[LCD TV] testen op dode pixels

Pagina: 1
Acties:
  • 1.768 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Garoth
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-10-2024
Ik had een vraagje over het testen op dode pixels in een LCD TV.

Ik krijg morgen een LCD TV (of beter gezegd, ik heb er een gekocht en kan hem morgen ophalen), en nu wil ik deze natuurlijk eerst even testen op dode pixels. Bij een TFT is dat niet moeilijk, hang hem aan je PC, en laat een wit, zwart, geel, rood en blauw scherm zien. (toch? de kleuren moet ik eigenlijk weer eens even opzoeken).

Maar, nu komt de hamvraag. Ik kan natuurlijk mijn TV ook aan de PC hangen via een VGA kabel (Samsung LE32R71B). Maar het panel van de TV is standaard 1366x768 pixels, en dat is niet een van de resoluties die mijn PC zomaar kan outputten.

Nu kan ik zo wel het grootste gedeelte van het scherm testen, maar er komen altijd zwarte randen omheen, dus in die gebieden kan ik niet testen. Is er een manier om dit te verhelpen? Of heeft zo'n TV een selftest? Volgens mij scaled hij het beeld niet up bij de VGA ingang, dus dat zal ook niet helpen...

Suggesties, ervaringen en adviezen zijn zeer welkom!

Als blikken konden doden, waarom doen ze er dan erwten in?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon aan de PC hangen. resolutie maakt geen drol uit, het gaat toch om de kleurvlakken, en dode pixels zie je altijd wel opduiken. Als het goed is zal je TV ook je PC beeld geheel schermvullend maken. Zoniet, moet je ff met powerstrip aan de slag om de juiste resolutie te toveren, maar ik denk niet dat dat nodig is.

Btw, willen ze de TV niet terug nemen omdat er geen "pixelgarantie" is: Binnen 8 dagen mag je altijd zonder rede het spul terug brengen! Dus ze moeten wel als het erop aankomt ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• P4uluz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-01 14:25
Er zijn programma's waarmee je een custom resolutie kan instellen, en zo dus ook de resolutie van je TV. Ik meen dat dit met powerstrip kan, weet niet zeker.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Voordat je bij voorbaat al helemaal in de stress schiet: een hotpixeltje op een LCD TV met die resolutie is op een normale kijkafstand onzichtbaar. Een 17" scherm dat dicht op je neus op je bureau staat moet foutvrij zijn, want anders krijg ik er ook de zenuwen van, maar een pixelfout op een TV is veel minder kwalijk.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Garoth
En Powerstrip is een programma om custom resoluties aan te maken? Dat is inderdaad wel handig! Dat is toch altijd beter dan dat er gescaled moet worden... :)

En ik heb wel 2 jaar fabrieksgarantie, daar vallen dode pixels als het goed is ook onder.

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Garoth schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:32:

Maar, nu komt de hamvraag. Ik kan natuurlijk mijn TV ook aan de PC hangen via een VGA kabel (Samsung LE32R71B). Maar het panel van de TV is standaard 1366x768 pixels, en dat is niet een van de resoluties die mijn PC zomaar kan outputten.
Waarschijnlijk kan je tv wel een resolutie aan die je pc ook aan kan. en verder zie je van eigens wel of je een dode pixel hebt.

een andere optie is om een screen-capture te maken en deze omzetten naar dvd en deze dan af draaien op je tv.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Er bestaat bepaalde software waar je een bepaalde resolutie in kan stellen naar keuze. Ik ben alleen de naam er van kwijt waarvoor mijn excuses. Misschien met een paar goede zoekacties dat je erachter kan komen hoe het heet.

Volgens mij heeft een alledaagse LCD TV niet een pixel test aan boord (althans niet op de mijne). Maar dat zal vast wel te vinden zijn in de handleiding van je televisie.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Exirion schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:36:
Voordat je bij voorbaat al helemaal in de stress schiet: een hotpixeltje op een LCD TV met die resolutie is op een normale kijkafstand onzichtbaar. Een 17" scherm dat dicht op je neus op je bureau staat moet foutvrij zijn, want anders krijg ik er ook de zenuwen van, maar een pixelfout op een TV is veel minder kwalijk.
Dat is helemaal waar. De LCD TV van mijn ouders heeft ook enkele fouten. Mijn ouders hadden geen zin om de TV te ruilen. Moeten ze dan maar zelf weten. Maar met TV kijken valt echt het nooit op.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Garoth schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:37:
En ik heb wel 2 jaar fabrieksgarantie, daar vallen dode pixels als het goed is ook onder.
Alleen onder bepaalde voorwaarden.

• Garoth
Outerspace schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:37:
Er bestaat bepaalde software waar je een bepaalde resolutie in kan stellen naar keuze. Ik ben alleen de naam er van kwijt waarvoor mijn excuses. Misschien met een paar goede zoekacties dat je erachter kan komen hoe het heet.

Volgens mij heeft een alledaagse LCD TV niet een pixel test aan boord (althans niet op de mijne). Maar dat zal vast wel te vinden zijn in de handleiding van je televisie.
De handleiding van de TV is vooral gericht op kleuters en oude mensen volgens mij. Ik krijg zo de indruk dat de meeste functies niet aan bod komen. Maar als er al zo'n test in zit, zal deze wel in het maintenance menu zitten en dus niet zomaar in de handleiding staan...

Het programma is inderdaad Powerstrip: *klik*

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Garoth schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:37:
Dat kun je dus vergeten. Pixelfouten worden niet als defect beschouwd dus dat valt vrijwel nooit onder de garantie. Tenzij een fabrikant expliciet een garantie biedt op pixelfouten, maar dat is meestal alleen op duurdere modellen. Het is in ieder geval niet zo dat je er vanuit kunt gaan dat pixelfouten onder de garantie vallen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Garoth
Exirion schreef op woensdag 05 april 2006 @ 11:43:
[...]

Dat kun je dus vergeten. Pixelfouten worden niet als defect beschouwd dus dat valt vrijwel nooit onder de garantie. Tenzij een fabrikant expliciet een garantie biedt op pixelfouten, maar dat is meestal alleen op duurdere modellen. Het is in ieder geval niet zo dat je er vanuit kunt gaan dat pixelfouten onder de garantie vallen.
Hmmm, das jammer... Maar goed, als er pixelfouten inzitten, en ze zijn al te zien en ergerlijk, dan zal er vast wel een defectje "gevonden" kunnen worden, waardoor de TV toch vervangen moet worden... O-)

Verwijderd

heb vandaag een samsung le40r72b gekocht, zie een klein zwart puntje op het beeld als ik dichtbij kijk, zou dit een dode pixel kunnen zijn. Is het de moeite waard om voor 1 dode pixel terug te gaan naar de winkel of zijn dode pixels heel normaal. Hoe reageren de meeste winkels?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

De meeste winkels hebben een pixelgarantie. Vaak gaat dat pas in vanaf 3 dode pixels.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1