[SQL2000] Database stuk, LSN out of sync

Pagina: 1
Acties:
  • 476 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CTVirus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-07 12:28

CTVirus

Dexterslab FAN

Topicstarter
2006-04-05 12:58:39.56 spid5 Error: 9003, Severity: 20, State: 1
2006-04-05 12:58:39.56 spid5 The LSN (8:178:1) passed to log scan in database 'model' is invalid..

Is de foutmelding die ik krijg na het opstarten van Microsoft SQL Server 2000 SP3, waarna sql server stopt. Dit na een stroomstoring van Essent die langer duurde dan de UPS aan kon (en korter dan de server kon afsluiten blijkbaar).

Gelukkig verder geen raid problemen gehad ofzo, alleen het boven beschreven probleem is lastiger dan het lijkt. Het is namelijk onmogelijk de sql server op te starten, ook als je het betreffende ldf bestand verwijderd, dan word deze niet gerebuild. Het verwijderen van beide bestanden bied ook geen soelaas.

Verder heb ik netjes backups van de nacht ervoor (TRN files) en (BAK) van de nacht daarvoor, dus terug zetten van deze backups is ook een mogelijkheid. (Ook al is dit een productie server, het is van het boekhoudprogramma Exact Globe 2003 en de wijzigingen tussen backup en crash zijn dus in de organisatie bekend).

Nu heb ik uiteraard gezocht op internet:
http://support.microsoft.com/kb/328354#kb4
http://dbforums.com/t519971.html
http://www.eggheadcafe.co...r.server/post22207426.asp
http://www.karaszi.com/SQ...l_restore_all_in_file.asp
etc

Nu zijn er naar mij idee een paar mogelijkheden:
  1. SQLserver opnieuw instaleren, voordelen: werkt zeker, nadelen: kost veel tijd.
  2. SQLserver opstarten met een commandline optie die bepaalde dingen uitschakeld (nee -m werkt niet) of met stub files voor die db met dezelfde logische naam en het dan proberen te fixen. Nadeel: krijg het niet voor elkaar.
  3. SQLserver updaten naar SP4, dit schijnt namelijk het te kunnen oplossen. Voordelen: kost erg weinig tijd. Nadelen: lijkt me erg gevaarlijk een, out of sync en offline, database programma up te daten.
  4. Met een externe tool de db er uit gooien of fixen, zodat sql server weer online is. Nadeel: ik weet er geen.
Nou vraag ik me af weet iemand externe tools of manieren om dbs er uit te gooien cq te fixen cq ldf files te rebuilden?

Weet iemand wat de database model doet? Is het een voorbeeld db van sql server? Een vitale db van sql server? Of van Exact?

En uiteraard sta ik verder open voor alle suggesties en goede ideeën, gezien ik dit zosnel mogelijk weer online wil hebben...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Probeer de model database eens te verwijderen (detach) en dan de files verwijderen, en deze van een installatie cd of andere server te kopieren en dat de server op te starten?

De model database is een sjabloon voor nieuwe databases. Je zou deze database niet moeten gebruiken voor productie data en dus probleemloos moeten kunnen verwijderen en met een juiste mdf en ldf bestand opnieuw de server moeten kunnen opstarten.

Server stoppen en bestanden vervangen en server starten zou beter gaan denk ik nu. Wellicht dat je de model niet kan detach'en.

[ Voor 53% gewijzigd door Gé Brander op 05-04-2006 14:26 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• CTVirus

CTVirus

Dexterslab FAN

Topicstarter
Hoe kan ik dat doen als SQL server uitstaat?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Nou dan is het nog simpeler. Vervang de model data bestanden door de goede (van een andere server of installatie cd) en start SQL Server weer op. Lukt dat wel? Of krijg je dan andere foutmeldingen?

Denk er ook aan dat je schijf caching op de controller en de driver in windows uit hebt staan. Als een machine uitvalt door stroomuitval, dan is het niet handig dat er nog data in de cache staat waarvan SQL Server denkt dat deze op schijf is geschreven, maar in werkelijkheid nog in de cache staat.

Door de caching uit te zetten zorg je er voor dat SQL Server pas een signaal krijgt dat de data op schijf staat, als dat ook werkelijk gebeurt is, in plaats van in cache van de controller staat.

[ Voor 69% gewijzigd door Gé Brander op 05-04-2006 14:32 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• CTVirus

CTVirus

Dexterslab FAN

Topicstarter
Zit te zoeken op de cd kan het niet vinden die bestanden, iemand een idee waar ze daar op staan in een .cab ofzo? Of kan iemand een zipje mailen met de ebstanden?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Heb je geen andere server ter beschikking?

• CTVirus

CTVirus

Dexterslab FAN

Topicstarter
Nee kan het op een test bak even installeren zit nu even te kijken, hoe ik dat het makkelijkst via remote desktop kan doen.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Check je mail! In zip formaat de model database files.

• CTVirus

CTVirus

Dexterslab FAN

Topicstarter
Je bent een held _/-\o_ , hij draait, hopelijk heeft het verder geen implicaties dat jouw model bestanden tien maal zo groot zijn als de mijne...

Is het nu verstandig om backups van model terug te zetten.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Er staan enkele custom roles en zaken in. Die kan je verwijderen, anders krijg jij die ook in elke database die je nieuw aanmaakt.
Die standaard grootte kan je negeren.

Backup terugzetten hoeft niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Gé Brander op 05-04-2006 15:06 ]

• CTVirus

CTVirus

Dexterslab FAN

Topicstarter
Backup al terug gezet, had je post nog niet gelezen maar dat werkte ook prima.

Verwijderd

beste allemaal,

kan een van jullie het databasemodel van exact globe 2003 naar mij toesturen.

bij voorbaat dank.

groet,

winston

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2007 @ 13:41:
beste allemaal,

kan een van jullie het databasemodel van exact globe 2003 naar mij toesturen.

bij voorbaat dank.

groet,

winston
Neem contact op met Exact. Zij leveren de applicatie en hebben ook het database model. Als zij dat niet willen, dan zijn er tools (Visio en vele andere) om het database model uit te lezen.

Pagina: 1