[Geheugen] Betrouwbaar Compact Flash tegen welke prijs?

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 12:18
Voor mijn D70 zoek ik wat extra opslagcapaciteit in de vorm van extra Compact Flash kaartjes. Op diverse fora lees ik dat met name Sandisk (de Ultra-serie) en Lexar (hun snellere serie) vrij betrouwbaar zijn.
Daartoe heb ik in het verleden al een Sandisk Ultra II 512 Mb CF gekocht en had ik reeds een 1 Gb IBM Microdrive in m'n bezit (retetraag overigens).

Nu wil ik dus wat meer geheugen en ben ik gestuit op CF-geheugen van het merk Traxdata.
http://www.opus.nl/produkten_detail.asp?l=ned&pdid=4809

Ik heb al redelijk wat gezocht, maar heb hier nog niets over kunnen vinden, behalve dan een reviewtje:
http://www.cdrinfo.com/Se...ific.aspx?ArticleId=10054

Maar nu vroeg ik mij af hoe betrouwbaar dit geheugen is. Of maakt het helemaal niets uit in termen van betrouwbaarheid (wanneer gaat ie fysiek defect, of hoe snel raakt ie corrupt) en scheelt het alleen in snelheid?

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 31-01 14:50
Waarom koop je niet gewoon nog zo'n Ulta II van Sandisk?? :?
Die worden door het gros van de dSLR gebruikers gebruikt en zijn prima...

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik merk het eigenlijk niet zo, dat verschil in snelheid. Ik heb nu Sandisk, Kingston, Transcend, Noname, Traxdata en nog veel meer merken gehad. Kingston is goedkoop en snel, Transcend ook :)

edit:
Betrouwbaar zijn ze overigens allemaal. Ze werken nog steeds, ook al vallen ze wel eens en liggen ze maanden niets te doen.

[ Voor 26% gewijzigd door daandegoeiste op 05-04-2006 13:25 ]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-01 16:03
Op de website van Rob Galbraith staat een uitgebreide database waar hij voor diverse camera typen de snelheden van CF kaartjes heeft getest. Jouw Traxdata kaartje staat hier niet tussen maar als ik de specs van de kaart vergelijk met de lijst die voor de D70 gegeven wordt lijkt deze kaart niet veel hoger dan het middensegment te scoren. En dat is als de opgegeven specs kloppen natuurlijk. De gemeten specs in de link die je gaf zijn denk ik niet direct te vergelijken met de schrijfsnelheid in de camera.

Wellicht heb je hier wat aan.

• eduardtee
daandegoeiste schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:24:
Ik merk het eigenlijk niet zo, dat verschil in snelheid. Ik heb nu Sandisk, Kingston, Transcend, Noname, Traxdata en nog veel meer merken gehad. Kingston is goedkoop en snel, Transcend ook :)

edit:
Betrouwbaar zijn ze overigens allemaal. Ze werken nog steeds, ook al vallen ze wel eens en liggen ze maanden niets te doen.
Thanks. Dit soort opmerkingen over betrouwbaarheid heb ik "nodig". De snelheid zal, denk ik, wel redelijk zijn aangezien ik ook de leessnelheden van de Microdrive ken (1,6 Mb/s)... het gemiddelde ligt ongeveer 2x zo hoog...

De reden dat ik niet meteen weer voor een Sandisk Ultra ga, is dat ik voor de prijs van 2x2Gb Sandisk Ultra II's ik ook 3x2Gb Traxdata 80xspeeld kan krijgen... er zit een redelijk prijsverschil in, als het mij vraagt...

Financieel gezien red ik het wel om nog een Sandisk Ultra te kopen, maar als het qua betrouwbaarheid niets uitmaakt, kan ik net zo goed voor die Traxdata gaan en bespaar ik tenminste wat hierop en kan ik dus weer eerder bijv. een tripod aanschaffen...

De site van Rob Galbraith ken ik trouwens, maar had 'm daar niet tussen gezien, vandaar dat ik hier kwam. En over betrouwbaarheid/ervaringscijfers is daar niets te vinden...

• BallisticToilet
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09-2022
De schrijfsnelheid in je camera eist niet dat je hele snelle kaarten gebruikt omdat de camera over het algemeen de beperkende factor is. Het voordeel van een hele snelle kaart merk je pas bij het kopieeren naar HD over een USB2 card-reader.

Ik gebruik SanDisk Ultra II kaartjes van 2GB. RAW files van 13MB per stuk gaan hier snel genoeg naar toe.

Ik heb ook nog een 1GB Ultra II kaartje dat al 2 jaar trouwe dienst doet. Nooit corrupte files gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door BallisticToilet op 05-04-2006 14:30 ]

• Valor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-01 11:31

Valor

yummie spam

Ik maak zelf gebruik van een SanDisk Extreme III van 1GB bevalt erg goed. Heerlijk snelle kaartje!

Echter is de SanDisk Ultra II ook een prima kaart!!!

• eduardtee
Jammer dat niemand die Traxdata kaartjes kent :(

En blijkbaar is Sandisk dus toch nog gewoon het populairst...

Ik vraag me alleen nog steeds af hoe het nu zit met de betrouwbaarheid van dit soort flash-kaartjes: maakt het iets uit, of zijn al die merken wat dat betreft hetzelfde?

Verwijderd

eduardtee schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:04:
Voor mijn D70 zoek ik wat extra opslagcapaciteit in de vorm van extra Compact Flash kaartjes. Op diverse fora lees ik dat met name Sandisk (de Ultra-serie) en Lexar (hun snellere serie) vrij betrouwbaar zijn.
Daartoe heb ik in het verleden al een Sandisk Ultra II 512 Mb CF gekocht en had ik reeds een 1 Gb IBM Microdrive in m'n bezit (retetraag overigens).

Nu wil ik dus wat meer geheugen en ben ik gestuit op CF-geheugen van het merk Traxdata.

Ik heb al redelijk wat gezocht, maar heb hier nog niets over kunnen vinden, behalve dan een reviewtje:
http://www.cdrinfo.com/Se...ific.aspx?ArticleId=10054

Maar nu vroeg ik mij af hoe betrouwbaar dit geheugen is. Of maakt het helemaal niets uit in termen van betrouwbaarheid (wanneer gaat ie fysiek defect, of hoe snel raakt ie corrupt) en scheelt het alleen in snelheid?
Ik gebruik al een jaar of 7 Compactflash kaartjes van bekende en minder bekende merken in 4 verschillende camera's , en ik heb nog NOOIT ook maar 1 probleem met die dingen gehad.
Ik denk niet dat het ook maar enige zin heeft je op voorhand daar druk over te maken....
Koop gewoon een snelle kaart met een goeie garantieregeling...

Verwijderd

eduardtee schreef op woensdag 05 april 2006 @ 16:59:
Jammer dat niemand die Traxdata kaartjes kent :(

En blijkbaar is Sandisk dus toch nog gewoon het populairst...

Ik vraag me alleen nog steeds af hoe het nu zit met de betrouwbaarheid van dit soort flash-kaartjes: maakt het iets uit, of zijn al die merken wat dat betreft hetzelfde?
Het zit hem over het algemeen in de snelheid van de kaarten, maar toch zie je Sandisk uitermate veel gebruikt worden. Laatst trokken Hunterpro, Floris, Julius, Matthew Niederberger en ik de camera's tegelijk open: allemaal Sandisk :+ Nog oppassen dat je niet door de war raakt :P

• eduardtee
Verwijderd schreef op woensdag 05 april 2006 @ 18:36:
[...]
Ik gebruik al een jaar of 7 Compactflash kaartjes van bekende en minder bekende merken in 4 verschillende camera's , en ik heb nog NOOIT ook maar 1 probleem met die dingen gehad.
Ik denk niet dat het ook maar enige zin heeft je op voorhand daar druk over te maken....
Koop gewoon een snelle kaart met een goeie garantieregeling...
Goed om te horen dat je alleen maar positieve ervaringen hebt met al de kaartjes. Het geeft me in ieder geval veel meer vertrouwen.
Ik neem aan dat je ook wel begrijpt waar mijn vraag vandaan komt: als je aan het einde van een dagje schieten in Bejing erachter komt dat al je foto's niet leesbaar zijn omdat je kaart corrupt is geraakt, dan zou dat best balen zijn...
Backups maken is natuurlijk het middel hiertegen, maar dat doe ik zelf alleen ah einde vd dag...

Verwijderd

Ik gebruik met alle plezier een 512mb CF icm met m'n 300D (ongeveer dezelfde wegschrijfsnelheid als een D70, neem ik aan? edit: De D70 blijkt 3x zo snel te zijn - ik kan dus niet écht commentaar geven hierover). Ik haal met gemak de maximale burst en ook raw-files schrijft het kaartje snel weg. (De traxdata kaartjes blijken 40x te zijn - of iig diegene op Opus, hier heb ik m'n kaartje zelf ook besteld)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2006 19:45 ]

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-01 20:33

Spotter

Lichtnicht

Ik heb zelf een tijdlang geschoten met een trancend (oid) 512 MB 52x kaartje, en schiet nu met een 1GB Ultra II. Sandisk kaartje is redelijk wat sneller, en kost tegenwoordig ook eigenlijk geen drol meer.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

eduardtee schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:04:....
.....
Ik heb ook dit kaartje van Traxdata, ook via Opus en toen vroeg ik mij ook af waarom ik ongeveer de enige was die dit kaartje wilde kopen. Ik heb hem toen toch gekocht, ik kreeg uiteindelijk de Pro-versie en niet de afgebeelde gewone. Ik heb een 8MPixel cam en schiet hier ook regelmatig in raw mee. Tevens heb ik een sandisk ultraII 512mb en die is trager. Ik heb geen enkel probleem ooit ondervonden met dit kaartje

het gaat om deze pro uitvoering: http://traxdata.negeso.com/products_nl.html?pmCatId=22

traxdata maakt ook prima DVD's

[ Voor 9% gewijzigd door Pinin op 05-04-2006 21:06 ]

www.casarodriguillo.com

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

Nou ik waag de traxdata gok dan ook maar... echt cheap dit!

Flickr

• salient
  • Laatst online: 21-01 15:48

salient

Want omdat ik herhaal

Ik heb allemaal Kingston Elite Pro (snelheid 50x) kaartjes van 1GB en 2GB, bevalt me prima en meer dan snel genoeg voor mijn 20D en ook nog geen problemen mee gehad.
Deze kaartjes kosten tegenwoordig ook zowat niks meer, 29 euro inkoop voor 1GB en voor 35 of 36 euro inkoop zou ik Kingston Ultimate (100x volgens specs) kunnen krijgen maargoed, die Elite Pro's heb ik ook alweer een tijdje.

--

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 10:09

Res-q

Redder in nood?

Hmm dat is inderdaad wel erg goedkoop bij opus, ook 2GB SD geheugen is maar €55,76 :o
Ik was aan t kijken naar een Sandisk Ultra II 2GB, maar die is dan zo ff €40 duurder... dat scheelt nogal op zo'n bedrag...

Laat je weten hoe die kaartjes bevallen? :)

en zo is het voorspeld!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Ik gebruik zelf de Sandisk Ultra II 1Gb en Kingston Elite Pro 2Gb kaartjes en ik merk dat de Kingston kaartjes toch langzamer zijn met m'n D70 en PD70X dan de Sandisk kaartjes. Vooral in continuous mode merk je dat de snelheid tussen de opnamen met Kingston langer is dan bij Sandisk. Behalve dit heb ik zeker geen klagen over de kaartjes.

Kees.

• salient
  • Laatst online: 21-01 15:48

salient

Want omdat ik herhaal

Iemand al ervaring met die nieuwe Kingston Ultimate 100x kaartjes overigens? (vooral in vergelijking met de 'oude' Elite Pro 50x)

--

• eduardtee
Ik helaas niet.
'k Ben wel blij met de reacties, ook al gaat het helaas minder over de betrouwbaarheid... het Traxdata-kaartje is overigens weer goedkoper geworden!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Betrouwbaarheid is moeilijk te meten, ze doen het eigenlijk altijd. Alleen na 100.000/1.000.000 of whatever x schrijven kunnen ze minder worden. Maar dat geld ook voor andere merken. Als harde schijf vervanging in je pc zijn ze ongeschikt. Ik denk niet dat iemand hier iets kan zeggen over betrouwbaarheid.

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

salient schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:49:
Iemand al ervaring met die nieuwe Kingston Ultimate 100x kaartjes overigens? (vooral in vergelijking met de 'oude' Elite Pro 50x)
Ik heb deze net in de camera zitten (ultimate 100x) en tot nu toe zeer tevreden. Soms heeft ie wel even tijd nodig om in te lezen zodra je de camera met de pc verbindt maar volgens mij is dat bij elke kaart hetzelfde. Voordeel is ook dat deze kaart goedkoper is dan vergelijkbare kaarten van bijvoorbeeld SanDisk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2006 12:36 ]

• eduardtee
tomleeuw schreef op zondag 09 april 2006 @ 11:24:
Betrouwbaarheid is moeilijk te meten, ze doen het eigenlijk altijd. Alleen na 100.000/1.000.000 of whatever x schrijven kunnen ze minder worden. Maar dat geld ook voor andere merken. Als harde schijf vervanging in je pc zijn ze ongeschikt. Ik denk niet dat iemand hier iets kan zeggen over betrouwbaarheid.
Nou ja, dan merken we het op de langer termijn wel, I guess....
Als HD ga ik 'm zeker niet gebruiken :-) Ik ga nu maar ff kijken of ik die Traxdata als 1x2Gb of als 2x1Gb ga kopen.... Thanks in ieder geval voor de info...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:44
Ik heb een paar maal een kapotte Transcend CF gehad en terug bij de winkel hebben we de volgende gelijk uit de verpakking gehaald en getest; was ook niet goed (lag dus niet aan mijn cam of reader). Ook een ander merk, weet niet meer precies welke, heeft het hier niet lang volgehouden. Sindsdien wil ik alleen maar Sandisk of Lexar (heb van beide een snelle 2GB CF en die doen het perfect). De volgende wordt geheid een Sandisk omdat deze leuker geprijsd zijn dan Lexar CF's. Iets anders komt er hier no-way meer in.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Abbadon schreef op maandag 10 april 2006 @ 19:29:
Ik heb een paar maal een kapotte Transcend CF gehad en terug bij de winkel hebben we de volgende gelijk uit de verpakking gehaald en getest; was ook niet goed (lag dus niet aan mijn cam of reader). Ook een ander merk, weet niet meer precies welke, heeft het hier niet lang volgehouden. Sindsdien wil ik alleen maar Sandisk of Lexar (heb van beide een snelle 2GB CF en die doen het perfect). De volgende wordt geheid een Sandisk omdat deze leuker geprijsd zijn dan Lexar CF's. Iets anders komt er hier no-way meer in.
Aha een merkenfetishist.....

Verwijderd

Wat heeft dat met fetishisme te maken? Kwestie van negatieve ervaringen met een bepaald merk, als je vier kapotte Opels hebt gereden dan denk je bij jezelf ook drie keer na voordat je nog een Opel gaat kopen :)

Feit is gewoon dat Sandisk gewoon véél gebruikt wordt en over het algemeen goede prestaties / betrouwbaarheid levert. Als je dan negatieve ervaringen hebt met andere kaarten, met alle gevolgen van dien: het verlies van foto's, dan is het niet zo gek dat je naar de "industry standard" terug grijpt. Laat het dan drie tientjes meer kosten. Als ik de foto's van een avond kwijt zou zijn, kost me dat al meer, dus wat is dan wijsheid? :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:44
Verwijderd schreef op maandag 10 april 2006 @ 23:40:
[...]

Aha een merkenfetishist.....
Aha een sukkel :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• eduardtee
Vandaag heb ik de Traxdata 1 Gb binnengekregen.
De kaart werkt gewoon goed in m'n D70. Ik heb nog geen snelheidstests gedaan, maar dit zal nog wel in de toekomst komen.

Wat me wel opvalt is dat m'n Sandisk 512 Mb net iets zwaarder is dan de Traxdata 1 Gb. Ik vind het wel opmerkelijk omdat ik eigenlijk had verwacht dat de Traxdata zwaarder zou zijn, maar dit is dus niet het geval. Zou hier o.a. het prijsverschil in kunnen zitten: beter, steviger plastic omhulsel?

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-01 10:37

DeFeCt

je wéét toch

eduardtee schreef op woensdag 12 april 2006 @ 20:36:
Vandaag heb ik de Traxdata 1 Gb binnengekregen.
Heb jij de Traxdata bij Opus besteld? Die rukkers roepen al vanaf 6 april dat mijn verzending is verstuurd, toen was het een foutje en had ik de T&T code te vroeg gekregen, maar op 11 april was alles binnen gekomen en verstuurd. Nu blijkt opeens dat dat toch niet waar was en dat ze 13 april de boel nog steeds niet kunnen leveren.. ze lopen dus gewoon te liegen tegen mij :(
g*dverd*mme ik ga volgende week op vakantie!

... zo dat is eruit :'(

Flickr

• tazmaniankoala
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-01 21:52
Ik zag net het kaartje van Transcend.
Lijkt me een razendsnel kaartje met een specificatie van 120x.
Daarbij ook voldoende ruimte voor een dag foto's maken :9~
Voor deze capaciteit en snelheid zeker een redelijke prijs.

[ Voor 28% gewijzigd door tazmaniankoala op 18-04-2006 23:12 . Reden: prijsinfo toegevoegd ]

Fairphone (Gen. 6 ) / smart Brabus Cabriolet

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ga toch weer voor Sandisk. Alleen maar problemen met twee 512MB 80x Transcend kaartjes in mn 30D. Werken overigens wel goed in een 350D of G2 (dus de kwaliteit kan ik niet beoordelen)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

En mijn Transcend 80x 1GB werkt probleemloos in m'n 30D. :)

Verwijderd

salient schreef op donderdag 06 april 2006 @ 18:49:
Heb zelf een 4GB 100x in mn 350D zitten en vind hem snel genoeg. Als je fotos wil bekijken moet je second od 3 wachten tot hij laad maar daarna gaat het vrij rap, ook met kopieren.
Leessnelheid 20 MB/s
Schrijfsnelheid 16 MB/s
Overdrachtssnelheid 15 MB/s

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2006 08:16 ]

Pagina: 1