Regelmatig heb ik net als velen brute force attacks op mijn Debian bak, laatst weer deze bv.:
Apr 2 22:35:25 eledhwen sshd[18604]: Illegal user aw from ::ffff:60.12.x.x
Apr 2 22:35:28 eledhwen sshd[18606]: Illegal user aw from ::ffff:60.12.x.x
Apr 2 22:35:31 eledhwen sshd[18608]: Illegal user aw from ::ffff:60.12.x.x
In dit geval vanuit Zhejiang,China
Ik update 2 x per week alle packages met apt-get update/upgrade en draai chkrootkit en rkhunter regelmatig. ICMP staat uit, en iptables draait, evenals een spi op mijn router. Rechtstreeks via SSH inloggen als root kan niet (alleen /bin/su).
Probleem : gister is de inhoud van bash_history van root gewist, en ik snap niet hoe het kan. Logfile controle kom ik niet zo veel tegen (afgezien van de brute force attacks) en chkrootkit en rkhunter treffen niets aan. Hoe zou dit kunnen en hoe betrouwbaar is mijn bak nog?
Anders gezegd: kan ik afgaan op de uitkomst van chkrootkit en rkhunter ?
Apr 2 22:35:25 eledhwen sshd[18604]: Illegal user aw from ::ffff:60.12.x.x
Apr 2 22:35:28 eledhwen sshd[18606]: Illegal user aw from ::ffff:60.12.x.x
Apr 2 22:35:31 eledhwen sshd[18608]: Illegal user aw from ::ffff:60.12.x.x
In dit geval vanuit Zhejiang,China
Ik update 2 x per week alle packages met apt-get update/upgrade en draai chkrootkit en rkhunter regelmatig. ICMP staat uit, en iptables draait, evenals een spi op mijn router. Rechtstreeks via SSH inloggen als root kan niet (alleen /bin/su).
Probleem : gister is de inhoud van bash_history van root gewist, en ik snap niet hoe het kan. Logfile controle kom ik niet zo veel tegen (afgezien van de brute force attacks) en chkrootkit en rkhunter treffen niets aan. Hoe zou dit kunnen en hoe betrouwbaar is mijn bak nog?
Anders gezegd: kan ik afgaan op de uitkomst van chkrootkit en rkhunter ?
[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 05-04-2006 15:57 ]