Toon posts:

Backup alleen op externe harddisk (bijv. via USB)

Pagina: 1
Acties:
  • 654 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heren en dames,

Nog een laatste keer.

Inmiddels ben ik door de stapels offertes heen en dergelijk. Het enige dat de huidige directeur nog koppijn bezorgd zijn de kosten voor backups via tapes.
De tapestreamer kost al snel 350 euro (Travan via Dell) en de software is 190 (Backup Exec van Symantec). En dan ben je ook alweer 190 euro kwijt aan tapejes.

Ons idee is dus; een scriptje schrijven om een backup te maken, en dit dan naar een externe harddisk toe pompen (via USB bijvoorbeeld).
Heel slecht idee?
Veiligheid gaat voor geld, maar 500 euro voor alleen de backups blijft een hoop geld.

Groeten!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 14:56
wat dacht je van ee RAID config?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Het voordeel van een normale backup is dat die lang mee gaat.
In een externe harddisk zit meestal maar 1 schijf.
Wanneer die kapot is ben je alsnog alles kwijt en een recover bedrijf is niet goedkoop om in te huren.
Er zijn wel externe harddisken die meerdere schijven hebben maar die zijn meestal in raid0 uitgevoerd, dus ook daar geld, 1 schijf dood alles kwijt.
Geen idee of die eventueel als mirror te zetten zijn.
Ik persoonlijk zou toch voor een normale backup systeem gaan.

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 21:18
ik zou gewoon op 2 externe schijven backuppen. dan het script wel zo maken dat je ook oudere data terug kan halen. dus bijv dag1 in de map dag1, en dan dag2 in de map dag2 enz. enz.

hondennamen.info Openscheermes.nl

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
goed idee:
Google eens voor het (freeware) progje syncback. Kan je die externe HDD meteen een netwerkschijf laten worden.

Geen Ping, wel Pong

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-02 19:20

Barrycade

Through the...

Uh 500 euro aan back-up materialen veel geld?

Werkt er 1 man op kantoor? Het verloren gaan van alle data van 1 dag werk van mij kost al 660 euro (verkoopuurprijs *8). Als het een eenmansbedrijf is zou ik zeggen koop een DVD brander en zet in Outlook de wekelijkse reminder: backupmaken! Kost 45 euro voor een brander en 50 euro per jaar aan DVD's. Lekker goedkoop!

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 05-04-2006 17:30 ]

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:05
wouter37 schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:17:
wat dacht je van ee RAID config?
RAID |= aan Backup B)

Wat doe je als je RAID systeem crashed >:)

Vraag je af, wat wil je precies met je backup?
Moet je bv bestanden terug kunnen halen van 2 maanden geleden, of nog langer?
Wat doe je bv als je er achter komt dat vorige week een bestand corrupt is geworden. Heb je dan nog ergens het bestand staan?

Nu moet ik zeggen om je prijzen lach ik. Backup een tapestreamer dan denk ik toch al snel aan AIT of DDS, Dit zijn systemen die zich bewezen in het verleden. Er zijn betere systemen (DLT / SDLT of LTO), maar die zijn zeker prijstechnisch niet leuk.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-02 09:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 17:13:
Heren en dames,

Nog een laatste keer.

Inmiddels ben ik door de stapels offertes heen en dergelijk. Het enige dat de huidige directeur nog koppijn bezorgd zijn de kosten voor backups via tapes.
De tapestreamer kost al snel 350 euro (Travan via Dell) en de software is 190 (Backup Exec van Symantec). En dan ben je ook alweer 190 euro kwijt aan tapejes.

Ons idee is dus; een scriptje schrijven om een backup te maken, en dit dan naar een externe harddisk toe pompen (via USB bijvoorbeeld).
Heel slecht idee?
Veiligheid gaat voor geld, maar 500 euro voor alleen de backups blijft een hoop geld.

Groeten!
€500,- voor backup is peanuts. Laat je directeur maar eens uitrekenen wat een dag niet werkend kost of wat jullie kwijt zijn als je alle data kwijt bent.
Backuppen met dit soort goedkoopie thuismeuk is vragen om problemen.

Move SN > OM

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1