[Excel] cijfer veranderen in letter

Pagina: 1
Acties:
  • 995 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Ik ben heel wat functies binnen excel langs gegaan, maar ik heb het niet voor elkaar gekregen om van een cijfer een letter te maken. Dus met bijv een uitkomst 4 maakt hij automatisch een Z van. Eigenlijk zoek zoiets als voorwaardelijke opmaak. Dus van cijfer 1 t/m 5 maakt hij bijv een B en van 6 t/m 8 een V enz enz. Hoe krijg ik dit voor elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Functietje maken die dat doet in VBA?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:04

Dido

heforshe

In een kolommetje ernaast iets als
=if(A1<6, "B", if(A1<9, "V", "E"))

Geneste IF-statements, dus. Er zijn ook andere methodes, maar ik heb het vermoeden dat je maar een paar letters wilt, en alleen cijfers t/m 10 gebruikt ;)

Wat je hier zegt is dus dat als het cijfer lager is dan een 5, de formule een "B" op moet leveren, anders (als het cijfer lager is dan een 9 moet de formule een "V" opleveren, anders een "E").

Je kunt het dus ook verder uitbreiden :)

[ Voor 35% gewijzigd door Dido op 05-04-2006 19:45 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84746

ALS (logische_test, waarde-als-waar, waarde-als-onwaar)

Bij onwaar kan je een nieuwe formule invoeren en zo meerdere mogelijkheden inbouwen zoals Dido heeft laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Dido schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:38:
In een kolommetje ernaast iets als
=if(A1<6, "B", if(A1<9, "V", "E"))

Geneste IF-statements, dus. Er zijn ook andere methodes, maar ik heb het vermoeden dat je maar een paar letters wilt, en alleen cijfers t/m 10 gebruikt ;)

Wat je hier zegt is dus dat als het cijfer lager is dan een 5, de formule een "B" op moet leveren, anders (als het cijfer lager is dan een 9 moet de formule een "V" opleveren, anders een "E").

Je kunt het dus ook verder uitbreiden :)
Het lukt me nog niet. Stel ik wil <6 een Z 6 t/m 7,5 een V en 7,5 t/m 10 een G. Dan wordt het:

=ALS(A1<6, "Z", ALS(A1<7,5, "V", "Z") ALS(A1<11, "G", "V"))

Zo werkt hij iig niet, maar klopt het ongeveer ... en wat doe ik nog niet goed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Bertuss schreef op woensdag 05 april 2006 @ 20:57:
[...]

Het lukt me nog niet. Stel ik wil <6 een Z 6 t/m 7,5 een V en 7,5 t/m 10 een G. Dan wordt het:

=ALS(A1<6, "Z", ALS(A1<7,5, "V", "Z") ALS(A1<11, "G", "V"))

Zo werkt hij iig niet, maar klopt het ongeveer ... en wat doe ik nog niet goed ?
Die laatste ALS is niet nodig, want dat betreft alle gevallen die je nog niet had afgevangen. Verder is t/m natuurlijk <= en niet < ;)

Ook je syntax lijkt me wat vreemd...

Als 7,5 correct is (en niet 7.5!), dan moet je ; gebruiken ipv ,.

=ALS(A1<=6, "Z", ALS(A1<=7.5, "V", "G"))
of
=ALS(A1<=6; "Z"; ALS(A1<=7.5; "V"; "G"))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Nou ik snap er niets van ... ik gebruik jouw formule, en vervang natuurlijk A1 door de juiste kolom in mijn pagina, maar het werkt niet. Geeft steeds een fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wat voor fout geeft ie dan?

Waarschijnlijk is het een syntaxfout, heb je op komma's en puntkomma's gecontroleerd?

Misschien moet <= andersom? =< dus?

[ Voor 78% gewijzigd door Dido op 05-04-2006 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waarom maak je niet een mooi staatje van twee kolommen met in de eerst een cijfer en in de tweede de corresponderende letter en vervolgens met hori.zoeken of vert.zoeken aan de slag?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

BtM909: dat is natuurlijk de mooiste oplossing, en lekker dynamisch. In principe met 3 of 4 letters en als e.e.a. niet te vaak wijzigt is een geneste IF iets eenvoudiger, denk ik :)

Daarnaast zijn de cijfers mogelijk de uitkomst van een formule, en niet afgerond. Dan moet je je vert.zoeken daar ook op instellen. Dat kan wel, maar wederom, voor een beginnend Exceller gaat dat misschien wat ver.

[ Voor 38% gewijzigd door Dido op 05-04-2006 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87357

Bertuss schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:34:
Nou ik snap er niets van ... ik gebruik jouw formule, en vervang natuurlijk A1 door de juiste kolom in mijn pagina, maar het werkt niet. Geeft steeds een fout.
Heb je een nederlandse of engelse Excel. Anders moet je namelijk ALS ff door IF vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-06 14:12
Kun je het niet met een verticaal zoeken oplossen

Je maakt een tabel met alle mogelijke cijfers en de bijbehorende letter. Vervolgens laat je de functie verticaal zoeken een waarde controleren en vergelijken met de gemaakt tabel en je krijgt de letter als antwoord. Eventueel kun je nog wat trucen met wel of niet exact zoeken

JorisS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-06 14:59

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Bertuss schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:34:
Je hebt de nederlandse excel let dan op dat je bij 7,5 de komma gebruikt ipv de punt, zoals Dido al aangaf. En als scheidingsteken in je formule de ; ipv ,
Dus =ALS(A1<=6; "Z"; ALS(A1<=7,5; "V"; "G"))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

O ja, die decimale punt/komma had ik over het hoofd gezien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
DyStiC schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:55:
[...]

Je hebt de nederlandse excel let dan op dat je bij 7,5 de komma gebruikt ipv de punt, zoals Dido al aangaf. En als scheidingsteken in je formule de ; ipv ,
Dus =ALS(A1<=6; "Z"; ALS(A1<=7,5; "V"; "G"))
Er gebeurd bar weinig bij deze formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Als je het = teken weghaalt werkt ie wel...

Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:41

Reptile209

- gers -

Bertuss schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 21:16:
[...]

Er gebeurd bar weinig bij deze formule.
Maar wat gebeurt er wel...?? Blijft de cel leeg? Verschijnt er een #FOUT iets, een error-dialoogje? Zoals al gezegd: in een Engelse Excel moet je alle ALS-en door IF-s vervangen. Als je normaal een punt als decimalteken hebt, moet je die ook gebruiken in de getallen en de delen van de IF scheiden met komma's, heb je normaal een komma als decimaalteken, dan moet je komma's en puntkomma's gebruiken.

Maar geef eens wat meer feedback dan "dût'-nie" :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertuss
Nou hij begint te mekkeren over een kringverwijzing ... heb dat wel doorgelezen in de help, maar wordt er niet veel wijzer van. Komt het omdat de huidige cel al een formule bezit misschien ?
Maar als ik het in een cel doe zonder formule doet hij het ook niet. Dan plaatst hij gewoon een 0 in de cel of begint hij ook over een kringverwijzing.

En nogmaals voor de duidelijkheid: Ik heb de NL versie

[ Voor 40% gewijzigd door Bertuss op 11-04-2006 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04 17:08

PromoX

Flying solo

Bertuss schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 21:38:
Nou hij begint te mekkeren over een kringverwijzing ... heb dat wel doorgelezen in de help, maar wordt er niet veel wijzer van. Komt het omdat de huidige cel al een formule bezit misschien ?
Maar als ik het in een cel doe zonder formule doet hij het ook niet. Dan plaatst hij gewoon een 0 in de cel of begint hij ook over een kringverwijzing.
Dan doe je toch wat verkeerd waarschijnlijk, aangezien de formule (bij mij) wel goed werkt.

En de formule moet je dus niet in dezelfde cel waar Excel mee moet rekenen (A1), maar bijvoorbeeld in één van de cellen die er naast staan (B1 of C1 of enz.)

[ Voor 18% gewijzigd door PromoX op 11-04-2006 22:06 ]

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Bertuss schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 21:38:

En nogmaals voor de duidelijkheid: Ik heb de NL versie
Een kringverwijzing betekent dat de uitkomst van een formule ook wordt gebruikt als input van de formule. Simpel voorbeeld: in cel A1 de formule plaatsen =A1*2. Ietsje ingewikkelder: in cel A1 de formule =B2+1, in cel B2 de formule =A1*2. Om cel A1 uit te rekenen kijkt excel naar b2, maar om die uit te rekenen moet hij naar A1 kijken. een kring dus.

offtopic:
Het zou wel helpen als je foutmeldingen die je krijgt gewoon weergeeft en uitgebreider vertelt wat er mis gaat en wat er wel lukt. Je krijgt allerlei tips en je reacties zijn kort op het botte af. Verder is schreeuwen echt niet nodig; we zijn niet blind.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155977

Je zou ook kunnen proberen, het via een omweg te doen. Ik heb het even geprobeerd, en volgens mij werkt het. (weet niet of de kring helemaal goed was, dus pin me er niet op vast.)

In plaats van uitkomst "z" te geven kun je opgeven '"A1" om cel a1 uit te lezen. In cel A1 zet je dan een Z . Zo betrek je een cel in je formule die niet afhankelijk is van de formule zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 155977

Dus =ALS(A1<=6; B1; ALS(A1<=7,5; B2; B3))

Cel B1vul je met Z, en in B2 en B3 zet je resp een V en en G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuaQu
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-08-2021
Heb ook even de formule getest en die werkt gewoon, dus er zit inderdaad wat mis in jouw sheet. Mij lijkt het het makkelijkste om even te beginnen met een enkele ALS en als dat werkt daarin andere functies nesten.
Als je syntax-fouten krijgt, wat dus niet hoeft aangezien meerdere gebruikers de gegeven formule al getest hebben, kun je ook gewoon de wizzard volgen. Het klinkt lullig, maar als je bij twee geneste ALS vastloopt, kan dat uitkomst bieden. In een lege doelcel klik je dan op fx en kan je daarna de stappen volgen en zou het moeten werken en krijg je ook meteen een preview van de uitkomst. Als dat dan werkt, kun je de tweede inbouwen en zou alles moeten werken. Op deze manier heb je in ieder geval ook een werkend voorbeeld aan de hand waarvan je de tweede kan inbouwen, dus geen vergissingen over ; of , en . ;)

"Ik heb een boel geld uitgegeven aan drank, vrouwen en snelle auto's. De rest heb ik over de balk gesmeten." - George Best

Pagina: 1