelfde uit zou zien. Als dat zo was, had het hele probleem niet bestaan.

• Kittekat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00

Kittekat

Kittekat voor een Fitte kat

eerlijk gezged deed ik altijd al me werk op een CRT monitor maar toen ging die kapot, (gebeurt weleens) en ben ik verder gegaan op de Philips 170P6, en eerlijk gezegd zie ik geen verschil tussen CRT en deze TFT.

Kittekat.net ....

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Crt schermen vervagen en tft schermen hebben minder kleuren. Niet dat je er veel van merkt aangezien de mensen de helderheid zelf ook kunnen aangeven.

Gewoon een leuk scherm kopen. Het gaat niet over zoveel verschil in kleur als dat je zelf op je scherm kan aangeven.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Ik heb een AL1951Cs van acer, doe ook aan webdesign. Ik moet zeggen dat de kleuren erg goed zijn in vergelijking met een benq-scherm van mijn ma (paarsige gloed op lichtgrijs). Bij mij is lichtgrijs een heel klein beetje lichtgroen, maar dit valt nauwelijks op... zodra je je hele scherm lichtgrijs en beeldvullend maakt merk je het pas een klein beetje.

Maar terug naar mijn crt? NOOIT, de rust van dit scherm en de vlakheid zijn perfect.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 01:28 ]

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bij mij is lichtgrijs een heel klein beetje lichtgroen, maar dit valt nauwelijks op... zodra je je hele scherm lichtgrijs en beeldvullend maakt merk je het pas een klein beetje.
Je kan toch gewoon kleuren bijstellen?

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 14:21
Persoonlijk vind ik dat het weinig uitmaakt. Ik doe zelf vrij veel layoutwerk voor drukwerk (vanaf concept tot eindproduct) en Photoshop veel en doe dat voor het grootste deel op TFT schermen. Ik heb gewoon geleerd om bij kleuren niet mijn eigen ogen, maar de software te vertrouwen. Als de software mij vertelt dat iets helder groen is ga ik niet tegenstribbelen omdat het niet goed op het scherm wordt weergegeven. Met CMYK waardes leren lezen kom je ook al een heel eind. Immers, ook bij goed afgestelde CRT-monitors heb je nog altijd verschil met het uiteindelijke resultaat op papier, al is het maar door de lichtval op het papier of het verschil tussen RGB en CMYK.

Voor websites geldt in principe hetzelfde, alleen moet je daar (al is het maar in beperkte mate) ook rekening houden met slecht afgestelde monitors. Het gros van je gebruikers zal immers doorgaans geen moeite doen om hun monitor goed af te stellen en zijn tevreden met de fabriekswaarden.

Ja, een perfect afgestelde CRT monitor is nog altijd het beste en ja, het helpt, maar het is zeker niet essentieel. Probeer er gewoon achter te komen hoeveel je monitor afwijkt van de norm, het vervolgens zo dicht mogelijk te benaderen met de monitor instellingen en voor de overige afwijkingen zelf mentaal te compenseren. En bij twijfel: vertrouw op de software.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

SanderTje! schreef op donderdag 06 april 2006 @ 01:12:
Daarnaast ben ik doodsbenauwd voor dode pixels i.v.m. de manier waarop sommige winkels hiermee omgaan (a.k.a. 'Pech-gehad') - Letterlijk heb ik dit een verkoper in een zaak hier horen zeggen... Maar goed, dat zal wel aan hun mentaliteit liggen dan.
offtopic: ligt niet aan de mentaliteit, gewoon aan de garantievoorwaarden. Bij zoveel miljoenen beeldpunten mag er volgens de Europese norm gewoon in een bepaalde klasse (II volgens mij) wel iets defect zijn. Fabrikanten willen dat liever ook niet, maar zolang die norm er is blijf je dat houden. Klasse I is absoluut gegarandeerd perfect, maar kost dan ook weer meer.

Om mensen juist te beschermen tegen dat soort dingen kun je garantie kopen; punt is dat ze dan vaak zeggen "oh, die extra 25 euro geef ik niet meer uit" maar uiteindelijk krijg je wel moord en brand als er iets -niet- klopt.

Het is inderdaad gewoon pech gehad; de norm is bekend, de klant mag het scherm van tevoren in de winkel controleren en er dan voor kiezen een andere te nemen, en de klant kan een garantie afsluiten; als je dan nog met dode pixels blijft zitten - helaas.

De winkel kan er wat dat betreft ook niks aan doen; zij kopen een partij in van een groothandel en daar staat niet vrolijk van te voren "100% zeker geen dode pixels!" op geschreven.

teveel zooi, te weinig tijd

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:14

L01

Het belangrijkste punt, vind ik zelf, is de grootte van het scherm. Tijdens het maken van een website heb je meestal toch wel een paar vensters open staan en dan is een groot scherm ideaal.

Ik zit zelf te denken voor een 2e scherm ernaast, 1 scherm coderen, andere scherm het resultaat.

dus, zoals ook hierboven wordt gezegd: voor de kleuren hoe je niet persé een crt te nemen. En als je eventueel later een dual screen opstelling wilt, staan 2 tft's naast elkaar toch wat netter dan 2 drikke 21" crt's.

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:24
Lijkt me weinig uit maken. Als het merendeel van je gebruikers een TFT hebben zien zij toch hetzelfde als wat jij zou zien als je de site had gemaakt op een TFT.
Overigens is de kwaliteit van de TFT's tegenwoordig dusdanig hoog dat je echt niet meer bang hoeft te zijn dat kleuren niet overeenkomen en dergelijke.

Ikzelf heb een Samsung 730BF (TFT) en werk op mijn werk met een 910m. Beide schermen zijn goed genoeg voor webdesign werk. Voor drukwerk zou ik wel naar een kleur-echter scherm kijken.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 16:01

André

Analytics dude

Dit lijkt me meer iets voor V&B :)

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Je bent op zoek naar een DELL 2405FPW! (of ff wachten op de 2407FPW

Alleen voor serieus drukwerk heb je een perfecte monitor nodig, dit kan dan ook een tft zijn. Het is gewoon puur afhankelijk van de kleurinstellingen.
De kleuren van een website maken echt NIETS uit, je moet gewoon zorgen als webdesigner dat de kleuren goed bij elkaar passen. Maar verder word een website toch elke keer weer op een andere monitor bekeken en zal elke keer een iets anders kleur hebben.
Het gaat erom dat je genoeg ruimte op je scherm hebt. Zelf ben ik proffessioneel webdesigner en programmeer dus best veel dan is het heerlijk om niet steeds te hoeven scrollen (24" FTW :Y) ).
Maar ook veel Photoshop, 3dsmax, After Effects, etc. word er gedaan op m`n delletje.
Daarnaast ontwerp ik veel briefpapier, visitekaartjes, flyers, etc. en dat gaat ALTIJD goed het eindresultaat is altijd hetzelfde als op het scherm. Omdat ik het scherm gewoon goed heb laten calibreren. Daarnaast is de DELL al in staat om goed gecalibreerd te worden, hij kan dus de kleuren NET zogoed weergeven als een CRT en bied enorm veel ruimte, zowel op je desktop als je echte bureau. Maak je voor webdesign dus echt niet druk om de kleuren (athans niet teveel) en neem een heerlijke DELL FPW2405. Dan heb je veel voor weinig geld (i.t.t. een EIZO wat gewoon overkill is voor je).

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-07 22:46

MrDrako

nep ict'er

Geen idee hoe het in elkaar zit, maar bij Mycom hebben ze een LG scherm met contrast ratio van 1600:1 oid ook met lage refresh. Ik heb enkel het krantje gezien dus ik durf niet te zeggen of hij daadwerkelijk zo super is, maar misschien iets om naar te kijken.
Verkrijgbaar in 17" en 19" voor prijzen die niet hoger zijn dan de gemiddelde tft prijs.

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Yoozer schreef op donderdag 06 april 2006 @ 08:08:
[...]

offtopic: Het is inderdaad gewoon pech gehad; de norm is bekend, de klant mag het scherm van tevoren in de winkel controleren en er dan voor kiezen een andere te nemen, en de klant kan een garantie afsluiten; als je dan nog met dode pixels blijft zitten - helaas.

De winkel kan er wat dat betreft ook niks aan doen; zij kopen een partij in van een groothandel en daar staat niet vrolijk van te voren "100% zeker geen dode pixels!" op geschreven.
Ok, de winkel in kwestie hier wilde het scherm van tevoren niet eens laten zien. "Daar beginnen we niet aan..." Tuurlijk snap ik dat die norm er is, maar geef dan een fatsoenlijke reactie ofzo als winkelier zijnde. :)

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
frickY schreef op donderdag 06 april 2006 @ 09:07:
Lijkt me weinig uit maken. Als het merendeel van je gebruikers een TFT hebben zien zij toch hetzelfde als wat jij zou zien als je de site had gemaakt op een TFT.
Wederom, TFT's zullen wat betreft kleurweergave afwijken van een goed afgestelde CRT monitor. Echter, alle TFT schermen wijken niet in dezelfde mate of zelfs maar in dezelfde richting af! Omdat veel mensen in dit topic deze fout maken, maar even een illlustratie:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~idomburg/normaaltft.gif
De (normaal)kromme geeft bij een afwijking richting enerzijds cyaan en anderzijds rood aan hoeveel TFT bezitters een bepaalde afwijking waarnemen. Uiteraard gaat iets soortgelijks ook op voor de paren magenta/groen en geel/blauw.

Wanneer je op een perfect gecalibreerde CRT monitor een website ontwerpt, zullen de meeste mensen een niet al te grote afwijking van hetgeen bedoeld was waarnemen. Werk je echter zelf op een TFT die iets afwijkt naar cyaan, dan is ineens het rode streepje zoals het bedoeld is. zoals je al meteen ziet, is het aantal mensen dat het precies zo waarneemt als het bedoeld was op een TFT al lager dan in de situatie van de 'perfecte weergave'. Daarnaast is de gemiddelde afwijking ook groter. Kijk bijvoorbeeld naar Pietje (blauw), wiens monitor teveel naar rood neigt. De afwijking is een stuk groter vergeleken met de eerste situatie.

Dit verhaal is puur een kwalitatieve weergave van de wekelijkheid. Verder hang ik geen waardeoordeel aan welke mate van afwijking aanvaardbaar of zelfs maar merkbaar is, ik weerleg enkel het argument dat op een tft ontwerpen niets uitmaakt zolang de doelgroep het ook op een tft bekijkt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp dat de webdesigners/designers nog steeds voor een CRT monitor moeten gaan. Want hoe duur of goed een TFT ook, het helpt niet echt. Ik denk; calibreren of niet, scherm technologie van TFT is niet echt geschikt voor design werk. Dus ik denk; CRT monitor aanschaffen. Maaarrr welke CRT monitor?
En wat wordt precies bedoeld met calibreren van monitors? Wat meer kun je doen dan de eigen instellingen bijstellen van een monitor?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51
Waarom maakt men zich zo druk om perfecte kleurweergaven bij webdesign? Een goede TFT geeft de kleuren meer dan goed genoeg weer voor zulke zaken. Perfectie op calibrate- kleurengebied streef je pas na wanneer je met drukwerk bezig bent (foto's, posters, tijdschriften whatever), dan is de investering in dergelijke apparatuur ook zinvol. Maar voor webdesign, please, het internet is sowieso een wereld van beperkte kleurweergave, dan kom je met een fatsoenlijke IPS of M/PVA scherm al aan de uiterste grenzen. CRT's zijn gewoon hopeloos achterhaald.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Zolang je er maar eentje pakt met een backlight rondom. Bij mijn laptop is een groene balk aan de onderkant van het scherm lichter dan aan de bovenkant van het scherm :{

En daarnaast si de resolutie erg belangrijk, op 1280*1024 kun je niet designen.

Verwijderd

Topicstarter
@Abbadon
Nee nee, kijk ik heb ook over de designers van logo's, foto's, posters, visitekaartjes etc. etc. en niet alleen over webdesigners. Kijk ik schreef daar "webdesigners/designers".
Voor designers is een CRT nog steeds een must denk ik(/denken wij). Toch?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2006 14:21 ]

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Een TFT gaat prima! Gewoon netjes recht achter je scherm zitten ;). Het feit dat Apple alleen nog maar TFT schermen verkoopt zegt al behoorlijk wat. Nadeel kan de kijkhoek dus onder andere zijn maar CRT schermen zijn vaak minder scherp (of ze worden dat redelijk snel). Voor het echt goed beoordelen van kleur voor drukwerk is een goede kleurwaaier nog steeds veel betrouwbaarder. Overigens is het grootste probleem met een beeldscherm weergave ten opzichte van drukwerk dat je bij het drukken veel minder/andere kleuren kan weergeven. Een beeldscherm straalt licht uit en werkt met Rood Groen en Blauw (RGB), papier straalt normaal gesproken geel licht uit en de bedrukking in full-color is in Cyaan Magenta Geel en Zwart (CMYK). Met de CMYK kleuren kan je bijvoorbeeld de kleur Groen of Blauw van je beeldscherm niet exact nabootsen. Al met al blijft het altijd een beetje schipperen en rommelen met je instellingen. Ik werk nu al 5 jaar met een Apple TFT 20" en in het begin was het ff wennen maar nu zie ik al bijna geen verschil met een goede CRT, hooguit wat meer contrast bij de TFT. Binnenkort gaat de TFT vervangen worden omdat hij steeds meer last van ghosting vertoond en omdat ik graag een nog iets grotere wil :p

Verwijderd

Haha, wat een verzamelde onzin in dit topic. Was zelf een paar dagen terug nog bij een (groot) design/concepting bureau; daar zie je echt alleen nog maar TFT's. En zoals hierboven wordt aangegeven levert het bij designers populaire merk Apple ook alleen nog maar TFT's. Dat zouden ze echt niet doen als de professionals de kleurenreproductie niet getrouw genoeg vonden.

Verwijderd

Merijn70 schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:39:
Het feit dat Apple alleen nog maar TFT schermen verkoopt zegt al behoorlijk wat.
Het feit dat de échte monitorfabrieken pas sinds kort zijn overgestapt op TFT schermen, dát zegt pas wat.
Pagina: 1