Gerco schreef op donderdag 06 april 2006 @ 08:52:
[...]
Dat kan lastig zijn. Er is bijvoorbeeld al meerdere keren GPL code opgedoken in consumentenrouters. Die code (meestal van iptables) is dan dus ontrechtmatig gebruikt en je zou naar de rechter kunnen stappen. Dat kost echter een boel centen.
Dat wil ik dus ook zeker voorkomen, ik vind het niet kunnen om credits te hebben voor het werk van anderen.
Als je dat soort dingen bij voorbaat al wilt voorkomen, moet je je code niet vrijgeven. Helaas is het in de linux wereld vrij ongewoon om closed-source te werken. Je kan het dan ook wel vergeten dat een distributie als Debian je programma gaat meeleveren.
Als dat allemaal niet van belang is, moet je gewoon de code voor jezelf houden. Helaas wordt closed source wel een beetje met de nek aangekeken in de "GPL wereld" en zal er waarschijnlijk wel iemand opstaan die een vrije driver maakt voor je device (als dat device populair wordt). Ik vraag me alleen af wat er zo speciaal is aan die code dat je die geheim wilt houden? Ik ga er vanuit dat je winst uit de verkoop van dat device gaat komen en dat je wilt dat zoveel mogelijk mensen het zo makkelijk mogelijk kunnen gebruiken?
Dat klopt, alles is er op gericht dat mensen het inderdaad eenvoudig kunnen gebruiken. Ik ben bang dat wanneer je dus mensen de source code gaat geven zij dingen gaan wijzigen. Hierdoor is het mogelijk dat het product niet meer goed functioneerd (ja, je moet alles afvangen...maar ja, er kan altijd iets doorheen glippen). En als mensen dus slechte ervaringen met het product krijgen, dat kan dat ook tenkoste van de naam van het bedrijf gaan. Nou ben ik geen miljoenen bedrijf dus dat zal allemaal wel meevallen, maaar ik wil er toch over nagedacht hebben
Een ander lastiger probleem is dat wanneer ik GPL spullen gebruik, en dus mijn software ook GPL moet zijn, en dat klanten die het product ook weer commercieel toepassen hun code OOK GPL moeten maken; nou daar zijn veel niet erg blij mee.

Overigens... wat voor device hebben we het over? "Een I/O interface" zegt niet zoveel. Kun je er bijvoorbeeld je lampen, verwarming, koffiezet apparaat mee aansturen? Zo ja: Hebbe!
Ik wil er niet te veel hierover kwijt, aangezien ik dus probeer een bedrijfje op te zetten hiermee kan dit worden opgevat als reclame...en daar wil ik GoT liever niet voor gebruiken.
Dus even heel kort. Het is een 16 bits USB interface kaartje. Heeft dus 16 individuele in- en uitgangen en is onder Windows en Linux

plug-and-play. Dus heeft geen driver benodigd. Uitgangen zijn TTL/CMOS. Je kunt er vanalles aanknopen. In Belgie is het toegepast in een domotica omgeving. In Duitsland gebruiken ze om vanuit een centrale computer een alarm aan te sturen. Dus de sky's the limit

...En voordat er weer 'slimme' mensen 'slimme' opmerkingen gaan plaatsen...ik weet dat het niet uniek is. Ik onderscheid mij vooral door het gemak in het gebruik ervan...echte plug-and-play dus

...
Mocht je nog meer info willen hebben, geen probleem maar stuur me even een prive-emailtje en dan stuur ik je de link naar mijn website.
UPDATE: Lachen, de software die ik gebruikte blijkt LGPL te zijn niet GPL....

dus dan heb ik helemaal geen probleem.