SATA II terugzetten naar SATA I

Pagina: 1
Acties:

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:34

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
Tweakers,

Ik heb hier een harde schijf waar nogal belangrijke data opstaat. Dit is een SATA || schijf die nu even tijdelijks is aangesloten op een moederbord die alleen SATA | ondersteund. Kan ik deze SATA || schijf zonder problemen met een jumper terug zetten naar SATA | zonder dat er data verloren gaat?

Ik heb hierover al gezocht op Google en Tweakers maar heb niets kunnen vinden.

Ik hoop dat er iemand hier iets meer over weet.

Bij voorbaad, mijn dank :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dan moeten we toch eerst weten om welk type schijf het staat.

En op got staan tientallen topics over S-ATA I en II jumpers :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De harddiskfabrikant zou wel dom zijn om dat nergens te documenteren. Ga er dus maar gerust vanuit dat de data blijft behouden ;)

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
Western Digital

WD2500KS geloof ik (250GB) :)

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
ik zou denken dat het gewoon kan , je kan een IDE schijf toch ook gewoon switchen tussen master en slave zonder dat je data verdwijnt ?

zelfs als je de print verwisselt zou de data nog op de schijf moeten blijven staan.

Out of the box? What box? There is no box.

• Gonadan

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:59:
De harddiskfabrikant zou wel dom zijn om dat nergens te documenteren. Ga er dus maar gerust vanuit dat de data blijft behouden ;)
Dat klopt inderdaad. Maar om hier nou een aanname van te maken vind ik riskant. Het zou zonde zijn om 250GB aan belangrijke data te verliezen door een jumper te verzetten. Misschien dat iemand hier ook al eens eerder tegen aan is gelopen :)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Waarom zou je een jumper moeten omzetten? Ik heb zelf de 320GB variant van die schijf aan een ICH6 controller hangen en heb daar niks voor gejumpered.

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
/downtime/ schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:08:
Waarom zou je een jumper moeten omzetten? Ik heb zelf de 320GB variant van die schijf aan een ICH6 controller hangen en heb daar niks voor gejumpered.
Moederbord herkent anders de schijf niet.

• Gonadan

Gonadan

Als je op mijn link klikt kan je bij howto jumpersettings vinden.

Daar staat echter niets of er S-ATA I en II. ;)
Of misschien in termen die ik niet ken 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mickjuh schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:03:
Dat klopt inderdaad. Maar om hier nou een aanname van te maken vind ik riskant. Het zou zonde zijn om 250GB aan belangrijke data te verliezen door een jumper te verzetten. Misschien dat iemand hier ook al eens eerder tegen aan is gelopen :)
De reactie was eerder spottend bedoeld. Je verliest geen data :)

offtopic:
Overigens zou ik eerder zorgen maken om je backupstrategie. Het lijkt erop dat je helemaal niet aan backups hebt gedacht (DVD? tape? server? etc). Wat nu als jouw schijf morgen overlijdt na een stroomstoring? ;)

[ Voor 22% gewijzigd door BalusC op 05-04-2006 12:17 ]

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
Gonadan schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:14:
Als je op mijn link klikt kan je bij howto jumpersettings vinden.

Daar staat echter niets of er S-ATA I en II. ;)
Of misschien in termen die ik niet ken 8)7
Op de website:
"combined with up to 300 MB/s transfer rate"

Dat is SATA ||. Als ik er geen jumper op aansluit blijft hij op SATA || staan. Als ik er een jumper op aansluit word het SATA | (150 MB/s) die mijn moederbord dan wel zal herkennen.

• Gonadan

Gonadan

300 is S-ATA II ja.
Maar ik heb maxtor en daar staat aangegeven welke jumper settings je moet nemen.

Bij de jumper settings op de WD site staat niets over S-ATA. Dus misschien hoeft het niet. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Gonadan schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:19:
300 is S-ATA II ja.
Maar ik heb maxtor en daar staat aangegeven welke jumper settings je moet nemen.

Bij de jumper settings op de WD site staat niets over S-ATA. Dus misschien hoeft het niet. :)
S-ATA300 staat NIET gelijk aan S-ATA II. S-ATA300 is een S-ATA II feature. Een hardeschijf welke het S-ATA II label draagt hoeft dus geen S-ATA300 interface te bevatten, de schijf moet wel één van de andere S-ATA II features ondersteunen b.v. NCQ of staggered spinup.

In princiepe zou een S-ATA300 interface backward compatibel moeten zijn met een S-ATA150 controller. Als je de Maxtor Diamondmax 10 schijven hebt met de S-ATA300 interface, deze hebben inderdaad een jumper om de schijf hardwarematig terug te zetten naar S-ATA150. Of Western Digital dit ook heeft weet ik niet, maar dat zou op de site van Western Digital (specs van de schijf) terug te vinden moeten zijn.

Sommige oudere S-ATA (150) controllers vereisen inderdaad het terug zetten van S-ATA300 naar S-ATA150 doormiddel van een jumper. Dit om compatibiliteits problemen te voorkomen.

Overigens is S-ATA II ook geen standaard, maar de voormalige naam van een project groep, tegenwoordig heten ze S-ATA IO. Dit is hier op GOT overigens wel terug te vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 05-04-2006 12:37 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gonadan

Gonadan

_Dune_ schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:32:
[...]

S-ATA300 staat NIET gelijk aan S-ATA II. S-ATA300 is een S-ATA II feature. Een hardeschijf welke het S-ATA II label draagt hoeft dus geen S-ATA300 interface te bevatten, de schijf moet wel één van de andere S-ATA II features ondersteunen b.v. NCQ of staggered spinup.

In princiepe zou een S-ATA300 interface backward compatibel moeten zijn met een S-ATA150 controller. Als je de Maxtor Diamondmax 10 schijven hebt met de S-ATA300 interface, deze hebben inderdaad een jumper om de schijf hardwarematig terug te zetten naar S-ATA150. Of Western Digital dit ook heeft weet ik niet, maar dat zou op de site van Western Digital (specs van de schijf) terug te vinden moeten zijn.

Sommige oudere S-ATA (150) controllers vereisen inderdaad het terug zetten van S-ATA300 naar S-ATA150 doormiddel van een jumper. Dit om compatibiliteits problemen te voorkomen.

Overigens is S-ATA II ook geen standaard, maar de voormalige naam van een project groep, tegenwoordig heten ze S-ATA IO. Dit is hier op GOT overigens wel terug te vinden.
wat hij zegt ;)

het staat op die link

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij staan de jumper settings ook op het label van de schijf kijk maar eens naar deze foto's: http://www.westerndigital.../products.asp?DriveID=133 Helaas is het net te klein om het goed te lezen.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 05-04-2006 12:44 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Topicstarter
_Dune_ schreef op woensdag 05 april 2006 @ 12:43:
Volgens mij staan de jumper settings ook op het label van de schijf kijk maar eens naar deze foto's: http://www.westerndigital.../products.asp?DriveID=133 Helaas is het net te klein om het goed te lezen.
Het was mij al duidelijk dat ik de schijf terug kon zetten naar SATA |. Alleen mijn vraag was of mijn data verloren zou gaan. Zonder jumper, op SATA || deed hij het niet.

Op goede gok en naar aanleiding van het bericht van BalusC heb ik de jumper geplaatst zodat de schijf SATA | word. De schijf werd herkend en de data is niet verloren.

Ontzettend bedankt! :)

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

mickjuh schreef op woensdag 05 april 2006 @ 13:10:
[...]

Het was mij al duidelijk dat ik de schijf terug kon zetten naar SATA |. Alleen mijn vraag was of mijn data verloren zou gaan. Zonder jumper, op SATA || deed hij het niet.

Op goede gok en naar aanleiding van het bericht van BalusC heb ik de jumper geplaatst zodat de schijf SATA | word. De schijf werd herkend en de data is niet verloren.

Ontzettend bedankt! :)
Haha dan had ik de vraag niet goed gelezen. Het om schakelen tussen S-ATA150 en S-ATA300 gaat inderdaad normaal gesproken niet met data verlies.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb die schijf zelf ook, 4 keer.

Je zet gewoon de jumper op SATA150 mode en klaar. Niks aan. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Tanuki op 06-04-2006 08:46 . Reden: Hmmmm, toch wel spuit 11. :P ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Pagina: 1