Toon posts:

Net Share + user & rights

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het mogelijk is, met een standaard geïnstalleerde WINXP machine, om mappen te delen samen met het toekennen van rechten per gebruiker?

Met het commando NET SHARE kan je bv: net share aTest=a: uitvoeren

Nu wordt de a: gedeeld, maar met het accout: “Iedereen”

Nu zou ik graag een ander account aan koppelen aan de share. Weet iemand hoe dat moet? Volgends mij kan het niet met het net commando. Nu is de grote vraag: waar wel mee?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:36

lier

MikroTik nerd

Als je niet aan de command prompt gebonden bent, kan je gewoon in je grafische schil de share aanmaken en de rechten zetten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
In je mapopties moet je eerst eenvoudig delen uitschakelen, vervolgens kan je gewoon een map delen en rechten eraan toewijzen!

Verwijderd

Topicstarter
hehe dat is helemaal waar ;),.. maar dat is nou net niet de bedoeling :)

Het moet in een batch file komen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 13:43 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Inderdaad, maar alleen met XP pro. Met home moet je in de veilige modus duiken.

edit: voor zover ik weet is dat met een standaard XP bak niet mogelijk. Wellicht met 3th party tools.

[ Voor 40% gewijzigd door Glashelder op 05-04-2006 13:45 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Zou het mogelijk zijn om de toekenning en de rechten erbij via het register aan te passen?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:21
In de NT resource kit zit zoiets, heet RMTSHARE dacht ik. Weet niet of zoiets ook freeare te vinden is.

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
op http://www.jsifaq.com/SUBM/tip6300/rh6353.htm is RMTShare.exe te vinden. Maar is dit niet om remote een share te realiseren? (dus op een andere pc)

Als nadeel heeft dit, dat het niet standaard in WINXP zit.

• Aram
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-08 19:19
Cacls :*)
* Aram zegt iets over dat zijn brilglazen beginnen te slijten en hij wellicht binnenkort nieuwe moet bestellen

[ Voor 35% gewijzigd door Aram op 05-04-2006 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
CACLS.exe

Display or modify Access Control Lists (ACLs) for files and folders.

Access Control Lists apply only to files stored on an NTFS formatted drive, each ACL determines which users (or groups of users) can read or edit the file. When a new file is created it normally inherits ACL's from the folder where it was created.

Hier kan je shares toch niet mee beïnvloeden?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:32:
Hier kan je shares toch niet mee beïnvloeden?
De slimme methode is om je share voor iedereen open te zetten maar vervolgens op NTFS niveau je rechten in te stellen. Dat kan allemaal wel via de command prompt.

Verwijderd

Topicstarter
/downtime/ schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:34:
[...]

De slimme methode is om je share voor iedereen open te zetten maar vervolgens op NTFS niveau je rechten in te stellen. Dat kan allemaal wel via de command prompt.
Hmm,.. op deze manier is het toch zo dat elke gebruiker (zonder wachtwoord) iig lees rechten krijgt? Dat is in ieder geval niet de bedoeling.

• ErwinvA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-08-2023

ErwinvA

I've got a Xerox to copy

Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:38:
[...]

Hmm,.. op deze manier is het toch zo dat elke gebruiker (zonder wachtwoord) iig lees rechten krijgt? Dat is in ieder geval niet de bedoeling.
Wanneer je iedereen volledige rechten op je share geeft en vervolgens stricter zet via ntfs rechten is er niets aan de hand..

ps. wanneer je de share rechten op bijv. alleen lezen voor iedereen zet zal het onmogelijk worden om op die share te kunnen schrijven ook al zijn de ntfs rechten er naar.. dit omdat de meest stricte rechten gelden..

• Aram
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-08 19:19
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:38:
[...]

Nee, NTFS rechten kun je zo instellen zoals jij dat wenst, dus je hoeft niet iedereen lees-rechten te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Aram schreef op woensdag 05 april 2006 @ 14:41:
[...]

Nee, NTFS rechten kun je zo instellen zoals jij dat wenst, dus je hoeft niet iedereen lees-rechten te geven.
Dan ga ik me maar eens verdiepen in NTFS rechten. (ik heb namelijk geen idee hoe te werk moet gaan)

In ieder geval bedankt!
Pagina: 1