SLI - Forceert hogere res dan ingestelt

Pagina: 1
Acties:

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-07 14:39
Hallo , hieronder een probleem waar ik zo even 1,2,3 niet uit kom en geen geluk had op Guru3D & Google betreffende een SLI opstelling

Inleiding

Gisteren een tweede 7800 GTX van XFX gekocht om in SLI opstelling te zetten voor wat meer performance in de veel eisende tittels van vandaag ( Oblivion voornamelijk )
Omdat ik al tijden veel reviews en meningen heb lopen lezen over SLI opstellingen , wist ik ruim van te voren al dat ik geen dual-monitor kon gebruiken wanneer SLI was ingeschakelt , wat best jammer is aangezien ik gewent bent om met 2 monitoren te werken achter de PC .
Maar aangezien de recente drivers het switchen van SLI aan of uit geen reboot meer vereiste was ik dus al van plan om een scherm extra te plaatsen voor het gamen in SLI modus , en wanneer SLI modus uitgeschakelt zou zijn ik gewoon achter m`n dual monitors kon gaan werken .
Maar helaas , in de praktijk bleek dat niet zo goed te gaan als ik dacht .
Namelijk het scherm waar ik in SLI op wil gamen , heeft vaak de euvel dat hij een unsupported resolutie krijgt toegestuurt , waardoor het beeld zwart is en ik moet rebooten .
Terwijl de resolutie die ik aangegeven heb in de display properties toch goed zijn , en het probleem zich alleen af en toe voordoet bij het sluiten van de game .

De setup

Grafishe kaarten
1 XFX 7800 GTX 450/1250 @ 485 / 1300
1 XFX 7800 GTX Extreme gamer 490/1300
Uiteraard heb ik ze allebei gelijk geclockt aan 485/1300 in SLI modus

Monitoren

2 x Samsung Syncmaster 193T 19 inch in dualview opgestelt .
Native resolutie : 1280x1024 en tevens maximum
Connectiviteit : Beiden op DVI kabels van Belkin aangesloten op de bovenste kaart

1 x Samsung 32 inch LCD-TV
Native resolutie : 1280x768 en tevens maximum
Connectiviteit : Standaard D-Sub --> DVI met converter blokje die bijgelevert was van videokaart.
Aangesloten op rechter poort van onderste kaart .

Notitie : Elke site en zelfs de handleiding van de videokaart zegt dat ik de monitors moet aansluiten op de TWEEDE / onderste kaart .
Terwijl als ik hierin mijn monitors doet (met SLI uit , dus ook tijdens het booten ) krijg ik geen beeld
Werkt alleen op de bovenste bij mij .
Meschien heeft dat te maken met hoe mijn moederbord de PCI-E lanes ofzo hebt lopen .

Het probleem in detail

Met SLI uit . Kan ik prima gebruik maken van dual-view .
Echter als ik wil gaan gamen en SLI aan wilt zetten kan ik kiezen welke monitor dan de primary wordt van alle aangesloten monitors , a.k.a degene waar je het spel op gaat spelen .
Hier kan ik netjes voor "Samsung" Kiezen wat de 32 inch moet voorstellen .
De twee 19 inch monitoren gaan netjes uit , en mijn 32 inch springt aan met mijn desktop nu in single - screen mode .
Aangezien alles van dual naar single screen gaat , sluit ik eerst al mijn applicaties zodat die gewoon netjes op mijn tweede scherm openen als ik SLI weer uit heb staan .

Alles lijkt dus goed te werken , ik kan een game starten . Call of duty 2 in dit geval waar ik verslaafd weer aan geraakt bent omdat het bij me tweede kaart bij zat .
Ik heb ook inderdaad de SLI performance erbij , dat valt duidelijk te merken en in 3Dmark ook . Alles lijkt dus goed te werken .
Maar ! Als ik klaar ben met mijn game sessie , en de game netjes afsluit vanuit de game zelf , m.a.w geen ALT-F4 praktijken . . dan heb ik een grote kans dat mijn 32 inch scherm een zwarte scherm toont met de error " Unsupported resolution "
Met andere woorden , mijn videokaart output een hogere resolutie dan mijn TV aankan .

Het viel mij op dat dit niet altijd gebeurt .
Ik heb Call of Duty 2 voor de meting 10 keer opgestart , ff gegamed voor een minuut en weer afgesloten.
Het gebeurt zo`n 4 van de 10 keer .
Met andere games heb ik dit getest , en die geven ook hetzelfde issue .
Terwijl ik toch echt in de monitor properties ( a.k.a rechts klik , properties , display properties ) heb aangegeven dat de resolutie van dat scherm 1280x768 moet zijn , en wat hij ook netjes is . Tot dat de game dus afgesloten wordt .

Dit is een behoorlijke doorn in het oog . Het is weliswaar irritant dat dual scherm niet 1,2,3 werkt . Maar dat is prima , aangezien ik dan netjes op me widescreen het game werk kan doen en dan zonder SLI gewoon weer verder met dual-screen (Hopelijk fixen ze dit in een forceware revisie b.t.w)
Maar als dit gebeurt , moet ik echt de stekker eruit halen van de 32 inch uit de VGA kaart.
Rebooten zonder , en dan pas werkt 1 van me 19 inch`s weer om zo de settings weer goed te zetten.

Wat heb ik geprobeert ?

1. SLI hotkey proberen aan te maken , niet mogelijk
2. Native reso aangemaakt en die als enige bruikbare reso ingestelt , geen geluk
3. Gegoogled , geen geluk
4. Forceware drivers opnieuw geinstaleerd met behulp van detonator destroyer en zonder coolbits , geen geluk

Probleem lijkt zich niet te verdoen op een normale 19 inch syncmaster als ik die als SLI monitor gebruikt .
Tevens , valt het mij op dat behalve mijn 2 syncmasters ik een DERDE scherm in mijn display properties zie " Default monitor "
Elke keer als ik deze verwidjer in hardware properties , komen ze terug als nieuwe hardware .
Dit zullen waarschijnlijk de videokaart poorten zijn op de tweede kaart .
Maar ik snap alsnog niet waarom die derde scherm erbij doet .

Als iemand hier een oplossing voor weet , hou ik me aanbevolen !

[ Voor 5% gewijzigd door lithiumangel op 05-04-2006 22:16 ]

• ikbengoofy
  • Laatst online: 19-07 18:21
Al is geprobeerd om de DVI kabel aan te sluiten in de eerste kaart?
Inprencipe is het scherm niet voor pc,s gemaakt , lijkt me overigens sterk dat die problemen kan gaan geven met games , maar zou toch kunnen..

[ Voor 81% gewijzigd door ikbengoofy op 05-04-2006 22:39 ]

Uiteindelijk zit onze manager er alleen voor spek en bonus.. - Loesje

• lithiumangel
Ik heb de 32 inch nog niet geprobeert op een connector van de eerste kaart .
Dat kan ik eventueel zometeen gaan proberen , tis dan alleen de vraag of dual-opstelling goed gaat werken .
Als ik het goed begrepen heb wel , want zonder SLI modus fungeren de kaarten gewoon als normaal en zou je teoretish 4 monitoren moeten kunnen aansluiten .

Deze LCD-TV gebruik ik al een half jaar op mijn mediacenter en game er ook weleens op .
Is hij altijd prima mee omgegaan en volgens de handleiding kan ik zonder problemen een VGA kaart op aansluiten op de standaard 15 pins connector .
Ik heb het zwarte scherm probleem alleen als ik met SLI modus stop met spelen , en dan nog zo nu en dan .

Tevens , heb ik alle games ingestelt om ook 1280x768 als reso te gebruiken dus het is niet alsof de games nog ingestelt staan op 1280x1024 .

Ik zal in ieder geval nog even kabels switchen van VGA kaart kijken of dat helpt . Had ik zelf nog niet aan gedacht .

• lithiumangel
Kabels omgekit van de ene naar de andere videokaart.
2 x 19 inch @ onderste kaart en 32 inch @ bovenste kaart .

En fin .
Eerst netjes de linker 19 inch als primair ingestelt , dan de andere 2 als extended window monitors aangezet en netjes in de CP geconfigureert dat ze mooi van links naar rechts lopen dus
19 inch 1 -> 19 inch 2 -> 32 inch .
Meteen een profiel gemaakt hoe alles er nu voor stond en deze " Workspace " genaamt en daarbij ook een desktop restore save gedaan ( handig klein utility wat in een klik je icons terugplaatst . )
Daarna alle apps afgesloten die actief stonden , SLI ingeschakelt en als primary de 32 inch gepakt .
Nu weer een nieuwe profiel gemaakt genaamt " SLI " en een destkop restore save nadat ik de icons goed had geplaatst .
Hotkeys gemaakt om van profiel te switchen in de Nview tools .

Als ik nu SLI in en uitschakel kan ik meteen mijn monitor config switchen d.m.v de hotkeys die aan de profiles gelinkt staan .

Tot op heden geen issues gehad dat het quiten van een spel een reso stuurt die unsupported is door me 32 inch . Blijkbaar heeft het zetten van de SLI active monitor op de bovenste kaart dus het probleem opgelost .
Jammer dat je geen hotkey kan maken voor het aan / uit zetten van hotkey en dat weer linken aan een profile . Dat zou helemaal handig zijn geweest :-)

Nou ik ben der nu blij mee , nu maar hopen dat Nvidia gauw een forceware released waarin multi-monitor gewoon mogelijk is onder SLI . Ik weet dat de huidige drivers al SLI + TV out supporten ( handig ) maar net niet wat ik nodig heb .