Toon posts:

Pc freeze

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik zit met volgend probleem: toen ik de demo van Tomb Raider Legend probeerde bleef mn pc elke keer volledig hangen na een periode gaande van 1 min tot 5 mins, nu dacht ik dat mijn pc misschien niet goed genoeg was om de game te draaien, maar nu heb ik hetzelfde probleem met een al iets oudere game. Mijn pc voldoet ruim aan de eisen van het spel maar toch na een tijdje hangt ie volledig en moet ik manueel resetten..

Heb een ramtest gedaan en alles bleek in orde, temperatuur van cpu vlak na crash is 46° dus dat vormt normaal niet echt een probleem dacht ik..
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik eraan kan doen?
Alvast bedankt :)

Systeem:
win2k
amd athlon 2200+
512 MB ram
Geforce4 TI 4200 8x

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2006 00:15 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:40

DataGhost

iPL dev

Het voornaamste probleem is dat je dermate weinig informatie geeft over wat je allemaal al geprobeerd hebt en dat je topicstart dus niet aan de eisen voldoet die er normaal aan gesteld worden. Ook is mijn glazen bol gisteren kapot gevallen dus ik kan niet zien wat je probleem is. Kortom: hier kunnen we niks mee.

probeer het eens hier Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ik weet trouwens niet wat je aan het editen bent, maar als je denkt dat het algemeen bekend is dat een athlon2200+ met 512MB geheugen altijd vastloopt of iets dergelijks.. heb je het mis
je specs kunnen ietsjes uitgebreider(er zit meer in je pc dan alleen cpu ram en een vidkaart, en ze hebben allemaal een merkje en een typenummer), en alsnog zien we niet wat je zelf geprobeerd hebt. Het is niet zo dat wij een of ander almachtig iets zijn dat jouw probleem kan diagnosticeren van afstand, zonder enige relevante informatie.
Wat het wel zou kunnen zijn is je voeding of een oververhittend component, maar daar zal JIJ toch echt naar moeten kijken, wij kunnen dat niet ruiken.

[ Voor 46% gewijzigd door DataGhost op 06-04-2006 07:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:52:
Het voornaamste probleem is dat je dermate weinig informatie geeft over wat je allemaal al geprobeerd hebt en dat je topicstart dus niet aan de eisen voldoet die er normaal aan gesteld worden. Ook is mijn glazen bol gisteren kapot gevallen dus ik kan niet zien wat je probleem is. Kortom: hier kunnen we niks mee.

probeer het eens hier Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ik weet trouwens niet wat je aan het editen bent, maar als je denkt dat het algemeen bekend is dat een athlon2200+ met 512MB geheugen altijd vastloopt of iets dergelijks.. heb je het mis
je specs kunnen ietsjes uitgebreider(er zit meer in je pc dan alleen cpu ram en een vidkaart, en ze hebben allemaal een merkje en een typenummer), en alsnog zien we niet wat je zelf geprobeerd hebt. Het is niet zo dat wij een of ander almachtig iets zijn dat jouw probleem kan diagnosticeren van afstand, zonder enige relevante informatie.
Wat het wel zou kunnen zijn is je voeding of een oververhittend component, maar daar zal JIJ toch echt naar moeten kijken, wij kunnen dat niet ruiken.
Omdat ik het enkel en alleen bij games heb dacht ik dat dit de zaken van belang waren.
Ik zou niet weten hoe ik kan nagaan welke component overhit raakt.
Wat ik gedaan heb tot nu toe is: nieuwe vid kaart drivers + soundcard drivers geïnstalleerd (verschillende getest), mem test laten lopen (alles in orde), AGP aperture verhoogd naar 256, geluidskaart uitgeschakeld bij apparaatbeheer om te kijken als dit het probleem was.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Allereerst welkom op GoT :w
Verwijderd schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 01:20:
[...]
Omdat ik het enkel en alleen bij games heb dacht ik dat dit de zaken van belang waren.
Nee, dat denk je omdat je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter niet hebt doorgenomen, wat wel vereist is gezien je probleem.
De voeding wordt nota bene behandeld in het eerste kopje...
Ik zou niet weten hoe ik kan nagaan welke component overhit raakt.
Draai tijdens het gamen een programma dat je temperatuursensors afleest en een logfunktie heeft.
Op die manier kun je na een vastloper en reboot controleren in wat voor staat je hardware verkeerde op het moment van de crash.
Wat ik gedaan heb tot nu toe is: nieuwe vid kaart drivers + soundcard drivers geïnstalleerd (verschillende getest), mem test laten lopen (alles in orde), AGP aperture verhoogd naar 256, geluidskaart uitgeschakeld bij apparaatbeheer om te kijken als dit het probleem was.
Dan nog zien we nergens terug wat voor moederbord je hebt. Aan de hand daarvan is (bij voorkeur door jezelf) vast te stellen welke chipset deze gebruikt en welke drivers daarbij horen.
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:39:
...nu dacht ik dat mijn pc misschien niet goed genoeg was om de game te draaien, maar nu heb ik hetzelfde probleem met een al iets oudere game.
En dat is...?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Het mobo is een Abit K7 - KT400, heb ook al nieuwe VIA chipset drivers geïnstalleerd van de via website.
Het spel dat ik probeer is Gothic 2 (en Morrowind geeft hetzelfde probleem)

Ik dacht dat het mss een Direct3D probleem was, toen ik bij "dxdiag" direct3d testte kreeg ik 3 foutmeldingen, dus heb dx opnieuw geïnstalleerd, nog maar es andere drivers voor 3d kaart geprobeerd, niets hielp. Tenslotte ook nog es directx via proggie gererolled naar versie 7 en daarna 8 geïnstalleerd omdat die (naar het schijnt) stabieler is en voor die oude games is deze versie voldoende. Hielp ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar komt het probleem enkel voor bij Direct3D games, OpenGL werkt zonder problemen.
Is het mogelijk dat er iets scheelt aan de kaart waardoor enkel Direct3D niet meer werkt? Of is het nu zeker softwarematig? Maar dan weet ik echt niet hoe ik het zou kunnen oplossen, heb alles al geprobeerd van Directx versies tot drivers..
Met een andere grafische kaart (ATI Radeon 9600 geprobeerd) werkt alles zonder problemen..
Pagina: 1