Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LCD Contrast

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb pas een 16x2 XD44780 LCD (Zonder backlight) gesoldeerd aan een printerpoort stekker, ik voed em met een USB slot om em extern te gebruiken, maar ik vind de tekst soms wat onduidelijk, en ik vroeg me af, is er een manier om de contrast bij te stellen?
Als het al niet softwarematig dan hardwarematig?
Ik gebruik btw LCD Smartie om de LCD aan te sturen. (Top proggie!)

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:21:
Ik heb pas een 16x2 XD44780 LCD (Zonder backlight) gesoldeerd aan een printerpoort stekker, ik voed em met een USB slot om em extern te gebruiken, maar ik vind de tekst soms wat onduidelijk, en ik vroeg me af, is er een manier om de contrast bij te stellen?
Als het al niet softwarematig dan hardwarematig?
Ik gebruik btw LCD Smartie om de LCD aan te sturen. (Top proggie!)
In het schema van Smartie zit een potmeter (regelbare weerstand) waarmee je het kunt bijstellen.

Als je die niet hebt, moet je hier maar eens kijken :)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een potmeter eigenlijk?
Een soort van draaischakelaar waarmee je de spanning bepaald?
Dus hoe meer/minder spanning er op pin 3 van de LCD komt, hoe lichter en donkerder het wordt?

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Een weerstand is een (goedkoop) component dat een deel van de elektriciteit in warmte om zet. De weerstand van een weerstand wordt uitgedrukt in Ohm. Een potmeter (potentiometer) is een instelbare weerstand (je kan het aantal Ohms veranderen). De verhouding tussen stroom, spanning en weerstand is U = I * R. Waarbij U in Volt I in Ampère, en R in Ohm.

Hopelijk heb je er iets aan.

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat doet de potmeter dan met het contrast?
Donkerder en lichter zetten?

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 21:10
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 21:37:
Maar wat doet de potmeter dan met het contrast?
Donkerder en lichter zetten?
Yep precies. Met die weerstand regel je de intensiteit van het karakter op het display. Je kan er gewoon aan draaien en je zult zien dat je contrast veranderd. Als het goed is, is het zo gemaakt dat je je display er niet stuk mee kan maken, dus je kan gewoon voorzichtig experimenteren.

Ik heb ook een tijd geleden een display aangestuurd onder linux met C, maar toen was ik vergeten het contrast goed te zetten waardoor ik dacht dat het display het niet deed :X

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ook een tijd geleden een display aangestuurd onder linux met C, maar toen was ik vergeten het contrast goed te zetten waardoor ik dacht dat het display het niet deed
xD kan gebeuren :P.
Nu maar es zien waar ik potmeters kan verkrijgen.

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Conrad
Elektronica-onderdelen
De elektronicazaak op de hoek.

Je moet wel even weten wat voor potmeter je wil, dat weet ik niet voor je.

[ Voor 39% gewijzigd door Ricvdp op 06-04-2006 18:18 ]

• Emilio_TT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 21:13

Emilio_TT

Never fear...I is here!

Tja, ik denk dat je je dood gaat schrikken van het technische niveau ervan, maar als je precies wil weten watvoor potmeter je nodig hebt, hoe je die aansluit op je schermpje en waarom je dat zo doet denk ik toch dat je het beste even via google een datasheet van je schermcontroller (je XD44780) erbij kan zoeken. Daar wordt een hoop uitgelegd... (8>

Zoals ik al zei, met alle respect, is de datasheet wellicht te hoog gegrepen...maar toch...

iig succes! :Y)

Learning to fly is learning how to throw yourself at the ground and miss...

Pagina: 1