Toon posts:

[EXCEL] Wel formule ... geen uitkomst

Pagina: 1
Acties:
  • 1.388 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De titel van mijn topic is misschien een beetje vaag, maar zal het duidelijk proberen uit te leggen.
Ik het volgende:

van een aantal cijfers wil ik een gemiddelde hebben bijv:

6,7 7,8 5,6 8,9 = (gemiddeld) 7,25

MAAR ik heb ook een kolom waarin ik dezelfde gemiddeldefuctie gebruik, maar nog geen uitslag wil hebben. Dus dan vul ik bijv. in:

0 0 0 0 = 10 (want 10 is de hoogste score)

Maar nu maakt excel er allemaal 10en van. Maar ik wil inplaats van die 10en geen uitkomst hebben.
WANT van alle gemiddelde cijfers wil ik weer een gemiddeld cijfer hebben staan in een ander tabblad en als er dan een 10 staat dan krijg je geen goede gemiddelden.

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Je gebruikt de gemiddeldefunctie in een kolom maar je wilt er geen uitslag hebben? wat heeft die functie dan voor een zin?
en als er nog niets in gevuld is in de cellen dan kan het gemiddelde ervan toch nooit 10 zijn?

Verwijderd

Topicstarter
DyStiC schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:39:
Je gebruikt de gemiddeldefunctie in een kolom maar je wilt er geen uitslag hebben? wat heeft die functie dan voor een zin?
en als er nog niets in gevuld is in de cellen dan kan het gemiddelde ervan toch nooit 10 zijn?
Hahahah ik dacht al dat het lastig zou zijn :)

Ik wil geen NOG GEEN uitslag :) Maar ik wil als ik de cijfers invul dat hij toch de functie uitvoert.
En ik zeg in de startpost gemiddelde, maar het is een wat andere functie waar standaart 10 uitkomt.

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:45:
Hahahah ik dacht al dat het lastig zou zijn :)

Ik wil geen NOG GEEN uitslag :) Maar ik wil als ik de cijfers invul dat hij toch de functie uitvoert.
En ik zeg in de startpost gemiddelde, maar het is een wat andere functie waar standaart 10 uitkomt.
Ah, ik snap er nog steeds weinig van maar iets als:
=ALS(GEMIDDELDE(A1:D1)=10;;GEMIDDELDE(A1:D1))

Ik zat in eerste instantie aan een formule te denken om het gemiddelde te berekenen van cellen zonder eventueel nog niet ingevulde cellen mee te nemen, zoals:
=GEMIDDELDE(ALS(A1:D1<>0;A1:D1;""))

Verwijderd

=ALS (A13=0, "nvt", ALS(B13=0, "nvt", GEMIDDELDE(A13:B13)))
tekst neemt ie niet mee in gemiddelde berekening

Je bedoeld volgens mij dit:

10,10,10 = 10 gemiddeld
0, 0, 0 = 0 gemiddeld

gemiddelde uitkomst is dan (10+0)/2 = 5
en jij wilt de 0 niet meereken dus 10 als gemiddelde uitkomst

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 19:56 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Kijk eens naar als(), bv
code:
1
=als(som(a1:g1)=0;nb();[jouw formule])

offtopic:
waar standaartd 10 uitkomt. Van een leraar in het basisonderwijs zou je dat toch niet verwachten. :Y)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:49

Dido

heforshe

Iets eenvoudiger, als je in plaats van nullen de cijfercellen leeg laat:

=IF(COUNT(A1:E1)=5, AVERAGE(A1:E1),"nvt")

Maar dan in het Nederlands, als je de Nederlandse versie hebt :)
(ALS, TELLEN :?, GEMIDDELDE, en ";" in plaats van "," wellicht!)

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden :D

[ Voor 9% gewijzigd door Dido op 05-04-2006 19:58 ]

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal nog een voorbeeld geven > dit is nu een formule onder 1 van mijn cellen:

=GEMIDDELDE('Cheet 13 tm 16'!W12;'Cheet 13 tm 16'!R12;'Cheet 13 tm 16'!M12;'Cheet 13 tm 16'!H12;'Cheet 9 tm 12'!W12;'Cheet 9 tm 12'!R12;'Cheet 9 tm 12'!M12;'Cheet 9 tm 12'!H12;'Cheet 5 tm 8'!W12;'Cheet 5 tm 8'!R12;'Cheet 5 tm 8'!M12;'Cheet 5 tm 8'!H12;'Cheet 1 tm 4'!W12;'Cheet 1 tm 4'!R12;'Cheet 1 tm 4'!M12;'Cheet 1 tm 4'!H12)

Stel: nu heb ik bij Cheet 9 tm 12'!W12 geen uitkomst, dan moet hij dat ook niet meerekenen bij de uitkomst van deze cel. Maar dat kan net zo goed 'Cheet 13 tm 16'!R12 zijn bijvoorbeeld.
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 19:52:
=ALS (A13=0, "nvt", ALS(B13=0, "nvt", GEMIDDELDE(A13:B13)))
tekst neemt ie niet mee in gemiddelde berekening

Je bedoeld volgens mij dit:

10,10,10 = 10 gemiddeld
0, 0, 0 = 0 gemiddeld

gemiddelde uitkomst is dan (10+0)/2 = 5
en jij wilt de 0 niet meereken dus 10 als gemiddelde uitkomst
Precies dat bedoel ik

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 20:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
*

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 20:05 ]

• Dido

Dido

heforshe

Dat werkt dan dus uitstekend als je in de betreffende cellen waar je geen uitkomst hebt, gewoon een tekst als "nvt" neerzet, dan worden ze netjes genegeerd door Excel met de GEMIDDELDE functie.

Hoe je er "nvt" neerzet lees je hierboven ;)

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Ah dus inderdaad gewoon het gemiddelde berekenen van een aantal cellen alleen dan zonder eventuele nullen en/of lege cellen mee te nemen.
Dat kan met:
=GEMIDDELDE(ALS(A1:D1<>0;A1:D1;""))
dat is wel een matrix formule, dus formule invoeren en dan CTRL+SHIFT+ENTER (ipv gewoon enter)
Alleen dan A1 etc. vervangen door de cellen op je werkbladen.

• Dido

Dido

heforshe

@hierboven: dat heb ik vaker gehoord, maar is onzin ;)

Excel rekent lege cellen standaard niet mee in gemiddelden, en ook teksten worden genegeerd.
De waarde 0 wordt wel meegeteld, maar dat is logisch. Als je nou simpelweg voorkomt dat er 0 komt te staan door het in voorkomende gevallen te vervangen door "nvt" is je probleem opgelost en heb je geen matrixformule nodig

• DyStiC
  • Niet online

DyStiC

&#039;Atta way, baby!

Dido schreef op woensdag 05 april 2006 @ 20:11:
@hierboven: dat heb ik vaker gehoord, maar is onzin ;)

Excel rekent lege cellen standaard niet mee in gemiddelden, en ook teksten worden genegeerd.
De waarde 0 wordt wel meegeteld, maar dat is logisch. Als je nou simpelweg voorkomt dat er 0 komt te staan door het in voorkomende gevallen te vervangen door "nvt" is je probleem opgelost en heb je geen matrixformule nodig
True, ach op mijn manier werkt het ook en je hoeft niet alle formules in de broncellen aan te gaan passen zodat er geen 0 komt te staan ;)

• Dido

Dido

heforshe

DyStiC schreef op woensdag 05 april 2006 @ 20:20:
[...]

True, ach op mijn manier werkt het ook en je hoeft niet alle formules in de broncellen aan te gaan passen zodat er geen 0 komt te staan ;)
Maar je rent tegen problemen aan als je de waarde nul ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Nu weet ik dat in het Nederlands onderwijs een 1 meestal het laagste is, maar er zijn zat situaties waar je onderscheid wilt maken tussen (nog) niet ingevuld en wel ingevuld, waarde 0. Die laatste wil je wel meerekenen!

Het is dus een goede gewoonte om met dit soort dingen altijd vanaf het begin rekening te houden.

Pagina: 1