Te lage performance op Armada 110

Pagina: 1
Acties:

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Ik heb hier sinds kort een Compaq Armada 110, waar bij aankomst Windows 98 op stond. Dat kan principieel natuurlijk niet (:+) dus ik heb Slackware 10.2 geinstalleerd en een 2.6.16 kernel gecompiled die voor zover ik kan beoordelen redelijk op maat is voor dat ding. Nu draait ie wel (alles werkt) maar er zijn een paar dingen die in mijn ogen beter kunnen, te beginnen met het bootproces. Dat neemt 3 minuten en 10 seconden in beslag om en nabij, en dan hoofdzakelijk door hotplug, daar moet ik 40 seconden op wachten. Ik boot overigens altijd naar runlevel 3: de console.
Dat moet sneller kunnen lijkt mij. Hij lijkt ook wel vaak een erg hoge load te hebben net na het booten, of als ik een vrij fors programma draai. Firefox doet er even over om op te starten en voor het starten van OpenOffice.org 2 is een pot koffie in de buurt serieus geen overbodige luxe, dat duurt echt makkelijk 2 minuten. Aan de andere kant is X weer met enkele seconden in de lucht.
Soms loopt de laptop zelfs vast (niets reageert meer) en dan is de load ook echt door het dak met 3 of hoger.
Ik heb in eerste instantie eens gekeken wat er eventueel in de kernel beter anders gedaan kan worden maar de pest is dat ik er te weinig vanaf weet om te kunnen beoordelen of ie genoeg op maat is en wat er beter anders in kan. Ik heb wel support voor alle hardware intern volgens mij, lsmod ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Module                  Size  Used by
snd_pcm_oss            54176  0 
snd_mixer_oss          19968  1 snd_pcm_oss
ohci_hcd               22276  0 
ehci_hcd               34952  0 
uhci_hcd               34960  0 
via686a                17544  0 
i2c_isa                 4992  1 via686a
i2c_viapro              9108  0 
i2c_core               22800  3 via686a,i2c_isa,i2c_viapro
snd_via82xx            30104  0 
snd_ac97_codec         98464  1 snd_via82xx
snd_ac97_bus            2560  1 snd_ac97_codec
snd_pcm                94344  3 snd_pcm_oss,snd_via82xx,snd_ac97_codec
snd_timer              26116  1 snd_pcm
snd_page_alloc         11528  2 snd_via82xx,snd_pcm
snd_mpu401_uart         8448  1 snd_via82xx
snd_rawmidi            26272  1 snd_mpu401_uart
snd_seq_device          9100  1 snd_rawmidi
snd                    56292  9 snd_pcm_oss,snd_mixer_oss,snd_via82xx,snd_ac97_codec,snd_pcm,snd_timer,snd_mpu401_uart,snd_rawmidi,snd_seq_device
eepro100               32272  0 
mii                     6144  1 eepro100
pcmcia                 40612  2 
yenta_socket           28684  2 
rsrc_nonstatic         14592  1 yenta_socket
pcmcia_core            44944  3 pcmcia,yenta_socket,rsrc_nonstatic
agpgart                36528  0

Om het booten een beetje inzichtelijk te maken dacht ik bootchart te installeren en te draaien, en dat werkt prima maar dan heeft ie dus zo'n 9 minuten nodig om te booten (!), da's drie keer zo lang als booten zonder bootchart, dus of dat helpt? Het lijkt me ook niet echt normaal eerlijk gezegd.
Ik heb in ieder geval het resultaat als PNG opgeslagen en online gezet, maar ik kan er niet zo heel veel aan zien behalve de achterlijke hoeveelheid tijd die 'ie nodig heeft door bootchart zelf.
De processor zelf is niet echt langzaam, ik kan een film helemaal streamen via het netwerk en die speelt ie af zonder mokken en eigenlijk zonder haperingen en de load blijft binnen de perken. Het BIOS van deze laptop is wel erg spartaans, er zijn helemaal geen mogelijkheden om instellingen te doen die te maken hebben met de snelheid ofzo.
De HD heb ik getest met hdparm -tT en dat ziet er goed uit allemaal, zie ook de link onderaan de post voor de output: tussen de 15 en 17MB/s is vrij normaal geloof ik.

Dus kortgezegd: alles los lijkt op normale snelheid te draaien (CPU, HD) maar de combinatie is vrij traag op sommige vlakken. Hoe zou dat kunnen? Ik ben even clueless nu waar ik dit moet zoeken.

Ik heb ook eens gekeken of ik iets kon vinden op het internet maar ik kwam alleen een verhaal tegen van iemand met performanceproblemen op z'n Armada 110 die zo traag was dat ie onwerkbaar was geloof ik, daar heb ik niet zo'n last van. Er is verder prima mee te werken als ie opgestart is, internetten op het ding gaat prima met Firefox, als dat eenmaal is opgestart. Alleen OO.o 2 is ook na het opstarten ervan wel erg traag.

Specs:
Compaq Armada 110
Celeron 850MHz (128KB cache)
128MB RAM
4MB video

Evt relevante output:
Bootchart grafiek
ps aux output na booten (geen X)
lspci output
lsmod output
/proc/cpuinfo
hdparm -tT /dev/hda

[ Voor 8% gewijzigd door Cyphax op 05-04-2006 16:27 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 20:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Je hebt wat weinig geheugen, maar opzich zou het booten wel snel moeten kunnen. Ik weet dat udev en hotplug nogal veel vertragingen kunnen veroorzaken bij het opstarten. Je moet niet vergeten dat heel windows (ook XP) statisch zijn. Die halen hun info uit de vorige sessie.

Daarnaast zijn Firefox en OO helaas traag startende programma's. Ook op mijn Athlon 2500+ zijn ze niet echt snel met opstarten, maar zodra ze draaien lopen ze gelijk goed. Maar voor beide geldt dat voldoende geheugen echt wel een must is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Het gaat me inderdaad in eerste instantie een beetje om het booten en de hoge load af en toe (met bijbehorende crashes), ik weet niet goed waar die door veroorzaakt wordt. Overigens, als ie normaal draait (zoals nu), dan is er niets aan de hand. Er speelt een MP3'tje en de load jojo'd tussen .10 en .13, da's niet verkeerd.
Firefox draait volgens mij relatief goed, die heeft op elke PC een wat lange opstarttijd maar OO.o 2 is volgens mij te traag, dat hoort geen 2 minuten te duren lijkt me? Ik heb het op mijn normale PC ook draaien en die heeft dan wel 512MB RAM en het is een 1666MHz Athlon XP maar toch. :P

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 20:52
hotplug is niet meer nodig sinds 2.6.15.* dacht ik

EDIT: Probeer eens arch linux dat boot echt heel erg snel

[ Voor 38% gewijzigd door jurp5 op 05-04-2006 19:41 ]

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
OO.o gebruikt erg veel geheugen. het is dus waarschijnlijk dat-ie aan het swappen is, wat het erg traaaaag maakt.
wat betreft het booten: heb ja al in de logs gekeken?
is daar niks in te vinden, dan kun je altijd nog alles wat hotplug doet handmatig instellen...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Wat is trouwens de output van dmesg, want daar ben ik ook nog benieuwd naar. Maar gezien het feit dat je heel lang moet wachten op hotplug, is er waarschijnlijk een stuk hardware wat niet of veel te laat reageert. Daardoor geeft hotplug waarschijnlijk na 40 seconden een time-out en gaat verder. Heb je dus echt alle modules gebuild of rechtreeks in je kernel gestopt, die nodig zijn voor deze laptop. En werkt ACPI goed op deze laptop? Op oudere hardware is dit zeker altijd het geval en dat geeft nogal eens problemen.

Koffie werkt echt!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik heb ook wel wat oudere machientjes gehad waar ik linux op heb gedraaid en mijn ervaringen zijn dat je met een goede _hele_ kale kernel al heel erg ver komt. Geen losse modules gebruiken maar gewoon alles wat het systeem nodig heeft in de kernel stoppen en de rest er uit, dan een statische dev zonder hot/coldplug en het systeem boot weer snel.

Wat het draaien betreft.... dat is gewoon afhankelijk van hoe zwaar de software is, in plaats van OO.o kan je bijvoorbeeld Koffice draaien, dat is een stuk lichter en Firefox zou je door Konqueror kunnen vervangen.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb de indruk dat je in die bootchart ongeveer een halve minuut verliest met een fsck.reiserfs. Eerste vraag die bij me opkomt dan: was het systeem correct afgesloten (partities correct geunmount?) Nuja, Ik meen me uit het verlden te herinneren dat reiserfs mounten inderdaad een stuk langer duurde dat andere file systemen, zelfs als het file systeem clean was. Ik gebruik ne XFS, en dat werkt prima.

Voor de rest zie ik ook dat Slackware blijkbaar nog altijd hotplug gebruikt wat ook een trage opstarter is, en tegenwoordig niet meer nodig is, zoals eerder al was aangegeven. Distributies als Ubuntu Dapper en Mandriva (en ik geloof ook Fedora 5), gebruiken geen hotplug meer.

Verder moet je ook maar eens de ck kernel bekijken. Je systeem zal er plots geen 2x sneller door worden, maar zaken als swap prefetching, standaard cfq scheduler, staircase process scheduler, en mapped watermark patches (beperkt swappen ten gevolge van te grote cache), zullen toch al iets helpen.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Hotplug niet meer nodig? Ik zou eens kunnen kijken in hoeverre 'ie werkt als ik dat even uitzet bij het booten, dat is wel de moeite.
dmesg ga ik zo even online zetten voor je, maar er staat weinig interessants in (FATAL: module ide_scsi not found eigenlijk alleen, ik ben er nog niet achter hoe ik die oplos :+). Zoveel mogelijk is gecompiled als kernel module.
Als er een stuk hardware is dat niet reageert, dan ben ik wel nieuwsgierig wat zou dat zou moeten zijn, omdat alle hardware eigenlijk gewoon goed te werken. Ik heb geen PCMCIA kaartje ofzo overigens.
ACPI werkt voor zover ik kan zien uitstekend op 't ding.
ZOOOO oud is deze laptop ook niet he ;)
2001 ofzo is het bouwjaar.

Voor wat betreft OO.o: dat kan idd weleens zijn, dat ie als een gek moet swappen. Nouja er is nog een geheugenslotje vrij, misschien loop ik nog eens tegen 128MB extra aan, dat zou wel fijn zijn dan.

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hotplug niet meer nodig? Ik zou eens kunnen kijken in hoeverre 'ie werkt als ik dat even uitzet bij het booten, dat is wel de moeite.
Welja, probleem is wel dat alle hotplug rules moeten omgezet worden in udev rules. Aangezien slackware blijkbaar nog altijd hotplug gebruikt, zullen zij die omzetting nog niet gedaan hebben. Door hotplug uit te schakelen, loop je dus het risico dat bepaalde hardware niet meer zal werken omdat de modules niet meer worden ingeladen. In het slechtste geval moet je dan maar eens een andere distributie proberen die geen hotplug meer gebruikt.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Freggy schreef op woensdag 05 april 2006 @ 20:37:
Ik heb de indruk dat je in die bootchart ongeveer een halve minuut verliest met een fsck.reiserfs. Eerste vraag die bij me opkomt dan: was het systeem correct afgesloten (partities correct geunmount?) Nuja, Ik meen me uit het verlden te herinneren dat reiserfs mounten inderdaad een stuk langer duurde dat andere file systemen, zelfs als het file systeem clean was. Ik gebruik ne XFS, en dat werkt prima.

Voor de rest zie ik ook dat Slackware blijkbaar nog altijd hotplug gebruikt wat ook een trage opstarter is, en tegenwoordig niet meer nodig is, zoals eerder al was aangegeven. Distributies als Ubuntu Dapper en Mandriva (en ik geloof ook Fedora 5), gebruiken geen hotplug meer.

Verder moet je ook maar eens de ck kernel bekijken. Je systeem zal er plots geen 2x sneller door worden, maar zaken als swap prefetching, standaard cfq scheduler, staircase process scheduler, en mapped watermark patches (beperkt swappen ten gevolge van te grote cache), zullen toch al iets helpen.
ck kernel? Dat kon weleens leuk zijn. Dank voor de tip (jullie allen trouwens :)).
De root partitie wordt bij het afsluiten altijd netjes geunmount, bij het opstarten doet ie altijd een korte check. Dat kost bijna geen tijd maar met bootchart op de achtergrond gaat alles veel trager: dat is al met al geen representatieve weergave van het booten dus uiteindelijk. Deel al die tijden maar rustig door drie :D

Even zonder hotplug starten ga ik zometeen eerst doen. Dat duurt gewoon erg lang en als het niet hoeft, dan hoeft het niet.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Let er wel op dat je alle modules die hotplug normaal voor je zou laden nu zelf zou moeten laden (udev dus laten doen)

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Okee zonder hotplug starten heeft niet zoveel nut, ik heb dan geen geluid en geen muis. :)
Ik heb de output van dmesg even online gezet voor koffiedrinker.

Slackware 10.2 is van ergens vorig jaar, en kwam met een 2.4.26 kernel, standaard. De eveneens meegeleverde 2.6 kernel was van voor 2.6.15, daarom wordt hotplug nog standaard gebruikt neem ik aan. Ik vind het op zich niet zo'n ramp dat het booten even duurt verder, maar ik zou toch eigenlijk denken dat er een reden is dat hotplug zoveel tijd nodig heeft, en dat zou ik graag oplossen. Als dat niet kan, ook goed maar wie niet waagt, die niet wint. :)
Ik vind het ook vreemd dat het booten 9 minuten duurt als ik bootchart erbij draai, misschien hebben die 2 dingen met elkaar te maken en hebben ze dezelfde oorzaak, namelijk een foutje ergens, misschien in de kernel?

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 06-04-2006 10:41 ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Zoals ik in m'n vorige bericht al zei, alle dingen die hotplug laadt (zie de output van lsmod) moet je zelf dus laden.
Enne, is het niet mogelijk om hotplug wat meer output te laten geven? Debug modus oid?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Wolfboy schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:28:
Zoals ik in m'n vorige bericht al zei, alle dingen die hotplug laadt (zie de output van lsmod) moet je zelf dus laden.
Dan wordt ie wel erg statisch allemaal, is dat nog wel leuk als het gaat om USB apparaten die ik later inplug, of PCMCIA kaartjes?
Enne, is het niet mogelijk om hotplug wat meer output te laten geven? Debug modus oid?
Voor zover ik heb kunnen zien niet, er is wel een statusoverzichtje op te vragen (iig door het script van slackware) en die heb ik ook even online gezet.
http://members.chello.nl/~r.elemans2/hotplug.txt

Iets anders vreemds is dat wanneer ik Slax boot, ook hotplug uitgevoerd wordt maar dat gaat veel sneller. En die detecteert verder ook alles eigenlijk wel. Dat is uiteraard wel een andere (oudere) kernel.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyphax op 06-04-2006 14:55 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Hrm ik heb het probleem onbedoeld opgelost. Het is een beetje vreemd maar hij is echt VEEL sneller, nadat ik het videogeheugen (shared) van 4MB naar 8MB zette in 't BIOS gisteravond. Huh?

Helaas heeft het een ander probleem gecreëerd, namelijk dat m'n overlay niet goed meer werkt. Het beeld is paars en groen, corrupt dus. Overigens is dat het enige nu dat niet goed werkt maar ik had 't liefst dat ie het weer deed. MPlayer en Xine doen beide hetzelfde overigens. Onder MPlayer gaat het wel goed als ik x11 als output zet, en gl/gl2 zijn te traag om te gebruiken.
Hoe kan het nou dat xv niet meer wil? Ik zal de output van MPlayer nog eens opsnorren en hier neerzetten.

Verwijderd

Ik wil niet pessimistisch overkomen, maar OO.org zal nooit lekker draaien op die pc.
OO is nu eenmaal een zwaar programma, dat zelfs op een moderne pc redelijk sloom opstart.
Gebruik dan liever Abiword ofzo.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Abiword staat er ook op. OOo hoeft ook niet echt lekker te draaien maar het is zeker handig om zo'n pakket te hebben geinstalleerd. Het draait overigens nu gewoon stukken beter maar ik zit eraan te denken om het geheugen (128MB) uit te breiden en er een 256MB SODIMM bij te zetten. Hoe dan ook, da's het punt niet zo. :)

Verwijderd

Extra geheugen is altijd meegenomen natuurlijk.
Maar denk er ook aan dat in dit laptopje een enorm traag harde schijfje zit...
Dat is vooral bij het opstarten en dergelijke een zware bottleneck.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Dat valt uiteindelijk flink mee, het was echt traag maar nu dus vreemd genoeg niet meer. Hij is sneller dan ik had verwacht (let wel dat ik er nooit al teveel van verwachtte, derhalve valt het zo ontzettend mee ;)). Alleen doet de overlay het niet meer, en daarom schopte ik m'n topic weer omhoog. :)

• ingmdijkstra
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09-2023
Het probleem met je overlay kun je waarschijnlijk aanpassen door in xf86config je geheugen van je kaart aan te passen of even helemaal overnieuw te doen.

Ben zelf niet zo een linux goeroe, vooral niet bij X/desktop omgevingen. Heb zelf wel eens een verkeerde module ingeladen voor mijn grafische kaart die ook bleek te werken maar toch performance problemen gaf. En ook stopte bij het wijzigen van instellingen in mijn bios(cache ,direct write ofzoiets).

Misschien proberen of er een nieuwere of andere module is voor je grafische kaart, en je specs van je kaart en monitor goed invoeren voor je desktop manager.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Topicstarter
Hij draait xorg ;)
Ik heb de config aangepast maar in eerste instantie stond er niet in opgegeven hoeveel videogeheugen er is (misschien omdat het shared is ofzo?). Ik heb het veranderd naar 8192 maar dat bood ook geen soelaas. Ik heb ook een keer xorg.conf helemaal opnieuw gegenereerd met xorgconfig.
Het is de goede module die ik heb geladen (trident).

Het beeld is uitstekend verder, hij doet het zeer goed, het is net die overlay dus alleen.

De enige specs waar ik een heel klein beetje aan twijfel zijn de horizontale en verticale refresh rates. Die staan op de laagste mogelijkheden die xorgconfig me bood, omdat hoge frequenties voor een TFT-scherm niet echt werken geloof ik.
Zou dat wat uitmaken voor die overlay dan?

Pagina: 1