"stofkap" woofer herlijmen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.661 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:59

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
ik heb het volgende probleem:
Afbeeldingslocatie: http://floris.powerflux.be/fotos/speaker1.jpg

het materiaal is flexibel plastic, lijkt van dichtbij te zijn geweven en voelt zacht aan. de bas die eruit komt is ook eerder "wollig" dan strak - maar daar gaat het niet om.

nou is de conus van deze woofer van een bizar soort plastic (polymeer) wat niet te verlijmen valt met ordinaire secondenlijm, zoals je hier ziet..
Afbeeldingslocatie: http://floris.powerflux.be/fotos/speaker2.jpg

de conus is niet beschadigd, hij is enkel verkleurd een er zitten nog stukjes secondenlijm op. de lijm heeft de conus niet aangestast. op de rand van het stofkapje zit geen enkel beetje secondenlijm, alleen de oude, opgedroogde lijm die dus losliet aan de conuskant.

heeft iemand enig idee waarmee ik dit moet verlijmen? het moet zich kunnen binden met de oude lijm want die kan ik niet van het kartonnen kapje afhalen zonder deze te beschadigen en tevens hechten aan de conus.

iemand?

----

ik vraag geen hulp voor mijn bedovertrek ;)

[ Voor 32% gewijzigd door powerflux op 05-04-2006 21:40 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

hehe. Opzich hoeft het kapje er niet op. Het is enkel om stof uit de spoel te houden maar heeft geen invloed op het geluid. Wil je het er toch weer op zou ik gewoon een nietapparaat nemen :)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sommige stof kappen hebben wel degelijk invloed op de klank.
Maar er zijn er ook weer die dat niet doen. (hangt van het model af, ik heb net mijn mooie speaker boek voor mij liggen B) )

vraag et eens een speciaal zaak speaker en co, remo etc.
Of mail anders naar de fabrfikant.
Er zijn ook een aantal speaker reperateurs in nederland (ik weet fftjes geen namen zo 1,2,3) maar google bied dan wel uitkomst

[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 05-04-2006 21:06 ]

One World Concepts

Verwijderd

Wil je het er toch weer op zou ik gewoon een nietapparaat nemen
wat is dat nou voor een reactie?

probeer het eens met heele goede seconde lijm of zo.
daar zal het wel toch wel mee lukken?.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 21:10 ]

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
B_FORCE schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:06:
sommige stof kappen hebben wel degelijk invloed op de klank.
Maar er zijn er ook weer die dat niet doen. (hangt van het model af, ik heb net mijn mooie speaker boek voor mij liggen B) )

vraag et eens een speciaal zaak speaker en co, remo etc.
Of mail anders naar de fabrfikant.
Er zijn ook een aantal speaker reperateurs in nederland (ik weet fftjes geen namen zo 1,2,3) maar google bied dan wel uitkomst
bovendien zorgt die kap (van binnen geplastificeerd) er ook voor dat de conus minder heftig beweegt doordat het werkt als een soort drukkamer (de spider is ook semi-luchtdicht), en aangezien ik ze wil gaan gebruiken als subwoofer drivers onder de 30 hz is het behoorlijk belangrijk.

nietapparaat zou nog kunnen ook, ware het niet dat dat niet luchtdicht is en dus enorm gaat blazen en suizen.. en het is nogal bruut/rigoreus. misschien is naaien met naald en draad wel de oplossing :D (ben iig wel de eerste dan) zo'n draadje is heel dun en zal niet veel afbreuk doen aan de sterkte van de conus. voor je het je afvraagt: ze hebben me niet veel gekost omdat het stofkapje van een eraf was.

helaas kan ik geen sample van het conusmateriaal hier posten. :(

secondenlijm heeft geen zin. ik denk dat tweecomponentenlijm te aggressief is.
misschien kunsthars? t is dan wel geen lijm, maar het plakt enorm en wordt erg hard.

[ Voor 26% gewijzigd door powerflux op 05-04-2006 21:45 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Google eens op reconen lijm oid.

• Ray

Ray

hehe een smily erachter is niet voor nix (ivm nietapparaat) afin ik weet niet hoe duur deze woofer is / was maar je kan ze prima laten repareren bij http://www.total-speaker-repair.nl/ die zijn echt goed.

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
oke, dan ga ik het daar eens vragen :) dank

*he, da's in bedum! de volgende keer dat ik bij mijn vriendin ben ga ik erlangs.

tot dan: als iemand nog een idee heeft (ik ga ook bij hobbywinkels/bouwmarkten langs - die weten van lijmen af) - laat het vooral weten.

[ Voor 6% gewijzigd door powerflux op 05-04-2006 22:43 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat een profi-repair niet echt zal lonen. Zo te zien is het een redelijk budget woofertje, met een wel erg kleine spreekspoel. Voor onder de 30 Hz is dat dan ook niet echt geschikt, in ieder geval niet voor het wat zwaardere werk.

Om te weten welke lijn zou werken is het van belang om te weten uit welk materiaal het spul gemaakt is. secondelijm doet het meestal wel goed op een heleboel, maar bepaalde dingen niet. Je hebt bijvoorbeeld ook specialle twee componentenlijm. Misschien kan dat werken. Maar aangezien dat spul ook duur is zou ik het toch eerst zeker willen weten ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Ray

Ray

ik zou even informeren naar de kosten. Valt het mee zelf niet gaan kloten. Ik heb het ook een keer met een speaker gehad die ik eerst zelf had gefixed. Door het toch gebruiken van verkeerde lijm werd het materiaal bros. Door het bewegen van de speaker brokkelde het uiteindelijk (binnen een maand al) af en had ik een gat in mijn ophang rubber zitten. Toen toch maar even naar bedum verstuurd :)

Verwijderd

Gewoon Epoxi-hars (2 componenten lijm) gebruiken, ff mengen aanbrengen 24 uur wachten en gaan!

• priens
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-02 16:07
Het is eigenlijk onnodig om dat te laten doen door iemand. Ik zou het mooi zelf lijmen met secondelijm ofzo. Die dustcap is niet van invloed op de klank en dient alleen om het stof weg te houden.

Wat B_FORCE zegt, dat een dustcap soms wel van invloed kan zijn op de klank is gedeeltelijk waar, maar dan zit er een fase-plug (phase-plug) op in plaats van een dustcap. Dat is zeg maar een konisch toelopend kapje van een harder materiaal.

Dit is duidelijk geen phase-plug, dus laat je niet gekmaken door mensen die er geld voor willen hebben, meer dan 5 Eurie zou ik er in ieder geval nooit aan uitgeven...

edit:

volgens mij is dat een 16,5 cm speakertje voor in de auto. <30Hz wordt lastig met deze speaker, tenzij je een gepoort kastje heel goed gaat finetunen.

[ Voor 13% gewijzigd door priens op 05-04-2006 23:08 ]

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
ik vind ze het zoiezo niet waard om op te sturen, hij is veelvuldig gebruikt en daardoor is boven de 150 hz het geluid echt te dof (ik heb de rest van de setup ook voor 45hz+) maar zo vanaf 40 hz en lager is het geluid echt indrukwekkend. ik bel die mensen uit bedum morgen op om om advies te vragen, ze willen me vast wel vertellen wat voor lijm ik kan gebruiken.

misschien idd gewoon epoxi-hars.

@priens: die cap doet er hier wel toe vanwege de benodigde "druk" powerflux in ""stofkap" woofer herlijmen" dit weet ik uit ervaring.

ik vertel morgen wat ik heb gehoord van ze.

[ Voor 29% gewijzigd door powerflux op 05-04-2006 23:06 ]

• Stinger666
  • Laatst online: 08-02 00:01
Met zwarte kit blijft het prima zitten :D

• priens
powerflux schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:03:
@priens: die cap doet er hier wel toe vanwege de benodigde "druk" powerflux in ""stofkap" woofer herlijmen" dit weet ik uit ervaring.
Ik heb andere ervaringen, maar da's misschien een beetje persoonlijk. Uiteindelijk moet jij ernaar luisteren he :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

powerflux schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:03:
Op de frequenties waar jij de woofer wil gebruiken doet de dustcap er niet toe. De druk waar je over sprak heeft enkel en alleen nadelige gevolgen. Het lieft wil je er vanaf, daarom zijn de cones vaak aan de onderkant geventileerd, of heeft het chassis een pole vent.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-02 23:31

SiGNe

Ook hoi!

Neem een zachte lijm ipv. een keiharde zoals secondenlijm.
Ik kan me in elk geval voorstellen dat een harde lijm door de trillingen van de speaker lostrilt en ik denk dat een zachte lijm minder last heeft van die trillingen.

Niet?
[Specs]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 14:24
Probeer het eens met contactlijm (Pattex).

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:21:
[...]

Op de frequenties waar jij de woofer wil gebruiken doet de dustcap er niet toe. De druk waar je over sprak heeft enkel en alleen nadelige gevolgen. Het lieft wil je er vanaf, daarom zijn de cones vaak aan de onderkant geventileerd, of heeft het chassis een pole vent.
heb een klein tesje gedraaid, en het lijkt te kloppen, maar de conus beweegt wel intenser bij lage volumes. inderdaad hebben zware woofers vaak een pole vent, maar deze niet. ik denk ook dat de t/s parameters veranderen, en om nou twee kasten van verschillende grote te bouwen..

@SiGNe: zachte lijm, doch kleverig klinkt idd goed.

vanmiddag bel ik ze, ik waardeer alle hulp enorm!
tot dan :)

[ Voor 3% gewijzigd door powerflux op 06-04-2006 08:41 ]

• B_FORCE
  • Niet online
heh,, laat ik nu net alleen het boek van "luidspreker techniek"bij me hebben en niet dat andere.

(zeker een aanrader !! erg boeiend allemaal)

Dan zou ik het ff kunnen citeren :P.
ER staat me iig bij dat er verandering in de druk is en iets met afstraling (laatste zal wel niet al teveel zijn). Maar volgens mij was er nog iets :).

Nouja iig is de oplossing nabij :)

Welke speaker is het eingelijk ?

One World Concepts

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 17:15

antimute

Developer

Ik zou ook even BSE Licht & Geluid proberen, Hoendiepskade in Groningen.
Doen veel reconen, dus hebben misschien die lijm voor je liggen. En ze doen niet moeilijk, dus misschien is het in 5 miuten gepiept. En niet duur.

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dit lijm je het beste met een tixotrope lijm, bison tix (tix ik wat "boteriger" dan bison kit en smeert beter uit). Twee kanten dun insmeren, laten drogen totdat het niet meer plakkerig aanvoelt, en dan verlijmen.

Let op, corrigeren kan niet meer.

Wise enough to play the fool

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
oke, ik heb de winkel in bedum gebeld en de conus is gemaakt van polypropyleen (PP) - wat bij nader inzien heel logisch was, maar ik alleen in het zwart heb gezien tot nu toe. Dit spul is nouwelijks te verlijmen, nogal vervelend spul, maar bison kit of bison tix maakt de meeste kans (zoals teacher zei).het te verlijmen gedeelte moet je even ruwer maken door zacht te schuren dan zou het wel moeten gaan.

je komt erachter of het PP is door met een wattenstaafje met thinner erop op een plek waar het niet erg is even te drukken. als er niks gebeurd is het PP.

er bestaat ook speciale lijm, maar daarvoor heb je eerst primer nodig (google: http://www.industrielijm.nl/info.html -> MR PE/PP Primer maakt het mogelijk om de kunststoffen Polyethyleen en Polypropyleen zeer sterk te verlijmen.)

dus, even bison tix halen. vanavond staan mijn bevindingen erbij en ik hoop dat er meer mensen zijn die er wat aan hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door powerflux op 06-04-2006 14:10 ]

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
het werkt, en goed ook! het droogt niet keihard op, tast niet aan en bijft toch plakken, ook bij overdreven veel belasting. bison tix is de goedkoopste (3,40 voor een flinke tube) en de meest toegankelijke oplossing voor dit probleem.

nog even een fototje, want het ziet er beter uit zo ;)
Afbeeldingslocatie: http://floris.powerflux.be/fotos/speaker3.jpg

• B_FORCE
  • Niet online
powerflux schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:07:
het werkt, en goed ook! het droogt niet keihard op, tast niet aan en bijft toch plakken, ook bij overdreven veel belasting. bison tix is de goedkoopste (3,40 voor een flinke tube) en de meest toegankelijke oplossing voor dit probleem.

nog even een fototje, want het ziet er beter uit zo ;)
[afbeelding]
en klinkt hij weer beter / doet hij et beter :P ;)

iig mooi resultaat :)

ik ben nog steeds benieuwd over welke speaker et nu gaat ? :P

One World Concepts

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
heb nog steeds geen idee. ze komen uit een PA systeem, een bassreflex sub. en zijn 30 cm in diameter, xmax is rond de 1,5 cm (een richting).
als het nou echt niks wordt als hifi sub-sub, kunnen ze altijd nog de auto in.

ze klinken zeker veel beter nu, de bas is veel strakker. "korter"

iedereen zeer bedankt voor de hulp!

[ Voor 18% gewijzigd door powerflux op 06-04-2006 17:16 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ziet er een stuk beter uit met het kapje erop :D

Met zo'n kleine surround is de Xmax nooit 1,5 cm hoor. Met zo'n kleine spreekspoel is het ook niet echt geschikt voor een subwoofer (zei ik eerder al), zeker als het een 30 cm woofer is (ziet er trouwens veel kleiner uit dan dat).

Ik denk eerder dat het een kickbass/mid is, als het echt PA is (ziet er ook niet echt als PA uit). Of een gitaarspeaker ofzo...

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 06-04-2006 18:20 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

tuurlijk 8) :+

Wise enough to play the fool

• powerflux

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

Topicstarter
de spreekspoel lijkt om de een of andere reden veel kleiner op de foto, maar hij is 4 cm in diameter. en de speakers echt 30. mid kan ie echt _niet_, maar subfrequenties prima.

die 1,5 is idd gestressed/mechanisch maximum. denk dat 1 eerder re"eel is. *denkt aan project met high-speed camera om op te meten oid*

lol@teacher

[ Voor 9% gewijzigd door powerflux op 06-04-2006 18:30 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Heb je niet gewoon parameters van de woofer, is veel makkelijker :P Ik gok dat je op 6 tot 8 milimter gaat komen maximaal.

High speed cam project is best leuk ja, maar ik denk niet dat je dat gaat redden. Een snel uitleesbaar lastermeetsysteem is denk ik effectiever. Spannend.

Een PA mid kan trouwens prima 30 cm zijn hoor ;)

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-02 21:00

HENNEP

Just Someone

2 componenten lijm voor kunstof (wit en zwarte lijm, zit in 1 tube en zodra je het samenvoegt krijg je knetter sterke lijm)

• priens
powerflux schreef op donderdag 06 april 2006 @ 17:13:
heb nog steeds geen idee. ze komen uit een PA systeem, een bassreflex sub. en zijn 30 cm
LOL! Meen je dat nou? Ik zou zweren dat het 16,5cm speakers zijn voor in de auto. Schijn bedriegt.

*Priens gaat zich schamen. ;)
Pagina: 1