Versatel draadloos modem hoeveel bereik???

Pagina: 1
Acties:
  • 3.642 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• illstid
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-01-2024
Hallo Beste mensen,

Ik heb ADSL via Tele2 besteld en nu krijg ik binnenkort een Versatel davolink dv-201amr draadloos modem. Mijn doel is eigenlijk dat de modem beneden in de huiskamer komt (daar wordt ie verbonden met de telefoon) en dat ik het draadloze netwerk uitbreid tot op de zolder.

Nu weet ik niet precies wat het bereik is van deze modem, heeft iemand er ervaring mee en weet diegene of het mogelijk is om een goede verbinding op zolder te hebben wanneer de modem op de begaande grond staat. Tussen de begaande grond en de zolder zijn twee vloeren van beton kan deze modem dat halen?

Zo niet wat zou dan de beste mannier zijn om het bereik te vergroten?

Alvast bedankt.

Verwijderd

Hallo.

Je kunt het modem dat je krijgt niet draadloos uitbreiden. Hij ondersteunt het eigenlijk wel (bridge, WDS). Dit staat dan ook in de handleiding, maar versatel heeft alleenrecht op de firmware en met het password wat jij krijgt kun je niet bridge niet instellen.

het bereik... staat slecht bekend qua bereik (en daarmee gepaard gaande snelheid en dataverlies). wordt iets beter als je de antenne los draait, ringetjes ed weg haald en de antenne weer terugplaats, maar optimaal is anders.

zolder wordt moeilijk... vooral als je een betonnen vloer hebt.

ik ben bang dat je er een andere op aan moet sluiten (linksys of asus of zo). die hebben een groter bereik heeft. heb ik zelf ook. werkt perfect.

de enige manier van uitbreiden is dus met draad.

sterkte

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

De enige manier om dit te testen is een laptop scoren/lenen/whatever en gewoon rond gaan lopen als je daadwerkelijk het spul in huis hebt.

Verder kunt je dmv een accesspoint met bridge functionaliteit of range-extender het bereik eenvoudig vergroten.
Bijv: http://www.usr-emea.com/p...sp?prod=net-5441&loc=bene

Verder valt er niet echt iets concreets te zeggen over het bereik van die draadloze modem. WLAN bereik verschilt echt enorm per apparaat en omgeving.
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 22:13:

Je kunt het modem dat je krijgt niet draadloos uitbreiden. Hij ondersteunt het eigenlijk wel (bridge, WDS). Dit staat dan ook in de handleiding, maar versatel heeft alleenrecht op de firmware en met het password wat jij krijgt kun je niet bridge niet instellen.
Als je het macadres van die modem weet kun je wel een losse bridge gebruiken hoor, daarvoor hoef je helemaal niet in die modem te zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door max op 05-04-2006 22:31 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

bridgen werkt dus NIET.

heel misschien kan je roaming gebruiken, maar daar weet ik niet zo veel van

Verwijderd

dit heb ik ook geprobeerd. op beide apparaten moet bridgen aan staan en aan elkaars mac gekoppeld zijn. of ik heb het helemaal verkeerd, maar dat is wat ik op verschillende plekken heb geleerd.
op de dv201amr kan bridge dus niet ingesteld worden.. heb hier over gebeld met versatel. daar wilden ze het ook niet doen.

• illstid
Bedankt voor de vlotte reacties.

Is het mogelijk om zeg maar een andere modem aan te sluiten die beter bereik heeft of wel kan bridgen?? Of kan ik dan het versatel abbo weer niet gebruiken?

Moet er wel rekening mee houden dat de telefoon ook op de modem moet worden aangesloten.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bij mijn weten hoef je aan je modem helemaal niks in te stellen om met behulp van een extra accespoint een bridge of repeater te hebben. Enkel op dat tweede accespoint moet je daarvoor het een en ander instellen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Je kunt er gewoon een andere draadloze access point op aansluiten via lan3 of lan4 poort van je modem. als deze dan een beter bereik heeft, is dit misschien al voldoende. als je deze met (utp) draad bijvoorbeeld een verdieping hoger kan zetten zeker. als deze wel bridging heeft, kun je die gewoon weer linken aan nog eentje.

antwoord is dus ja

ik zou het volgende doen:
- probeer met wat je krijgt
- haal anders ringetjes ed onder de antenne weg
- sluit anders een extra accesspoint aan
- werkt dit nog niet, dan kun je eventueel nog een kopen

zelf heb ik een asus wl500g aan de dv201amr. zo werkt het dus prima (gebruik de wireless functie van de dv201amr dus niet, maar die van de asus. dv201 is wel gewoon mijn modem en dhcpserver)

(ps. kabels trekken is het goedkoopst en meest stabiel/snel)

Verwijderd

Gewoon een extra accesspoint tussen zetten. Desnoods zet je die op de 1e verdieping en verbind je die met utp met het versatel modem. Dan heb je overal prima bereik omdat je draadloze accespoint in het 'midden' van je woning staat.
Ik heb hier nog een Linksys WAP54G v2 staan. Die mag je eventueel wel overnemen als je interesse hebt.

Verwijderd

Orion84 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 22:36:
Bij mijn weten hoef je aan je modem helemaal niks in te stellen om met behulp van een extra accespoint een bridge of repeater te hebben. Enkel op dat tweede accespoint moet je daarvoor het een en ander instellen.
is mij niet gelukt.. repeaten (=roaming?) ondersteunt mijn ap niet helaas

ik ben er geen expert in hoor... heb het zelf alleen ook geprobeerd en me suf gespeurd en laten adviseren hier over.. met de conclusie dat ik het in ieder geval, met of zonder hulp, niet aan de praat krijg. heb hierbij ook geleerd dat de beide ap's op bridgen moeten staan en naar elkaars mac-adres verwijzen.

maar als jij het zegt, zou ik graag willen weten hoe.

• illstid
Wow allemaal erg bedankt. Erg veel reacties. Het is eventueel niet echt een probleem voor mijn om een kabel aan de versatel modem te zetten en dan een andere ap op de eerste verdieping neer te zetten.

Heel erg bedankt voor de vele reacties, nu nog ff een paardagen wachten tot ik het spul binnen krijg en dan laat ik jullie wel weten hoe het is gegaan, ik heb in iedergeval een paar goede opties voor het geval dat ik niet direct bereik heb. Nogmaals bedankt.

• illstid
Hallo allemaal,

OK Ik heb de modem dan binnen en vandaag meteen aangesloten. Alles werkt perfect, directe aansluiting met de kabel haal ik zo'n 10 Mbps (real-time) wat nog netjes is. Draadloos is deze snelheid eigenlijk al de helft (van een afstand van minder dan 2 meter) terwijl ik toch een ASUS WL 100 G kaartje in m'n lappie heb gedaan. Ik krijg een signaal op zolder.... daar is ook meteen alles mee gezegd want de download snelheid zit dan gemiddeld tussen de 15-30 Kbps niets dus (een grappig detail is wel dat de upload snelheid op zolder nog wel rond de 700 - 800 Kbps is, deze lijkt dus niet te lijden onder het zwakke signaal want max upload is 1 Mbps). Nu wil ik graag mijn signaal boosten of een lange kabel doortrekken naar de zolder. De Versatel router is geen optie omdat de vaste telefoonlijn is aangesloten op deze modem en deze dient dus beneden in de huiskamer te blijven.

Wat kan ik dus het beste doen?

1: Een andere AP aansluiten op mijn router en deze op de eerste verdieping zetten? De vraag is wel hoe lang kan de kabel zijn zodat ik niet teveel data verlies krijg?

2: De kabel doortrekken en dan via een switch op zoder de computers verdelen en Xbox 360. Eigenlijk de huidige situatie met het verschil dat er nu een kabel modem in de meterkast ligt waar een versterker op aangesloten is en er een router op zolder ligt. Optie 2 lijkt de meest logische maar is het toch niet aangezien ik de versatel modem niet in de meterkast kan zetten omdat de telefoon er ook op wordt aangesloten dus zou het via een lange kabel in de huiskamer naar de meter kast naar zolder gaan daarvoor heb ik zon 25 a 30 meter UTP voor nodig en het lijkt mij dat er dan ook weinig van het signaal overblijft, want daarna komt die kabel in een switch waar 2 kabels van 3 meter en een van 7,5 meter op is aangesloten.

3: Een signal booster kopen voor de modem bijvoorbeeld deze: http://www.mycom.nl/MyCom...ctID=108151&productType=1

Maar ik vraag mij al of dit wel een heel groot verschil gaat maken.

P.S. @ joeltje_1982 je zei dat ik de antenna van de modem er af moest schroeven en dat de ringentjes weghalen, welke ringentjes bedoel je precies kan je mischien een screen maken?

Thnx allemaal voor jullie tijd.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

UTP kabels kunnen volgens de ethernet standaard max. 100meter zijn. Dus binnenshuis mag je een aardige spaghetti maken voordat et te lang wordt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 11-04-2006 19:32 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1