Hallo,
Mijn baas had een rapportje gemaakt in Excel aan de hand van gegevens in een DB2 database. Tot voor kort lukte dit nog, maar nu niet meer, doordat er teveel records in die tabellen zitten.
Nu heeft ie mij gevraagd om een pivottabelletje te maken voor zijn excel rapport met SAS. Transpose lukt wel, maar ik weet niet hoe ik de gewenste layout moet genereren met SAS.
Wat hij wil zien is zoiets:

Ik SAS krijg ik zoiets gereed:
Voorbeeld van de tabel
Op die tabel voer ik volgend commando uit:
Na transpose:
Eingelijk zou ik zoiets willen bereiken (zonder IT en LOB erboven dan):
Hoe kan ik zulke layout best bereiken? Is dat dan gewoon even 2 temp tables maken, ééntje voor LOB, de andere voor IT, 2x transpose en beide mergen of bestaat er iets specifieks voor ?
Alvast bedankt voor jullie tips
Mijn baas had een rapportje gemaakt in Excel aan de hand van gegevens in een DB2 database. Tot voor kort lukte dit nog, maar nu niet meer, doordat er teveel records in die tabellen zitten.
Nu heeft ie mij gevraagd om een pivottabelletje te maken voor zijn excel rapport met SAS. Transpose lukt wel, maar ik weet niet hoe ik de gewenste layout moet genereren met SAS.
Wat hij wil zien is zoiets:

Ik SAS krijg ik zoiets gereed:
Voorbeeld van de tabel
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| ADB_ACCT_URN HITS HITSCAT JOBTYPE
1 2 A LOB
2 2 A IT
3 6 C IT
4 4 B LOB
5 17 E IT
6 16 E LOB
7 3 B LOB
8 10 D LOB
9 1 A IT |
Op die tabel voer ik volgend commando uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| proc transpose data=jcapra.jc_fi_y2dlobit_pub out=Work.jc_fi_y2dlobit_p; by adb_cont_urn; id HITSCAT; Idlabel HITSCAT; var HITS; run; proc sql; alter table y2dlobit_Pivot drop column _NAME_, _LABEL_; run; |
Na transpose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| ADB_ACCT_URN A B C D E JOBTYPE
1 2 LOB
2 2 IT
3 6 IT
4 4 LOB
5 17 IT
6 16 LOB
7 3 LOB
8 10 LOB
9 1 IT |
Eingelijk zou ik zoiets willen bereiken (zonder IT en LOB erboven dan):
code:
A t.e.m E komen overeen met de 1 - 2 Times t.e.m 15+ Times van op het Screenshot. De bedoeling is om die pivottable te uploaden in een DB2 tabel, dus die x times gaan voor errors zorgen, vandaar de letters. Ik zal er met VBA of iets anders die headers achteraf wel aanpassen.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| IT------------------- LOB------------------
ADB_ACCT_URN A B C D E A B C D E
1 2
2 2
3 6
4 4
5 17
6 16
7 3
8 10
9 1 |
Hoe kan ik zulke layout best bereiken? Is dat dan gewoon even 2 temp tables maken, ééntje voor LOB, de andere voor IT, 2x transpose en beide mergen of bestaat er iets specifieks voor ?
Alvast bedankt voor jullie tips