server welke OS + progamma's

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-02 09:47
Hallo,

Ik ben gaan zoeken op internet en via het GoT maar kon niet het goede antwoord op mijn vraag krijgen.

Ik heb een drive-in en een verhuur bedrijf daarvan zou ik graag een eigen server willen hebben met een site erop.
En heb ik een paar vragen over:

Welke:

OS?
progamma voor website's te bouwen.
en om een website te runnen.

het systeem is:

p2 500 mhz
320 mb ram ong. (256+64 mb)
een 40 gig hdd + 10 gig hdd
simpel dvd spelertje (voor eventueel OS op dvd)
32 mb 3dlabs videokaart.

Verder is er een mogelijk hier om zelf een een .nl site te maken of moet ik me dan wel eerst ergens aanmelden bij een site ofzo? (net zoals .tk moet je eerst registeren voordat je een .tk hebt)
of kan ik dat zelf maken?

Verder heb ik hiervoor gekozen om GEEN reclame banners te hebben want die hebben we wel met de site die we nu hebben.
En omdat ik zo dacht het goedkoopst uit te zijn (niet stroom enzo rekenen)

En wat raden jullie mij nog meer aan om te doen kwa software?
Want wil gewoon een goed werkende site hebben die geen banners heeft!
En het liefste een .nl

En zou graag in dit topic al mijn vragen beantwoord willen hebben.
De sofware hoeft niet gratis te zijn maar altijd mooi mee genomen ;)

Verwijderd

Als ik jou zo hoor heb je met geen enkel server-OS ervaring en je zult merken dat het redelijk frustrerend is als je server weer eens uitgevallen is - als je wilt dat je site online is en blijft zonder banners kan je beter naar een (goedkope?) host gaan die alles voor je regelt.

• Vectrox
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-01 10:28

Vectrox

\m/ 0_0 \m/

Voor servers kan ik hetr volgende aanraden:

Webserver: Apache
Scripting: PHP4 en Mysql
FTP: Proftpd
Mysqlmanager: phpmyadmin.

Maaar aangezien je weinig verstand van deze dingen hebt, zal ik je aanraden om gewoon Windows te gebruiken.. Maar als je een uitdaging wil, dan kan ik je zeker Linux aanraden ;)

Personal Homepage

Verwijderd

Ach zeer weinig mensen hebben er verstand van. Anders was er wel een stuk minder php/mysql in omloop geweest ;)
please don't shoot me

Anyways, stap gewoon naar een hosting provider (/professionals) en laat het aan hen over.

Verwijderd

Ik zou er geen windows op zetten. Wel Linux. En welke maakt niet uit. Wel moet je dan iemand hebben die het voor je onderhoudt. Heb je die? Kan je veel sores kosten.

Ik zou idd eerder elders iets hosten. Bij bijvoorbeeld hostingdiscounter (maar er zijn er genoeg te vinden) koop je voor 6 euro per jaar een nl-domein. En voor 1 euro per maand heb je een website met linux/php/mail/webmail, antivirus/spam, backup, enz. Met mysql? Kost je 50 eurocent per maand erbij.

Gooi er Joomla, Plone of wat dan ook op. Of je laat dat eenmalig door iemand doen. Daarna kan een gemiddelde gebruiker de site maken en bijhouden.

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

kijk eens op www.transip.nl voor de prijzen van het hosten van een webiste en het registreren van een .nl domeintje. Zo duur is dat namelijk niet...

Het gezeik van een server onderhouden en inrichten heb je dan niet.
De kosten van de server aanschaffen heb je niet.
Security van dat apparaat hoef je ook niet zelf mee up2date te blijven.
Backups hoef je niet zelf te regelen.

Het enige wat je nog hoeft te doen is de website bouwen en online zetten. en het is nog een stuk goedkoper ook. Joomla is dan een goeie keus.. 1 keer installeren en verder regel je je gehele inhoud met behulp van een webbased control panel.

Maandelijks een klein bedrag aan hosting dokken of in 1 keer een flink bedrag voor die server op moeten hoesten waar je toch alleen maar een website op wilt draaien?
Het handigste is dan laten hosten..
Als je die server ergens anders wilt laten draaien (co-locating) dan kost dat je zelfs NOG meer per maand.

[ Voor 23% gewijzigd door xzenor op 06-04-2006 11:02 ]

• willyfreak
Bedankt voor jullie posts.

Het klopt dat ik op dit gebied een n00b ben en daarom wil ik er juist aan beginnen.
En ik denk dat het toch leuk is als ik dit kan en ook meerdere dingen mee kan gaan doen.
(file servertje,meerdere website's etc.)

En kwa hardware stond dit gewoon nog in de kast en gedeelte heb ik in afgelopen jaren gratis bij elkaar gesprokkelt dus verder is daar geen extra kosten ofzo.

Dus eigenlijk ben ik wel van plan om een server thuis op te zetten al is dat veel meer werk lijkt het me toch leuk om uittevogelen hoe alles werkt.
En volgend jaar ga ik ict opleiding doen en weet eigenlijk al heel veel op het ''internet'' gebeuren na met servers enzo.

Maar hoe zit dat dan precies met die .nl domein die moet ik dus nog wel aanmaken/kopen.

Maar dan ga ik linux instaleeren met die progamma's die vectrox heeft gegeven. :)

edit/ ik heb niet gekeken op de debian site..
er staan stuk of 8 cd's erop is dat allemaal nodig?
er staat dat ze niet allemaal nodig zijn maar dan weet ik niet wat ik wel en niet moet kiezen.
miss dat iemand mij hiermee kan helpen.edit/

[ Voor 25% gewijzigd door willyfreak op 06-04-2006 11:36 ]

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Het handigste is om te zorgen dat je een static (vast) IP adres hebt zodat je geen gezeik krijgt met DynDNS en consorten... Je kan dan gewoon je domeinnaam pointen naar je (thuis?) IP adres en die zal dan voor iedereen beschikbaar zijn mits 1) Jou server online 2) Opgenomen in hun ISP's DNS-database (duurt ongeveer 24-48 uur).

8 CD's? Je kan gewoon de netinstall downloaden en die installeren, dit is een minimalistisch systeem en je kan dan met 'apt-get install' alle benodigde packages (apache / php / mysql / proftpd) binnenslurpen.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Of je download alleen cd1. Daar staat het echte systeem op, de rest zijn allemaal extra software cd's. Apache2 is al automatisch geinstalleerd, en dan hoef je alleen php4, mysql-server en proftpd nog te doen, niet zo heel erg moeilijk :)

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-02 11:59

houthakker

Poehé

Kijk eens naar clarkconnect. Installeren als deticated server. Alles wat je niet nodig hebt schakel je uit, website kun je via windows shares benaderen, en alles configureren met webadmin. E-Smith is natuurlijk ook een optie. Kan elke linux n00b installeren :)

[ Voor 8% gewijzigd door houthakker op 06-04-2006 12:04 ]

Specs

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
Je bent (no offence intended) gek als je hiervoor zelf een server gaat runnen.

Ga op zoek naar een redelijk hostingbedrijf en je kunt dit voor 10-15 euro per maand (hooguit) regelen.

Een complete server laten hosten bij een colocatie is veel duurder en bovendien zwaar overkill.

En een server draaien op een ADSL-verbinding thuis, dat wil je niet (of het moet echt puur voor de hobby zijn?)

[ Voor 40% gewijzigd door Wilke op 06-04-2006 12:22 ]

• willyfreak
Wilke schreef op donderdag 06 april 2006 @ 12:19:
Je bent (no offence intended) gek als je hiervoor zelf een server gaat runnen.

Ga op zoek naar een redelijk hostingbedrijf en je kunt dit voor 10-15 euro per maand (hooguit) regelen.

Een complete server laten hosten bij een colocatie is veel duurder en bovendien zwaar overkill.

En een server draaien op een ADSL-verbinding thuis, dat wil je niet (of het moet echt puur voor de hobby zijn?)
het is ook puur voor de hobby :9

En zoveel word er toch niet op gekeken op de site stel dat wij echt groot worden is het een ander verhaal nou heb ik geluk als er eentje in de week op komt dusja het is echt puur hobby.

En om te zeggen om naar een hosting bedrijft te gaan hoeft niet want ikw il het toch gewoon thuis doen aleen als ik er HELEMAAl niet uit kom dan kan ik altijd nog gaan overstappen maar dat zal hoop ik n et gebeuren (heb goede doorzettings vermogen)

[ Voor 15% gewijzigd door willyfreak op 06-04-2006 12:32 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 23:13

DeMoN

Pastafari

willyfreak schreef op donderdag 06 april 2006 @ 12:31:
[...]

het is ook puur voor de hobby :9

En zoveel word er toch niet op gekeken op de site stel dat wij echt groot worden is het een ander verhaal nou heb ik geluk als er eentje in de week op komt dusja het is echt puur hobby.

En om te zeggen om naar een hosting bedrijft te gaan hoeft niet want ikw il het toch gewoon thuis doen aleen als ik er HELEMAAl niet uit kom dan kan ik altijd nog gaan overstappen maar dat zal hoop ik n et gebeuren (heb goede doorzettings vermogen)
Als het echt puur hobby is zoals jij zegt waarbij je een goed doorzettingsvermogen hebt en er echt tijd in wilt steken zou ik eens kijken naar een serieuze linux-distro. Ik zou zeggen; Debian maar dat is omdat ik het ben en ik daar gek van ben. Echter ben ik op die manier ook niet begonnen en als jij nog moet beginnen is het misschien beter om voor Fedora Core 5 of zo te gaan. Dan heb je lekker wat grafische tools om e.e.a. te kunnen bekijken.
Ondertussen moet je jezelf dan ook een beetje zover zetten dat je dan met de command line gaat spelen.
En later overstappen op echt Debian / Slack / Gentoo etc..

Wil je wel linux maar heb je geen zin om je er zo heel erg ver in te verdiepen kan ik je aanraden een distro te gaan proberen die houthakker hierboven ergens ook al opnoemde. Je hebt dan wel de kracht van linux maar de onderdelen waar jij voor gaat zijn al voor je gedaan.
Over dit soort dingen hoor ik vaak goede verhalen, al heb ik er zelf dan weer geen ervaring mee. Ik vind het altijd een lekkerder gevoel om met zo'n kaal mogelijke linux-distro te beginnen en daarna alles verder zelf op te bouwen. En dat is zo gedaan, zeker met Debian ;)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Okay.... is ook leuk zo'n eigen servertje.... maar let op met security.... misschien heb je dan nog hier wat aan: http://www.mrleejohn.nl/linux-security.htm

Have fun...

Verwijderd

Ik zou persoonlijk zeggen:

Webserver: Apache
Taal: PHP
Database: MySQL
Mailserver: Courier of eventueel Sendmail
FTP: ProFTPd
NFS: Samba

• willyfreak
hallo,

ik had een vraag over debian...
Ik heb hem geinstaleert aleen start die dan op moet ik inloggen en dan verder moet ik iets intypen om iets op te starten maar ik snap niet hoe alles dan werkt...
Want het is nog steeds een zwart scherm met witte lettertjes over (net zoals bij eht opstarten)
dus ik op zoek gegaan moest ik nog een cd downlaoden met het grafiche interface erop had ik gelezen..
maar welke van deze cd's moet ik dan pakken?

alpha] [arm] [hppa] [i386] [ia64] [m68k] [mips] [mipsel] [powerpc] [sparc] [s390] [source]

de i386 heb ik geinstaleert (dacht dat ik die moest hebben)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit gaat inmiddels heemaal nergens meer over. Geen van die cd's die je opnoemt heeft iets met je "probleem" te maken, dat zijn allemaal andere architecturen.
Je kunt ook (zeker op een server) gewoon werken met die witte lettertjes op een zwart scherm, maar als je beslist iets grafisch wilt, moet je naar Xfree of Xorg kijken (afhangend van je versie), maar hierover is van alles te vinden en dat heeft niks meer met dit topic te maken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.