Bibberend bij beeld Philips monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 523 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dutch_Baseline
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-12-2024
Beste Tweakers,

Ik heb in september 2005 een nieuwe pc met nieuwe Philips 107E66/00 (crt) monitor aangeschaft. Nu heb ik sinds kort een probleem met het beeld, het bibbert.

Ik weet niet hoe het komt, maar vooral in de linker onderhoek is het erg. Linksboven en rechtsonder bibberen ook maar ietsjes minder. De rechter bovenhoek heeft nergens last van.

Heeft iemand een idee? Ik heb een tijdje (circa 1 week) speakers naast mijn monitor gehad. Kunnen deze voor schade gezorgd hebben? Verder ligt het iig niet aan de kabels, deze zijn solide bevestigd!

Drivers e.d. lijken mij ook niet het probleem. De monitor heeft immers altijd goed gewerk!!! Ik heb ook al geprobeerd of het met de refreshrate te maken heeft, maar dat is ook niet het geval.

Moet ik denken aan een defecte monitor, of zou het eerder aan mijn videokaart liggen denk jullie (of aan iets anders)? Overigens: Er zit een XFX 6600gt Pci-e in mijn systeem.

Hopelijk weet iemand wat het probleem is. (Op het forum heb ik wel vergelijkbare post gezien, maar geen één is precies het probleem dat ik hier heb).

Greetz,

Base

ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline

Verwijderd

Kijk eens of er andere electirsche apparatuur in de buurt staat, het wil nog wel eens voorkomen dat de monitor instabiel wordt door andere magnetsche velden.

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Grooste kans lijkt me dat je links een netadapter of halogeenlamp hebt liggen of staan. Boxjes kan ook, maar niet als je die al weggehaald hebt.

Een heel klein kansje is dat de degaussing van je monitor stuk is, maar dat kan je testen door manueel te degaussen, dan moet je 2 keer een klik horen. Na de eerste klik zie je het beeld even flink trillen, na een paar seconden moet je dan een tweede klik horen. Als dat werkt is je degaussing niet stuk, en verder kan het niks zijn eigenlijk.

Verwijderd

Op welke refresh rate heb jij je monitor staan?

• Dutch_Baseline
mae-t.net schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:34:
Grooste kans lijkt me dat je links een netadapter of halogeenlamp hebt liggen of staan. Boxjes kan ook, maar niet als je die al weggehaald hebt.

Een heel klein kansje is dat de degaussing van je monitor stuk is, maar dat kan je testen door manueel te degaussen, dan moet je 2 keer een klik horen. Na de eerste klik zie je het beeld even flink trillen, na een paar seconden moet je dan een tweede klik horen. Als dat werkt is je degaussing niet stuk, en verder kan het niks zijn eigenlijk.
Dat heb ik inderdaad! Ik heb daar een stekkerdoos liggen met een adapter zodat het dockingstation voor mijn pda voeding krijgt. Zou het die adapter kunnen zijn denk je???? Of die hele stekkerdoos???

ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline

• Dutch_Baseline
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:39:
Op welke refresh rate heb jij je monitor staan?
Res: 1024 x 768
Refresh: 85 Mhz

Heeft-ie altijd gestaan, maar sinds kort dus problemen....

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Dutch_Baseline schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:52:
[...]

Dat heb ik inderdaad! Ik heb daar een stekkerdoos liggen met een adapter zodat het dockingstation voor mijn pda voeding krijgt. Zou het die adapter kunnen zijn denk je???? Of die hele stekkerdoos???
Haal gewoon die stekkerdoos weg :) Ik had ook een adapter van een halogeen lamp in mijn stekkerbak zitten, en daardoor stoorde mijn beeld ook, veel plezier verder met je mooie beeld :P
Dutch_Baseline schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:53:
[...]

Res: 1024 x 768
Refresh: 85 Mhz

Heeft-ie altijd gestaan, maar sinds kort dus problemen....
Ik vind het knap als jouw monitor een Refresh rate van 85 MHz heeft, mijne komt niet verder dan 100 Hz op die resolutie 8)

[ Voor 27% gewijzigd door The Godsha op 05-04-2006 15:59 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:00
Je kan ook proberen de monitor te "Degaussen" dan wordt hij ontladen o.i.d.

Edit: Spuitje11 :X

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 05-04-2006 15:59 ]

• The Godsha
ThinkPadd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:58:

Ja, ook wel "demagnetiseren" genoemd. Dit zal helpen als er straling in het gebied van de monitor aanwezig is, maar wanneer een adapter in de buurt ligt zul je hier niet veel verder mee komen, eigenlijk helemaal niks.

• Dutch_Baseline
The Godsha schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:56:
[...]

Ik vind het knap als jouw monitor een Refresh rate van 85 MHz heeft, mijne komt niet verder dan 100 Hz op die resolutie 8)
Euh.... 85 is toch "normaal" op die resolutie op een 17" monitor of niet???

Base

• Dutch_Baseline
ThinkPadd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 15:58:

Heb ik gedaan idd! Maarre, maakt geen zak uit... helaas....

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Heel inderdaad het voedingsblok weg bij je monitor, dikke kans dat dit de boosdoener is. Ik heb dit namelijk wel veel meer gezien. Met name de adapters die je in het contactblok hebt gestoken geven verstoring op een CRT scherm, als deze te dichtbij gelegd worden.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

Dutch_Baseline schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:04:
[...]

Euh.... 85 is toch "normaal" op die resolutie op een 17" monitor of niet???

Base
Je snapt 'm nog steeds niet. MHz of Hz is nogal een verschil :Y)
Jij bedoelt Hz. Een vergissing dus.

/on topic: het kan wel degelijk zijn dat je monitor die trillingen houdt wanneer het voedingsblok niet de boosdoener is. Je hebt daar dan speciale ringen voor die je scherm kunnen demagnetiseren. Geen idee hoe je hier aan komt.

[ Voor 5% gewijzigd door NRGetic op 05-04-2006 16:27 ]

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:13
Ik heb dit ook gehad. Ik heb ook een 107E (een van de eersten denk ik) en als mijn buurman zijn (ouderwetse) tv aanzette aan de andere kant van de muur dan begon mijn scherm te trillen. Dus probeer je scherm eens te verplaatsen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• The Godsha
Dutch_Baseline schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:06:
[...]

Heb ik gedaan idd! Maarre, maakt geen zak uit... helaas....
Heb je de adapter(s) en of stekkerblok al weggehaald, alleen om te testen? En kijken of dat de boosdoener is?

• ShadowLord
  • Laatst online: 29-07 16:01
NRGetic schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:27:
/on topic: het kan wel degelijk zijn dat je monitor die trillingen houdt wanneer het voedingsblok niet de boosdoener is. Je hebt daar dan speciale ringen voor die je scherm kunnen demagnetiseren. Geen idee hoe je hier aan komt.
Degaussringen zijn dat. Die zit al in je monitor gebouwd :)

Van een adaptertje ernaast zal je monitor niet beschadigd zijn hoor. Als je monitor permanent gemagnetiseerd is gaat het beeld iig. niet trillen (je krijgt dan namelijk vervorming en kleurschifting, maar geen trilling, want het veld is statisch).

Ik weet niet precies welke Philips je hebt, maar als ik het model zo zie is tie van een serie die heel snel last heeft van verschillende velden (slecht magnetisch afgeschermd).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Bij ons thuis hadden we ook last van de wasmachine aan de andere kant van de muur, dit gaf ook bibberingen in het beeld. ERg irritant.

Life is not about specs, it is about joy!

• NRGetic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-07-2024

NRGetic

Fanatic

ShadowLord schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:18:
[...]
Ja klinkt logisch idd :o Anders kon je een monitor ook niet degaussen :)
Die ring is dan ook alleen bedoeld om het beeldscherm van een televisie te demagnetiseren, omdat hier geen degausknop op zit...denkfoutje van mij }:O

I used to be schizophrenic, but we are okay now.

• Dutch_Baseline
bartvl schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:22:
Bij ons thuis hadden we ook last van de wasmachine aan de andere kant van de muur, dit gaf ook bibberingen in het beeld. ERg irritant.
Gaat dat door een muurtje heen dan????? Heeeeeeel apart! Mijn monitor staat niet eens in de buurt van een wachmachine o.i.d... Kan het ook niet zijn dus! Bovendien is het opeens 'verschenen', had er nooit eerder last van!!!

Base

• Dutch_Baseline
ShadowLord schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:18:
[...]

Van een adaptertje ernaast zal je monitor niet beschadigd zijn hoor. Als je monitor permanent gemagnetiseerd is gaat het beeld iig. niet trillen (je krijgt dan namelijk vervorming en kleurschifting, maar geen trilling, want het veld is statisch).

Ik weet niet precies welke Philips je hebt, maar als ik het model zo zie is tie van een serie die heel snel last heeft van verschillende velden (slecht magnetisch afgeschermd).
Hoe weet je dat dan???

Edit: Enne, welke zijn dat dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Dutch_Baseline op 07-04-2006 21:46 ]

• Dutch_Baseline
Ja hoor, het is allemaal weer gefixed!!!

Ik heb een geaarde stekkerdoos gekocht met opverspanningbeveiliging en nu heb ik weer een heel strak beeld!!!

Werkt perfect nu!!!

Bedankt allemaal!

Base. :)

• ShadowLord
  • Laatst online: 29-07 16:01
NRGetic schreef op donderdag 06 april 2006 @ 11:58:
[...]

Ja klinkt logisch idd :o Anders kon je een monitor ook niet degaussen :)
Die ring is dan ook alleen bedoeld om het beeldscherm van een televisie te demagnetiseren, omdat hier geen degausknop op zit...denkfoutje van mij }:O
Actually.... Hebben TV's dat wel. Als je je TV aanzet begint ie met een degauss. Dit geld overigens ook voor je monitor. Echter, het komt vaak voor dat monitors zo lang aanstaan (27/7 dus) dat het handiger is om er een knopje voor te hebben.
TV's staan in de regel veel korter aan en hebben ook minder problemen met magnetisatie omdat deze een veel lagere resolutie hebben (dus een kleine afwijking is niet zichtbaar).

Die ringen zijn meestal om andere dingen te demagnetiseren (bulk-eraser anyone? :+ )

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Pagina: 1